Rondreis Spanje en Portugal, do's en don't's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Rondreis Spanje en Portugal, do's en don't's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 00:36

Wie heeft tips? :D

Na in 2011 een rondreis gedaan te hebben door Zweden en Noorwegen zou ik heel graag met vriendjelief volgend jaar (budget) reizen door Spanje en evt Portugal.
Ik ben jaren geleden eens in het zuiden geweest, en vriendje heeft drie maanden ergens gewoond (al ben ik vergeten waar), maar ik zou heel graag tips krijgen over bijzondere plekjes die echt de moeite waard zijn, leuke betaalbare plaatsen om te slapen (hostels zijn nou niet echt romantisch) of juist dingen die niet echt de moeite waard zijn. Barcelona trekt ons al niet echt en eens uitgaan is leuk, maar ik geniet liever van de rust tijdens de vakantie.

En dan dé hamvraag, is treinen door Spanje wat te doen? Evt. met een korte busreis tussendoor? Of is het juist aan te raden een auto te huren?

Winged

Re: Rondreis Spanje en Portugal, do's en don't's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 02:21

Treinen door Spanje zijn suuuuuuper (hoge snelheidslijnen) Wel plaatsen reserveren.

Let bij het uit eten gaan op dat je het broodje wat ze op tafel zetten direct weer laat meenemen, ze tellen het namelijk bij je rekening op als je er van eet.

Ik heb Portugal en Spanje als beginlanden gehad van mijn interrail. Ik ben begonnen in Faro en vanuit daar naar Lissabon gegaan. Vanaf daar de nachttrein naar Madrid. Daarna Allicante, Barcelona en door naar Frankrijk. Wel leuke steden om te bezoeken vind ik zelf. Porto moet ook geweldig zijn (en port proeven uiteraard)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 03:18

IK heb een Spaanse schoonzoon met enkele woningen in Spanje, ik zal hem eens vragen om tips.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 03:24

En wij wonen natuurlijk in Portugal, en, al zeg ik het zelf. Op een heel mooi plekkie!
Voor jullie budget misschien leuk om eens aan overnachtingen in het appartement in ons eigen huis te denken?
Kijk maar eens op de website in ons onderschrift!
Incl. ontbijtje, uitzicht vanaf jullie eigen balkon op onze paarden en 'n piepklein stukkie oceaan.
We wonen midden in de natuur, het is hier heerlijk rustig. Als je dit leuk vind kun je heerlijk wandelen hier zonder dat je een mens tegenkomt... paarden meenemen om te wandelen is ook prima!
Dit plekje als uitvalsbasis voor verschillende culturele bezoeken aan plaatsen is echt aan te raden, omdat dit zo centraal gelegen is.
En... wij weten de weg!

We zitten 100 km. onder Lissabon, dichtstbijzijnste plaats is Melides.
Grote plaats: Grândola, en daar is ook het station.
De treinen zijn zonder uitzondering luxueus en betaalbaar!

http://www.cp.pt voor alle informatie die je maar wilt.

Fijne vakantie!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 05:55

Ik vond Porto en de portmakerij een aanrader. :9 Met een prachtig uitzicht op de rivier. En in Lissabon het rijtuigen museum. Ik heb ook geinterraild door Spanje en Portugal en dat was heel goed te doen. Wel reserveren zoals al gezegd is. Is ipv een hostel gewoon met de tent gaan, geen idee?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:16

Ik ben in mei dit jaar, met mijn vriend, in de Algarve geweest, wat wij onwijs mooi vonden!
Wij zaten in Albufeira, wat een leuke stad is en wij hebben diverse tripjes langs de kust gedaan richting o.a. het meest zuid - westelijke puntje van Europa (Kaap St. Vincent). Faro, Lagos en Silves zijn ook mooie steden. Silves is wat meer in het binnenland van de Algarve. :)

Daarnaast zijn er veel goedkope tentjes waar je kan eten. Zeker als je net buiten het centrum van een stad gaat kijken, kan je heerlijk eten voor weinig geld. :) Met overnachtingen kan ik je verder niet helpen, want wij zaten gewoon in een hotel. :)

