iedere keer uitstellen en uit eindelijk had ik er toch echt geen zin meer in. Dus vanmorgen, kwam ik net thuis uit Tsjechië, ik heel enthousiast een heel verslag inclusief foto's gemaakt; valt de computer uit. Fijn.
Dus hier poging 2, haha.

Afgelopen maand heb ik weer een werkvakantie gedaan in Tsjechië, bij Veulenvrij.nl / paardenplezier.nl, samen met een goede vriendin van mij, Sharon (Arans @ bokt).
We zijn bijna een maand geweest, naar een veulenopfok, waar naast ze ook een camping hebben. De dagtaak bestaat vooral door het bij voeren van een aantal paarden die het nodig hebben, het water verversen, gras halen voor de paarden als extra'tje, paarden op conditie rijden, paarden beleren/inrijden en daarnaast was ik ook begeleider voor buitenritten, echt super leuk.

Ze fokken zelf de Haflo, Haflinger x Shagya arabier, een super leuk en veelzijdig ras waarin je veel variatie hebt qua kleurtjes en bouw. Zelf hebben ze ook een prachtige, zelf gefokte Haflo hengst Nobly. De vader van vele paarden die er rond lopen.
Hier een film en foto impressie van de maand Juli in Tsjechië:
Om te beginnen met éen van de leukste dingen; crossen tegen elkaar.
Sharon op Arafny en ik op Rhapsody

Ook hadden we in onze eerste week een erg leuke verrassing, toen we Shannaz wilde ophalen voor een ritje, zagen we ineens een veulen bij haar in het land staan. Nikita had haar veulen ongeveer 2 weken te vroeg gekregen, maar dat was er niet aan af te zien! Het is een hengstveulentje en heeft na een paar dagen de toepasselijke naam "No Doubt" gekregen. Toen hij na een week al zijn eigen grote, stoere vader opzocht, bleek wel dat hij inderdaad 'geen twijfel' heeft!
De linker foto is hij net een aantal uur oud, rechts is hij 7 dagen.

Verder bestond onze dag ook uit het schoonmaken van de waterbakken bij de paarden, wat met warm weer iedere dag gedaan werd, met minder weer om de dag.

Na het schoonmaken van de waterbakken, gingen we vaak de paarden nog even douchen, waar ze stuk voor stuk even veel van genoten.

& de onderste 2 foto's is van de hengsten kudde die we net in een nieuw land overgezet hadden; reden om te spelen dus.
En wat ik aan deze opfok zo leuk vind, alle paarden krijgen individuele aandacht. Iedere dag worden ze bekeken op wondjes, even een knuffel en soms even met ze spelen. Ziggy (van bokker Kehdra) deed altijd graag met me mee.

Helaas ben ik in deze periode ook een paar dagen flink ziek geweest, kon dus niet zo actief mee doen, maar wel lekker tussen het slapen door, bij de paarden in het land zitten. Dit kwam uit op een heerlijk moment met No Doubt, met moeder Nikita erbij die achter ons waakte. ( het 'vieze' gele op haar neus is een knoflook likemmer tegen vliegen etc)

De eerste 13 dagen was er nog een meisje, Elise, waar het meteen echt heel goed mee klikte. Super leuk en gezellig, net als mij; het kan niet gek genoeg. Dus hebben we Medley en Shannaz gepakt, om een lekker stukje te gaan scheuren & Sharon heeft foto's gemaakt. We hebben ook allebei een lichtelijk stukje rodeo gehad, maar normaal gesproken doen ze dit dus absoluut niet. Denk dat het de combinatie was dat ze mochten crossen, dat het weer wat begon om te slaan & dat er 2 ADHD ruiters die erg melig boven op hun zat. Later deze maand hebben we Medley namelijk nog een aantal keer met een klein 11 jarig meisje mee gegeven, waarmee ze super braaf haar rondje liep, haha.

Verder ben ik verder gegaan met het inrijden van Mopsy (5), Muesli (4), Maxi (5) en heb ik voor het eerst een keer op Naughty (3) gezeten die zijn jaartje extra zeker nodig heeft en krijgt en voor het eerst op Kicky (3) die zeker genoeg balans heeft

De donkerbruine boven aan is Naughty, de tweede en derde rij is Kicky (en ja, ook dit is rustig opgebouwd dmv eerst hangen etc) en de vierde rij is Muesli, die inmiddels ook al 4 keer mee naar buiten geweest is.

Even een kleine impressie van onze 'eigen' ritten zonder gasten:

Aantal filmpjes die echt zeker de moeite waard zijn, ik ben overigens overal de voorste op het donkerbruine paard met bles (Rhapsody):
Kort cross filmpje
Kort cross filmpje 2
Lange film, zeker moeite waard
Bij de laatste geen zin het hele filmpje te bekijken? Vanaf de helft word het meer actie dan stappen.
Wat algemene foto's van onze hele periode:

Heerlijke rit.

No Doubt, 1 week oud, heel stoer bij zijn vader Nobly.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te bekijken,
een reactie zou heel leuk zijn!
xx Josca.