wild spotten op de veluwe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

wild spotten op de veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:00

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik vinden het erg leuk om groot wild te spotten.
We gaan geregeld naar de Ardennen, maar zijn nu ook een aantal keer op de Veluwe geweest.
Echter, het is daar een stuk moeilijker om wild te zien dan in de Ardennen, daar kennen we de plekken beter, zeg maar.
Weet er iemand mooie stukken waar je edelherten makkelijker ziet, en wilde zwijnen?
En dan bedoel ik natuurlijk niet de wildbaan in het park Hoge Veluwe, want entree betalen kan ik in de dierentuin ook..
Gisteren waren we bv in Hoog Soeren en Uddel, maar helaas zonder resultaat.

Wie het weet mag het zeggen!

Bedankt!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:05

Ik wilde net zeggen in het park. Kwam daar een keer een groepje fotografen tegen, we mochten door de gigantische zoomlenzen kijken. Was net alsof je een edelhert recht voor je had staan. Die fotografen wisten ook precies wie welk edelhert was, en die voor de lens stond was bijzonder want die zagen ze daar niet vaak. Ik zou dus eens zoeken op fora met mensen die het leuk vinden om groot wild te fotograferen, die weten vast precies de plekjes.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:05

Zowiezo heel vroeg of richting schemering pas gaan kijken, overdag is het vrij moeilijk vinden. Kootwijk-Radio Kootwijk is een favoriet plekje van ons en dan doorrijden naar halte Assel en dan rechtsaf (weet even niet hoe dat heet). Daar zit een observatiepost en kun je vrij vaak wat zien (zwijnen en reetjes)

Verder kun je ook veel in het Roekelse bos tussen Otterlo en Ede in zien.

Oja, en het park is wel echt heel gaaf. Wij hebben beschermerspassen, dus dan kun je gewoon binnen (met paard en wandelend)

eponine

Re: wild spotten op de veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:20

Bedankt voor de reakties.
Er zijn veel mensen die de mooie plekjes juist niet willen delen ( net als bij vissers).
Rond Radio Kootwijk mag je met de auto niet komen toch? Assel zijn we ook geweest inderdaad.
Gisteren reden we pas rond half tien weg, we hadden expres op de schemer gewacht, en zelfs een boswachter zien voeren, maar dit was helaas te ver om foto's te maken.
De reden dat we het veluwepark niet inwillen, is dat het zo massaal is. Vorig jaar waren we er, toen stonden er om 3 uur smiddags al 200 fotografen klaar met hun telelenzen, allemaal op een rijtje, en dus zie je de dag erna 100 keer dezelfde foto's op internet.

Als er mensen zijn die idd wildobservatieposten weten, en deze willen delen, dan houden we ons ook aanbevolen!

Als tip voor de liefhebbers heb ik de Amsterdamse Waterleiding duinen, daar leven veel wilde damherten, hun bronst is iets later dan bij de edelherten, en je moet uitkijken niet onder de voet gelopen te worden.
Ook vind je hier "tamme" vossen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:32

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:57

Bij ons op stal lopen de edelherten iedere avond door het bos en tegen de schemer steken ze de weilanden over.
Het is in kootwijk bij stal horsetrust.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:18

Hier vlakbij, in Dieren,heb je 90% garantie dat je zwijnen ziet! Wij hebben ze elke keer op 1keer na gezien toen we dr gingen kijken :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 18:51

Dat is gaaf zeg!
Als je dit soort wild zo dicht bij huis kunt zien!
We verheugen ons enorm op de komende weekenden, welke we doorbrengenin de Ardennen, en hopen daar veel van het burlen mee te krijgen!
Groepen trekken ons idd niet zo, we gaan het liefste een paar uur in een hutje zitten wachten!
Dus in Dieren en Epe lopen ze in de dorpen..mm, toch maar eens daarheen dan!

Bedankt weer!

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:58

Pff ik zou ze liever een keer niet zien haha ze lopen hier s avonds rond het huis en als ik met de hond loop rond 10e kom ik ze bijna altijd tegen.
Lekker de bossen rond otterlo in en dan per ongeluk van het pad af :) Ik weet dat t niet mag maar het is zeker de moeite waard! Even als Hoenderlo/kootwijk!
Succes!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:01

Annemeik schreef:
Zowiezo heel vroeg of richting schemering pas gaan kijken, overdag is het vrij moeilijk vinden. Kootwijk-Radio Kootwijk is een favoriet plekje van ons en dan doorrijden naar halte Assel en dan rechtsaf (weet even niet hoe dat heet). Daar zit een observatiepost en kun je vrij vaak wat zien (zwijnen en reetjes)

Dat is de Alverschotenseweg tussen de Hoog Buurlooseweg en het viaduct van de A1
Voor zwijnen hoef 's nachts alleen maar van Epe naar Nunpseet te rijden, dan moet je ze gewoon bijna van de weg jagen :')
Wij wonen zelf in Hoog Soeren en als je hier het dorp uit rijdt richting Assel heb je direct na het wildrooster een wildwei waar ze vaak lopen.
Hier een filmpje wat ik daar heb gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=X6MvU0y8fwM

