Stage in Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siskiz

Stage in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:07

Dag Bokkers,

Over ongeveer twee weken ga ik op stage in Zweden. Daar ga ik in mijn eentje naar toe, dus ik vroeg me af wat de makkelijkste manier is om er te komen? Vliegen lijkt me duur, maar met de trein lijkt me erg lang. Wat zijn jullie ervaringen en voors/tegens?

(Ik twijfelde of dit bij STW moest staan, maar ik plaats het toch maar hier omdat het gaat over de manier om bij m'n buitenlandse stage te geraken.)

Karin

Re: Stage in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:08

Vliegen naar Zweden hoeft helemaal niet duur te zijn. Ryanair bijvoorbeeld vliegt van Eindhoven naar Skavsta, een vliegveld zo'n 80 km van Stockholm.

Waar in Zweden ga je stage lopen?

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:42

Ik ga naar Brösarp in Skåne. Als ik op de website van ryanair kijk ziet dat er idd al een stuk goedkoper uit. Er staat dat de totale prijs 28,99 euro is, dus incl. heffingen, maar is dat alles? Ik heb geen verstand van vliegen dus ik weet niet of er nog meer bij komt...

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:44

1 ding kan ik je wel vertellen: Ga niet met eurolines
Slechte service en 24 uur in een bus is geen pretje :=

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 22:02

Bedankt voor de tip, dat lijkt me idd niks :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:15

Siskiz schreef:
Ik ga naar Brösarp in Skåne. Als ik op de website van ryanair kijk ziet dat er idd al een stuk goedkoper uit. Er staat dat de totale prijs 28,99 euro is, dus incl. heffingen, maar is dat alles? Ik heb geen verstand van vliegen dus ik weet niet of er nog meer bij komt...

Dat zal de vanaf-prijs zijn, afhankelijk van welke dag je vliegt. Je zou even een mogelijke vertrekdag moeten invoeren om te kijken wat de prijs is voor die specifieke dag. Bij Ryanair kun je enkele reis boeken, je hoeft dus niet nu je terugreisdatum al vast te leggen (maar als er een dag in je vertrekperiode zit waarop het erg goedkoop vliegen is is zou ik 'm juist wel vastleggen).

Precies twee jaar geleden ben ik van Eindhoven naar Stockholm (en terug) gevlogen voor 46 euro p.p. retour. Dat was wel een vlucht zonder luchthavenbelasting, dat geluk kun je soms hebben (en dat staat dan ook op de site aangegeven). Maar duur vliegen is het met Ryanair sowieso niet.

Wat ernaast nog bij komt zijn je boekingskosten (je kunt alleen boeken met een creditcard). Die zijn iets van 7 euro enkele reis, afhankelijk van welke creditcard je gebruikt.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:17

Als de totaal prijs 28 euro is dan heb je gewoon mazzel hor :)) Ik heb wel eens voor minder gevlogen en nog verder ook. wel snel boeken want de prijzen stijgen snel bij ryanair

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:18

Alleen zie ik nu dat Brösarp bijna in het uiterste zuiden van Zweden ligt. Dan heb je niet veel aan vliegen op Stockholm.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:25

Dit is wel een nuttige site: http://www.skyscanner.nl/luchthavens/se ... weden.html

Brösarp ligt redelijk dicht bij Kristianstad, maar vanuit Nederland gaan er geen vluchten naar Kristianstad. Naar Malmö trouwens ook niet, en meer vliegvelden liggen daar niet in de buurt.

In jouw geval zou het dan toch de trein worden, denk ik. Of misschien vliegt er iets vanaf net over de grens, Weeze bijvoorbeeld?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:32

Omdat ik het wel leuk vind om dit soort dingen uit te zoeken:

Ryanair vliegt op maandag en vrijdag vanaf Weeze (net over de grens bij Venlo, bij Ryanair heet dat vliegveld Düsseldorf Weeze) naar Växjö (in de lijst als Smaland Växjö). Dat ligt 2.5 uur noordelijk van Brösarp, althans met de auto volgens Google Maps.

Die vluchten zijn helemaal niet duur, rond de 20 euro enkele reis zie ik op de site. Vlucht duurt anderhalf uur. Moet je alleen nog zorgen dat je van Växjö in Brösarp komt, maar het lijkt me dat ze daar ook wel treinen en (langeafstands)bussen hebben. :D

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 22:40

Wauw bedankt Karin, dat helpt echt! :D Dit lijkt met wel een goed idee eigenlijk. Ik ziet het meer zitten dan het hele stuk met de trein te doen. Het stuk van Växjö naar Brösarp zal inderdaad wel lukken. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:45

Graag gedaan! :) Ik heb ook nog even gecheckt voor Kopenhagen (je kunt met de trein oversteken en dan via Malmö verder Zweden in), maar dat is duur vliegen, iig geen low cost airlines.

Goedkoper en dichterbij dan Weeze-Växjö ga je het niet krijgen. En Weeze is ook heel goed te doen vanaf Zutphen (anderhalf uur met de auto).

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:54

Bij Ryanair moet je er geloof rekening mee houden dat de prijs zonder koffer is. Daarvoor moet je een bepaald bedrag extra betalen !

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:55

Wij zijn met school met de auto gegaan... En dat duurde best even! Zou zelf persoonlijk vliegen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:11

citroen schreef:
Bij Ryanair moet je er geloof rekening mee houden dat de prijs zonder koffer is. Daarvoor moet je een bepaald bedrag extra betalen !

