Wenen, Bratislava, Gyor, Budapest, Siofok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tenerife

Wenen, Bratislava, Gyor, Budapest, Siofok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:15

Hooooi mensen,

Zoals de titel al aangeeft, komend zomer ga ik in de zomervakantie een trip je maken in 15 dagen langs Wenen, Bratislava, Gyor, Budapest en als afsluiter Siofok.

Heeft iemand tips wat ik bijvoorbeeld waar echt moet hebben gezien of gedaan?

Ik ben samen met vriendin en we hebben geen auto, willen dus met trein van plaats naar plaats gaan.

Ben benieuwd:)

RelarDevi

Re: Wenen, Bratislava, Gyor, Budapest, Siofok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:26

Ik weet niet hoe lang je in Siofok wil blijven.. Maar ik denk dat je best nog wel paar andere steden of evt een festivalletje kan meepakken :)
Het is ongeveer 12 uur reizen (overdag) van Amsterdam - Wenen met trein. Ik ben toentertijd als een idioot door Wenen gegaan. Ik zou Wenen 1-3 dagen bezoeken (mits je geen lange museumbezoeken aflegt naar bijv Schönbrunn, daar was ik toch wel al gauw een halve dag mee bezig) en dan is het maar 1,5 uur naar Bratislava met trein. 's Morgens vroeg aankomst, 's avonds weer weg. De rit van Bratislava-Gyor is tussen 1,5 tot 2,5 uur reizen. Bratislava is een leuke, schattige stad maar er is niet zo veel te beleven.

Ik heb geen idee hoe Gyor is, daar ben ik nooit geweest.
Boedapest is een hele leuke stad, 2 á 3 dagen. Er zijn veel musea, cafeetjes, zwembaden, parken etc etc. Huur anders een fiets, levensgevaarlijk maar wel geinig. Metrosysteem/kaartjes goed bekijken :P Is nogal ingewikkeld :P

Siofok ben ik ook nooit geweest (2,5 uur trein van Boedapest af). Het schijnt een leuke meer te zijn, wel toeristisch. Meer weet ik niet.

Je zou kunnen overwegen om een dagje Zagreb (5 uur trein) mee te pakken en daarna terug naar NL.

Kijk op www.bahn.de voor treintijden.
en misschien wel handig: www.wizzair.com

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:13

Thank you...

Ik had het niet duidelijk gezegd maar we gaan met vliegtuig naar Wenen en terug met vliegtuig vanaf Budapest. Tussen de plaatsen treinen we.

3 nachten Wenen
2 nachten Bratislava
2 nachten Gyor
3 nachten Budapest
4 nachten Siofok

Thats the planning:)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:09

Ahh, kijk dan zeker op wizzair.com als je terug wilt vliegen uit boedapest. (wel op tijd boeken, dan kan het ongeveer 20 euro excl bagage kosten).

2 nachtjes Bratislava = 2 a 3 dagen. Beetje zonde, ik zou dan gaan kijken of er iets te doen is buiten Bratislava. 3 dagen Wenen lijkt me ook een klein beetje saai.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:29

Heb je enige idee met vliegen met wizzair.

De ene website geeft aan dat gewoon wordt gevlogen op Düsseldorf weeze en ander site zegt dat daar niet meer op gevlogen wordt.

Bratislava komen we smiddags later aan en gaan sochtends weer weg. Dus 1 lange dag en een twee avonden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:34

Hmm, ik zie dusseldorf zelf niet terug op de wizzair website dus ik neem aan dat Wizzair daarvandaan niet vliegt.

Je kan naar Eindhoven/Brussel Charleroi (niet aan te raden als je met OV moet) vanuit Boedapest.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:34

De enige bestemming van Wizzair waarop je vanaf/naar Weeze nog kunt vliegen is Boedapest.

Vanaf/naar Eindhoven heb je veel meer mogelijkheden, waaronder ook Boedapest.

De site van Wizzair is de enige site die ik wat dat betreft zou vertrouwen (rechtstreeks boeken): http://wizzair.com/

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:35

MoonChloe schreef:
Hmm, ik zie dusseldorf zelf niet terug op de wizzair website dus ik neem aan dat Wizzair daarvandaan niet vliegt.

Die staat in het lijstje als Weeze/Düsseldorf [NRN], dus onderaan. :)

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:02

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:06

Ik zie idd onderaan een melding:

Citaat:
Please note that from 13 January 2011 flights from Budapest to Weeze will operate to and from Dortmund (DTM) Airport.

Net als de vluchten van en naar Cluj dus, tegenwoordig moet je voor Roemenië ook weer via Dortmund. Jammer.

Eindhoven dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:09

Vanaf Wenen zijn er dagtrips te boeken naar Bratislava
Wenen zou ik minstens drie dagen doen
Budapest dito.
En vergeet niet tussendoor een rustdag in te lassen.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:24

Oké, maarjah ben toch twee nachten in Bratislava. Wenen en Budapest proberen we 3,5 dagen te pakken. Siofok beetje uitrusten maybe nog een dag langer maken daar niet vier maar vijf nachten. Willen zondag alles boeken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:15

Rustdag; een goed punt!

Alles boeken; wat bedoel je precies? Vliegtickets alleen of ook ho(s)tels, treinen etc?

