Voor het eerst op vakantie zonder ouders, tips voor ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Voor het eerst op vakantie zonder ouders, tips voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:21

Hallo Bokkers!

De volgende zomer willen een vriendin en ik met zijn tweeën op vakantie, we zijn dan 19. Dit wordt onze eerste vakantie zonder ouders, waarbij we dus volledig zelfstandig op vakantie gaan. We willen zoiezo naar het buitenland, ergens heen waar we nog niet zijn geweest. Ergens aan het strand, met zwembad, leuke plaatsjes in de buurt en in de buurt dingen om te gaan doen. Het wordt een relax vakantie maar we willen niet alleen maar op onze luie reet in het zand zitten, kortom: beetje relaxen, beetje cultuur, beetje sportief. Liefst in een hotel/appartement, mag ook een goede all-in-clusive zijn. We willen ook wel 2 keer uit, maar zijn niet op zoek naar een of andere look a like Chersonissos met Pietje Patat op de hoek (houden we totaal niet van). Ons budget voor het verblijf zal max. 1000,- zijn, en we gaan ong. 8 dagen.

Hebben Bokkers tips voor ons, het wordt immers onze eerste vakantie..

Waar moeten we opletten als we een appartement gaan boeken? En hoe weten we zeker dat de informatie op de site overheen komt met de werkelijkheid? Hoe komen we niet voor onverwachte verassingen te staan? En waar moeten we nog meer opletten? Zijn reisorganisaties zoals Neckermann enz. wel betrouwbaar?

Ik heb namelijk geen zin om red mijn vakantie te moeten bellen en het kost natuurlijk een hoop geld...

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Yasmine

Re: Voor het eerst op vakantie zonder ouders, tips voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:24

LZP -> BEU

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:25

Zou je een auto kunnen huren? Heeft 1 van jullie beiden een rijbewijs? Kijk dan eventjes in mijn onderschrift.... vakantie bij 'n bokker, heb je daar al eens aan gedacht? Enne... genoeg te doen hier hoor! Eventueel willen wij die acht dagen wel met tips vullen ;-))

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:31

Ja ik zie je onderschrift, helaas is mijn vriendin geen paardengek, dus paardrijden gaat hem helaas niet worden. Ik heb tegen die tijd zeker mijn rijbewijs, zij waarschijnlijk ook. Mischien dat we de auto van één van onze ouders kunnen lenen. Dus met auto, busreis of vliegtuig houden we allemaal nog open.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:35

Aruba!! :D :D
Ben net gisteren teruggekomen en zó'n aanrader! Hee erg mooi, veel mooie culturistiche plaatsjes om te bezoek, maar ook genoeg watersporten of paardrijden bijvoorbeeld om te doen :j
Verder erg veilig eiland, hele oprecht aardige mensen en ook makkelijk voordeel: veel mensen spreken Nederlands.
Persoonlijk vind ik appartementen leuker. Zo heb je een goed excuur om buiten de deur te gaan eten, maar als je een keertje cheap wilt doen, ga je gewoon naar de lokale supermarkt (vaak al een beleving op zich op vakantie in van die king-size-supermarkten).
Waar je op moet letten ligt aan wat je wilt hebben; vind je luxe belangrijk of vind je het belangrijker dat het simpel, maar schoon is? Als je niet voor verrassingen wilt staan: Zoover.nl en Vakantiereiswijzer.nl. Lees daar de recensies even en dan weet je meestal genoeg. Staan ook vaak foto's in die niet in de boekjes staan :j

Het is wel een stukje verder dan Turkije of Griekenland, maar het is het daar wel echt zo waard. En zeker met jullie budget te halen, aangezien wij (weliswaar buiten het seizoen) voor 13 dagen nog niet eens zoveel kwijt waren voor de reis.
Weliswaar is een rijbewijs een must, want als je komt pas overal als je een auto huurt daar. Maar anders denk ik dat er ook genoeg mooie plaatsje zijn te vinden in Griekenland, Turkije etc. Kroatië schijnt ook heel mooi te zijn :j