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 19:16

Ja en dat is een beetje het nadeel...snachts!
Wij moeten nog 1,5 uur terugrijden, dus de schemer is onze beste optie.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:28

Albert schreef:
Annemeik schreef:

Dat is de Alverschotenseweg tussen de Hoog Buurlooseweg en het viaduct van de A1
Voor zwijnen hoef 's nachts alleen maar van Epe naar Nunpseet te rijden, dan moet je ze gewoon bijna van de weg jagen :')
Wij wonen zelf in Hoog Soeren en als je hier het dorp uit rijdt richting Assel heb je direct na het wildrooster een wildwei waar ze vaak lopen.
Hier een filmpje wat ik daar heb gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=X6MvU0y8fwM

Ja hier rijd ik ook iedere dag langs en ze zijn er vaak ook op klaarlichte dag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:32

Hier in Ermelo lopen ook Wilde Zwijnen door het dorp,en ik heb zelfs een Vos hier in onze straat gezien.
Dat was s'nachts rond 24.00 uur,die Vos.Gaaf dier om te zien.Op de Groevenbeekse Heide zit ook veel wild,ik heb er in de avond een jonge ree gezien,toen we een buitenrit maakten te paard.

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:32

wij gingen altijd in vierhouten, nog nooit hebben wij daar geen zwijnen gezien
ook hebben we vossen en herten gezien daar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:37

In Dieren heb je inderdaad een locatie waar je vrijwel gegarandeerd zwijnen zult zien.

Daarnaast heb je in Laag Soeren de Elsberg waar je uitzicht heb op een drenkplaats voor wild, dus waar je als je de goede tijden weet ook gegarandeerd iets ziet.

Sowieso kom ik te paard in de bossen van Dieren/Laag Soeren/de Posbank vrijwel altijd wild tegen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 12:26

Te paard over de Veluwe, dat is nog een droom van mij ( manlief durft niet...) maar ik ga de plekken zeker noteren, en de volgende keer bezoeken, wss 23 september, dan zou er nog bronstactiviteit moeten zijn.
Bedankt allemaal voor de tips!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:30

Ik volg dit ook even. Ik ga over 2 weken 3 daagjes naar Epe (zonder paard helaas) en ik vind het ook erg leuk om wild te spotten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:35

kom eens onze kant uit... de herten lopen hier gewoon door de rijbaan heen als je aan het rijden bent...wij zitten aan de waterleidingduinen bij vogelenzang. in zandvoort lopen ze gerust door het dorp.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:37

Op de Planken Wambuis heb je ook verschillende uitkijkpunten:

Uitzichtpunt De Valenberg is bereikbaar via N304, de weg van Ede naar Otterlo. Neem afslag 's-Heeren Loo bij hectometerpaal 5.0. Parkeren bij houten schuur. Loop de zandweg in, dit is het begin van de Planken Wambuisweg. Na ongeveer 2 km ziet u aan linkerzijde het uitzichtpunt Valenberg, deze is niet per auto bereikbaar. Voor fietsers ligt uitzichtpunt tussen de knooppunten 63 en 83.
Uitzichtpunt Oud Reemst is bereikbaar vanaf parkeerplaats ter hoogte van Harderwijkerweg 1 tussen Otterlo en Schaarsbergen.
Uitzichtpunt Nieuw Reemst bevindt zich aan de gele keienroute (wandelroute), even na vakantiewoning Nieuw Reemst aan de rechterkant van het pad op het heideveld.

Mar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nog nooit edelherten heb gezien. Wel reeen en zwijnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:07

Ik zou naar Dieren gaan, daar heb ik te paard maar ook met de fiets of lopend zwijnen, reeén en edelherten gezien. Er zit daar heel veel wild.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:07

Als je de kans krijgt, zeker doen.
Ik heb het 5 jaar geleden voor het eerst gedaan (om een keer te proberen) en ben er inmiddels zwaar verslaafd aan en gaan we een paar keer per jaar naar Dieren/Laag Soeren. ;)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 19:42

Hahahaha, ik ben bekend met de verslaving!
We plannen zelfs onze vakantie op gebieden waar we wild hopen te vinden!
Over een paar weken gaan we naar de Amsterdamse waterleiding duinen, erg gaaf gebied!
Volgend weekend naar de Ardennen.
@ Kebie, heel erg bedankt voor je beschrijving, zeker iets om over 2 weken uit te proberen!
In Dieren zijn we nog niet geweest, blijkbaar zoeken we steeds teveel op/rond de Veluwe zelf, en moeten we iets meer NO gaan...
Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:52

Hier in het Reichswald ook edelherten en zwijnen, er zijn periodes dat ik dagelijks kuddes edeherten tegenkom en ze te paard heel dicht kan benaderen. Binnenkort weer Bronsttijd dus dan ga ik rond zonsopgang het bos in te paard.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:54

Ik kwam dit filmpje op youtube tegen maar in Epe hoef je geen moeite te doen om wilde zwijnen te zien. Ze lopen daar schijnbaar gewoon tussen de woonwijken. http://youtu.be/iAmpyRv99So :=

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 20:38

Haha dat filmpje !! En die muziek! Geweldig!! Voor de bewoners lijkt het me iets minder, van mooie gazonnetjes blijft volgens mij niet veel over..