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 07:23

Vliegtickets en hotels

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:57

je kunt ook vanaf wenen met de boot na bratislava.. (ik ben van boedapest met de boot na wenen gegaan.. die stopte ook in Bratislava (maar ik had dat gemist bij voorbereiding)

leuke bootreis en ook nog grappig door zon hoge scheepslift/sluis..

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:25

Als je zin en tijd hebt mag je ook bij ons langskomen, ik zit in het zuiden van Hongarije. Niet zover van Siofok. Daar ligt het ook geheel aan wanneer je er precies bent. dit is geheel op touristme gebaseerd en dus buiten het vakantie seizoen is er niks te doen.
Ik vond persoonlijk 2 dagen Budapest goed, je hebt een heel goed ondergrondse metro waar je heel snel door de gehele stad komt en alle haltes zijn bij de bezichtigheden.
De trein in HU is zeker aan te raden, goede verbindingen tussen de steden en je ziet de mooiste en verschillende plekken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:37

3 nachten Wenen
2 nachten Bratislava
2 nachten Gyor
3 nachten Budapest
4 nachten Siofok

Als ik jou was zou ik even kijken hoeveel dagen ipv nachten je per stad hebt.
Ik ben zelf 4 dagen in Wenen geweest (wat musea, rondlopen etc). Bratislava ben ik 2 nachten geweest, had daar 1 hele dag. Aanrader daar is de freetour, betaal je dus op tipbasis (zelfde geldt voor Boedapest, ook goede tour!). Eigenlijk heb je aan 1 hele dag in Bratislava meer dan genoeg. Het stadje is niet groot en het oude centrum is niet super groot. Wel leuk zijn de standbeelden. Gyor ken ik niet. Budapest: zéker 3 hele dagen, ook slim: Pak een theatervoorstelling/opera mee. Is super goedkoop daar! Siofok ken ik dan weer niet.

Je reist met de trein, houdt er rekening mee dat niet iedereen even goed engels spreekt (hoewel Centraal -EU goed te doen is) Wat ze vaak beter spreken is Duits. Ga je in een hostel, hotel? Treinreizen plannen kan via de website van de Duitse spoorwegen. Wordt je ook naar toe geleidt door interrail.com (www.interrail.com/planning geloof ik)

Veel plezier!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:54

Geen engels kunnen spreken moet toch geen probleem zijn? Ik spreek zelf geen Engels (wel schrijven) maar heb alles gekregen wat ik wou/nodig had.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:01

Ben vaker in Gyor geweest en Hongarije.. Zowel Duits en Engels red ik me mee.. Ik heb wel reisplanning in word, zal wel is kijken of ik op kan zetten. Kosten zijn 575 euro pp inc ontbijt voor 14 nachten, we zitten in hotels meeste vier sterren en anders drie. Vliegen heen met air berlin, en terug met wizzair. Heb gister alles definitief geboekt.

Www.mav-start.hu is de site waar ik de treinen tzt op bekijk. Is de Hongaarse Ns.

Bratislava zien we nog wel hoelang we daar zijn, Gyor op tijd weg zodat we de max aan tijd Budapest hebben. Qua drukte, tours of cityrides vind ik niks, te Japanner achtig. Liefst stevig lopen en echt beleven van de steden.

Odillia waar zit je ergens welke plaats, ga wss nog dag of twee dagen motor huren?

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:53

Ik zit vlakbij Villany, aan de grens van Kroatie. Villany en Pecs zijn ook erg leuk om te zien. Pecs om de oude mooie gebouwen en Villany omdat het een beroemd wijngebied is. Erg leuk om te proeven!
We hebben een huisje op ons erf wat leeg staat, daar kan je altijd overnachten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:50

Free tours zijn niet echt japannerachtig, worden in Bratislava gegeven door een Australiër, Boedapest door een local. Beide wel jong, spontaan en je komt nét even de andere dingen te weten dan een normale tour. En het is lopen ;)

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 16:40

Sorry winged.. Mijn oordeel denk ik te snel klaar gehad, ik dacht de je zoiets als een rode dubbeldekker bus bedoelde. Dus dan heb ik niks gezegd.

Odilia, we hebben net alles geboekt dus wordt um dan niet. Ik zal die plaatsen wat je noemt is opzoeken. Maar de deal was met me vriendin ik wou stede trips en zij wou een aantal dagen luieren in de zon, dat is dus Siofok geworden. Dusss verwacht niet dat ze activiteiten wil ondernemen vanuit daar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:44

Geen probleem, de tours in Bratislava en in Boedapest zijn sowieso ook wel te vinden via facebook. Staan soms ook wel foto's op :)

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:42

Geen punt, kan altijd later nog eens!
Ik wens jullie in ieder geval heel vele plezier, en probeer in HU de Langos. Is een overheerlijke versnapering. Het is een grote platte oliebol en daarop kan zure room/ kaas/ knoflook etc na eigen keuze.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:19

odilia schreef:
Geen punt, kan altijd later nog eens!
Ik wens jullie in ieder geval heel vele plezier, en probeer in HU de Langos. Is een overheerlijke versnapering. Het is een grote platte oliebol en daarop kan zure room/ kaas/ knoflook etc na eigen keuze.

Absoluut doen.. :~ :~ :~ :~ :~ :~ :~ :~ :~ :~ :~ zooooo lekker!!!