Israel/Jordanië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Israel/Jordanië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 10:59

Volgende maand ga ik met een vriendin naar Israel en Jordanië. Zijn er mensen die daar al eerder zijn geweest, die tips voor ons hebben? Wat waren bijvoorbeeld jullie favoriete plekken? We zijn helaas afhankelijk van het OV, aangezien vriendin geen rijbewijs heeft en ik mijn leven niet durf te wagen daar.

Het is voor ons allebei de eerste keer dat we die kant op gaan, dus elke tip, hoe onbenullig het ook lijkt, is welkom :)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:07

Bus is daar in principe veilig en goed te doen. In Israël tenminste. Ik heb het zelf niet gedaan, maar vrienden van ons die daar wonen hebben ons dit laten weten.

Willen jullie gaan rondreizen? Jeruzalem, dode zee, masada, en gedi, mitzpe ramon, Akko, Ceasarea, Eilat voor het snorkelen.
Tsja, ik kan eigenlijk niet iets verzinnen wat ik niet leuk vond. :')

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 12:44

Het is inderdaad de bedoeling om rond te reizen, maar volgens mij zijn veel van de belangrijkste dingen ook wel uit Jeruzalem te doen, dus dan hoeven we niet elke dag met ons hele hebben en houden het land door te gaan :+ Een aantal dingen komen mij nog niet bekend voor, dus daar ga ik eens informatie over zoeken. Merci!

Blackberry28

Re: Israel/Jordanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:49

In Jordanië zijn Petra en Wadi Rum natuurlijk aan te raden en wij zijn daar ook naar de Dode Zee geweest.
Of het openbaar vervoer aan te raden is durf ik niet te zeggen, omdat wij zelf een auto hebben gehuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:52

Ik ben er een paar keer geweest, prachtige bestemming. Maar over OV durf ik niets te zeggen, heb alles met huurauto, taxi en binnenlandse vluchten gedaan.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 13:16

Een auto huren zou misschien inderdaad wel handiger zijn, maar vooral in de Arabische landen rijden mensen toch wel ehm.. creatief :D , en zo lang heb ik mijn rijbewijs nou ook weer niet. Mijn rij-ervaring bestaat vooral uit de Zeeuwse wegen, en ik ben wel een paar keer de provincie uit geweest, maar alleen onder deskundige, ervaren begeleiding en die is nu ook niet aanwezig. Dus het lijkt mij gewoon niet zo'n heel briljant idee :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:22

In Israel kun je gerust rijden hoor. Lang niet zo erg als in bv Marokko.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:27

Jeruzalem kan wel chaos zijn met verkeer, vooral het arabische gedeelte. Pfff, gekkenhuis. Doodeng, zeker in het donker. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:40

Ja OK in de stad zelf (geldt ook voor Tel Aviv) is het wel wat rommelig. Maar om het land door te rijden, bv naar Messada, Bethlehem etc, is het heel prima te doen. De wegen zijn goed, het verkeer vrij rustig en gestructureerd.
Ik vond Jordanië spannender. Daar zijn de wegen minder goed en de controleposten 'grimmiger' en onvoorspelbaarder.

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:49

Wat leuk :D ik ga deze zomer rondtrekken door Jordanie...

Wat je kan bezoeken is Amman, de hoofdstad met erg leuke winkeltjes midden in het centrum.
Dode zee, Petra, Aqaba, Wadi rum, maar volgensmij is de Wadi rum op zn mooist in oktober/september..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 10:07

Ja, dat geloof ik best, maar in september moet ik alweer in Istanbul zijn :P

Hoe ga jij.. ook per OV, of ga je een auto huren? En is er in Aqaba uberhaupt iets interessants te doen? :o

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:18

Ik was dan in Palestina geweest. Wij deden daar alles met taxi. Dat was ook erg goed te doen! Jeruzalem vond ik erg leuk. vooral het arabische gedeelte en betlehem! :)

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:23

Ga dit volgen, ben dit ook van plan, alleen wel met de auto :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:25

Ik ben nog niet in Israel geweest, maar wel in Jordanie. Je kunt daar best autorijden hoor :j, prima wegen.