Als je wat over onze vakantie wilt weten, we hebben een blog bijgehouden en kan je wel de link sturen als je wilt :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:45

@ Sieltjuh: Aruba, nog niet aan gedacht maar wat je erover vertelt klinkt goed. Naja ik vind luxe niet belangrijk maar wel dat het echt schoon is. Een zwembad/strand is wel fijn. Appartement kwam ook bij ons als eerste in ons hoofd, zo kunnen we zelf elke avond ergens anders eten. We gaan waarschijnlijk wel in het hoogseizoen maar willen wel al vroeg weten wat we willen en waar we heen gaan zodat we het geld apart kunnen leggen en ik wil zoiezo meer geld meenemen dan ik denk nodig te hebben.

Zoals je zegt: we willen niet voor verassingen staan, luxe hoeft niet, maar het moet wel degelijk en schoon zijn. Ik wil geen mooie plaatjes op de site zien, daar aan komen en de kakkerlakken over de vloer zien lopen, dat zou echt heel teleurstellend zijn.

Zou je de link willen sturen? Ben wel benieuwd. Mijn tante is een jaar geleden ook in Aruba geweest, dus daar kan ik ook nog wat aan vragen. We willen ong. 8 dagen gaan, ligt er ook maar net aan hoe duur het uitvalt, mocht het allemaal binnen ons budget vallen en goedkoper zijn dan we dachten, kunnen we ook 10/12 dagen gaan maar min. een week van 8 dagen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:48

Ja, dat wil je idd niet (dat is ook wel beetje mijn grootste nachtmerrie). Maar ik ben gelukkig nog nooit echt teleurgesteld sinds ik op zoover en vakantiereiswijzer kijk :j

Ik zal je de link pb'en en ook wel gelijk het appartementencomplex waar wij zijn verbleven (heel schoon, maar wel simpel dus).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:05

Aruba is zeker een toppie plan, ik weet alleen niet zeker of je minimaal 2 jaar je rijbewijs moet hebben om een auto te kunnen huren :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:08

Owja, dat weet ik ook niet :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:12

Naja anders huren we wel een fiets. We zijn niet lui. Ik weet niet hoe groot het eiland is?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:16

Zo groot als Texel ongeveer, fietsen is wel te doen en wij hebben nog een lokale gids gehuurd die ons de bijzondere plekjes van het eiland heeft laten zien :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:17

Ongeveer even groot als Texel :)

Maar ik herinner me opeens dat kennisje van me er heeft stagegelopen en ook auto heeft gehuurd en die had toen zeker nog niet 2 jaar haar rijbewijs :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:20

Dat is wel ideaal, niet te groot maar zo te horen wel genoeg te doen, dit weekend hebben m'n vriendin en ik het er over, en ga ik vragen wat ze van dit idee vindt. We hebben het nog niet gehad over landen buiten Europa, maar ik sta er zeker voor open, hopelijk zij ook. Toen ik mijn tante haar foto's zag, zag het er erg goed uit.

Is dat wel tedoen qua vliegtickets? Of zijn die inmens duur?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:25

Laat je ons iig weten wat je uiteindelijk keuze gaat worden? Ben erg benieuwd namelijk :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:29

Ja dat zeker, hou jullie op de hoogte. Mischien ook een goed topic voor iedereen die voort eerst zelf op vakantie gaat en op zoek is naar tips. :)

We hebben nog even dus kunnen alles lekker uitpluizen qua omgevingen/landen etc etc, onze ouders en natuurlijk de goede tips van Bokt! :)

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:37

Aruba klinkt goed! Maar is in het hoogseizoen zeker niet goedkoop!

