Wie is er wel is op Cyprus geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Wie is er wel is op Cyprus geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:00

Mijn vriend en ik zijn ons een beetje aan het oriënteren waar we deze zomer op vakantie zullen gaan.
Ik zat een beetje te snuffelen en kwam uit bij Cyprus, wie is daar wel is geweest en kan mij vertellen of het een aanrader of juist niet is?

Nadia
Oppermuts

Re: Wie is er wel is op Cyprus geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:01

LZP --> BEU

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:02

o.. pardon.. :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:03

Ik ben er geweest :j
Jaar of 10 geleden. Ik vond het een leuke vakantie. Boeiend eiland.
Wij gingen alleen in augustus en temperaturen liepen op tot een graad of 40.
Het is dus wel aan te raden om niet in hoog zomer te gaan als je ook nog wat wil zien/doen.

Je kan er heerlijk eten, mensen zijn erg vriendelijk, het eiland zelf is interessant om bijvoorbeeld een rondrit over te doen of een boottocht omheen.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:03

Even je topic volgen. Mijn vriend en ik willen ook 10 dagen Cyprus boeken :)
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 19-01-12 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:04

Ik ben een aantal jaar terug op Cyprus geweest :)
Het is een erg mooi land, mooie zee en aardige mensen. Bezienswaardigheden kan ik je niet vertellen, hebben niet veel cultureels gedaan toen.
Zijn wel naar een grenspost aan de oostkust geweest, geloof dat je vanaf daar met verrekijkers een soort "spookstad" aan de Turkse kant kan zien.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:08

kan je ook naar die spookstad toe..?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:09

Ben er ook geweest, maar dat is al lang geleden. Wel een hele leuke (strand) vakantie gehad. Prettig land om naar toe te gaan. Wij waren in september en hadden nog warm weer.
Wij zijn een dagje naar de hoofdstad Nicosia gewees, die stad is ook verdeeld in een Turks en een Grieks deel. Apart om te zien. Er loopt een soort muur door de stad.

Of er verder nog veel op het eiland te doen is, zou ik niet meer weten. Wij hebben in ieder geval niets uitgevoerd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:11

Dan moet je de grens over. Geloof niet dat dat mogelijk is.
Maar dat kan wel veranderd zijn in de tussentijd.

Geloof dat de grens open is: http://www.northcyprusonline.com/North- ... kpoint.php

Hier meer over de stad:

Citaat:
Spookstad Varoshia

Naast het door de hoofdstad lopende hekwerk is vooral de verlaten badplaats Varoshia een symbool geworden van het eilandconflict.

De Griekstalige eigenaren van het Cypriotische ‘Benidorm’ ontvluchten hun stad in 1974 voor het oprukkende Turkse leger. Slechts wat documenten en kleding onder hun arm. De badplaats bleek een paar dagen later echter precies op de bestandslijn te liggen en sindsdien is nooit meer iemand er terug mogen keren.

De door Turkse militairen bewaakte stad biedt daardoor een spookachtige aanblik. Het hek van de ‘Green Line’ loopt er over het strand zo de zee in.

Met verrekijkers is in de langzaam vervallende hotels en huizen zelfs de al bijna veertig jaar buitenwapperende was nog te zien.

Oude meubels zitten onder het stof, planten staan verdroogd in de vensterbank en bij de Toyota-dealer staan de splinternieuwe modellen uit 1974 onaangeroerd in de showroom.

Toch wordt op het eiland nu druk gespeculeerd over een oplossing voor de spookstad, die mogelijk op korte termijn door Turkije wordt ‘vrijgegeven’ in het onderhandelingsproces over het EU-lidmaatschap van het land.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:14

Ja, die hebben wij toen ook gezien met de boottocht.
We hadden een gids die ook het hele verhaal er omheen vertelde. Heel boeiend.
Je kan er niet heen omdat je niet de Turkse grens over kan.

Ooh en zee is inderdaad prachtig, strand heerlijk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:15

Schijnt dat je nu dus wel de grens over mag, zie mijn link in het bericht hierboven.
Een aantal jaar terug was het in ieder geval niet mogelijk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:16

Oh dat is nieuw dan inderdaad :j

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:18

Volgens mij mag je niet in de stad Varoshia helemaal niet in...
Vind het wel heel interessant, ben benieuwd waarom deze stad verlaten is, ik ga het proberen op te zoeken!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:21

Famagusta (Turks: Mağusa; Grieks: Αμμόχωστος, Ammochostos) is een stad aan de oostkust van Cyprus.