Wat misschien ook nog wel handig is om te weten (mochten jullie toch een auto willen huren), is dat in de Algarve de weg A22 ligt. Als je over deze weg rijdt moet je 'tol' betalen (wat je een paar dagen later per rekening toegestuurd krijgt), dus is het handiger om de wegen langs de kust te volgen. Hier betaal je immers geen tol. ^^

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 02:56

Wauw, dank allen!
Zal even een paar dingen eruit pikken :)

Interrailen heb ik eens eerder uitgezocht, dat klonk erg interessant. Miss de vouwfiets maar mee :P Geen extra kosten ondanks reserveren?
En bedankt Countrygirl, ik houd jullie zeker in gedachten. Ik houd onwijs van natuur, rust en culture bezoeken. Musea, architectuur, lekker eten, count me in!
Milatje, jullie hadden een auto gehuurd? Bleef dat wat binnen budget of was je toch wel redelijk wat geld kwijt?
Ik weer inderdaad dat het eten vrij goedkoop is in zowel Spanje als Portugal (in tegenstelling tot Noorwegen :$ ) dus daar gaan we zeker, lekker van gebruik maken.
Maar in een tent ga ik echt niet slapen. Rol altijd van een luchtbed af en hoewel echt goed budget, mag het wel iets comfortabeler :P Plus telkens die onhandige tent meesleuren, zo'n backpacker ben ik echt niet hoor :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 07:23

Luchtbed? >;) Je gaat toch Kamperen, nier Kreperen? Zelfopblaasbare matjes zijn erg comfortabel. :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 08:47

Heel low budget, maar wel met tent, heb ik een paar jaar terug een rondreis gemaakt door Andalusie, leukste vakantie ooit!
Gevlogen op malaga (jaja Ryan air met in de koffers een tentje, luchtbed, slaapzak, pannen, bestek etc.) aangekomen op malaga stond een huurauto klaar (zo'n 200 euro voor tien dagen, diesel was er niet zo duur). Meteen naar de Ikea gereden voor nog wat bordjes en dergelijke die niet in de koffers meer mee konden. Vanuit de ikea door naar Granada, daar twee nachten op de camping gestaan en de stad verkend, naar het Alhambra geweest. Toen een nacht in Ronda, echt leuk dorpje, hele mooie oude stierenarena. Toen zijn we drie nachten in Tarifa geweest op een surfcamping. Dagje naar Gibraltar geweest (daar moet je gewoon voor 20 euro zo'n gids nemen die je helemaal naar boven brengt, apen op je schouder zet en meteen voor alles je entree heeft geregeld). Vanuit Tarifa kun je dolfijnen, en in het juiste seizoen, orka's spotten en Marokko zien liggen (en er ook naar toe). Wij liepen vanaf de camping zo het superbrede strand op, het was naseizoen, 35 graden en we lagen daar zo ongeveer in ons eentje. Heb er ook nog een strandrit gemaakt op een stoer spaans paard.
Toen zijn we doorgereden naar Cadiz voor 2 nachten, ook een hele leuke stad, een dag in Cadiz geweest en een dag in Jerez de la Frontera de rijschool bezocht en een sherry tour gedaan. De laatste twee nachten hebben we doorgebracht in Sevilla, dat is echt een van de mooiste steden die ik ook heb gezien heb en wil ik zeker nog naar terug. Je hebt er heel veel cultuur maar ook relaxte parken, kunt er fantastisch eten en ook goed shoppen. Vanaf Sevilla zijn we weer teruggevlogen. We hadden hele gunstige vluchttijden, kwamen de eerste dag om 10 uur aan in malaga en vlogen de laatste dag rond 19.00 terug.
Het was begin oktober, we hebben een uurtje regen gehad en voor de rest alleen maar 30 graden, het is daar juist heel fijn in het voor en naseizoen, in de zomer lijkt het me erg heet. De natuur die je tussendoor tegenkomt is prachtig, zeker de route vanuit Ronda naar de kust door de bergen.
Wij hebben overal gekampeerd waardoor we in totaal zo'n 600 euro per persoon kwijt waren voor de vliegreis, autohuur, overnachtingen, entree van musea en andere bezienswaardigheden en zijn eigenlijk iedere dag uit eten geweest en hebben terrasjes gepakt. Overal waar wij zijn geweest waren ook zat hotels en appartementen te huur, dus dat kan ook prima maar dan ben je wel iets meer kwijt. Wij waren gemiddeld 20-25 euro per nacht kwijt met 2 personen.
Een auto huren zou ik wel aanraden, omdat de afstanden niet zo groot zijn kun je goed een zijweggetje nemen en weer iets moois ontdekken, wij zaten vaak te picknicken op plekjes met mooi uitzicht. Er schijnt wel veel ingebroken te worden, wij hebben de auto altijd in betaalde parkeergarages gezet, met de achterklep 5 cm van de muur af, vlakbij een bewaker en dat soort dingen. Ook in grote steden was het vaak een tientje voor een hele dag, viel ook wel mee dus. Bij Sevilla ging er een bus van de camping naar de stad, dat was prima te doen en niet duur.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:21

