Estland en Finland 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Estland en Finland 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:58

Zoals de titel aangeeft, is de vakantie naar Estland en Finland dit jaar geboekt!
Van 15 juli, vliegend naar Tallinn om op 12 augustus vanaf Helsinki terug te keren.

Van deze tijd wil ik ongeveer 3 weken in Estland rondtrekken, misschien nog met een bus naar Letland toe. Dan met de ferry richting Finland, Helsinki om daar nog een klein weekje van de natuur te genieten. Hiervoor ben ik nog op zoek naar een eenpersoons trekkerstentje of een traveler hammock.

Nu was mijn vraag, zijn er mensen die in deze landen zijn geweest en mij een plaats/plek/gebied aan kunnen raden, of misschien wel (goedkope) verblijfplaatsen? :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:08

Ik ben in beide plaatsen geweest, en woon momenteel zelfs dichtbij Helsinki. Wat is je plan in Finland? Helsinki zelf heeft niet echt natuur, je kunt wel naar het Nuuksio park er vlakbij gaan, maar als je echt natuur wilt raad ik je aan wat meer naar het binnenland van Finland te trekken (richting de meren.)

In Tallinn kan ik The Monk's Bunk aanraden, dit hostel is rétegoedkoop, netjes en incl ontbijt.

Letland vond ik zelf niks aan, de mensen waren ook heel erg chaggie en onbehulpzaam. Ik ben alleen in Riga geweest dus ik weet niet of het overal zo is.

ps; Finland is niét goedkoop, en houd er rekening mee dat wildkamperen zoals in Nederland eigenlijk niet toegestaan is. :)

Anoniem

Re: Estland en Finland 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:13

Snelle reactie! :)

Oke, en hoe is het openbaar vervoer in Finland? Best grappig, ik heb Monk's Bunk een mail gestuurd voor een reservering, of dat nog mogelijk was aangezien ik half 12 's avonds pas op het vliegveld ben.

Oke, dan zal ik naar Letland nog goed kijken.

En hoe zit dat met bivakeren (1 nachtje) in Finland dan? Omdat ik ergens gelezen heb dat ze daar het 'allemansrecht' naleven? :) (hoe bevalt het wonen in Finland? ^^ )

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:31

Ik heb hier zelf nog niet gekampeerd, maar ik kan het voor je navragen aan de Finnen hier. Ik ben zelf ook van plan om te kamperen.
Er is weinig politie en heel veel bos dus ik verwacht niet dat je gezeik krijgt met 1 nachtje hoor. :D

Het openbaar vervoer is hier beter dan in Nederland, wel duurder. :j Maar ze hebben ook regelmatig aanbiedingen.
Op www.vr.fi/en/ kun je de prijzen en aanbiedingen vinden.

Het wonen hier bevalt wel prima! Het is een schoon land vol natuur, de mensen zijn wel erg stil en verlegen, dat vind ik vaak jammer. En alles is érg duur.. Nog twee maandjes, dan ben ik hier in totaal 6 maanden geweest.
Mocht je nog meer vragen hebben, komaarop!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:43

Ik vraag me af, is 3 weken Estland niet te lang? Wij zijn er in december geweest voor 4 dagen en dat vond ik lang zat! Hadden een hotel voor 4 dagen in Tallinn. Zijn 1 dag wezen shoppen, 1 dag een auto gehuurd en Estland verkend en toen nog 2 dagen een beetje door Tallinn geslenterd. Wilde naar Finland maar daar scheen alles gesloten te zijn die dag en nog een dag een auto huren vonden we niet echt de moeite. *D

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:45

Ik vond 2 dagen Tallinn lang genoeg, over Estland kan ik niet oordelen maar het lijkt me aardig lang voor zo'n klein landje.
Eigen keuze van TS natuurlijk, maar ik zou het omdraaien, of proberen St. Petersburg mee te pakken. (slechts 3/3,5 uur treinen vanaf Helsinki, wel even een visum aanvragen.)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:46

ik heb 6 maanden in Estland gewoond en gewerkt.
Openbaar vervoer is hier heel goed te doen.
Bus van Tallinn naar Tartu was 12 euro (reis is ong 1,5 a 2 uur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:50

@Jiwa, als je dat na zou kunnen vragen, graag :)! Haha, dat is wel zo ja, knap als ze je weten te vinden. Hoe zit het dan met de wilde dieren daar? Elanden en beren enzo, hebben jullie die daar veel en/of in de buurt? Bedankt voor de tip wat openbaar vervoer betreft ^^ Ben je er voor studie nu in Finland?

@citroen, bij welke steden enzo zijn jullie geweest? Ik ben zelf niet van plan een auto te huren en mijzelf afhankelijk maken van ov en gewoon te voet reizen, hierdoor denk ik er langer over te doen de uithoeken te leren kennen (of vergis ik mij hierin?) Zonde dat jullie niet naar Finland konden!

