Finland: alle tips welkom!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jiwa

Finland: alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:37

Vanaf februari zal ik hoogstwaarschijnlijk een half jaar in Finland studeren.
Ik ben op zoek naar tips over dit land, de cultuur, de omgangsvormen, mooie spots, etc.

Wie biedt! :)

Winged

Re: Finland: alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:34

Leuk! In welke plaats ga je studeren? Ik heb zelf in 2010 5 maanden in Jyväskylä gestudeerd.

Omgangsvormen: Finnen houden heel erg van hun persoonlijke ruimte. Ze zijn daardoor wat afstandelijker.
Spots: Helsinki, Tampere, Lapland (Ik weet niet waar in Finland je gaat zitten, maar via de ESN vereniging worden er ook trips naar o.a. lLapland, Letland en Rusland aangeboden. Zeker een aanrader!)

Verder: Februari is een KOUDE maand. Kleed je met laagjes en draag goede, warme schoenen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:40

Helsinki is geweldig! Ik ben tien dagen naar Finland geweest en zijn daar gaan zeilen richting Estland. Echt een aanrader.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:44

Bedankt voor de leuke tips tot zover!

Winged: in Helsinki!
Ik wil ook zéker naar Lapland en Rusland. :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:46

Ah, er zit een bokker op bokt die in Helsinki woont... Misschien haar eens opzoeken voor tips in Helsinki zelf :)

In Helsinki zelf zijn de mensen wel wat opener dan in het 'noorden' van het land, iets wat mij direct opviel toen ik een paar dagen in Helsinki was :')

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:56

Goed idee! Ik ga even speuren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:33

Helsinki is leuk! :j Het noorden ken ik iets beter, mijn vriend heeft 6 maanden in Rovaniemi gewoond en we zijn een aantal keer in Lapland op vakantie geweest. Rovaniemi is ook zeker de moeite waard. Kerstman woont er. :') Vanaf Helsinki kan je met de nachttrein naar Rovaniemi of met het vliegtuig. Allebei aanraders.

Finnen zijn echt fantastische mensen. Ze zijn - als ze eenmaal zijn ontdooit - heel open en gastvrij. Voor je het weet ga je een weekend skiën met onbekenden en zit je een week in het huisje van de oma van je achterburen. :))

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 21:15

Leuke reactie!
Wat betaal je ongeveer voor Helsinki - Rovaniemi?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:21

Geen idee. :+ Is al een paar jaar geleden. De website van de Finse NS is www.vr.fi (ook in het Engels beschikbaar) Vliegen kan met Finnair.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:05

Een retourtje Helsinki - Jyvaskyla was een eurootje of 50. Maar: De treinen zijn wel luxe ;)

Ga je trouwens als uitwisseling/Erasmus student? Zoek dan de ESN organisatie even op, die organiseren heel veel voor uitwisselingstudenten.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 10:09

Ik vind dat niet duur, het is een flink stuk naar het Noorden! Voor dat kleine kippenstukje van DH naar Limburg betaal je ook ca 30 a 40 euro :+

Ik ga inderdaad als Erasmus student, bedankt voor de tip!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:11

Ok, dan zit je waarschijnlijk ook save met het huren van een kamer (particulier blijkt behoorlijk prijzig te zijn)

Jyvaskyla - Helsinki is pak en beet 3 uur geloof ik met hoge snelheidstrein.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:16

De uni mailde inderdaad dat ze een kamer voor me gereserveerd hebben, prijzen weet ik nog niet..

Dat is héél goed te doen, maar volgens google maps ligt Jyvaskyla bij lange na nog niet in lapland? :D
Toch nog een beetje verder speuren dus.

edit: via de site van de finse NS: 87,16 € voor Helsinki - Rovaniemi retour! Vind ik goed te doen. :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:20

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:23

Jiwa schreef:
Dat is héél goed te doen, maar volgens google maps ligt Jyvaskyla bij lange na nog niet in lapland? :D
Toch nog een beetje verder speuren dus.

Dat heb ik ook zeker nergens gezegd ;) Ik heb daar zelf gestudeerd en vanaf daar naar Helsinki gegaan.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:33

Bedankt Imre, ik ga straks even kijken!

Winged: ik ook niet. :D Ik las te snel.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:08

:oo ik ben jaloers! Vertrek zelf dinsdag naar Australië om met paarden te gaan werken, maar ben echt dól op sneeuw en Scandinavië :+: Kom al heel wat jaren in Noorwegen, maar Finland staat ook echt hoog op mijn lijstje! (die-hard Nightwish fan... :Y) ) Wil je in ieder geval heel veel plezier wensen! Ga je ook een blog bijhouden? (mijn post voegt misschien niet veel toe aan je topic...)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:16

Oh ja, Australië is natuurlijk ontzettend stom, nu ben ik helemaal niet jaloers op jou. ;)
Ontzettend gaaf ook zeg! Ga je erover schrijven?