Handbagage tot een bepaald gewicht (en afmeting) is gratis. Ruimbagage moet ingecheckt worden en daar betaal je idd voor.

Maar dan nog kom je niet aan een bedrag waarmee je vliegt met KLM of een andere maatschappij waarbij bagage wel bij de prijs in zit.

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:41

Karin schreef:
citroen schreef:

Handbagage tot een bepaald gewicht (en afmeting) is gratis. Ruimbagage moet ingecheckt worden en daar betaal je idd voor.

Maar dan nog kom je niet aan een bedrag waarmee je vliegt met KLM of een andere maatschappij waarbij bagage wel bij de prijs in zit.

Ik heb even op de site van ryanair gekeken en de bagage prijs is idd te overkomen. Ik kan wel vinden welke prijs bij een gewicht hoort, maar ik kan de bijbehorende afmetingen niet vinden... Heb je enig idee waar dit staat? :o

Robbedoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:48

Ben afgelopen zomer naar zweden gevlogen met ryanair. Je vliegt dan naar Stockholm Skavsta volgens mij.
bij de prijs die je ziet als je vluchtdata selecteerd komt nog wel bagageprijs en toeslagen als dat nodig is, maar aangezien je ook buiten vakanties zit zal je niet boven de 100 euro komen. Skavsta airport is wel vreselijk, eten is er echt verschrikkelijk duur en je wil er het liefst zo snel mogelijk weg zijn. om het half uur gaan er bussen naar stockholm centraal station. een retourtje voor de bus is volgens mij zo'n 20 euro.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:51

Maar Siskiz hoeft niet naar Skavsta, Växjö is voor haar veel handiger. En daar vliegt Ryanair op vanaf Weeze. :)

Op vliegvelden hoef je ook helemaal niet te blijven hangen, ik zie die dingen puur als aankomst- en vertrekpunt, niet als plek voor een gezellig dagje uit. Laat het dan maar vreselijk zijn, een vliegveld moet gewoon functioneel zijn. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:57

Siskiz schreef:
Ik heb even op de site van ryanair gekeken en de bagage prijs is idd te overkomen. Ik kan wel vinden welke prijs bij een gewicht hoort, maar ik kan de bijbehorende afmetingen niet vinden... Heb je enig idee waar dit staat? :o

Afmetingen gelden alleen voor handbagage. Voor ruimbagage gelden andere regels. In principe mag alles mee tot een bepaald gewicht (15-20 kg), maar voor bepaalde zaken (fietsen, snowboards, grote muziekinstrumenten) gelden andere regels en die vind je hier:

http://www.ryanair.com/nl/reisvoorwaard ... kedbaggage

Een koffer of rugzak die groter is dan handbagageformaat maar die je verder zelf prima kunt dragen/slepen kan dus gewoon mee, zolang deze maar niet zwaarder is dan het gewicht waarvoor je betaalt.

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:29

@_coquette_: ik wil ook liever niet met de auto (agz ik nog geen rijbewijs heb). Mijn moeder stelde wel voor om me met de auto te brengen, maar ik zou het onzin vinden als ze vier dagen (heen en terug om te brengen en heen en terug om op te halen) zou rijden alleen maar voor mijn stage. En ik ben op zich oud genoeg om er in mijn eentje heen te gaan.

@ Karin: växjö is voor mij idd veel handiger, en Weeze ligt ook mooi nog eens dichterbij dan Eindhoven of Amsterdam ofzo. Dat is fijn om te weten van die afmetingen. Ik zag wel wat staan over afmetingen van handbagage maar niet over ruimbagage en het zou toch vervelend zijn als ik op het vliegveld er achter kom dat er toch een probleem is... :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:19

Ik vlieg regelmatig naar Zweden naar huis toe. Er zijn vele mogelijkheden, proberen meestal te vliegen vanaf Eindhoven (is 15min met de bus voor mij) en dan of op Rygge (Oslo) of Skavsta (Stockholm). Växjö heb ik nooit op gevlogen, is te zuidelijk. Maar Ryanair heeft leuke prijzen, meestal red ik het gemakkelijk met alleen handbagage, maar ik heb thuis dan ook wat spul liggen.

Je hebt redelijk veel bussen/treinen, maar bussen moet je wel kijken of je er mee kan reizen. Je hebt namelijk een reispas nodig, weet alleen niet of het overal zo is. Bij ons thuis in ieder geval wel zo (midden Zweden).

Je moet trouwens bij Ryan Air wel heel goed opletten op gewicht, zijn ze namelijk erg streng op. Handbagage valt hier altijd erg mee, heb van de 20 keer misschien 2 keer mijn tas moeten wegen en maar 1 keer in het rek gestopt. Dus wel goed opletten. En geen eten in het vliegtuig kopen, haha. Absurd duur.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:00

Wij vliegen meestal van Schiphol naar Oslo of anders van Düsseldorf(Duitsland) naar Göteborg.
Vliegen er geen vliegtuigen vanaf Eindhoven, Amsterdam of Düsseldorf naar Malmö?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:02

Karin schreef:
Dit is wel een nuttige site: http://www.skyscanner.nl/luchthavens/se ... weden.html

Brösarp ligt redelijk dicht bij Kristianstad, maar vanuit Nederland gaan er geen vluchten naar Kristianstad. Naar Malmö trouwens ook niet, en meer vliegvelden liggen daar niet in de buurt.

En vanaf Düsseldorf... Dat is vanuit NL verder dan Weeze en dan zit je ook nog eens aan de duurdere maatschappijen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-03-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:03

O sorry. :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:03

Tja, het antwoord was al gegeven. :)