Jordanie aanraders: Uhm Qais (helemaal in het noorden), Jerash, Petra (uiteraard :+ en trek daar maar 2 dagen voor uit) en Wadi Rhum :-)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:30

JodieR schreef:
Ik was dan in Palestina geweest. Wij deden daar alles met taxi. Dat was ook erg goed te doen! Jeruzalem vond ik erg leuk. vooral het arabische gedeelte en betlehem! :)

Wanneer ben je in Palestina geweest? En vond je dat te doen, zonder gids? Oftewel, hoe veilig is dat? :o

Twee dagen Petra? Met die toegangsprijzen van vandaag de dag ben ik bang dat de portemonnee dat niet gaat trekken :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:31

Volgens mij krijg je korting als je meerdere dagen gaat :))

Die tijd heb je echt wel nodig als je wat meer wilt zien :-)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:07

En dan zou je dat eerder doen dan bijvoorbeeld ergens een woestijnkasteel bezoeken? Heb je op een gegeven moment, zeg zo na een dag, niet genoeg van hetzelfde gezien? :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:46

Bij Petra heb je zeker niet het gevoel van 'genoeg van hetzelfde gezien'. Punt bij Petra is dat de belangrijkste bezienswaardigheden wat uit elkaar liggen. Je bent te voet dus dat moet je wel lopen.

Die woestijnkastelen liggen allemaal erg oostelijk, daar ben ik niet geweest, dat was te ver uit de route. Je kunt wel kijken in hoeverre je kruisvaarderskastelen erin kunt krijgen (Kerak!)

Ik had meer zoiets met opgravingen endergelijke van 'weer een romeins amfitheater' :O

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:12

En hoe ver is dat lopen dan, als je zegt dat ze 'wat uit elkaar liggen'?

Mmhmm, ik dacht zelf te hebben gelezen dat er kastelen op een uurtje van Amman lagen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Misschien waren dat dan wel de kruisvaarderskastelen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:13

O ja, de Dode Zee is ook een aanrader :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:15

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:58

Apple schreef:
O ja, de Dode Zee is ook een aanrader :j

Uiteraard gaan we naar de Dode Zee :j Volgens mij zei een van mijn vrienden dat dat beter te doen was aan de Israelische kant though (iets met veel privé-stranden oid?)

Hoe vond je trouwens het Engels van de Jordaniërs? In Israel geloof ik best dat iedereen wel een mondje Engels spreekt, maar mijn Arabisch is een beetje stoffig :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:35

Ik heb geen problemen gehad met Engels in Jordanie :-)

Ik denk dat je eerder problemen krijgt met reizen van Israel naar Jordanie dan met je Engels :))

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:59

Narya schreef:
JodieR schreef:

Wanneer ben je in Palestina geweest? En vond je dat te doen, zonder gids? Oftewel, hoe veilig is dat? :o

Twee dagen Petra? Met die toegangsprijzen van vandaag de dag ben ik bang dat de portemonnee dat niet gaat trekken :P

Mijn zus is daar vrijwillerger geweest, wij gingen toen daar heen om haar te bezoeken. Mijn zwager komt daar ook vandaan..
verder heb ik het nooit als onveilig erkend. Al hadden wij wel altijd tshirt en 3kwart broek aan. Schouders en knieën bedekt. Zwemmen met een tshirt aan (ik had bikini)
Wij gingen verder vaak met plaatselijke bevolking gingen wij om.

Wij zijn toen in 2007 geweest. Wat ik erg, ja is het mooi te noemen, apart, indrukwekkend vond is het lopend checkpoint in Bethlehem. Zijn we een paar keer door heen geweest omdat de palestijne waar we meer om gingen niet met het busje na Jeruzalem mochten.

Bethlehem vond ik ook er leuk! Daar gingen we nog wel eens lopend heen. Wij verbleven in beitjala bij jemima. Ik vond het wel heel makkelijk om het Arabische woordje nee te kennen. ( la )
Als je dan toch naar bethlehem gaat zou ik ook naar de geboorte kerk gaan.

En bij Jeruzalem vond ik vooral het Arabische gedeelte leuk. Die kleine straatjes. De leuke souvenirs shops. De klaagmuur en ja gewoon de sfeer!

Verder zijn we ook nog in Ramallah geweest. Maar we gingen dan met 2 vrienden van mijn zus daar, die wiste echt de leuke plekjes!

Als je verder nog vragen hebt roep je maar, als ik het niet weet, weet mijn zus het vast wel!

En idd de dode zee. Daar zou ik echt langs gaan! Hoelang ga je eigenlijk?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:32

Denk dat je in dit soort landen niet al te afhankelijk moet zijn van het OV, een auto is prima te doen.
Ben zelf in Israel geweest en ben niks raars qua verkeer tegen gekomen. Prima wegen en duidelijke borden etc.