Trein reserveren kost wel geld, maar het is verplicht. Reken op ongeveer 7 euro p.p. per reservering

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:11

Winged schreef:
Trein reserveren kost wel geld, maar het is verplicht. Reken op ongeveer 7 euro p.p. per reservering

???? Reserveren is verplicht? Nee hoor, niet in Portugal. Reserveer je niet vooraf en er zou toevallig geen plaats zijn, ja... dan heb je pech gehad.
Dan neem je 'n trein later. Nu is het hier hoogstwaarschijnlijk nooit zo druk dat dit zou kunnen gebeuren.

Wil je het zekere voor het onzekere kun je ook treinkaartjes via de website www.cp.pt kopen, dan moet je ze zelf uitprinten.
Je weet dan je wagonnr. en ook je stoelnr. Het is wel belangrijk dat je gaat zitten op de plek die op het kaartje aangegeven staat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:16

Nja, toen ik van Faro naar Lissabon ging MOEST in van de conducteur reserveren hoor!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:53

Vreemd?? Mijn man reist zeker zo'n 5, 6 keer per jaar naar Nederland: van hieruit met de trein, en ook weer terug. Die heeft nog nooit iets gereserveerd. Sterker nog... hij koopt z'n kaartje gewoon in de trein want hier in Grândola zijn de loketten al heel lang niet meer bemand.

Zonde dat je moest reserveren... want dat kost je kennelijk zeven euro extra.
Terwijl je voor rond de 25 euro van Faro naar Lissabon kunt reizen, vind ik eigenlijk zeven euro voor 'n reservering wel érg veel geld. Verhoudingsgewijs he?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:55

Tjah, ik weet ook niet hoe het zit, maar mij werd verteld dat reserveren verplicht is en dat ik ervoor moest betalen. Nja, die 7 euro kon er wel bij met mijn reis :') Daar is wel meer geld door gegaan.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:07

Ik heb vandaag toevallig ook twee tickets geboekt. We vliegen 23 juni naar Lissabon waar we 2 of 3 nachten blijven, om vervolgens met een huur auto naar de Algarve te gaan en daar nog 7/8 nachten blijven om 3 juli vanuit Faro weer terug te vliegen naar Amsterdam.

Nu nog het dilemma, welk appartement boek je... Bookings.com heeft zo ontzettend veel.

Welke badplaats in de algarve is nou echt leuk voor 8 dagen? Ik zit niet te wachten op hordes feestende jongeren en hou ook niet van grote complexen met super veel appartementen.. Dus het liefst een leuk plaatsje waar je 's avonds wel iets te doen hebt, maar we kunnen voor de overige bezienswaardigheden overal heen met de auto.

En nog iemand goede tips voor een centraal gelegen hotel in Lissabon?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:14

Izie: 1 uur rijden onder Lissabon, aan de kust, wonen wij. Tussenstopje hier maken?
Ik bedoel.. je komt zowat langs ons, als je toch naar de Algarve reist?
Enne de Algarve is gewoon veel drukker als hier. Plaatsen als Albufeira zijn juist geschikt voor feestende jongeren. Zoals al eerder geschreven wonen wij behoorlijk centraal.
Je zou van hieruit door kunnen reizen naar: PortoCovo, is hardstikke gezellig.
Van daaruit naar Cercal en dan door naar b.v. Lagao, Portimao.. maar ook aan de andere kant van Faro, richting Spanje, zijn echt hele leuke authentieke vissersplaatsjes, zoals Olhao, Fuzeta, Tavira....

