Haaien ( ja die enge beesten)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Haaien ( ja die enge beesten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:48

Ik vertrek morgen nacht naar Turkije. Nu vroeg ik me af ( aangezien we gaan zeilen) of daar wel haaien zitten.

Ik weet dat er een enorme plaag is momenteel voor Egypte ( vooral bij Sharm el sheik) Maar hoe zit dat nu ?

Iemand die me gerust kan stellen ?

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:00

Ik woon in israel en ik zwem elke week in de zee. Ik woon namelijk 10 minuten van het strand. Ik heb nog nooit een haai gezien en naar mijn weten zijn er alleen hele kleintjes heel diep in de zee.
De haaien in Egypte is in de rode zee. Het zou daar uiteindelijk om een haai zijn gegaan.
Daar zwemmen elke dag ontzettend veel mensen in. Heb nog nooit wat serieus gehoord.
Gewoon lekker genieten de zee is heerlijk warm op het moment. Fijne vakantie!

Letizia

Re: Haaien ( ja die enge beesten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:25

Er zitten ook gewoon haaien in de Noordzee hoor :+ En volgens mij kan de witte haai zo'n beetje overal voorkomen, dat wil nog niet zeggen dat je gelijk gevaar loopt. Ik ben 3x in Turkije geweest, met boottochten mee geweest en volop in de zee gezwommen, maar nog nooit een haai tegen gekomen. Wel ooit 1 in de Westerschelde, een hondshaai, erug gevaarlijk :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:39

En haaien komen toch niet in het ondiepe? Zolang je nog kan staan is het toch nog goed?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:47

Ik bedoel eerder haaien die bijten .. niet de zandhaaien maar ja die 3-4 soorten die het net wel op mensen gericht hebben.

@ suzanne : als je op een boot zit heb je niet steeds de kans om even naar het strand te varen

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:48

Haaien vallen het meeste aan op 3 meter van de kust, maar daar stel ik je niet mee gerust denk ik :+ . Haaien zitten overal, of je ze nu ziet of niet (en meestal zie je ze niet). De kans dat je wordt aangevallen is ontzettend klein. Je hebt 1000 keer meer kans dat je een auto-ongeluk krijgt. In de middellandse zee zitten over het algemeen ook geen hele grote. En de witte haai wordt trouwens heel erg monsterlijk gemaakt, geloof me je wordt sneller aangevallen door de kleintjes die eens in je teen komen bijten. ~~}>

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:51

Ik snap je angst, ben altijd bang als ik aan het zwemmen ben. Maar dat heb ik zelfs in een zwembad, dat ik afentoe bang ben dat er 'iets' achter me aan zit. Ik ben twee keer op zeilvakantie geweest in Kroatië, daar gingen we altijd in een baai liggen als we gingen zwemmen. Dat moet in Turkije ook wel lukken denk ik. Daar liggen meestal wel meerdere boten. Open zee hebben we niet gedaan, dat vonden mijn ouders niet zo'n fijn idee, en ik ook niet :o

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:54

@ Tosca2 ... bedankt voor de bemoedigende woorden _-:( :wow:

ik heb in het algemeen geen schrik gehad voor vissen/ haaien maar ik vermoed dat dit is gekomen toen we deze zomer met de boten ( een aantal aan elkaar ) voor een baai hebben gelegen. Ik sprong in het water en op dat moment zijn er een aantal slimmerikken eten gaan gooien in het water waardoor ik niet ZAG wat er gebeurde maar een hoop opspattend water en geflubber om me heen genoeg was voor een paniekreactie ...

NU wil ik voorbereid zijn :P :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:54

De kans is groter dat je door de bliksem wordt getroffen, dan door een haai wordt gebeten.
Haaien zijn vaak redelijk schuw, ze komen alleen op bloed af.
. Sommige haaien komen wel in het ondiepe, maar de witte haai bijv. niet, want die wil graag van onderen af aanvallen.
Maar ik weet niet zeker of die wel in de Middelandse Zee voorkomen.
Iig, gewoon gaan zwemmen, zou ik doen!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:57

@mimeslosydy: dat heb ik ook altijd! ook in het zwembad, vooral als ik er alleen in zit.

