Self drive Safari (survival) Botswana 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Self drive Safari (survival) Botswana 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:15

Vijf jaar geleden hebben wij een rondreis gemaakt door Zuidelijk Afrika. We hebben toen Zuid Afrika (Kruger Park), Botswana (Makgadigadi zoutpannen, Chobe National Park en Okavango Delta), Zambia (Victoria Watervallen) en Namibië (Caprivi strip) bezocht.

Dat was een fantastische reis en een reis die aan te raden is voor iedereen die van safari`s houdt. Voor een reisverslag, klik hier. We zijn tijdens deze reis echt verslaafd geraakt aan Afrika. Na een jaar of twee begonnen wij al ontwenningsverschijnselen te krijgen en dit jaar was het niet langer te houden. We móeten weer op Safari!

Onze ervaring van 5 jaar geleden heeft ons geleerd dat we nu eigenlijk vooral veel tijd willen hebben om de auto gewoon ergens een paar uur neer te zetten en te genieten van alles om ons heen, in plaats van een (strak) schema met veel reisafstand. We hebben er dus voor gekozen maar een beperkt deel te bezoeken en de keuze is gevallen op de Okavango Delta en Chobe National Park in Botswana. Deze twee fantastisch mooie gebieden hebben we 5 jaar geleden ook al bezocht en dat was een fantastische ervaring. De beperkende factor van deze gebieden is dat je er eigenlijk maar op twee manieren vakantie kunt houden; extreem duur (denk aan bedragen rond de 1000,- EUR per nacht, met 5 bedienden die voor je rennen etc.) of nagenoeg survivallen, een terreinauto met een tentje en dan zelf een vuurtje stoken om op te koken etc. Wij hebben voor het laatste gekozen. :) 5 jaar geleden hadden we ook een terreinauto met tent op het dak gehuurd, dat doen we nu weer.

Afbeelding

Die terreinauto is ook wel echt nodig. Het gebied is namelijk óf gortdroog óf de wegen zijn ondergelopen. We hebben er wel voor gekozen goed voorbereid op pad te gaan, dus een paar cursussen terreinrijden hebben we inmiddels al achter de rug. Een grote hobby is fotografie en ook op dat gebied hebben we de nodige voorbereidingen gedaan. We zijn nog even aan het puzzelen hoe en wat qua opladen van de apparatuur. Een omvormer voor op de sigarettenaansteker hebben we al, nu nog even kijken voor een oplader op zonne-energie. Iemand gebruikservaringen? 8-)

Zie hier de route die we plannen te gaan rijden.

Hieronder een kleine impressie van de foto`s van de vorige keer.

De auto
Afbeelding

Chobe National Park (bekend om de olifanten)
Afbeelding

De risico`s
Afbeelding

Nog een keer Chobe
Afbeelding

Okavango Panhandle
Afbeelding

Handige tips zijn van harte welkom. Zoals bijvoorbeeld wat mee te nemen aan "houdbaar eten" of de oplader op zonne-energie etc.

Voor wie het leuk vindt om op de hoogte te blijven van onze voorbereidingen of van de reis zelf, dat kan via http://www.facebook.com/richardsfotos, via Twitter kan ook, volg dan @RichardsFotos. Op mijn eigen site vind je meer over de voorbereidingen. Als we eenmaal terug zijn dan zal ik natuurlijk in dit topic een update geven en je kunt dan alle foto`s zien op http://www.richards-fotos.nl
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 05-08-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:17

wat gaaf! ik ben nu al benieuwd naar je reisverslag.

en wat is er gebeurd met die auto :+

Sani

Re: Self drive Safari (survival) Botswana 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:22

Was dat jullie auto? :oo

is er een olifant op gaan zitten ofzo? :=

Ziet er wel ontzettend mooi uit! :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:25

Hahaha, nee gelukkig was dat niet onze auto. Het was wel nagenoeg dezelfde auto, ook van dezelfde verhuurmaatschappij. Wat wij begrepen van de "campsite" waar we die avond zouden overnachten, was dat de berijders van deze auto een inschattingsfout hadden gemaakt en te enthousiast tegen een bult in de weg waren opgereden. Aan de andere kant lag enorm mul zand, waar de auto voorover in dook en toen over de kop sloeg.

