Stedentrip op een budget en met beperkte reistijd. Waarheen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Stedentrip op een budget en met beperkte reistijd. Waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:17

Samen met een vriendin wil ik als we ons eindexamen achter de rug hebben (dat wil zeggen vanaf 1 juni) weg op een stedentrip. Het plannen daarvan heeft alleen wat vertraging opgelopen, dus we moeten er nu even de vaart in zetten om te voorkomen dat we straks nergens meer terecht kunnen of met torenhoge prijzen zitten. Het enige probleem: we weten nog niet helemaal waar we heen willen. Dus daarom vraag ik het bokt -:)

Vervoer: Vliegen zien we niet zo zitten i.v.m. de prijs (en vliegangst :o) en ook een hele dag in een bus zitten heeft niet onze voorkeur. We zitten qua vervoer dus voornamelijk te denken aan het openbaar vervoer of eventueel (als zo kortdag nog plaatsen te regelen zijn) van die hogesnelheidstreinen. Daarbij willen we de reistijd wel een beetje beperkt houden. (Denk aan: niet om zes uur al vertrekken en om elf uur 's avonds pas weer uit de trein stappen.)

Kosten: Helaas hebben we geen oneindige bergen geld in de achtertuin liggen :P Dus het moet een beetje op een budget. Nou zitten we qua verblijf te denken aan een Youth Hostel (kom even niet op de Nederlandse naam :o), dus dat hoeft niet belachelijk veel te kosten. Maar dat betekent dus wel dat we niet ergens heen willen waar alles ongelofelijk veel kost.

Wat vinden wij leuk? Nou, we zijn in ieder geval niet 't type om tot diep in de nacht uit te gaan, ons lam te zuipen etc. Musea daarentegen zijn wel weer heel leuk, shoppen ook. En er moet ook voor een vegetariër lekker uit te eten zijn.

Alvast bedankt als je wil meedenken!
Alle tips en ervaringen zijn welkom :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:28

Ik zeg Berlijn :j
Daar reis je met de trein gemakkelijk heen. Er is zat te zien, zowel musea met kunst als vanalles rondom de koude oorlog en WOII. Eten is er goedkoop, toen ik er vorig jaar was hebben een vriendin en ik samen voor 30 euro beiden een mandje brood met lekkere dips vooraf, hoofdgerecht, toetje, drinken (waarvan mijn vriendin ook wat wij/bier dronk) en ook nog echt lekker. Zelfs vlakbij de toeristische attracties viel ons de prijs van eten/drinken echt heel erg mee :j
Wij zaten in een hostel in de buurt van een bakker (10 broodjes voor 5 euro) en supermarkt, dus dan kan je om de kosten nog wat meer te wat te drukken ook een keer zelf koken, en wat broodbeleg inslaan voor 's ochtends. We zaten dan wel iets buiten het centrum van de stad, maar wel op 100 meter van een metrostation, en 5 minuten met de metro en je zit midden in de stad. Een weekkaart voor het OV is ook niet duur.
Voordeel van iets meer buiten het centrum zitten is de prijs, maar ook dat je echt uit de drukte bent. Hostels midden in het uitgaanscentrum zijn toch een stuk onristiger 's nachts (met dronken thuiskomers die op deuren bonken enzo), het hostel waar wij zaten werd echt geadverteerd als rustig en niet voor stappers en was dus ook rustig 's nachts.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-12 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:33

Berlijn is inderdaad dichtbij. Of Parijs, ben je ook zo met de trein.
Zelf vind ik Rome een gave stad, maar dat is dan wel weer iets langer reizen.
Al gedacht aan iets in Engeland trouwens? Je kunt vanuit NL met de boot, die gaat in de nacht dus slapen doe je aan boord.

Als je meer steden wilt doen kun je gaan interrailen... maar ik weet niet wat jullie budget is en hoe lang jullie weg willen.

lieniminnie

Re: Stedentrip op een budget en met beperkte reistijd. Waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:26

Antwerpen *\o/*
als je nog een ovchip hebt betaal je €7,50 :Y) En anders heb je speciale retourtjes, €35,-

Hotels weet ik ook niet precies, maar er zijn regelmatig aanbiedingen bij groupon voor antwerpen. Londen is natuurlijk ook erg leuk, vliegen met Ryanair is écht goedkoop en niet lang omdat Londen niet ver is :Y)
Vliegen is over het algemeen een stuk goedkoper dan de hogesnelheidstrein..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 22:41

Berlijn daar ga ik zeker eens naar kijken! Ik ben er nog nooit geweest, maar daar wil ik zeker nog een keer naartoe. Bri, heb jij misschien een link o.i.d. van dat hostel? Klinkt vrij ideaal namelijk :P