@Nickolay, dat is niet duur! Heb je nog een paar plekken/plaatsen die echt een must zijn te bezichtigen? :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:55

Wilde dieren spotten zoals elanden en beren is lastig. Ik hoop ze nog te zien, maar daar moet je geluk voor hebben en echt het binnenland in.
Beren heb je vooral langs de grens met Rusland, elanden schijnen overal te zitten maar die verstoppen zich erg. :)
Ik studeer hier inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:09

Oke, hebben ze in Finland net zulke elandparken als in Noorwegen? Dat met de beren scheelt weer, dat is eigenlijk het enige dier dat ik niet tegen wil komen op mijn reis :o

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:19

Wat voor parken bedoel je? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:27

In Noorwegen had je een aantal parken van particulieren, waar bekend was dat daar veel elanden voorkwamen en de kans daar iets groter was er 1 of meerdere te zien. Deze elanden zijn door regelmatig bezoek iets minder schuw, al is het dan nog een kunst er een te spotten. Hier kon je dan met de auto/fiets/lopend doorheen nadat je een bedrag van 2 euro (als voetganger) tot 5 euro ( als je met de auto was ) betaald had.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:54

Wij zijn naar Tartu gereden! Onderweg gestopt om naar ijs vissers te kijken en we zijn nog naar de water vallen gereden! Bij de watervallen nog een stuk door de bossen gelopen! Erg mooi! <3
Oja! Ook een keer een random tram gepakt waarmee we bij het strand kwamen en een stuk over de bevroren zee hebben gelopen!

De visser op het ijs:
Afbeelding
Waterval <3
Afbeelding
Talinn
Afbeelding
Talinn by nigth
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:53

Mooie foto's :)! Dat klinkt best wel gaaf ja, waren die watervallen bij Tartu of ergens daarbij in de buurt?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:20

Je mag in Finland volgens mij wel wildkamperen.
Niet op alle plaatsen, maar 't bos is openbaar terrein, als er geen hek omheen staat.
Vuur mag je niet maken zonder toestemming.
Ik heb hier al wel gekampeerd, en ik heb ook mensen op random plekken zien kamperen.
Er zijn niet veel beren, zeker niet als je in 't zuiden blijft. Wij zaten op een trekroute van Rendieren en hertjes (lang leve een jagende vriend), maar die blijven wel uit de buurt als je er bent.
Ik zou persoonlijk eerder 3 weken Finland doen, en dan o.a. naar Tampere en Turku en Hels gaan, en dan 1 weekje Estland.
Stockholm is met de boot trouwens ook heel dichtbij en goed te doen, net zoals St. Petersburg. Er is dacht ik ook een trein naar Moskou.
Als je naar 't noorden wil, raad ik Pietarsaari aan, mooie oude stad, niet te noordelijk.
Kijk uit voor de meren, het klinkt heel leuk, maar meren betekent muggen! En niet zo'n klein beetje ook :+

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:08

Ik ben zelf een aantal jaren terug in Estland, Finland en Letland en verder geweest, en vond het een erg leuke vakantie. Ik had zelf een auto gehuurd, zodat ik ook wat makkelijker afgelegen plaatsen kon bezoeken. Maar naar wat ik heb gehoord was veel ook wel te doen met de bus.

Om aan te raden: nationaal park Soomaa. Dit is moerasland, met een aantal rivieren die erdoor stromen. Midden in het park hadden we in een kleine hut overnacht (via het park geregeld). Ja kan hier een kano huren, en door het moeras varen, daarnaast op plekken stoppen waar wandelroutes door het bos / moeras zijn uitgezet. Ontzettend leuk en mooie natuur!

Ook het eiland Saareema vond ik heel erg mooi, ook veel mooie routes door het bos en langs de kust. Je kan hier ook paarden huren op verschillende plekken (zelf niet gedaan).

Qua steden vond ik Tallinn en Riga erg leuk. Helsinki vond ik weinig aan, maar meningen verschillen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:32

@lovebodin, dan hoef ik over het wildbivakeren niet in te zitten dus als dat eens of vaker gebeurd :) die steden die jij noemt, die loggen dan best nog wel in het zuiden. Dat komt wel mooi uit, hoef ik niet al te noordelijk te gaan :)

@lindt2007, wat leuk dat jij er ook geweest bent in 1 vakantie. Die natuur gebieden ben ik zeker van plan mee te pakken, en dat van die kano is een leik idee. Heb jij er destijds ook een gehuurd? En het huren van een auto, is dat er duur of is dat te overzien?:)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:44

Finnen en Nederlanders hebben vaak een ander idee van Finland. Wat voor Nederlanders halverwege is, is voor FInnen 'noord'. Lapland telt soort van niet mee namelijk :)/
Pietarsaari ligt een goede 5 uur met de trein vanaf Helsinki :+.
Verder heeft Lapland een soort status-apart. Het 'midden' ligt rond Jyväskylä (voor NL'ers meer in 't zuiden), en Kuopio en zeker Oulu zijn al het 'noorden'. Pietarsaari is west/midden Finland :).