We hebben het diezelfde vakantie wel gezien wat er gebeurd als een olifant op een caravan gaat zitten. Dat was bij Kasane, langs de Chobe rivier. Daar was een kudde olifanten `s nachts overgestoken en bij de camping uit het water gekomen. Toen is er 1 op een caravan gaan zitten. Bleef niks van over := Gelukkig geen gewonden. Die nacht kwamen de olifanten weer over de camping trouwens en ik kan je vertellen dat ik geen oog dicht gedaan heb daarna :o

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:28

Oh ik vergeet nog te vertellen, deze foto van de auto heb ik op de heenweg naar de Okavango Delta gemaakt. Toen we na 3 dagen terugkwamen, stond er alleen nog een leeg chassis. De wielen, het interieur, het bakkie, de knipperlichten, de bumpers, alles wat nog een beetje bruikbaar was, was er vanaf gesloopt. :=

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:34

:):) Reisgenoot meldt zich ook in dit topic :):)
Enorm veel zin in! Gaat hopelijk écht een mooie reis worden :j

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:10

Ik ben zaterdag teruggekomen uit Botswana, of eigenlijk, ZA/Botswana/Zimbabwe/Nambie. Het was voor mij de derde rondreis in zuidelijk Afrika en ik vind Botswana qua wildlife echt een topper! Chobe is inderdaad geweldig, olifanten-paradijs! We hebben daar echt heel veel dieren gezien, idioot veel naar ons idee. Jammer vind ik dat de game-drives daar bedroevend zijn, maar dat is eigenlijk alleen te danken aan de rangers die onbeschoft met de dieren omgaan. We hebben daar ook een bootcruise gedaan, dat was heel gaaf! Echt een aanrader. Wij hebben ook een dagje Zimbabwe gedaan en zijn naar de Vic Falls gedaan, prima aan te rijden vanuit Kasane. Ik vond de watervallen heel indrukwekkend!

Ik zie dat jullie ook naar Moremi gaan? Dat vond ik echt een heel mooi park! Heel divers aan natuur, een hoop dieren en heerlijk rustig; we zijn nauwelijks iemand tegengekomen.

Hebben jullie alle campings al gereserveerd?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:18

Hoi Medea,

Wat leuk, klinkt alsof jij deze trip zo`n beetje de locaties hebt bezocht die wij 5 jaar geleden hebben gedaan. De bootcruise, heb je die bij Chobe gedaan of op de Okavango Delta?

Wat naar om te horen dat de rangers zo lomp met dieren omgaan. Kun je daar iets meer over vertellen?

Wij zijn de vorige keer met onze eigen auto overgestoken van Kasane naar Livingstone. Dat was op zich al een hele belevenis. Allereerst al het pondje, prachtig gezicht hoe dat dan gaat als je daar aankomt. En daarna als je in Zambia aankomt moet je een hele papierwinkel regelen, douane, belasting, verzekering etc. Echt een belevenis :D

Wij hebben via de verhuurmaatschappij van de auto (een locale ondernemer in Maun) ook de campsites en de parktoegang geredeld. Wel een fijn idee, want dat is best een gehannes om dat zelf te regelen. Sowieso parktoegang kun je niet vanuit nederland regelen, dat moet je tegenwoordig bij de "locale" vvv regelen. Vroeger kon je gewoon bij het inrijden van het park betalen.

Kun je iets meer vertellen over de toestand van de "wegen" in Moremi en Chobe? Kunnen we ons vast een beetje voorbereiden :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:19

heel veel plezier alvast, ik hoop dat het weer zo'n mooie ervaring gaat worden als de vorige reis, en ik ben alvast benieuwd naar de (vele) foto's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:25

wat super gaaf! ik zou dat ook heel graag nog eens gaan doen!

Ik zal eens aan mijn zus vragen of zij nog tips heeft over opladers enz. Ze werkt bij een outdoor winkel (gericht op extremere gebieden, Dus geen kampeermarkt) dus wellicht heeft zij nog goede tips.

Al zou je ook gewoon naar een outdoor winkel kunnen gaan. Daar kunnen ze je goed informeren over alle producten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:29

Dank Juval ;)

Nina_roosje, dat zou heel mooi zijn als je zus nog wat tips heeft! Ik heb zelf al wat rondgekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer en iedereen roept weer wat anders tot nu toe.

Een bezoekje aan de outdoorwinkel staat ook nog op ons lijstje trouwens. Maar ik vind het altijd wel fijn als ik zelf al een beetje weet in welke richting ik de oplossing wil zoeken. En dat heb ik nu nog niet echt eigenlijk. :o

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:10

Oh wat een super reis! 2 jaar geleden zijn wij ook door "zuidelijk afrika" gereist en Botswana is echt geweldig. Wij hebben toen ook de rondvaart door Chobe gedaan en hebben (wild) gekampeerd in de Okavango Delta. We zijn toen 3 uur op een Mokoro de Okavango Delta in gevaren en hebben vervolgens op een van de eilanden overnacht, een aanrader. Ook een vlucht over de delta was erg mooi en niet te duur (75 dollar). De vlucht met een klein vliegtuig duurde een uur. Je moest alleen even tekenen voor eigen risico, gordel hing met ducktape vast en ik zat op de plek van de copiloot incl. stuur en gaspedaal :D Echt prachtige omgeving. Weet niet of jullie de vorige keer ook bij Elephantsands zijn geweest:
http://www.elephantsands.com/? Daar lopen de olifanten letterlijk over de camping heen. Toen wij daar waren was zelfs het zwembad gesloopt en hadden we geen stromend water omdat de olifanten (achter het toiletgebouw) van de waterleidingen aan het drinken waren.