@Bonte: haha sorry :o , ik ben als kind altijd gefascineerd geweest door haaien en heb dan ook elke documentaire gevolgd over haaien. Maar echt de meeste haaien mijden mensen als de pest.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:00

Ik heb ook alle films gezien waar haaien in komen ... Jaws , Jaws 2 , jaws 3 ... :')

elke keer als ik ben aan het zwemmen/ eerder dobberen en ik krijg schrik trek ik mijn armen in zodat ik niet lijk op een schildpad dat eetbaar is :Y)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:02

_Bonte_ schreef:
Ik heb ook alle films gezien waar haaien in komen ... Jaws , Jaws 2 , jaws 3 ... :')

elke keer als ik ben aan het zwemmen/ eerder dobberen en ik krijg schrik trek ik mijn armen in zodat ik niet lijk op een schildpad dat eetbaar is :Y)

haha, vooral niet naar zo'n films kijken. :Y) Als ik bang krijg in het water ga ik heel stil liggen zodat ik niet op een spartelende vis lijk :')

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:03

:') ook werd me verteld dat haaien aan de "top" van de zee aten,,, dat je diep moest duiken als hij honger had.
De teleurstelling was groot wanneer ik niet dieper dan een aantal meter kwam en nog steeds in de gevarenzone zou zitten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:04

Tijgerhaaien en witte haaien, de haaien waar je bang voor zou moeten zijn, (ivm bijten/ opeten) zwemmen niet bij Turkije :n
Rond Australie, Zuid Afrika en Hawai zou ik banger zijn :=

Ja er zullen heus wel kleinere haaien in het Middellandse Zeegebied zitten, maar daar hoef je absoluut niet bang voor te zijn. Je kunt gerust gaan zwemmen.

barracuda's daarentegen zitten er wel. Maar wederom het zijn schuwe dieren.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:06

IndianLady schreef:
Tijgerhaaien en witte haaien, de haaien waar je bang voor zou moeten zijn, (ivm bijten/ opeten) zwemmen niet bij Turkije :n
Rond Australie, Zuid Afrika en Hawai zou ik banger zijn :=

Ja er zullen heus wel kleinere haaien in het Middellandse Zeegebied zitten, maar daar hoef je absoluut niet bang voor te zijn. Je kunt gerust gaan zwemmen.

barracuda's daarentegen zitten er wel. Maar wederom het zijn schuwe dieren.

wat is een barracuda? :o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:08

Afbeelding

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:08

Een lange smalle vis met tanden die hard kan bijten, maar die zitten vooral in diep water en die eten je niet op.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:09

Oh nou ik zou alsnog gaan hyperventileren als ik zoiets tegenkom hoor :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:10

Wiki:

In het wild kan het voorkomen dat een barracuda een mens bijt. Omdat de mens geen prooi is voor een barracuda blijft het vaak bij een beet. Dit soort incidenten komt vooral voor bij slecht zicht of als mensen naar de vissen toezwemmen.

De Grote Barracuda of grote zeesnoek (Sphyraena barracuda) is een straalvinnige vis uit de familie van barracuda's (Sphyraenidae), orde baarsachtigen (Perciformes), die voorkomt in de Grote, Atlantische en Indische Oceaan. In Amerika kent men de soort als zeetijger, cuda, becuna en zee- of zoutwatersnoek.

Dan heeft mijn opa dus mij voorgelogen, hij zei dat barracuda's wel voorkwamen in Turkije. Hij weet dat ik een angsthaas ben en dus ook bang was voor haaien ed :')

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:11

ik ook hoor, die is meestal nog wel minder schuw dan de meeste haaien }> , maar die kom je niet tegen in ondiep water (aan de kust).

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:12

Kijk liever uit voor kwallen e.d. die kunnen soms erg hard steken :))

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:13

En zeeegels, hoewel die vrij stationair blijven :')

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:14

IndianLady schreef:
En zeeegels, hoewel die vrij stationair blijven :')

je bent de anemonen vergeten :')

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:15

Citaat:
Dan heeft mijn opa dus mij voorgelogen, hij zei dat barracuda's wel voorkwamen in Turkije. Hij weet dat ik een angsthaas ben en dus ook bang was voor haaien ed :')

:(:)

Nou ik zou het in mijn raarste toestanden nog niet in mijn hoofd halen om naar zo'n beest toe te zwemmen dus...

Vorig jaar in Kroatië waren we aan het zwemmen en toen zweefde er zo'n kwal vlakbij ons. Ik was als eerste weer op de boot :o

En ik lees hier over zee egels, iemand anders in onze flottielje was in zo'n ding gestapt nou dat zag er echt niet fijn uit...

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:15

IndianLady schreef:
Wiki:

In het wild kan het voorkomen dat een barracuda een mens bijt. Omdat de mens geen prooi is voor een barracuda blijft het vaak bij een beet. Dit soort incidenten komt vooral voor bij slecht zicht of als mensen naar de vissen toezwemmen.

De Grote Barracuda of grote zeesnoek (Sphyraena barracuda) is een straalvinnige vis uit de familie van barracuda's (Sphyraenidae), orde baarsachtigen (Perciformes), die voorkomt in de Grote, Atlantische en Indische Oceaan. In Amerika kent men de soort als zeetijger, cuda, becuna en zee- of zoutwatersnoek.

Barracuda is lekker, die zitten er hier heel veel, maar heb hem liever op mijn bord als ik het zo lees :D