Ik heb het nog even nagevraagd over Wildkamperen: het mag overal, maar niet op private properties. En je mag niet altijd een vuur hebben, ligt aan de droogte. Verder moet je je gedragen, maar je mag in princiepe op overheidsterein gewoon kamperen!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:47

Ik had zelf graag naar de eilanden van Estland gegaan, schijnt heel mooi te zijn.
Zelf zat ik ong 30 km ten zuiden van Tartu in het plaatsje Otepaa. Dit is in de winter een skigebied, waar ook de grote wedstrijden crosscountry skien gehouden worden. In de zomer is het redelijk uitgestorven.
Zelf was ik verbaasd over hoe mooi en groen Estland is. Heel veel natuur, bossen en meren.

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:07

Spruitjee schreef:
@lindt2007, wat leuk dat jij er ook geweest bent in 1 vakantie. Die natuur gebieden ben ik zeker van plan mee te pakken, en dat van die kano is een leik idee. Heb jij er destijds ook een gehuurd? En het huren van een auto, is dat er duur of is dat te overzien?:)

Ja ik had toen en kano gehuurd, via het visitor's centre van het park. Ik had daar ook veel informatie gekregen over slaapplekken. Zo kan je bijvoorbeeld in een oude boerderij overnachten. In Saareemaa heb ik dat ook gedaan. Op deze website staan nog andere trips die je kan maken (self-guided tours) http://www.soomaa.com/. Wij waren er drie dagen, en dus verschillende tours gedaan, ook zonder kano.

Huurprijzen voor auto's vond ik wel meevallen, ook benzine is niet zo duur. Daarnaast zijn de wegen in Estland (groot verschil met Letland) zeer goed te rijden. We hebben veel kleinere wegen gepakt, en zoals werd aangegeven, Estland is heel groen, dus je rijdt door hele mooie stukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:03

@LoveBodin, ow zo, haha, dat is inderdaad een verschil dan :P en 5 uur is nog best wel een eind dan!
Lapland bedekt naast Finland toch ook het noorden van Zweden en Noorwegen? Grappig het verschil in noord/midden/etc :)
Mooi! Dan kan ik dat veilig doen, het is ook niet meer dan logisch eigenlijk dat je je netjes gedraagd op gebied waar jij een buitenstaander bent :)

@Nickolay, Estland als skigebied heb ik nog niet eerder gehoord, bijzonder :)!

@Lindt2007, bedankt voor de site :) Dan zal ik ook gaan kijken naar een huurauto, je komt er net even iets verder mee. En die self-guided tours, daar zitten een paar mooie tussen!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:25

Volgens mij kan je in Estland inderdaad skiën. Hier in Helsinki kan je zelfs skiën :D.

Lapland is inderdaad ook het noorden van zweden en noorwegen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:43

Ken Estland niet, maar kampeer al jaren rondtrekkend door (zuid) Finland. Omgeving Kuopio is het noordelijkst dat ik aan de oostkant ben geweest en Vaasa in het westen. Alle Finse campings zijn mooi, maar sommige zijn bijzonder mooi. Ze liggen vrijwel altijd aan een meer en de voorzieningen zijn uitstekend. Als je in Finland kampeert, hoef je bijvoorbeeld geen kookstel mee te nemen, er is altijd een keuken met fornuizen, aanrechten, gootstenen, tafels en banken. Gewoonlijk is er een magnetron en keukenpapier en heel vaak ook wel wat (achtergelaten) keukengerei.
Douches zijn schoon en en toiletten zijn voorzien van wc-papier en zeep.

In deze http://www.camping.fi/template_page1.as ... ng=3&s=528 gids staat het grootste deel van de campings; je kunt hem downloaden.

Qua wild ben ik weleens geschrokken van een Eland die mijn tent kwam bekijken. Je ziet elanden vrij vaak, maar meestal op afstand; de meeste zie je 's ochtends vroeg. Ik heb zelf geen beren gezien, maar ik weet dat in het voorjaar vaak jonge beren verdwalen en bijvoorbeeld in winkelcentra terechtkomen... Jonge kinderen mogen dan ook vaak niet naar de winkelcentra.
Ik heb wel vrij veel lynxen gezien en een enkele dode wolf. Eekhoorns en egels zijn heel algemeen, evenals verschillende soorten rendierachtigen/ree-achtigen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:47

stelt niet heel veel voor hoor. Maar cross country skien kan je hier wel super goed.
Ik woonde hier een paar km vandaan, maar helaas was ik er buiten het seizoen.

is ook de enige berg/heuvel in de buurt. haha

http://www.kuutsemae.ee/eng/?part=html&id=33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:19

@Hevonen, dat klinkt best wel mooi voor elkaar, die campings zo! En jij reist dan met de auto of te voet/fiets/ov? :) Ik wist niet dat er lynxen waren, mooie dieren zijn het :)
Bedankt voor de link in ieder geval!