Een aantal reisgenoten hadden en solaroplader bij waar ze oa de telefoon mee konden opladen, dat was erg handig! Voor bij de grensovergang/ingang van de parken moet je vaak je schoenen ontsmetten, het is dan handig om 2 paar schoenen p.p. bij de hand te houden zodat je niet in je bagage hoeft te zoeken (en 1 paar schoenen vinden ze niet genoeg om te ontsmetten). En wat ik ook erg lekker vond was om wat limonade mee te nemen. Het 'fris' houden van water lukte niet echt en met wat limonde smaakte het toch beter (alleen niet bij al je water doen anders moet je tandenpoetsen met limonade :+ *spreekt uit ervaring)!

Heel veel plezier!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:17

Hé biancaaaaaa, dank voor je reactie. Goede tip, van de extra schoenen. Die gaat op het lijstje! Als het goed is zit er een koelkast in onze auto, dus we zouden wel een beetje water koel moeten kunnen houden, maar ik neem je tip van de limonade wel mee. Zo`n koelkast is toch ook zo vol.

We hebben na aankomst in Maun (we vliegen van Johannesburg naar Maun) 2 dagen vlak bij Maun. We hadden bedacht om dan een paardrijdtocht door de Delta te doen en een vliegtrip staat ook op het lijstje! We willen ook nog wel een wandeltocht door de delta doen, maar die doen we waarschijnlijk bij terugkomst in Maun.

De vorige keer zijn wij wel met een mokoro de delta op geweest, dat was echt een prachtige ervaring. We hebben toen geen overnachting gehad op een eiland. Dat is wel heel gaaf inderdaad.

Elephants sand zijn wij niet geweest en staat voor nu ook niet op het lijstje. We wilden de reiskilometers zo beperkt mogelijk houden, om zoveel mogelijk tijd te hebben in Moremi en Chobe. Maar als ik die site zie, dan denk ik dat we nog een keer terug moeten :D

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:51

FlyAway schreef:
Hoi Medea,

Wat leuk, klinkt alsof jij deze trip zo`n beetje de locaties hebt bezocht die wij 5 jaar geleden hebben gedaan. De bootcruise, heb je die bij Chobe gedaan of op de Okavango Delta?

Wat naar om te horen dat de rangers zo lomp met dieren omgaan. Kun je daar iets meer over vertellen?

Wij zijn de vorige keer met onze eigen auto overgestoken van Kasane naar Livingstone. Dat was op zich al een hele belevenis. Allereerst al het pondje, prachtig gezicht hoe dat dan gaat als je daar aankomt. En daarna als je in Zambia aankomt moet je een hele papierwinkel regelen, douane, belasting, verzekering etc. Echt een belevenis :D

Wij hebben via de verhuurmaatschappij van de auto (een locale ondernemer in Maun) ook de campsites en de parktoegang geredeld. Wel een fijn idee, want dat is best een gehannes om dat zelf te regelen. Sowieso parktoegang kun je niet vanuit nederland regelen, dat moet je tegenwoordig bij de "locale" vvv regelen. Vroeger kon je gewoon bij het inrijden van het park betalen.

Kun je iets meer vertellen over de toestand van de "wegen" in Moremi en Chobe? Kunnen we ons vast een beetje voorbereiden :D

De bootcruise hebben we in Chobe gedaan, is aan het eind van de dag. In de Okavango hebben we ook een Mokoro trip gedaan, met een wandeltocht op 1 van de eilanden. Ik vond deze trip niet heel bijzonder, je ziet vooral heel veel riet :+. Ik had er zelf liever overheen gevlogen, omdat ik nu totaal geen idee heb gekregen over de omvang van het gebied.

Wat betreft de rangers in Chobe; ik ben ook in het Krugerpark in ZA geweest en daar zijn de rangers heel netjes opgeleid. In Chobe rijden ze ongeveer tegen de dieren aan, en we hebben meerdere keren meegemaakt dat ze overstekende dieren compleet blokkeren. Vooral de olifanten worden hier nogal 'opgewonden' van. In Moremi was dit absoluut niet het geval.

