Mijn vriend en ik hebben voor in september een vlucht geboekt naar Bangkok met Eva air via vliegtickets.nl.
Wij zouden op zaterdag om 21.40 daarheen vliegen. Gisteren hebben wij een mail ontvangen met de boodschap dat de vlucht met 2 dagen vervroegd is. Nu zitten wij echter met een probleem: 1. Wij moeten allebei nog werken. 2. Mijn vriend heeft op donderdag nog een cursus, die enkele honderden euro's kost om te cancellen. Het is vanuit de cursus allemaal net haalbaar als alles perfect gaat, maar het wordt wel erg krap om de vlucht nog te halen. 3. Twee dagen eerder vertrekken, betekent 2 dagen extra verblijf en dus extra kosten. 4. Een weinig belangrijke reden, maar ik vond het heerlijk dat ik de zaterdag had om rustig spullen te pakken, paardjes dag te zeggen en weg te gaan. Das toch wat anders dan vanuit werk naar het vliegveld te haasten.
Weet iemand of dit zomaar mag? In de voorwaarden van bij mijn weten alle luchtvaartmaatschappijen staat dat er wijzigingen in het vluchtschema kunnen worden aangebracht, maar ik neem aan dat daar toch een limiet aan zit?
Ik ben benieuwd....
Laatst bijgewerkt door tamtam op 04-08-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Nou dat is lekker.. Kan je helaas niet verder helpen, maar ik dacht altijd dat wijzingen in vluchtschema betekende qua tijd dat er wat kan veranderen, niet zomaar ineens 2 dagen vroeger..
Ik wil juist graag weten wat mijn rechten zijn, vóórdat ik ze bel..... De kans dat zij vinden dat ze dat mogen wijzigen lijkt me nogal groot, maar of dat juridisch ook waar is, is nou net de vraag...
Dan kijk je even op hun site wat hun voorwaarden zijn. Wat ze er zelf over zeggen. Je hebt immers ingestemd met hun voorwaarden
Cadaz
Geplaatst: 04-08-11 14:48
ik werk op een reisbureau...
Dezelfde dag gebeurt wel regelmatig en ik weet dat dat gewoon mag en kan. Alleen dit is wel 2 dagen... dat is een ander verhaal.
Ik durf je zo niet te zeggen hoe dat in elkaar zit maar ik zou gewoon even bellen en je punten hierboven ook aan hen voorleggen.
Anders even op de website van anvr kijken, die voorwaarden geven wij altijd mee alleen je hebt online geboekt dus dan heb je die niet. Daar moet als het goed is alles staan.
Ik zal ook even voor je kijken
maaikemuis
Geplaatst: 04-08-11 14:50
Heb even een mailtje uit gedaan naar een vriend van me die mogelijk het antwoord weet.
tamtam
Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-11 14:52
In de voorwaarden staat dat er wijzigingen in het reisschema kunnen optreden. Punt is dus dat ik mij afvraag wat daar juridisch onder verstaan wordt. Gevoelsmatig snappen we allemaal dat ze een reis die je voor 5 januari hebben geboekt niet ineens mogen wijzigigen naar 13 juni en dat een vervroeging van de vluchttijd van een uur geen probleem mag opleveren. De vraag is nu juist waar de grens ligt en of we hier te maken hebben met een wijziging die binnen of buiten die grens valt.
@ Daniella en Maaikemuis: Alvast dank!
Cadaz
Geplaatst: 04-08-11 14:53
sowieso is het bij ons zo als wij zo'n wijziging door krijgen moeten wij dit eerst bespreken met de klant. Mocht deze wijziging niet goed zijn dan moet er gezocht worden naar een ander alternatief. Bijv een dag later.
De klant moet altijd akkoord geven eerst voordat het definitief wordt omgezet.
Dus ik zou vragen of er een mogelijkheid is om een dag later te vertrekken bijvoorbeeld of 1 dag eerder ipv 2/
Thanks voor alle snelle reacties tot nu toe. Het lijkt erop dat we het maar te slikken hebben, wat gevoelsmatig nogal raar lijkt, aangezien het toch wel over een grote wijziging gaat.
