4 maart: Mijn reis naar.. Ghana!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

4 maart: Mijn reis naar.. Ghana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:33

Hallo,

Vorig jaar heb ik mijn havo-diploma gehaald. Dit ging echter niet echt vlekkeloos door oa faalangs en weinig zelfvertrouwen. Ik besloot mede daardoor om dit jaar een tussenjaar te nemen. Het eerste halfjaar heb ik in de ouderen thuiszorg gewerk waar ik veel geleerd heb. Al jaren wilde ik ooit naar Afrika om daar 'mensen te helpen'. Het was altijde een erg vaag idealistisch beeld, eerder een verre droom. Maar dit jaar besloot ik dat het mijn jaar zou worden en dat ik nu echt zo gaan doen wat ik altijd al had willen doen. Nooit gedacht dat ik dit zou aandurven.. Maar het staat nu vast: 4 maart ga ik voor 5 weken in mijn eentje naar Ghana!! :)

Ik ben al druk bezig met de voorbereidingen en heb al veel kunnen afkruisen. Nu moet ik alleen nog mijn visum aanvragen, 1 vaccinatie halen en wat spulletjes kopen. Verder ben ik geld aan het inzamelen voor het weeshuis waar ik ga werken. Meer hierover te vinden is op www.rozemarijnvoorghana.tk. In deze weeshuizen hebben ze vaak weinig tot geen geld voor spelletjes, kleding en zelfs niet voor luiers! Daardoor is het niet ongebruikelijk dat kinderen heel de dag in vieze kleding lopen en kruipen en soms ook zo weer in bed gelegd worden aan het eind van de dag.

Stiekem ben ik wel een beetje trots op mezelf dat ik deze stap heb durven zetten, ik heb er dan ook heel veel zin in!! :D Tuurlijk vind ik het ook spannend en heb geen idee wat ik kan verwachten maar het beste wat ik kan doen is het loslaten en over me heen laten komen, best lastig voor een controlfreak zoals ik.. :o

Zijn er meer mensen die naar Ghana zijn geweest, vragen hebben, een donatie willen doen of gewoon willen reageren, graag! :D

kehdra

Re: 4 maart: Mijn reis naar.. Ghana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:49

Wat leuk, en vooral stoer zeg!
Als control freak loop je waarschijnlijk tegen een gigantische cultuurschok aan in een derdewereld land als Ghana. Probeer zoveel mogelijk met de gebruiken, en regeltjes van daar mee te gaan leven, en niet vast blijven houden aan je eigen vertrouwde ideeen.
Je gaat er vast gigantsch veel leren, en veel ervaring opdoen!

Geniet ervan!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:55

Dankjewel! :)
Ja ik weet wel dat ik aan controle niks heb daar dus kan het ook wel loslaten geloof ik. Waarschijnlijk word ik daar zo overdonderd dat ik van zelf wel met de flow mee ga :P

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:56

Geld is het slechtste om te geven dat je kunt bedenken.
Kinderen de hele dag in vuile kleding geloof ik meteen, maar dat is niet voorbehouden aan de weeshuiskinderen hoor! Als je ze wilt helpen, neem dan dingen mee als potloden, schriften, schoolbordverf met krijt, en kijk of je een enorme lading crocs in kleine maten kunt meenemen.
Ter plekke kun je ook e.e.a. financieren door de dingen zélf te kopen en aan het weeshuis te geven, maar gewoon geld geven zou ik je alleszins afraden. Niet dat ghanezen niet betrouwbaar of corrupt zijn, want Ghana is an sich een politiek zeer stabiel en al jaren vreedzaam land. Maar normen/waarden/prioriteiten liggen eenvoudigweg niet hetzelfde als hier. (sterker nog: ik denk dat zij het beter voor elkaar hebben)

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:12

Ja het staat er een beetje verkeerd maar ik was ook zeker niet van plan om geld te geven. Maar om geld in te zamelen om zelf spullen van te kopen :) Heb al een hele zak met allemaal stiften, potloden en kleurboeken!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:33

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:51

Oh wat gaaf zeg! Ik ben geen verstand van Ghana, maar TA is een goede organisatie! Ik wens je vooral veel succes!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:53

nou, stoer hoor, goed van je, ik wens je een goede reis!

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:57

Heel erg veel plezier (en succes) toegewenst!
Ik zit ook in het buitenland vanaf 13 maart :D

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 14:07

Dankjulliewel! :D

Astaloca; ervaringen mee? :)
Lieke123; Ohh leuk! waar ga jij heen?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:16

RM_ schreef:
Astaloca; ervaringen mee? :)

Als het goed is, is een vriend van me met die organisatie naar ZA gegaan :) of het was Activity Intenational.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:45

Ah oke! :)
Ben wel heel benieuwd!! :D Vandaag is het nog precies 3 weken :oo

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 11:50

Nog 17 dagen.. :D

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:23

Het roos veel plezier hè! Ben heel benieuwd naar je verhalen!!!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:13

Ontzettend veel plezier. Wat een uitdaging om daar in je eentje naar toe te gaan! Ik heb volgens mij een Ghanese huisgenoot, zal eens vragen of ze nog tips heeft (als ik haar zie, want ze is er bijna nooit).