De wegen in Chobe waren momenteel compleet van los zand, op de main road na dan. Moremi is echt alleen los zand. We merkten zelf dat de rangers er af en toe moeite mee hadden. In Moremi vond ik qua ‘hobbeligheid’ de wegen erger dan in Chobe. Vooral de weg naar Moremi is echt vreselijk, we hebben overigens voor dat we uberhaupt in het park waren al heel veel wild gezien.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:53

FlyAway schreef:
Elephants sand zijn wij niet geweest en staat voor nu ook niet op het lijstje. We wilden de reiskilometers zo beperkt mogelijk houden, om zoveel mogelijk tijd te hebben in Moremi en Chobe. Maar als ik die site zie, dan denk ik dat we nog een keer terug moeten :D

Wij zaten in een lodge bij Nata en wilde 'even' heen en weer naar Elephantsands, de weg er naar toe was echter helemaal geblokkeerd met stenen en verder volledig onbegaanbaar. Niemand heeft ons ook kunnen vertellen wat er aan de hand was.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 14:15

Medea schreef:
FlyAway schreef:

Wij zaten in een lodge bij Nata en wilde 'even' heen en weer naar Elephantsands, de weg er naar toe was echter helemaal geblokkeerd met stenen en verder volledig onbegaanbaar. Niemand heeft ons ook kunnen vertellen wat er aan de hand was.

Zaten jullie toevallig in Nata Lodge dan? Daar hebben wij gekampeerd de vorige keer :)

Wel erg lomp gedrag, van de rangers in Chobe. Dat ben ik ook niet gewend van de rangers in ZA. :n

Ben benieuwd of het nog droog blijft tot wij in Botswana zijn. Dan zijn de wegen wel wat begaanbaarder := De vorige keer was het ook een groot mul zandpad in Chobe. Daar heeft onze startmotor toen aardig wat zandgehapt en die is toen ook stuk gegaan. Hopen dat dat deze keer niet gebeurd :)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:58

@ Medea: ja we hebben alle campings inderdaad al gereserveerd. Zelfs als je al een jaar van te voren boekt zitten de populaire campings al helemaal vol. Dat is wel jammer van het "ontmoedigingsbeleid" van de regering van Botswana. Aan de andere kant ook wel weer erg goed natuurlijk want zo voorkom je wel dat er teveel toeristen komen.
We hebben de route zelf samengesteld, en het lokale auto verhuur bedrijf heeft wel even gekeken of het haalbaar was wat we in elkaar hadden gesleuteld.

Vorige keer waren we wat eerder in het jaar gegaan. Dan was het in de nachten soms behoorlijk koud (vorst). Als het 's nachts zo afkoelt moest je er wel echt rekening mee houden dat je op tijd terug was op de kampeerplek zodat je eventueel nog kon douchen enzo. Anders werd het daar al snel te koud voor als het donker werd. Dat zal nu ook wel iets relaxter zijn. Ben benieuwd douchen onder de sterrenhemel :))

Deze keer heb ik me ook voorgenomen om meer foto's te maken van onszelf en de omstandigheden van het camperen. Vorige keer kwamen we eigenlijk alleen met natuur foto's terug. En de drie foto's die al in dit topic staan :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 16:19

We zijn vandaag terug gekomen van onze vakantie in Botswana. We hebben het echt geweldig naar onze zin gehad en zijn terug gekomen met veel verhalen en uiteraard een hoop foto`s *-:)

We hebben van alles mee gemaakt, van zonder water komen te zitten door dat hyena`s ons water gestolen hadden, tot leeuwen die onder onze tent door liepen en van mul zand in Chobe waarin we bijna vast kwamen te zitten, tot water doorwadingen in Moremi.

De foto`s gaan we nu allemaal bekijken en bewerken, dan zal ik er hier ook de nodige plaatsen, met natuurlijk wat bijbehorende verhalen :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:23

oke, welkom thuis... fijn dat jullie het leuk hebben gehad.. kom gauw de foto's bekijken!!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:24

Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:48

Hier een eerste filmpje. Tijdens het koken kwam er een olifant (vrijgezelle kerel) onze kampeerplaats opgelopen. Hij heeft daar wel een uurtje of twee staan kijken wat wij allemaal aan het doen waren. Goedige lobbes :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:27

Hier nog wat sfeer impressies

Olifanten aan het badderen in de Linyanti rivier

Paardrijden in de Okavango Delta

Een waterdoorwading in Moremi NP

De Okavango Delta vanuit de lucht
Afbeelding

Een olifant die verstoppertje wilde spelen
Afbeelding

Een koppel Afrikaanse visarenden langs de Chobe rivier
Afbeelding

Op mijn eigen website heb ik een reisverslag met foto`s en video`s gemaakt, want hier mag ik er geloof ik niet te veel plaatsen?

Voor wie meer foto`s wil zien, ik ben begonnen met uploaden op mijn eigen site, je kunt klikken op de link hierna, dan ga je meteen naar de reisfoto`s van deze reis; Reisfoto`s

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:09

Oh wat een super gave foto's en beelden! Krijg spontaan heimwee :) leuk om te horen dat de reis weer geslaagd was!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:24

Wat gaaf zeg!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:01