We hebben inmiddels telefonisch contact gehad en dit waren de uitkomsten: 1. Ze kunnen er niks aan doen. 2. We kunnen eventueel geld terugkrijgen (dit duurt dan nog 3 mnd), waarbij we geen overige vergoedingen krijgen (schade als gevolg van accomedatie, betaalnummers, etc). 3. Ze gaan op zoek naar aanvullende alternatieven, maar dan zou ons vertrek pas op 13 sept. zijn. Wat kort gezegd zou betekenen dat onze vakantie korter wordt dan gepland. Zijn we natuurlijk ook niet blij mee....
Stiekem hoop ik nog steeds dat dit juridisch niet correct is en we nog iets te "eisen" hebben, maar het lijkt er niet op.
mylittlejoy
Geplaatst: 04-08-11 15:21
Maar dat zou toch niet kloppen? Dan zouden ze theoretisch ook 2 dagen later kunnen vertrekken ivm vluchtwijziging!
Edit: het gaat hier toch gewoon om een lijnvlucht? Of charter?
Littlejoy bedoeld dat als ze een dergelijke vluchtwijziging gewoon mogen doorvoeren en jij alles maar te slikken hebt, ze ook 2 dagen later zouden kunnen vertrekken zonder problemen en zonder dat jij daar ook niets tegenin kunt brengen..
Ik heb inmiddels antwoord en het is zuur zoals ik het heb begrepen. Ze mogen dit dus gewoon doen. Meestal als gevolg van een gecancelde vlucht, of een probleem met bezetting of luchthaven. Je kunt gewoon gaan, kijken of er een vervangende vlucht is, of je geld terugvragen. Dit laatste moeten ze wel doen. Als je wel besluit te gaan schijnt het nog wel eens te helpen om boos te worden en om te kijken of je een vergoeding kunt krijgen. Bij de KLM zijn ze nog wel eens gevoelig voor boze klanten, maar het is een heel gedoe en niet zeker of het lukt.
Zou je geen contact op kunnen nemen met de accomodatie, wat dáár de mogelijkheden zijn. Dan kun je je situatie uitleggen en hopen dat ze je probleem begrijpen en een passende oplossing kunnen bedenken.
De mogelijkheden die de vliegmaatschappij te bieden heeft weet je nu iig, en die reiken idd niet ver
ik weet niet of het kan. normaal zou dat toch niet mogelijk kunnen zijn. Maar ik heb een maand extra in nepal gezeten omdat ze me niet op een nieuwe vlucht konden boeken omdat ik via china moest vliegen en ze daar met de olympische spelen voorbereidingen bezig waren... ik stond versteld dat dit kon, maar goed, ik zat in nepal en daar kan je de reisbureau's nou niet echt vergelijken met europa... dus heb daar nog een extra maand gezeten voordat ze me weer op een vlucht konden boeken via de maatschappij waarmee ik vloog ( wat uiteindelijk een andere maatschappij werd ook). Maar dat ze je vlucht twee dagen verschuiven in europa, dat heb ik nog nooit gehoord.
Ja dit mag men gewoon doen, bij ons komt het zelfs wel is voor dat de vlucht 1.5 dag later gaat, en dat gaat gewoon van je vakantiedagen af. Je hebt wel het recht vaak om kosteloos je ticket/reis om te zetten bij diezelfde maatschappij, alleen weet ik toevallig dat eva air maar 2x in de week vliegt of dergelijk.
Ja klopt inderdaad. We hebben besloten om onze vakantie te annuleren en iets nieuws te boeken. Wel heel erg jammer; had me er al helemaal op voorbereid. Juiste prikken gehaald, lonely planet doorgespit, route bedacht, etc etc...
furious
Geplaatst: 05-08-11 10:55
Wat een stomme regel zeg. Uren verplaatsen oke. Maar dagen