Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 00:00

Hoop dat het hier goed staat.

Afgelopen week zijn mijn vriend en ik een week op vakantie geweest naar polen. Een erg mooi land en erg mooie dingen gezien. Maar wat bij mij toch echt de meeste indruk heeft achter gelaten is/zijn de kamp(en) Auschwitz.

Wat ik daar allemaal heb gezien en gehoord echt ongelofelijk. Op school natuurlijk wel wat over gehad. Maar als je er zelf bent geweest hoor je toch veel meer en zie je hoe ze het daar hebben gehad. Ondanks dat het bijna 40 graden was toch echt meerdere keren kippenvel gehad en rillingen die over mijn rug liepen.

Ik wist wel dat het heel indrukwekkend moest zijn maar had niet verwacht dat het zo veel indruk zou maken, vandaar ook dit topic, wil graag mijn ervaring delen. En iedereen die de mogelijkheid krijgt om hier heen te gaan zeker doen. Elke keer als ik er over vertel en nu ook weer krijg ik een brok in mijn keel.

Zo wist ik niet dat er 3 kampen zijn geweest allemaal met de naam Auschwitz. Auschwitz 1 was het minst erg daar kwam ook het roden kruis dit is nu het museum. Auschwitz 2 was waar de meeste mensen zijn vergast en ook waar ze met de trein aankwamen hier is erg weinig nog van over. Auschwitz 3 was de chemicaliën fabriek, deze bestaat niet meer.

Heb een kleine selectie gemaakt van de foto's.

Eerst een aantal foto's met informatie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

een van de 5 gaskamers, deze is op Auschwitz 1 ook de enigste die nog heel is.
Afbeelding
Hier werden 700 mensen tegelijk in gestopt om vergast te worden. (als je er met 200 man in zou staan sta je al hutje mutje)

Een van de gaten waardoor de gaskorrels (Deze werden pas bij 27 plus graden gas, vandaar ook de hoeveelheid mensen in 1 keer in de kamer) naar binnen werden gegooid.
Afbeelding

Crematie ovens (ter vergelijking vergassing duurde 15 a 20 min. opruimen van de lichamen 2 dagen)
Afbeelding

Auschwitz 2, ingang van een afstand.
Afbeelding

Gedenksteen, is er in meerderen talen.
Afbeelding

Wat hier op de steen staat kon je ook echt nog zien liggen op de grond tussen het grind. Toen ze dit lieten zien kreeg ik echt even rillingen.
Afbeelding
Tekst steen: To the memory of the men, women and children who fell victim to the Nazi genocide. Here lie their ashes. May their souls rest in peace.

Barakken waar ze met zijn 700/800 in sliepen.
Afbeelding

Hun slaapplekken 3 verdiepingen en per verdieping sliepen er meerderen.
Afbeelding

De wc ze mochten 2 keer per dag naar de wc 's ochtends voor ze naar de werkplek gingen en 's avonds op de terug weg. Ze kregen per keer 20 sec de tijd.
Afbeelding

Dit was een kleine greep van mijn foto's. Maar wel degenen waar ik de meeste indrukken op heb gedaan.
Er zijn een aantal dingen waar je geen foto's van mocht maken uit respect voor de slachtoffers. Dit waren hele grote hoeveelheden aan voorwerpen van de slachtoffers (b.v. borstels, kinder schoenen en nog veel meer.) Deze dingen hebben ook heel veel indruk op mij gemaakt.

Ben heel benieuwd of er meer mensen zijn geweest en wat hun ervaring is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:59

Brr krijg er nu al de kriebels van. Had dit ook toen ik naar terezin was geweest met school.

Muronia

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:05

Indrukwekkend inderdaad. Ik ben niet in Auschwitz geweest maar Bergen Belsen en dat vond ik al erg heftig. Laat staan dit. Je voelt de stilte en de ellende als je daar loopt, vreselijk. Maar wel goed om te bekijken vind ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:08

Indrukwekkend! Ik ben in Buchenwald geweest dit voorjaar, en was daar al letterlijk misselijk van. Ik ga ook zeker een keer naar Auschwitz, omdat ik het gevoel heb dat ik dat moet doen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:09

jeetje wat indrukwekkend....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:45

Lielle schreef:
Indrukwekkend! Ik ben in Buchenwald geweest dit voorjaar, en was daar al letterlijk misselijk van. Ik ga ook zeker een keer naar Auschwitz, omdat ik het gevoel heb dat ik dat moet doen.

