Naar Noorwegen met de auto en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Naar Noorwegen met de auto en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:26

Hoi!

Mijn vriend wil graag een keer op vakantie naar het noorden, én alles zelf doen zodat hij alles zelf kan bepalen.

Wie heeft dit nog meer gedaan?
Zijn de hotels een beetje te betalen en wat valt er allemaal te zien?
Wat moet je gezien hebben en wat word aangeprezen maar valt tegen?

Ik ben zelf vooral dier liefhebber dus zou daar graag wat van zien.

Alvast bedankt.

Sjimmy

Re: Naar Noorwegen met de auto en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:29

vlees is duur en hotels ook. Wij hebben overnacht in hutjes, erg leuk!
Maar het is wel heel gaaf wij zijn ook zelfstandig met de auto geweest "op de bonnefooi".
www.petart.nl/noorwegen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:30

Noorwegen is niet te betalen, boodschappen zijn kostbaar, evenals brandstof.

Mijn man is chauffeur, gelukkig hoeft hij niet zo vaak naar Noorwegen, maar als hij gaat, zorgt ie wel dat ie proviand meer dan voldoende bij zich heeft.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:33

Wij doen dit al jaren, maar dan van camping naar camping. Ook wel eens hotel gedaan; dat was bijna overal 100 euro voor 2 personen.
Noorwegen is zoooo mooi. Je kunt het beste zo'n boekje kopen bij de anwb. Wij gaan vaak met de boot (auto ook op de boot) van Kiel naar Gotheborg in Zweden en dan vanaf Zweden ben je zo in Noorwegen.
Wat wij erg mooi vonden was de preekstoel in Jorpeland en de Briksdalbreen (gletsjer) Maar er zijn erg veel mooie dingen te zien daar.
(2500 euro voor 3 weken incl alles, boot is ook best duur)
Laatst bijgewerkt door bluebeauty op 04-11-11 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:35

Hmm dat valt tegen.

Leuke site Sjimmy!

hebben jullie andere noordelijke aanraders?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:36

Prijs valt tegen? is wel voor 3 weken he? en de boot is ook best duur.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:38

@ bb, nee absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:38

Dat klopt, maar ik wil wel een hotel en geen camping, ik lust geen vis dus ben "verplicht" vlees te eten.

Dan word het al een ander kostenplaatje. :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:42

Afgelopen jaar ben ik ook weer met mijn ouders in noorwegen geweest, maar wij vonden het over het algemeen meevallen. Het ligt er maar net aan hoeveel jij zelf uit wil en kan geven aan eten. Bijv. diepvriesgroente in plaats van vers (scheelt heel erg veel), en een pakje gehakt voor bij de spaghetti kost nou eenmaal minder dan een luxer stuk vlees.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:43

bluebeauty schreef:
Wij doen dit al jaren, maar dan van camping naar camping. Ook wel eens hotel gedaan; dat was bijna overal 100 euro voor 2 personen.
Noorwegen is zoooo mooi. Je kunt het beste zo'n boekje kopen bij de anwb. Wij gaan vaak met de boot (auto ook op de boot) van Kiel naar Gotheborg in Zweden en dan vanaf Zweden ben je zo in Noorwegen.
Wat wij erg mooi vonden was de preekstoel in Jorpeland en de Briksdalbreen (gletsjer) Maar er zijn erg veel mooie dingen te zien daar.
(2500 euro voor 3 weken incl alles, boot is ook best duur)

Wij waren toen ook 2500 euro voor 3 weken kwijt incl alles :j En niet eens heel gek gedaan.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:44

Ik lust ook geen vis :D , maar sloeg ook weleens een dagje vlees over.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:46

had ik ook precies zo, eet ook geen vis, maar genoeg anders te eten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:47

Vriendje en ik gaan ook vaak zo op de bonnefooi naar het noorden. Vorig jaar naar Noorwegen en Zweden. In Noorwegen ging ons geld beduidend sneller op, maar wat is het daar mooi! Wij gaan wel kamperen, maar je kan op vrijwel alle campings hutjes huren om in te slapen. Die zou ik in het hoogseizoen wel vooraf boeken. Verslag van onze vakantie; http://www.thebulletreviews.com/imre/wordpress/?p=467

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:07

Scandinavië is prachtig, maar inderdaad wel duur. :j
Ik ben twee jaar achtereen naar Zweden gegaan met de auto, vooraf globaal een route uitgestippeld en alleen de boot vooraf geboekt. Wij zijn wel gaan kamperen, je bent voor ongeveer 20 euro per nacht voor een kampeerplaats klaar, dan heb je ook douches. Hutjes zijn ook bij bijna elke camping te huren per nacht, maar wel iets duurder. Wel een aanrader heb ik begrepen.

In Zweden was de brandstof afgelopen zomer beduidend goedkoper dan in Nederland, hoe het in Noorwegen is weet ik niet. Het jaar ervoor liep het redelijk gelijk op met NL, soms wat duurder.

Zweden is wat minder ruig dan Noorwegen (wij willen aankomende zomer voor het eerst naar Noorwegen) maar ook zeker aan te raden. De sfeer, de rust en de mensen zijn geweldig.

