Afgelopen week zijn mijn vriend en ik een week op vakantie geweest naar polen. Een erg mooi land en erg mooie dingen gezien. Maar wat bij mij toch echt de meeste indruk heeft achter gelaten is/zijn de kamp(en) Auschwitz.
Wat ik daar allemaal heb gezien en gehoord echt ongelofelijk. Op school natuurlijk wel wat over gehad. Maar als je er zelf bent geweest hoor je toch veel meer en zie je hoe ze het daar hebben gehad. Ondanks dat het bijna 40 graden was toch echt meerdere keren kippenvel gehad en rillingen die over mijn rug liepen.
Ik wist wel dat het heel indrukwekkend moest zijn maar had niet verwacht dat het zo veel indruk zou maken, vandaar ook dit topic, wil graag mijn ervaring delen. En iedereen die de mogelijkheid krijgt om hier heen te gaan zeker doen. Elke keer als ik er over vertel en nu ook weer krijg ik een brok in mijn keel.
Zo wist ik niet dat er 3 kampen zijn geweest allemaal met de naam Auschwitz. Auschwitz 1 was het minst erg daar kwam ook het roden kruis dit is nu het museum. Auschwitz 2 was waar de meeste mensen zijn vergast en ook waar ze met de trein aankwamen hier is erg weinig nog van over. Auschwitz 3 was de chemicaliën fabriek, deze bestaat niet meer.
Heb een kleine selectie gemaakt van de foto's.
Eerst een aantal foto's met informatie.

een van de 5 gaskamers, deze is op Auschwitz 1 ook de enigste die nog heel is.

Hier werden 700 mensen tegelijk in gestopt om vergast te worden. (als je er met 200 man in zou staan sta je al hutje mutje)
Een van de gaten waardoor de gaskorrels (Deze werden pas bij 27 plus graden gas, vandaar ook de hoeveelheid mensen in 1 keer in de kamer) naar binnen werden gegooid.

Crematie ovens (ter vergelijking vergassing duurde 15 a 20 min. opruimen van de lichamen 2 dagen)

Auschwitz 2, ingang van een afstand.

Gedenksteen, is er in meerderen talen.

Wat hier op de steen staat kon je ook echt nog zien liggen op de grond tussen het grind. Toen ze dit lieten zien kreeg ik echt even rillingen.

Tekst steen: To the memory of the men, women and children who fell victim to the Nazi genocide. Here lie their ashes. May their souls rest in peace.
Barakken waar ze met zijn 700/800 in sliepen.

Hun slaapplekken 3 verdiepingen en per verdieping sliepen er meerderen.

De wc ze mochten 2 keer per dag naar de wc 's ochtends voor ze naar de werkplek gingen en 's avonds op de terug weg. Ze kregen per keer 20 sec de tijd.

Dit was een kleine greep van mijn foto's. Maar wel degenen waar ik de meeste indrukken op heb gedaan.
Er zijn een aantal dingen waar je geen foto's van mocht maken uit respect voor de slachtoffers. Dit waren hele grote hoeveelheden aan voorwerpen van de slachtoffers (b.v. borstels, kinder schoenen en nog veel meer.) Deze dingen hebben ook heel veel indruk op mij gemaakt.
Ben heel benieuwd of er meer mensen zijn geweest en wat hun ervaring is.