Same here.
Ontzettend indrukwekkend.... Bedankt voor het delen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:54

Mijn overovergrootouders zijn op 19 oktober 1942 in Auschwitz omgebracht, ik wil er ook zo graag heen. Kom ook graag in de Joodse Schouwburg in A'dam, daar waar de joden zijn verzameld.

Gaan er goedkope busreizen heen?

edit: Ik ben overigens wel in Theresienstadt geweest, trok het behoorlijk slecht. Ik was toen ook een stuk jonger, 15, en erg op zoek naar mijn identiteit en die van mijn familie. Dan is zo'n kamp behoorlijk naar.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 08-08-12 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:55

Mooi verslag, heb ook het gevoel dat ik dit moet doen, maar anderzijds durf ik het niet.
Bedankt voor je indrukwekkende verslag!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:09

Ik word er zelf ook al stil van als ik deze foto's zie.

Zou er ook graag naartoe gaan, aangezien ik ook elk jaar een3 à 5 weken in Polen zit en er familie heb wonen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:19

Mooi verslag, erg indrukwekkend.
Hier zou ik ook nog graag een keer naartoe gaan, dan wordt je weer even met de neus op de feiten gedrukt.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:36

Ik wil hier ook nog heel graag eens heen. Volgens mij 'voel' je de kilheid nog steeds! Mooi verslag inderdaad :)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:34

Mooi verslag, het is echt iets waar je eigenlijk een keer geweest 'moet' zijn... Ik ben ook in Polen geweest, maar dan naar Majdanek...
Het is echt een hele aparte sfeer, iedereen was ook helemaal stil...

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:44

Toevallig zijn wij 2 weken geleden in kamp Westerbork geweest. Daar staat niet veel meer, maar daar was het al zo indrukwekkend....rillingen kreeg ik ervan. Ik wil ook naar Auschwitz gaan. Zijn jullie er op eigen gelegenheid heen gegaan of met een groep? Eenmaal per jaar gaat er een georganiseerde reis erheen, vanuit Nederland, maar dit is behoorlijk duur.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 17:45

Iedereen bedankt voor de reactie.

Amanda: Graag gedaan.

Astwice: Graag gedaan.

Lieveli: Geen idee, wij zijn er op eigen gelegenheid heen gegaan.

Sonnie81: Ja wij zijn er op eigen gelegenheid heen gegaan we zaten in een hotel in Jaworsno via vakantieveilingen.nl geboekt. Zo kun je er dus redelijk goedkoop overnachten. Hotel staat er elk jaar weer op, het heet Hotel Wodnik is van een Nederlander. En dit hotel licht er niet heel ver er vandaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:52

Wauw, idd indrukwekkend, ben zelf altijd heel erg geinteresseerd in dit soort dingen en vind het ook erg interessant. Dat het ook maar ooit heeft kunnen gebeuren, zulke kampen... bah -O-
Auschwitz staat ook nog steeds op mijn lijstje. :j

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:50

Ik ben er een paar jaar terug ook geweest. Kippevel.. Heb je ook de koffer van Margot Frank zien staan? (zus van Anne Frank). Vitrines vol met afgeknipte haren, brillen, koffers...
Ik was er in Oktober, toen was het er erg koud. Die barakken waren ook superkoud. En al die foto's..
Wat die mensen daar hebben meegemaakt, is te gruwelijk voor woorden..

Ik ben ook in Theresienstad geweest, dat was ook erg, maar minder heftig dan Auschwitz.

Wij zaten in Krakow (Mooie stad trouwens). Met Wiss air kan je heel goedkoop naar Krakow vliegen, en vanaf daar kan je excursies maken naar Krakow.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:01

'Mooi' verslag heb je ervan gemaakt!

Ik ben in 2010 speciaal naar Krakow gereisd met mijn moeder om Auschwitz te bekijken en inderdaad, Krakow is zelf ook een prachtige stad. Ik vond het ook enorm heftig om daar te zijn. 's Avonds lagen we doodstil op de bank, was echt heel indrukwekkend. Die bergen met haren, kunstbenen, koffers.. In die gaskamer zagen we ook krassen van nagels, vreselijk. En het was er ook zo stil, we hoorden nog geen vogels fluiten.