Over het algemeen zijn verse producten in Scandinavië wat duurder, veel is import omdat ze zelf geen geschikte bodem hebben. Afgelopen jaar hebben we vooral heel erg veel groenten uit Nederland in de supermarkten zien liggen. Dat maakt het dus sowieso duurder. Vlees is inderdaad erg duur, ook in Zweden. Daar ga je dus wel keuzes in maken op een gegeven moment.

Dieren in Noorwegen kan ik je geen tips in geven, in Zweden vond ik het berenpark in Orsa een aanrader, mooi groot park met voornamelijk beren en roofdieren. Ook zijn elandenfarms leuk om te bezoeken, ik denk dat je die in Noorwegen ook wel hebt.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:32

Wij zijn diverse malen met de auto naar Scandinavië geweest, en kunnen het alleen maar aanraden!
We trekken altijd rond met de tent, op de bonnefooi, dus we leggen niets vast.
Mijn vriend is al een aantal keer naar de Noordkaap geweest, ik vond de Lofoten hoog genoeg.
We hebben geregeld elanden en rendieren gezien, er zitten rond de grens met Zweden ook wolven en beren, maar die zul je hoogst waarschijnlijk niet tegenkomen.
De campings zijn over het algemeen goed, je mag vrijwel altijd een vuurtje maken ( op een stookplaats), en niet duurder als inNederland, vaak zelfs goedkoper! Het is ook maar net wat je eisen zijn, bovendien mag je ook nog eventueel wildkamperen!
Vanaf de Lofoten kun je walvis excursies doen; neem wel een reistabletje in !!

Wij gaan altijd met de boot vanuit Duitsland, en dan bij Helsinborg ook weer.
Met de ANWB kaart krijg je korting geloof ik.
Wij roken en drinken geen van beide, dus dan valt het allemaal best wel mee in Noorwegen hoor, in Nederland moet je ook boodschappen doen en dat is ook al aardig duur!
Wat ik vooral genieten vond, rond de kust, lekker een zak garnalen halen en savonds bij het kampvuur pellen, heeeerlijk!

Denk dat we komende zomer ook maar weer die kant op gaan ;-)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:43

tienus63 schreef:
Noorwegen is niet te betalen, boodschappen zijn kostbaar, evenals brandstof.

Noorwegen is absoluut erg duur, maar of het wel/niet te betalen is hangt af van de portemonnee van de persoon die erheen wil.

Zweden is een stuk goedkoper, veel dingen liggen op hetzelfde prijsniveau als in Nederland en benzine is er inderdaad goedkoper. Diesel is er in verhouding juist weer duur, net zoals vlees en andere versproducten.

Je bent in Noorwegen en Zweden niet verplicht om op een camping te overnachten, dus daarop kan je ook bezuinigen.

Sowieso zijn het prachtige landen om heen te gaan. Zoals gezegd, Noorwegen is ruiger dan Zweden. Maar Zweden heeft op zichzelf ook een heel mooi landschap wat absoluut niet te vergelijken is met bv Denemarken.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:21

Wij hebben dit vroeger heel veel gedaan. We gingen dan ook van camping naar camping, hotels deden we niet aan (te duur). We stonden ook altijd op vrij primitieve campings en soms deden we aan wild kamperen. Dit ging vrij makkelijk omdat we een camper hadden, vaak waren er wel parkeer terreintjes langs de weg waar meerdere kampers stonden. Je was iig nooit alleen aan het wild kamperen.

Noorwegen is echt prachtig, en ik wil heel graag nog eens terug en dan echt richting het hoge Noorden. Het is duur, maar imo is het het zeker waard! :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:58

Wij zijn dit jaar naar Zweden en Noorwegen gegaan in de zomervakantie en het is er werkelijk prachtig! Heerlijke vakantie gehad, precies het juiste weer, super lieve mensen, perfecte sfeer, prachtige omgeving.
Wel vonden wij het eten (al het eten niet alleen eht vlees) in Noorwegen beduidend duurder dan in Zweden. Handig is vooral om zelf vanuit Nederland eten mee te nemen (ham in blik, macaronie enz). Wij waren met zn vieren en hadden 2 grote boodschappentassen vol met eten en dat heeft ons een hoop geld gescheeld.
Zeker aan te raden zijn de hutjes, die je vrijwel overal tegen komt en van erg basis tot erg luxe lopen. Fijne manier van overnachten, heerlijk 's avonds op de veranda zitten spelletjes spelen :P