Parijs is hartstikke leuk, maar als ik kijk op de site van het HiSpeed gebeuren, dan zijn er geen kaartjes meer te krijgen voor juni :n En ik ga er vanuit dat je niet de normale trein bedoelt, Fiffil? (Benthe was 't toch? :+) Rome wil ik ook absoluut ooit nog heen, maar dat lijkt me qua reistijd niet te doen :n
En Engeland is inderdaad ook hartstikke leuk :D Welke boot bedoel je dan, die van Hoek van Holland? Zit nu ook weer op de site van HiSpeed te kijken en die gaan ook recht naar Londen... Hangt ook wel weer een prijsje aan, maar toch al minder dan als je ergens heen gaat vliegen. En Londen is leuk :# Mmmm, wordt ik ook wel weer enthousiast van..
Interrailen wordt 'm denk ik niet.. Zo heel veel tijd hebben we niet en je wil ook niet elke dag verkassen naar een andere stad...

Carline, is antwerpen leuk? :P Ik heb geen flauw idee wat er te doen is :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:47

Bijna goed, zonder de h :D

Parijs bedoel ik idd de Thalys. En inderdaad, uit Hoek van Holland gaat een boot, ben ik ook een keer mee geweest. Best luxe ook nog. Moet je alleen wel vervoer naar Londen regelen, maar er zal wel een bus gaan of een trein oid (wij waren met school en hadden een eigen bus).

Antwerpen is best een leuke stad, zou alleen eerder naar Berlijn of Londen gaan bijvoorbeeld als je toch echt weggaat :P Antwerpen vind ik meer een dagje tussendoor (maar ook omdat het met studenten OV heel weinig kost).

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:54

Antwerpen is geweldig! je kan er echt geweldig shoppen ;) en er zijn leuke musea, ik vind het echt een mooie fijne stad. niet zo ver nee.. De Antwerpen Zoo ben ik nog niet geweest maar zit ook in de stad.
Londen met ryanair is goedkoper dan de boot :)) Maar goed, ik vind vliegen ook doodeng :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:59

Zoo ben ik wel geweest, die is mooi, heel ruim opgezet :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 23:03

Ik zat te twijfelen :+

Als de prijzen vanaf Hoek van Holland vergelijkbaar zijn met die vanaf Calais of Duinkerken denk ik dat je net zo goed meteen met de hogesnelheidstrein kan gaan.. In ieder geval wel als je daarbij ook nog eens de vervoerskosten meerekent, denk ik... En dan duurt 't vast minder lang..

Mmm, dinnetje lijkt ook wel enthousiast te zijn over het Londen idee :)

En Antwerpen klinkt ook wel heel leuk zo :j Idd niet erg ver weg, maar toch, dat hoeft op zich ook niet om het leuk te laten zijn..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:06

Berlijn moet je zeker een keer geweest zijn, erg mooie stad om te zien, erg goedkope tot erg dure shopmogelijkheden en qua museums en cultuuropties ook zeker mooi.
Parijs ben ik minder fan van, mensen zijn snobistisch tegenover toeristen over het algemeen, veel criminaliteit (dus met 2 meiden niet een heel slim plan), alles is een stuk duurder dan Berlijn, overigens neemt het niet weg dat het een mooie stad is om te zien.

Er zijn ook maatschappijen die een minicruise aanbieden naar Engeland, bijvoorbeeld Newcastle, heb daar ook veel positieve reacties over gehoord.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:06

absoluut niet, vriendinnetje en ik gaan regelmatig en het is zo lekker om even een dagje in het buitenland te ontsnappen.
Als je er een weekend bent kan je lekker de stad bekijken, prachtige stad! en leuke marktjes regelmatig.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 23:13

RN, wat moet ik me bij dat laatste precies voorstellen? :o Ik bedoel, we zijn niet echt de types om ergens op een boot te gaan hangen en verder vooral heel weinig te gaan doen.. (Tenminste, dat kan ook heel lekker zijn, maar dat hebben we nu iig niet op 't oog :P)
Parijs wordt 't 'm denk ik sowieso niet aangezien dat met de HiSpeed niet meer gaat...