Ik ga denk ik wel bloggen ja. :j Zal ik je de link sturen als het zover is?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:21

Hier een bokker die in Finland woont!
Ook Corona86 woont hier :)
Zelf woon ik vlakbij Helsinki. Leuk dat je in de buurt komt wonen :p
De cultuur hier is, vind ik dan, toch wel redelijk anders.
Finnen zijn een beetje schuchter en verlegen, behalve als ze alcohol ophebben, dan gaan alle remmen los :D
Soms te los... ;)

In Helsinki zelf is Suomenlinna echt een aanrader. Het is daar zó ontzettend mooi. Voor minder dan 2 euro heb je een retourtje heen en weer naar het eiland.
Ik weet niet of je erg veel moeite hebt met opstaan oid, maar bedenk wel: het is hier, als ik opsta om 7.20 nog steeds donker, al is er dan wel een lichte gloed. Ook wordt het al voor half 5 donker. Vitamine D is best een aanrader, ook Finnen zelf gebruiken het.
Ik weet niet of je midden in het centrum van Helsinki zit, of ergens anders? Want Helsinki is best groot en als je niet midden in het centrum zit, maar een beetje aan de rand zit er vaak wel een mooi bos op loopafstand. Ook in Helsinki is veel groen en het is er lekker schoon.
Verder een mooie plek om te bezoeken (heb ik van horen zeggen) is het Espoo Nationaal Park oid. Ook de dierentuin is leuk, maar volgens mij is die nu al dicht.

Weet je of je veel Finnen gaat ontmoeten? Ik vind de mensen hier namelijk echt ontzettend aardig :) in Helsinki zijn ze idd minder verlegen, maar waar ik op school zit merk ik toch wel dat iedereen wel wat verlegen is.
Trouwens, ook leuk/handig om te doen: je buskaart (ook treinkaart maar ik heb het aangeleerd als buskaart :+ ) opwaarderen met 'tijd' in Helsinki. Dat betekent dat je bijvoorbeeld 1 maand een bepaald bedrag betaalt (geen abo) en dan gratis door heel de Helsinki area kan reizen (niet Vantaa, Espoo, Sipoo etc.). Het leukst om dan te doen is een random bus/tram nemen en kijken waar je uitkomt. Kan echt heel leuk uitpakken :)
Haha, het is echt een lap tekst geworden!
Finland is ook zo'n ontzettend leuk land <3

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:27

Wat een megaleuk bericht!

Ik dacht dat ik ín Helsinki zou zitten, maar het is Hyvinkää.
Ken je dat?
Heel leuk om via bokt al 2 toekomstige 'buurtgenoten' te leren kennen. :D

Wat zijn mooie natuurgebieden in de buurt?
Vitamine D is een goede tip, dankjewel. Ik ben geen enorm ochtendmens, maar ik denk dat het ook een kwestie van wennen is?
Wat is jouw reiservaring met een retourtje Lapland? :)
Ik ga studeren aan een Finse universiteit, dus ik vermoed veel met Finnen in aanraking te komen. :D Ook veel internationals hoop/denk ik. :j

Ik ben echt héél benieuwd, het gaat heel snel allemaal ineens maar volgens mij ga ik een waanzinnige tijd hebben daar. Ik ben benieuwd of ik nog terug zou willen naar NL, of dat ik mijn lief moet overtuigen om ook over te komen. :D

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:40

Jiwa schreef:
Oh ja, Australië is natuurlijk ontzettend stom, nu ben ik helemaal niet jaloers op jou. ;)
Ontzettend gaaf ook zeg! Ga je erover schrijven?

Ik ga denk ik wel bloggen ja. :j Zal ik je de link sturen als het zover is?

haha ben ook heeel blij met Australië hoor! Ik heb een waarbenjij.nu maar die is nog niet af (niet aan toe gekomen/snap het nog niet helemaal) stuur je blog tegen de tijd maar door :j Leuk!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:41

Hyvinkää? Aparte naam :D
Heb er wel van horen zeggen. Ga je wel in Helsinki naar de uni?

Ik ben nog niet naar lapland geweest, mijn organisatie organiseert een reis in Februari (die willen dat we doodvriezen :brr: :Y) ) Dus dan kan ik je er meer over vertellen!

Over de vitamine D: het is wennen, dat wel ja. Maar het blijft echt vreemd om wakker te worden in het donker en thuis te komen in het donker.
Ik weet niet precies hoe het zit hier op uni's. Ken wel iemand die naar Noorwegen was gegaan, voor half jaar studie, maar die zei dat ze vooral met de internationale mensen veel dingen deed en weinig met de Noren. Heb er ook niet echt ervaring mee, ik zit hier op een Lukio (Middelbare) :)
Veel Finnen zijn ook beetje bang om Engels te praten en ik heb gemerkt dat je zelf eigenlijk altijd het initiatief moet nemen, soort duwtje in de rug.

Edit: zie net dat je wel gewoon met commuter trains kan :) stuk fijner

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:37

Zo koud is het echt niet in Lapland hoor. :D -20 vond ik heel goed te doen. :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:59

Imre schreef:
Zo koud is het echt niet in Lapland hoor. :D -20 vond ik heel goed te doen. :j

In februari?
Want volgens de mensen hier wordt het zelfs in Helsinki dan -20 :)
Niet dat ik kou erg vind hoor!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:05

Begin maart. :j