Morgen ga ik in mijn eentje van station Assen naar Utrecht Centraal, maar ik heb serieus geen flauw idee hoe het werkt. In mijn leven ben ik nog geen vijf keer met de trein geweest, en al die keren heb ik zelf nooit iets hoeven regelen.
Als ik morgenochtend op het station Assen aan kom moet ik dan meteen naar het spoor lopen waar ik opstap? (Hoe vind ik die?

Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart, kan ik daar zomaar mee reizen? Of moet er eerst iets geactiveerd worden? Of kan ik nog een los kaartje kopen (en werkt dat misschien zelfs beter?)
En als ik wel met de OV-chipkaart reis, hoe weet dat ding dan welke klasse ik wil reizen?
En als ik dan veilig en wel in de trein zit, dan ga ik ergens zitten, maar moet ik er ook op letten of er een deel van de trein losgekoppeld wordt? Of wordt dat van te voren wel aangegeven?
Geven ze in de trein ook aan dat ik bijna bij Utrecht centraal ben? Of moet ik dat zelf met behulp van de tijd in de gaten houden?
Ik hoop echt dat iemand deze vragen kan beantwoorden, want ik weet niet of ik anders morgen wel in Utrecht aankom

Alvast bedankt!