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:08

Met de trein door Spanje is goed te doen , reserveren is bij RENFE niet nodig .
Tip : doe dag een dag menu , goed eten met alles erop en eraan vanaf een euro of 6 .

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:29

@Countrygirl; ik had je site al even bekeken ;) Ziet er goed uit en zal ik nog even in me achterhoofd houden. Paardenritje in portugal is ook wel aantrekkelijk ;) Jullie verhuren ook voor 1 of 2 nachten?

Het is niet ons plan om rond te gaan reizen na Lissabon. Dus we zoeken wel een locatie centraal in de algarve waar we dan 8 dagen blijven en van daar uit elke dag wat anders gaan ondernemen zeg maar.
Maar Albufeira wordt hem in ieder geval niet.

Tavira hadden we een erg mooi appartement gezien, maar vanuit daar is alles naar het westen wel weer een eind rijden. Het liefst zitten we ergens in de buurt van Silves of Pera, dan kunnen we alle kanten op voor mijn idee?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:33

Kijk eens bij Ardanza, daar weten ze hele leuke plekjes, zowel in Spanje als in Portugal.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:06

Hoi Izie, thanks! In principe kan 1 of 2 nachten wél, ligt een beetje aan de datum. Ik kan niet garanderen dat SonhoCabana vrij is, maar er is ook nog altijd het appartement. Silves is zowat middeleeuws, echt heel gezellig. Is hier ook niet zo ver vandaan. Pera is ook leuk, stuk rustiger als Albufeira. Portimao is een leuke stad.
Tavira is idd. verder naar het oosten, dat klopt. Dan zit je meer richting Spanje.
Portugal is maar ± 200 km. breed.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:50

RianneH schreef:
Wauw, dank allen!
Zal even een paar dingen eruit pikken :)

Interrailen heb ik eens eerder uitgezocht, dat klonk erg interessant. Miss de vouwfiets maar mee :P Geen extra kosten ondanks reserveren?
En bedankt Countrygirl, ik houd jullie zeker in gedachten. Ik houd onwijs van natuur, rust en culture bezoeken. Musea, architectuur, lekker eten, count me in!
Milatje, jullie hadden een auto gehuurd? Bleef dat wat binnen budget of was je toch wel redelijk wat geld kwijt?
Ik weer inderdaad dat het eten vrij goedkoop is in zowel Spanje als Portugal (in tegenstelling tot Noorwegen :$ ) dus daar gaan we zeker, lekker van gebruik maken.
Maar in een tent ga ik echt niet slapen. Rol altijd van een luchtbed af en hoewel echt goed budget, mag het wel iets comfortabeler :P Plus telkens die onhandige tent meesleuren, zo'n backpacker ben ik echt niet hoor :P

Wij hebben uiteindelijk geen auto gehuurd maar zijn met de bus gegaan vanuit een organiseerde excursue. Wel is het zo dat het huren bvan een auto vaak goedkoper is als je t vanuit nl al reserveert :)

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:59

milatje schreef:
Ik ben in mei dit jaar, met mijn vriend, in de Algarve geweest, wat wij onwijs mooi vonden!
Wij zaten in Albufeira, wat een leuke stad is...

nou... mmm... laat ik de Algarve en voornamelijk Albufeira nou heel vreselijk vinden. Het heeft al helemaal niks met Portugal te maken, maar is gewoon massatourisme. Betonsteden, zoals overal aan de middenlandse zee te vinden zijn in toeristen gebieden. Het is maar wat je leuk vindt. Cabo Sao Vincente vond ik vroeger prachtig, voordat ze er een toeristische attraktie van gemaakt hebben door het Fort te overrestaureren en ook nog geld te vragen om uberhaupt over de rand naar beneden te mogen kijken! Wat een teleurstelling toen wij er dit voorjaar wilden gaan kijken, met de mooie herinneringen van een jaar of 15 daarvoor nog in het achterhoofd. :(

Als je echt wat van Portugal wilt zien zijn er veel mooiere gebieden te vinden, maar dan moet je wel wat avontuurlijker zijn. De kust van de Alentejo bijvoorbeeld is prachtig, evenals het gebied rond Monchique. Een stad als Evora met een rijke geschiedenis en leuke kleine straatjes.... *\o/*

Cultureel is er in en rond Lisabon een hoop te beleven. Vooral Sintra is echt heel apart.