Mocht je nog gaan kijken voor alternatieven, dan kan ik Kroatie (Istrie) zeker aanraden. Daar ben ik mijn eerste vakantie zonder ouders naartoe gegaan, ik was toen ook 19. Echt een enorm leuke tijd gehad. Wij zijn toen 10 dagen geweest. We hebben een hele dag een klein motorbootje gehuurd met zijn tweeën en zijn de hele dag gaan varen (met aanmeren op leuke kleine eilandjes met restaurantjes), we zijn een hele dag op excursie geweest naar de Plitvice meren (als je daar zin in hebt even googlen, is echt de moeite waard), een dag op excursie naar Venetie, een dag watersporten (jetski e.d.), etc. Ook kon je er leuk en gezellig uitgaan vond ik. Er waren destijds 2 niet al te grote discotheken (wij zaten in Medulin) en er waren leuke barretjes. Het was zeker geen Chersonissos! Op het gebied van cultuur is er ook een breed aanbod en je vindt er geschiedenis terug (bijvoorbeeld amfitheater in Pula).
Ik vind het zelf altijd wel een voordeel om te boeken via een reisorganisatie zoals bijvoorbeeld Vaya. Dan heb je een nederlands aanspreekpunt en zij bieden je ook excursies aan waarvoor je je kunt inschrijven.
Nou, wat het ook wordt: heel veel plezier! De voorbereiding is vaak ook al erg leuk!!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:29

Ook bedankt voor deze tip. We gaan inderdaad wel in het hoogseizoen, dus moeten even kijken wat te doen is qua kosten. We weten natuurlijk zelf ook wel dat we als student een jaartje moeten sparen maar dat is niet zo erg, als de kosten maar niet uit de hand lopen.

Dit weekend gaan we wat opties bekijken en ook goed doornemen wat we nou allebij willen doen enz. Van kennissen weet ik dat Kroatïe best goedkoop is in vergelijking met andere landen zoals Frankrijk bijv.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:34

kroatie (en dan idd Itrie) is zeker een aanrader!

Mooie hotels of anders ook erg goede campings!

Vriendelijke mensen en genoeg te doen!

Ik ben jaren naar een camping geweest bij het plaatsje Poreç
Super leuk dorpje met veel leuke terrasjes en restaurantjes
Er zijn discotheken in de buurt maar ook genoeg andere dingen te doen :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:34

Paros is ook leuk! :) Ik ga deze zomer 3 weken met een vriendin naar Griekenland (ik ben dan 17) waarvan 10 dagen naar Paros, is qua kosten heel goed te doen en past precies bij wat jij wil: leuke stadjes, mooie strandenn, winkeltjes, maar ook cultuur en je kunt er prima uitgaan, zonder dat het een soort Lloret/Chersonissos is :)Ik heb wel het voordeel dat ik er al een keer ben geweest en dat ik Grieks spreek, maar anders is het ook prima te doen, iedereen spreekt gewoon Engels.
Oh en in het algemeen: kijk voor hotels/appartementen ook eens op Tripadvisor. Als een hotel op Zoover staat betekent het helaas vaak dat er veel Nederlanders zitten haha, bij Tripadvisor is dat niet zo. :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:12

Eehh :+ Aruba red je niet met jullie budget :+
Vorig jaar naar corfu geweest best leuk en niet toeristisch :) maar een paar nederlanders.. hoofdstad is een leuk stadje.

Verder ehm.. Rimini is ook wel leuk. Heel goed vermaakt.. maar de winkels heb je snel gezien. Kroatië is ook heel mooi :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:17

canarische eilanden zijn mooi, verder is Istrië echt een aanrader mits je wel een auto tot je beschikking hebt of meer in een centrum zorgt voor een appartement. Want wij zaten op een camping en hadden de auto wel nodig voor leuke uitstapjes :j

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:26

Een tip die ik je toch wel wil meegeven is: google op reviews/recensies van het hotel/appartement dat je aanspreekt. Dat geeft een vrij goed beeld van wat je kan verwachten. Natuurlijk moet je het soms wel met een korrel zout nemen, heel vaak zijn er namelijk enkele zeurpieten die niets goed vinden. Maar als je merkt dat de rest overwegend positief is weet je ook snel dat het aan de persoon ligt. :P

Ik ben al enkele keren zonder ouders op reis geweest, 2x daarvan was in een all inclusive. Het voordeel daarvan is dat je een duidelijker beeld hebt van het bedrag (het kan soms snel gaan als je daar wel nog voor eten moet zorgen). Nadeel is wel dat als het eten tegen valt, je er een hele vakantie aan vast zit (staat je natuurlijk vrij om wat anders te zoeken maar dat kost weer :P ). Daarom dat je daarover best wat reviews kan lezen.