Ben ook in Theresienstadt geweest vorig jaar, maar vond dat ook minder heftig dan Auschwitz. Wil nog een keer terug naar Berlijn en dan ook daar het kamp bezoeken (is geloof ik Sachsenhausen).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:52

Wauw wat indrukwekkend!

Ik en mijn vriend willen begin 2013 ook speciaal naar Krakow gaan om Auschwitz te bekijken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:48

wij zijn er vorig jaar ook geweest en vonden het idd ook erg indrukwekkend!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:53

Ben afgelopen woensdag naar Westerbork geweest.
Er staat niet echt veel meer, maar gewoon het idee dat er zo veel gebeurd is en zo veel narigheid.
Kreeg gewoon hoofdpijn van het drukkende gevoel.

Ik vind dat je erg "mooie" foto's heb gemaakt die het goed weergeven.

Zelf zou ik er ook wel heen willen,

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:26

Dat is iets waar ik nog erg graag heen wil. Ik ben erg geintresseerd in de tweede wereldoorlog. Voornamelijk door de verhalen van oma. Westerbork ben ik al meerdere malen geweest en Auswitz is toch wel het ultieme om te zien en ervaren

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:38

lieveli schreef:
Mijn overovergrootouders zijn op 19 oktober 1942 in Auschwitz omgebracht, ik wil er ook zo graag heen. Kom ook graag in de Joodse Schouwburg in A'dam, daar waar de joden zijn verzameld.

Gaan er goedkope busreizen heen?

edit: Ik ben overigens wel in Theresienstadt geweest, trok het behoorlijk slecht. Ik was toen ook een stuk jonger, 15, en erg op zoek naar mijn identiteit en die van mijn familie. Dan is zo'n kamp behoorlijk naar.

Eurolines rijdt vrij goedkoop op Polen, maar dan ben je wel eventjes onderweg natuurlijk. Wizzair vliegt vanuit Eindhoven vaak echt goedkoop op Katowice, van waaruit je op een uurtje met de taxi (taxi is goedkoper dan de ingelegde wizzairbussen!) in het centrum van Krakow staat. Van daaruit kan je in het station smorgens gewoon een bus naar Auswitch nemen. Kost je twee keer niks. Als "reis" perfect te combineren met Krakow, en eventueel (als je meer voor de natuur bent) Zakopane (super tof bergdorpje, vanwaaruit je verschillende wandelingen kan doen)

Bereid je mentaal wel wat voor, want Terezin is "maar" een doorvoerkamp geweest... geen vernietigingskamp... Het zien van Auswitch grijpt je zeker dubbel zo hard naar de keel. Bij mij toch allesinds.

Sterkte ermee alvast, ik kan me voorstellen dat het erg zwaar is als je weet dat je familie op zo'n manier, op die plaats, om het leven is gekomen....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:10

ik ben paar weken terug al naar kamp vucht geweest en vond dat al heel erg indrukwekkend ondanks dat een barrack opnieuw was herbouwd maar wel naar oude patronen...
vond een verhaal ook heel byzonder over 1 cel en ook de ovens vond ik even bizar al dan niet de verplaatsbare oven wat nog steeds voor mij gewoon niet te bevatten valt

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:18

Echt bizar wat daar allemaal gebeurd is... heel indrukwekkend. Bedankt voor het delen van je foto's, ik hoop er ook ooit in mijn leven nog een bezoek te brengen.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:22

ik was er 3 jaar geleden en ik herken alle plekken op de foto's! Die barakken waren erg indrukwekkend, dat daar zoveel mensen op 1 plankje lagen te slapen vond ik echt vreselijk om in te beelden. Maar ook die gaskamers! Daar hing echt een hele onaangename sfeer. Er waren toen ik er was ook veel oudere mensen en die moesten huilen , ik denk dat zij iemand verloren hebben daar in die gaskamer. Het was in elk geval vreselijk, maar ook erg indrukwekkend om te zien. Je ziet het wel in boeken en op de tv maar in het echt zien is veel indrukwekkender!