Belangrijk om rekening mee te houden is dat de wegen heel anders zijn dan in Nederland (of duitsland, denemarken, frankrijk) veelal enkelbaans, met een max van 80 km per uur. Hoe hoger te reist hoe meer bergweggetjes en vrij veel hele lange vrachtwagens. Geeft prachtig uitzicht, maar zorgt er wel voor dat de reis een stuk langer duurt dan je verwacht. Totaal niet aan te raden is om in het donker te rijden. Wij hebben een heel stuk midden in de nacht af moeten leggen en dat was doodeng. Je ziet niets, alleen een stuk vooruit, overal staan borden die waarschuwen voor overstekend wild, mensen die bekend zijn rijden als idioten en ondertussen kruipen de kilometers voorbij. Stop dus op tijd als je op de bonnefooi gaat, want een nachtelijke reis is niet aan te bevelen.
En cruciaal als je met de auto gaat, sluit een ANWB (oid) vervangend vervoer verzekering af. Wij gingen ruim 2 weken weg, hebben 2 keer met pech gestaan met de auto, in totaal 4 vervangende auto's gehad en een megatelefoonrekening aan gedoe met de anwb voor vervangend vervoer, maar zijn wel iedere keer keurig opgehaald door de takelwagen.
En gevarendriehoek en hesjes zijn verplicht ;) En je komt vrij veel 'wilde' schapen tegen, over het algemeen midden op de weg, dus kijken uit ;)

Hou er rekening mee dat veelal het hoogseizoen te maken heeft met wintersport, dus als je zomers gaat je een stuk goedkoper zit dan winters, maar er dan ook vrij weinig activiteiten zijn.
Wij hebben overnacht in Oppdal en in Hemsedal, wat in prachtige omgevingen lagen. De route van Oppdal naar Hemsedal is ook prachtig, op ruim 1000 km hoogte door de wolken rijden is net alsof je op de maan bent. Heerlijk :D

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:18

RianneH: Zijn de wegen nog steeds zo? Had niet anders verwacht eigenlijk. Vroeger vond ik het echt geweldig, zat ik achter in de auto bij elke bocht: "EEEEN WE GAAN NAAR LINKSSSS EEEEN WE GAAN NAAR RECCHTTSSS!" Ik was 3/4/5 jaar oud, en dat dus de hele vakantie door, elke dag opnieuw :'). Mijn arme ouders haha _O-.

Kan me ook herinneren dat er heeeel veel sneeuw lag, we hadden een camper maar die kwam gewoon niet boven de ijs muren uit die links en rechts van de weg was ontstaan. Heel gaaf. Ik wil zooo graag nog een keer terug :+:.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:27

De weg zelf is best goed, ze waren erg veel bezig met renovatie (of weghalen van rotsblokken), maar veelal enkelbaans ja. Super mooi wanneer je om je heen kan zien, maar in het pikkedonker met die lange vrachtwagens, best eng.. (zeker als je al bijna 24uur aan het reizen bent..)
Ik weet niet hoe de wegen zijn als je hoger gaat, wij zijn vrij laag in Noorwegen gebleven.

Trouwens, kwa bezoeken, wij zijn naar Flam geweest, maar vond het niet erg bijzonder. Heel erg toeristisch. Erg jammer want we hebben Bergen daardoor over geslagen, wat ik toch liever had gezien denk ik.. Maar goed excuus om terug te gaan.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:38

Oh als je hoger het land in gaat krijg je heel veel U bochten en de wegen gaan aardig stijl omhoog /omlaag. Ik vond die u bochten vroeger dus echt prachtig.

De wegen waren inderdaad ook heel smal, maar ze moesten dus gewoon tweebaanswegen voorstellen. Mijn moeder vond dat nooit zo fijn als er dan een vrachtwagen als tegenligger kwam en wij aan de ravijn kant zaten.. :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:40

Owh wacht, ik denk dat ik het verkeerd zeg. Het is een enkelbaansweg als in, 1 richting heen en 1 richting terug, maar lang niet altijd even breed idd. Hoewel het wegdek wel redelijk goed was (iets waar ze ons voor hadden gewaarschuwd thuis).

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:49

Als paardenmeisje moet je natuurlijk wel even langs het fjordhestsenter gaan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:56

Vorig jaar met een vriendin auto ingepakt en naar Noorwegen gereden. Niet echt voorbereid, zo kwamen we meer overtochten tegen dan we zo snel even op de kaart hadden bekeken. Zo kwamen we ook ongeveer een dag te vroeg in Noorwegen, even kijken op de kaart, 'Ja verdomd, de grens ligt hier al!'

Mijn vriendin en ik zijn echte 'back to the nature' en aangezien dat je vrij mag kamperen hebben wij daar heerlijk gebruik van gemaakt. Mooi plekje zoeken, tentje opzetten, kampvuurtje, drankje erbij en genieten van de geweldige natuur. Verder hebben we veel, maar dan ook heel veel gewandeld. De prekestolen is zeker een aanrader! Wel erg toeristisch, maar wauw als je daar over staat maakt dat allemaal niet meer uit!

Maar wat een prachtig land! Ik ben iniedergeval verkocht!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:32

bertie schreef:
Als paardenmeisje moet je natuurlijk wel even langs het fjordhestsenter gaan.

Ik ben daar in 2010 geweest, en was nou niet zo heel erg bijzonder. Misschien voor Noorse begrippen wel, maar het viel mij een beetje tegen.

Wij zijn toen ook met de auto geweest en in hotels overnacht. Op zich goed te doen als je maar goed kijkt wat de goedkopere hotels zijn. Ik had toen alles via bwww.booking.com geboekt