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:19

Hallo,

Laura; Dankjewel! Als je wilt kun je me volgen op www.rozemarijninghana.waarbenjij.nu :)
SSDesign; Dankjewel!! :D Oh zou leuk zijn als ze nog tips heeft :)

Vandaag heb ik mijn visum aan gevraagd, jeetje dat was ook een hele ervaring. We kwamen daar binnen en kregen een nummer. Dus we (was samen met een mede ghanaganger) liepen die ruimte in.. He le maal vol en super warm! Hebben daar serieus 3 uur gewacht om vervolgens in een minuut het visum aangevraad te hebben :P Nu kunnen we hem donderdag ophalen.. Maarja ik zal er maar aan moeten wennen want je tijd in Ghana bestaat voornamelijk uit wachten wat ik zo hoor..

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:25

wauw wat ontzettend stoer van je dat je dit gaat doen,
ik wens je heel veel plezier!!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:31

Hoi, wat ontzettend leuk dat je dit gaat doen! Ik ben zelf ook naar Ghana geweest, dat was in 2008 alweer. Ook ik heb enkele weken in een weeshuis gewerkt, erg gaaf om te doen. Je gaat heel veel over jezelf leren daar. Heb niet de illusie dat je overigens heel veel mensen gaat helpen, dat valt in de praktijk vies tegen. Ook vrijwilligerswerk is tegenwoordig erg commercieel, maar voor jezelf ben je een hele ervaring rijker. Inzamelen hadden wij ook gedaan, met name tandenborstels (firma's aangeschreven) en we hadden idd ook geld ingezameld en daar spullen gekocht. We hebben een complete winkel leeggekocht, erg leuk was dat. Heel veel plezier alvast.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:22

Leuk! Mijn stiefzusje gaat in augustus voor 7 weken naar Ghana, ook vrijwilligers werk in een weeshuis!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:06

Ik heb er gewoond (jaren '90). Waanzinnig land, maar delerium heeft wel volkomen gelijk. Het is heel erg anders dan hier (ik ben er niet van overtuigd dat ze het daar beter voor elkaar hebben trouwens) en het is vooral een veel hardere samenleving.

Een winkel leegkopen zou ik ook niet doen, ik zou mijn klandizie verspreiden over diverse winkels, dan profiteren er meer mensen van.

Als je meer wil weten, roep maar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 03:33

Klandizie verspreiden klinkt als een heel goed plan :j

Mijn "daar hebben ze het misschien zelfs beter voor elkaar dan wij hier" is ook wel gekleurd, ik zat in het (rijke) zuiden, dus de échte armoede heb ik niet gezien. Ik denk dat hetgeen dat zij beter doen zit in het genieten. De mensen waarmee ik te maken had waren over het algemeen eigenlijk heel tevreden. Alsof ze zich heel makkelijk konden neerleggen bij hoe het leven komt. Enerzijds was het leven daar harder ja, maar anderszijds was er naar mijn ervaring ook minder een "ieder voor zich, en god voor ons allen"-mentaliteit dan dat we in nederland kennen. Maar bescheidenheid heb ik ook weinig meegemaakt, ieder zorgt ook wel dat-ie krijgt waarop hij denkt dat hij recht heeft :+
Wat daar echt wel makkelijker is is werken. Wat nou veel vergunningen? Als iemand wil werken dan doet-ie dat, en is er weer een beetje geld dan zie je snel dat dat een goede reden is om weer te stoppen/minderen met werken.
Maar; dat kan ook goed streekgebonden zijn. Nogmaals: ik zat bij Saltpond/Cape Coast en dat is gewoon rijk voor Ghanese standaarden. In het drogere noorden zal het veel moeilijker zijn te kunnen werken en in het onderhoud te voorzien.

Wat ik wel briljant vond overigens is hoe ze met auto's omgaan. Voorkant van een fiat met de achterkant van een volvo, ze lassen het vast, knutselen wat en rijden ermee rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:28

Ik ga je uiteraard volgen! Ben wel heel benieuwd naar je foto's en de verhalen over Ghana!
Veel plezier, ik hoop veel in je blog te kunnen lezen.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 17:10

Dankjewel!!
Ah nog 10 dagen :D
Ik heb vandaag mijn laatste inentingen gehad. 9 in toaal en ben er nu ook wel klaar mee :P Al het officiele is gedaan dus kan nu lekker de laatste inkopen gaan doen, spulletjes en geld inzamelen, bij mijn vrienden zijn en inlezen :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:12

Leuk, geniet nog even van de luxe die je in Nederland hebt :D, neem een lekker bad/douche, veeeel chocolade, rookworst en stamppotten. Je zal het gaan missen :j .

Gelukkig is voorpret ook al heel erg leuk!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 17:17

haha ja ik denk dat ik zo'n lekker warm bad echt ga missen.. Alhoewel het daar nu wel 32 graden is!

Heb alle gegevens van mijn gastgezin en project gehad. Het gastgezin woont in het weeshuis waar ik ga werken en bestaat uit een vader, moeder en 6 kinderen tussen de 6 en 24 jaar. In het weeshuis zitten 20 kindjes tussen de 4 en 14 jaar. Ik mag in de ochtend helpen de kinderne klaar maken voor school, koken, kleding wassen, met de kleine kinderen spelen, als de oudere van school zijn met hen spelen en ze helpen met hun huiswerk. In de weekenden is er tijd om te reizen met andere vrijwilligers, super leuk dus!! Er gaan in totaal 4 andere met mijn organisatie op dezelfde dag waarvan er 2 ook in hetzelfde vliegtuig als ik zitten. Ik kom samen met een ander meisje in het gastgezin/project. Heel toevallig is zij een vriendin van mijn buurvrouw!