Citaat:
In juli 1974 zijn de oorspronkelijke bewoners door Turkse bezetters uit de stad verdreven. De stad heeft sinds die tijd geen menselijke inwoners meer gehad (uitgezonderd het noordoostelijk deel, dat nu onderdeel is van de alleen door Turkije erkende Turkse Republiek Noord-Cyprus). De hele wijk Varosha (de kustwijk) is nu omgeven door een hek en wordt beschouwd als niemandsland dat voor geen van beide partijen toegankelijk is. Hotels en huizen zijn compleet leeggehaald. Alleen het betonnen skelet staat er nog en het hele gebied (ook wel de dodenstad genoemd) wordt nu bewaakt door het Turkse leger.

De reden waarom dit gedeelte bewaakt wordt en er deels nog staat is: mocht er ooit schot komen in de onderhandelingen tussen het Turkse Noorden en het Griekse Zuiden, dan is dit het gedeelte dat als eerste teruggegeven wordt aan de Grieks-Cyprioten. De reden hiervan: vóór 1974 (voor de opsplitsing) was Famagusta de belangrijkste stad van Cyprus, met aantrekkelijke stranden, vier- en vijfsterrenhotels, en een groot uitgaansgebied.

Dit was het geval totdat in juli 1974 een Engelse generaal een groen potlood nam en de scheidingslijn tekende. Noordoostelijk Famagusta behoort sinds die tijd toe aan de Turken.

Daarom dus....

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:24

Ik ben er 2 jaar geleden geweest, gewoon tijdens hoogseizoen (eind juli-midden augustus). Wij zaten in Paphos. Fijne vakantie gehad, leuk stadje, lekker gegeten etc. Wel wat aan de warme kant om veel te doen op een dag (gem. 34-36 graden was het toen). Wij zijn niet in het Turkse gedeelte geweest, want daar hadden we volgens mij ook visum voor nodig ofzo.
Even bedenken wat we daar allemaal bezocht hebben hoor!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:24

Dat had ik net toch geplaatst :+
Maar je mag er inderdaad niet in :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:35

Evelli schreef:
Dat had ik net toch geplaatst :+
Maar je mag er inderdaad niet in :)

o sorry... ik ben een beetje wazig vandaag.. (tijd van de maand :r )

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:40

je wilt dus naar het Noorden gaan?
Ik wilde dat boeken vorige week maar werd mij afgeraden, weet niet wat je allemaal wilt/verwacht van een vakantie daar.

Ben 6 jaar geleden in het Zuiden geweest, het Griekse gedeelte. Erg mooi en leuk

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:46

Ooit toen ik 20 jaren jonger was ben ik er geweest,prachtig eiland {griekse kant} wij zijn in ayanapa geweest ik weet nog dat ik helemaal weg was van het adambeach hotel want dat lag aan een prachtig mooi wit zandstrandje met helder blauwe zee {bestaat misschien niet meer}

Ook famagusta toen willen bezichtigen,maar er stonden destijds militairen voor en de weg was versperd.
Tegenwoordig bied Corendon reizen aan naar het turksegedeelte.

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:49

houd wel rekening met een tussenstop in Turkije, vanuit Nederland mag je niet rechtstreeks naar het noorden vliegen ivm internationale betrekkingen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:52

Iloveyah87 heeft er 2 jaar gewoond die kan je er ongetwijfeld meer over vertellen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:54

Ik ben er vorig jaar zomer geweest. Echt geweldig daar, we zaten in Paphos.
Moet wel zeggen dat het er in het hoogseizoen echt heet wordt, wij hebben 11 dagen lang 40-45 graden gehad. We hebben dus niet veel kunnen doen haha :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:23

binky schreef:
Ooit toen ik 20 jaren jonger was ben ik er geweest,prachtig eiland {griekse kant} wij zijn in ayanapa geweest ik weet nog dat ik helemaal weg was van het adambeach hotel want dat lag aan een prachtig mooi wit zandstrandje met helder blauwe zee {bestaat misschien niet meer}

Ook famagusta toen willen bezichtigen,maar er stonden destijds militairen voor en de weg was versperd.
Tegenwoordig bied Corendon reizen aan naar het turksegedeelte.

Ayanapa klinkt erg bekend. Volgens mij zaten wij daar ook.
Bij ons hotel langs het strand, lag er een eilandje voor de kust waar je heen kon waden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:26

Ik zat ook in Ayanapa.
Dat zandstrandje heb ik vaak gelegen. Zat daar niet in het hotel, maar in een bungalow aan de andere kant van de weg. Heerlijk!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:28

Ik ga samen met mijn vriend in het voorjaar naar Cyprus. Heb er zin in, dus ik lees vanaf nu mee in het topic.