Single's- en alleengaanden reizen/vakantie's, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_83

Single's- en alleengaanden reizen/vakantie's, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:10

Zoals de titel al zegt: wie gaat er nog meer met een groep single's/alleengaanden op vakantie, of is al geweest?
Waar ga je heen, of ben je heen geweest?
Met welke organisatie ga je, of ben je geweest?
En hoe waren je ervaringen?

Zelf ben ik in 2009 met Cirkel naar Viareggio in Italië (Toscane) geweest.
En in 2010 ben ik met Estivant naar Porec in Kroatië (Istrië) geweest.
Ik heb het 2x enorm naar mijn zin gehad, gezellige groepen, mooie bestemmingen, leuke excursies.
Ik heb beide keren gekampeerd in een tent, en dat is me prima bevallen.
Dit jaar ga ik weer met Cirkel, dit keer naar Canyelles in Spanje (Costa Brava/Catalonië).

Twaalf

Re: Single's- en alleengaanden reizen/vakantie's, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:16

Wat leuk dat je al zo vaak met een singlesreis bent gegaan! :j

Ik vertrek aankomende dinsdag voor 17 dagen naar Java en Bali met een singlesreis van Fox.
Dit wordt mijn eerste singlesreis :))

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:23

Gaaf!
Dat is een heel ander soort vakantie.
De reizen van Fox zijn voor mij iets boven mijn budget, maar een vriend van mij gaat meestal met Fox en is er altijd heel tevreden over.
Veel plezier!

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:17

Ik houd dit even in de gaten ;)
Ben er op zich wel in geinteresseerd, maar om één of andere reden durf ik niet zo goed :D
Wanneer ga je naar Canyelles? Mijn nichtje zit daar momenteel, als medewerker van Cirkel ;)

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:35

Shaar, waarom durf je niet goed?
Ik ga pas in september.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:05

Shaar schreef:
Ik houd dit even in de gaten ;)
Ben er op zich wel in geinteresseerd, maar om één of andere reden durf ik niet zo goed :D
Wanneer ga je naar Canyelles? Mijn nichtje zit daar momenteel, als medewerker van Cirkel ;)

Dat heb ik nou ook. Lijkt me aan de ene kant heerlijk, omdat je als het ware met niemand rekening hoeft te houden. Tuurlijk bedoel ik dit niet als hoe het opgevat gaat worden, maar je hoeft geen rekening te houden met bestemmingen van jou of je medereiziger, omdat de route meestal al is uitgestippeld. Maar toch.. Voel je je dan niet hopeloos? En de rest? Niet heel banketstaaf bedacht hoor, maar de naam singlereizen, klinkt in mijn oren echt voor de 50+ mannekes die zielig alleen zijn, snap je? Snap ook wel dat dat erg kort door de bocht is :D, maar dat idee krijg ik er gewoon een beetje bij..

Ik sleur meestal toch gewoon een vriend of vriendin(nen) mee hoor, durf het ook niet zo goed :).

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 00:26

Je hoeft niet perse mee met excursies als je niet wilt.
Meestal zitten er een paar bij de prijs inbegrepen, en kun je er nog een paar bijboeken.

Waarom zou het hopeloos zijn om met andere mensen op vakantie te gaan?
Ik heb 2x een volle groep (20 personen) meegemaakt en 1 "stelletje" zien ontstaan.
De meeste mensen gaan gewoon op vakantie om een leuke en gezellige week te hebben.
Vergelijk het met stappen: er zijn mensen die gaan stappen om hopeloos op zoek te gaan naar mensen van het andere geslacht en alles vast klampen, en er zijn mensen die gewoon een leuke en gezellige avond willen hebben.
De eerste groep is toch niet zo heel groot.
Veel organisatie's hanteren leeftijdsgroepen zoals 20-40, 25-45, 30-50, 50+, dus het is niet zo dat je als 25-jarige tussen de 50+ers terecht komt (tenzij je dat zelf boekt).
Over het algemeen kloppen de leeftijden wel, en zit er zelden iemand bij die meer dan een jaar met de leeftijdsgroep valt.
Eigenlijk is het gewoon een soort schoolkamp, maar dan zonder leraren en verplichtingen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:33

cirkel is geweldig! Wij zijn er ook drie keer mee op vakantie geweest, en het waren mijn beste vakanties ooit! Mijn moeder was dan alleenstaand, wij ging met een ouder gezinnen. Helaas word het nu te duur voor ons door allerlei omstandigheden. Heeeel jammer, heb er altijd zo ontzettend van genoten. Cirkel is echt top :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:52

Tuurlijk ís het niet hopeloos, Inge83 :). Maar dat idee krijg ik erbij door die naam. Daarom had ik in mijn andere post al gezet dat het waarschijnlijk heel anders over zou komen als dat ik bedoelde :).

Ik denk wel dat je een ontzettend leuke sfeer hebt in zo'n groep: juist omdat het zo ongedwongen is en juist omdat je er allemaal voor hetzelfde doel komt. Maar ik vraag me dan weer af: waarom kiezen mensen voor zo'n groepsreis met allemaal vreemden? Is het niet leuker om met een vriendin of een groepje vrienden te gaan? Iig mensen die je kent? Een vakantie in mijn eentje zou nou bijvoorbeeld niet op nummer 1 staan van het lijstje om mensen te leren kennen.. Snap je?