Veel plezier!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:42

Firedancer, sneu dat je leuke herinneringen van Cabo São Vincente zo weggevaagd zijn. Moet bekennen dat het voor mij ook alweer een aantal jaren geleden is dat wij er geweest zijn. De Algarve, m.n. Albufeira is heel erg druk, in augustus kun je er letterlijk over de (toeristische) hoofden lopen!
Regio Evora, Vila Viscosa is idd. schitterend, en vergeet de schitterende marmergroeven van Borba niet... heel indrukwekkend om te zien. Het platteland van de Alentejo kan in augustus wel gloeiend heet zijn, en dan vind ik hartje Alentejo geen aanrader. De kust is idd.magnifiek, prachtige langgerekte strand met nog heel veel rust en ruimte... of de wat ruigere kustlijn van de Caparica, onder Setubal.

Staan ook opnames van Sintra in... en dat is idd. een grote aanrader.

Wij zijn er al vaak geweest maar wij hebben nog lang niet alles gezien.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:31

Firedancer schreef:
milatje schreef:
Wij zaten in Albufeira, wat een leuke stad is...

nou... mmm... laat ik de Algarve en voornamelijk Albufeira nou heel vreselijk vinden. Het heeft al helemaal niks met Portugal te maken, maar is gewoon massatourisme. Betonsteden, zoals overal aan de middenlandse zee te vinden zijn in toeristen gebieden. Het is maar wat je leuk vindt. Cabo Sao Vincente vond ik vroeger prachtig, voordat ze er een toeristische attraktie van gemaakt hebben door het Fort te overrestaureren en ook nog geld te vragen om uberhaupt over de rand naar beneden te mogen kijken! Wat een teleurstelling toen wij er dit voorjaar wilden gaan kijken, met de mooie herinneringen van een jaar of 15 daarvoor nog in het achterhoofd. :(

Als je echt wat van Portugal wilt zien zijn er veel mooiere gebieden te vinden, maar dan moet je wel wat avontuurlijker zijn. De kust van de Alentejo bijvoorbeeld is prachtig, evenals het gebied rond Monchique. Een stad als Evora met een rijke geschiedenis en leuke kleine straatjes.... *\o/*

Cultureel is er in en rond Lisabon een hoop te beleven. Vooral Sintra is echt heel apart.

Veel plezier!

Ik moet zeggen dat t bij ons niet druk was.. Maar wij zijn ook niet in het hoogseizoen geweest dus dat scheelt een hoop. In juli / augustus zou ik er ook niet willen zitten. Daarnaast zijn wij ook veel naar t binnenland van de algarve geweest, waaronder idd t monchique gebergte. Je moet t daar wel wat meer zelf opzoeken want alleen albufeira is niet leuk ;)

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:37

countrygirl schreef:
Het platteland van de Alentejo kan in augustus wel gloeiend heet zijn, en dan vind ik hartje Alentejo geen aanrader.

Is waar, mijn ervaringen in de Alentejo zijn uit de winter/voorjaars periode. Daar had ik inderdaad even niet aan gedacht. ;)

In het voorjaar (februari/maart) is het wel weer prachtig, als alle velden tot aan de horizon in bloei staan.

@ milatje: mijn antwoorden zijn misschien wat gekleurd omdat ik zowieso geen mens ben voor massa toerisme. Ik zou in een stad als Albufeira diep ongelukkig zijn tijdens mijn vakantie.

Doe mij maar een rustig plekje buiten het feestgedruis. Lekker met een autootje de binnenlanden verkennen en lekker lunchen bij een lokaal restaurantje ergens in de rimboe. Super vriendelijke mensen, lekker kopje koffie op een terrasje en dan het lokale leven aan je voorbij laten trekken. zucht... krijg er bijkant heimwee van :D