Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Spookstad Varoshia
Naast het door de hoofdstad lopende hekwerk is vooral de verlaten badplaats Varoshia een symbool geworden van het eilandconflict.
De Griekstalige eigenaren van het Cypriotische ‘Benidorm’ ontvluchten hun stad in 1974 voor het oprukkende Turkse leger. Slechts wat documenten en kleding onder hun arm. De badplaats bleek een paar dagen later echter precies op de bestandslijn te liggen en sindsdien is nooit meer iemand er terug mogen keren.
De door Turkse militairen bewaakte stad biedt daardoor een spookachtige aanblik. Het hek van de ‘Green Line’ loopt er over het strand zo de zee in.
Met verrekijkers is in de langzaam vervallende hotels en huizen zelfs de al bijna veertig jaar buitenwapperende was nog te zien.
Oude meubels zitten onder het stof, planten staan verdroogd in de vensterbank en bij de Toyota-dealer staan de splinternieuwe modellen uit 1974 onaangeroerd in de showroom.
Toch wordt op het eiland nu druk gespeculeerd over een oplossing voor de spookstad, die mogelijk op korte termijn door Turkije wordt ‘vrijgegeven’ in het onderhandelingsproces over het EU-lidmaatschap van het land.
Citaat:In juli 1974 zijn de oorspronkelijke bewoners door Turkse bezetters uit de stad verdreven. De stad heeft sinds die tijd geen menselijke inwoners meer gehad (uitgezonderd het noordoostelijk deel, dat nu onderdeel is van de alleen door Turkije erkende Turkse Republiek Noord-Cyprus). De hele wijk Varosha (de kustwijk) is nu omgeven door een hek en wordt beschouwd als niemandsland dat voor geen van beide partijen toegankelijk is. Hotels en huizen zijn compleet leeggehaald. Alleen het betonnen skelet staat er nog en het hele gebied (ook wel de dodenstad genoemd) wordt nu bewaakt door het Turkse leger.
De reden waarom dit gedeelte bewaakt wordt en er deels nog staat is: mocht er ooit schot komen in de onderhandelingen tussen het Turkse Noorden en het Griekse Zuiden, dan is dit het gedeelte dat als eerste teruggegeven wordt aan de Grieks-Cyprioten. De reden hiervan: vóór 1974 (voor de opsplitsing) was Famagusta de belangrijkste stad van Cyprus, met aantrekkelijke stranden, vier- en vijfsterrenhotels, en een groot uitgaansgebied.
Dit was het geval totdat in juli 1974 een Engelse generaal een groen potlood nam en de scheidingslijn tekende. Noordoostelijk Famagusta behoort sinds die tijd toe aan de Turken.
binky schreef:Ooit toen ik 20 jaren jonger was ben ik er geweest,prachtig eiland {griekse kant} wij zijn in ayanapa geweest ik weet nog dat ik helemaal weg was van het adambeach hotel want dat lag aan een prachtig mooi wit zandstrandje met helder blauwe zee {bestaat misschien niet meer}
Ook famagusta toen willen bezichtigen,maar er stonden destijds militairen voor en de weg was versperd.
Tegenwoordig bied Corendon reizen aan naar het turksegedeelte.