Maar Berlijn, Londen en Antwerpen houd ik sowieso in mijn hoofd :j

En Brussel, daar zaten we nog aan te denken.. Ik ben daar jaren geleden wel eens geweest, maar dat was toen i.v.m. iets voor school en dat project heeft toen een flink deel van onze tijd opgeslokt geloof ik.. Het meeste wat ik me er in ieder geval van herinner waren de overheerlijke Luikse wafels <3 Maar al met al was het een leuke ervaring, dus misschien dat dat nog wel wat is...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:20

Nouja, ik geloof dat die boot op verschillende plekken in Engeland aanmeert, en dat je daar dus je gang kunt gaan. Ik weet niet hoe vaak je aanmeert, en hoe lang dit is, wel dat je dus nog het genot van een mooie bootreis erbij hebt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:01

Opzich valt het vaak nog redelijk mee qua reistijd als je met de trein reist. Voor een goede planning kun je terecht op de website http://fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/e ... alCall=yes

Misschien Praag, Polen, Wenen (kort uitstapje naar Bratislava (60km) is dan ook te doen)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:11

Ik woon in antwerpen, moest je dus leuke musea willen en of winkels wil ik je altijd helpen.
Natuurlijk omdat ik er woon kies ik voor parijs.
Het eten is wel beter hier in antwerpen, er zijn veel bekende vega restaurants.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:12

Brugge <3

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:16

Kopenhagen?

Schijnt ook een leuke stad te zijn! (van meerdere mensen gehoord ;) ) En weer eens wat anders als Parijs etc. ;)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:17

Ergens in Nederland kan ook heel leuk zijn. Ergens waar je niet om de hoek bij woont. Breda vind ik erg leuk shoppen en leuke eettentjes. Als je wel van uitgaan houdt kun je naar Scheveningen, lekkere strandwandeling en dan leuk de kroegjes in. Groningen, Zwolle, leuke steden met musea. Amsterdam natuurlijk. Of ga een weekend uitwaaien op een waddeneiland. Antwerpen is ook altijd leuk, Brussel, Parijs is vrij dichtbij maar best duur. Iets in Duitsland.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:30

Thirty schreef:
Brugge <3

Ja dat is ook een mooie optie! Barcelona hoor ik ook goede dingen van maar geen idee hoe duur dat is.
Misschien vakantieveilingen? Ik zie daar echt goedkope dingen voorbij komen. Maar wel goed letten op wat je koopt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:42

Ik dacht ook meteen aan Berlijn. Geweldige stad en voldoet helemaal aan wat jij wil. Antwerpen is ook erg leuk!

KatrienVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:55

TE5 schreef:
RN, wat moet ik me bij dat laatste precies voorstellen? :o Ik bedoel, we zijn niet echt de types om ergens op een boot te gaan hangen en verder vooral heel weinig te gaan doen.. (Tenminste, dat kan ook heel lekker zijn, maar dat hebben we nu iig niet op 't oog :P)
Parijs wordt 't 'm denk ik sowieso niet aangezien dat met de HiSpeed niet meer gaat...

Maar Berlijn, Londen en Antwerpen houd ik sowieso in mijn hoofd :j

En Brussel, daar zaten we nog aan te denken.. Ik ben daar jaren geleden wel eens geweest, maar dat was toen i.v.m. iets voor school en dat project heeft toen een flink deel van onze tijd opgeslokt geloof ik.. Het meeste wat ik me er in ieder geval van herinner waren de overheerlijke Luikse wafels <3 Maar al met al was het een leuke ervaring, dus misschien dat dat nog wel wat is...

Weet je zeker dat NS HiSpeed naar Parijs niet meer gaat? Kan het niet zo zijn dat de kaarten pas drie maanden vantevoren beschikbaar zijn en dat het daarom niet lukt om te bestellen? (het staat me ergens bij dat dat zo is, maar misschien was dat een andere trein)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:08

@Tessa: Hostel waar wij zaten in Berlijn is http://www.eastener-hostel.de/
En mocht je een treinkaartje gaan boeken, doe dat dan via de site van de Deutsche Bahn en niet via de NS, bij de DB betaal je voor hetzelfde kaartje duidelijk minder ;)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:46

Www.eurolines.nl rijd vrij voordelig naar onderandere Londen! Wij zijn toen om 10 uur 's avonds uit Amsterdam vertrokken waren 7 uur later in Londen :)
Volgens mij rijden ze op heel veel europese bestemmingen!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:24

Je kan nog wel met de trein naar Parijs, alleen je kan de treintickets pas 3 maanden van te voren boeken. Is wel een leuke stad en maar ca. 3 uur met de trein vanuit Nederland. In Nederland vind ik Maastricht een superleuke stad en verder zou je idd Berlijn kunnen doen of met de Citynightline, dan reis je 's nachts met de trein en kom je 's ochtends vroeg aan naar bijvoorbeeld Praag.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:25

_Judith schreef:
Kopenhagen?

Schijnt ook een leuke stad te zijn! (van meerdere mensen gehoord ;) ) En weer eens wat anders als Parijs etc. ;)

Wou ik ook zeggen, en voor 58 euro per persoon sta je er met de trein...