En reisorganisaties zoals Neckermann zijn gewoon betrouwbaar ja ;) Ik heb die all inclusive vakantie de ene keer bij Sunweb en de andere keer bij Neckermann geboekt. We hebben heel lang gezocht naar een hotel dat niet te duur was, maar toch goed. Uiteindelijk beide keren tevreden naar huis gekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:34

Aruba wil je niet heen in onze zomer, het is daar dan orkaanseizoen en veel kans op regen in de middag. Dat betekent dus dat je veel drukkende, vochtige hitte hebt de rest van de dag.

Op tripadvisor.com (en zoover.nl voor nederlands) kun je hotels opzoeken en er reviews over lezen.

Verder is een app wel handig zodat je nog eens je eigen potje kan koken. Als je naar een Griekenland/Italie/Spanje oid gaat zou ik ook kiezen voor logies. Anders bestaat de kans dat je wordt opgezadeld met van dat kleffe, smakeloze internationale eten.

Goede reisorganisaties hebben verschillende keurmerken op hun sites. Via een d-reizen bijvoorbeeld kun je prima iets leuks boeken voor jullie budget.

Vergeet trouwens geen reis en annuleringsverzekering af te sluiten ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:27

Ik zou voor één van de Griekse eilanden gaan, deze zijn redelijk veilig, zeker als je voor één van de kleinere eilanden kiest. Je hebt er cultuur, (water-)sport, zon en zee en vriendelijke mensen. Ik ben weleens met een vriendin naar Kos geweest, hartstikke leuk en veilig.
Op Zoover.nl en Tripadviser.com kan je je hotel/plaats goed natrekken. Sommige dingen moet je wel met een korrel zout nemen, want sommige klachten zijn IMO onterecht.
Het voordeel van all-inclusive is, dat je precies weet wat je uitgeeft en alleen nog wat zakgeld hoeft mee te nemen voor uitgaan of shoppen, maar all-in in Griekenland is van mindere kwaliteit als bijv. in Turkije. En zelf een restaurantje uitzoeken is wel erg leuk en vaak veel lekkerder.
De canarische eilanden zijn ook leuk, maar wel wat duurder dan bijv. Griekenland.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:01

Wauw, wat een leuke reactie's weer. :) Hier kunnen we wat mee, (laat mijn paardloze vriendin dit topic ook zien). Mijn moeder zei ookal dat Aruba toch boven ons budget ging in het hoogseizoen. Turkije is ook al gevallen hier thuis, dat lijkt me ook leuk. Griekenland en Kroatïe ook, goede tips.

We houden elke optie open (ook buiten Europa) zolang het wel ''betaalbaar'' blijft. Het voordeel van all-inclusive is voor ons dat we weten wat we kwijt zijn voor het verblijf en eten, en dit voorkomt natuurlijk dat we al te snel over ons budget zouden gaan en de rest is dan inderdaad voor het winkelen/uitgaan/sportieve dingen.

Onze eis is wel dat we aan het strand zitten en dat er een zwembad aanwezig is, dan hoeven we daarvoor inidegeval geen auto voor te huren als we een dagje willen niksen.

@ Anoli: zijn de canarische eilanden wel te doen voor studenten zoals ons? Ik snap dat vakantie geld kost (uiteraard) maar het moet wel te doen zijn voor ons als student. Voordeel is wel dat veel kosten natuurlijk door 2en gaan.