Ik kan mezelf moeilijk verwoorden, ik weet precies wat ík bedoel, maar volgens mij komt het echt heel erg vaag over. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er niets tegen. Juist het tegenovergestelde: ik heb echt respect voor de mensen, om bijv. de reden dat ik het niet zou durven/willen/doen.

Als je nu dan niet met een bepaalde excursie meegaat en je hebt ook in dat tijdsbestek geen andere excursie geboekt, wat dan? Blijf je dan achter met de mensen die die excursie ook niet hebben geboekt? En wat nou als dus iedereen, behalve jij, naar die excursie gaat? Blijf je dan alleen achter?

Edit: En moet je echt helemaal in je eentje boeken, zodat de groep echt uit een x-aantal vreemden voor elkaar bestaat? Of zijn er bijvoorbeeld ook mensen die op zi'n reis gaan, maar dan met een bekende van hun?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:54

Sommige mensen gaan niet op zo'n reis om vrienden te maken :n
In mijn geval; ik heb niemand die mee naar Indonesië wil of kan gaan. Aangezien ik al jaren droom om naar indonesië te gaan, was ik het zat om me te laten beperken omdat anderen niet konden. Ik stuitte via bokt op de singlesreizen (het heet wel zo, maar ik reis niet omdat ik single ben, maar alleen reis) en voilà, reisje geboekt.
Er zijn mensen die samen boeken voor een singlesreis, maar voordeliger is dan om een andere reis te doen (singlesreizen zijn vaak wat duurder, bijv. bij Fox). Dus de meeste mensen boeken inderdaad alleen.
Om een voorbeeld te geven van mijn groep; van de 20 mensen zijn er maar 4 mannen (in de leeftijd van 30-50). De rest is tussen de 24 (ik dus) en 55 jaar.
Over die excursies maak ik me niet druk, ik zie het wel of ik wel of niet een middag in mijn eentje doorbreng.
Bovendien is met een vriend of vriendin op vakantie gaan ook niet altijd leuk, je kunt je toch aan de ander gaan ergeren. Bij een singlesreis heb je nog de rest van de groep en ben je niet 'verplicht' om met die persoon om te gaan, als je je aan diegene ergert.

Ik was ook heel huiverig voor zo'n singlesreis, maar als je je erin verdiept (door bijvoorbeeld op forums van de reizen rond te kijken), merk je dat die vooroordelen reuze meevallen.
Geen zielige 50+ mannetjes die op zoek zijn naar een liefje op zo'n reis. En wat dan nog als je een liefje vindt op zo'n reis, mooi meegenomen toch (als je vrijgezel bent)? :))

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:04

Yv_, ik heb je quote even in stukjes geknipt om je vragen te beantwoorden.
Yv_ schreef:
Tuurlijk ís het niet hopeloos, Inge83 :). Maar dat idee krijg ik erbij door die naam. Daarom had ik in mijn andere post al gezet dat het waarschijnlijk heel anders over zou komen als dat ik bedoelde :).

Oke, dan heb ik je verkeerd begrepen (of te snel gelezen), sorry.

Yv_ schreef:
Ik denk wel dat je een ontzettend leuke sfeer hebt in zo'n groep: juist omdat het zo ongedwongen is en juist omdat je er allemaal voor hetzelfde doel komt. Maar ik vraag me dan weer af: waarom kiezen mensen voor zo'n groepsreis met allemaal vreemden? Is het niet leuker om met een vriendin of een groepje vrienden te gaan? Iig mensen die je kent?

Omdat die vrienden bv een gezin/relatie hebben, of niet op hetzelfde tijdstip vakantie kunnen krijgen, of gewoon niet geïntresseerd zijn in op vakantie gaan.
Als je dan toch op vakantie wilt blijven er 2 dingen over: alleen gaan, of een groepsreis boeken.

Yv_ schreef:
Een vakantie in mijn eentje zou nou bijvoorbeeld niet op nummer 1 staan van het lijstje om mensen te leren kennen.. Snap je?

Dat is ook een bijkomstigheid, niet het hoofddoel (voor mij iig).

Yv_ schreef:
Ik kan mezelf moeilijk verwoorden, ik weet precies wat ík bedoel, maar volgens mij komt het echt heel erg vaag over. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er niets tegen. Juist het tegenovergestelde: ik heb echt respect voor de mensen, om bijv. de reden dat ik het niet zou durven/willen/doen.

Waarom durf je dan niet?

Yv_ schreef:
Als je nu dan niet met een bepaalde excursie meegaat en je hebt ook in dat tijdsbestek geen andere excursie geboekt, wat dan? Blijf je dan achter met de mensen die die excursie ook niet hebben geboekt? En wat nou als dus iedereen, behalve jij, naar die excursie gaat? Blijf je dan alleen achter?

De kans is groot dat je dan idd alleen achter blijft.
Niet met een extra bijgeboekte excursie, dan gaat eigenlijk nooit iedereen mee, maar met de excursies die in het pakket zitten gaat vrijwel iedereen mee (soms hebben mensen 2 weken geboekt en verdelen de excursies over 2 weken, maar in de regel gaat iedereen wel mee).
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat 2 excursies op hetzelfde tijdstip gepland zijn.

Yv_ schreef:
Edit: En moet je echt helemaal in je eentje boeken, zodat de groep echt uit een x-aantal vreemden voor elkaar bestaat? Of zijn er bijvoorbeeld ook mensen die op zi'n reis gaan, maar dan met een bekende van hun?

Ik heb het tot nu toe nog niet meegemaakt dat 2 mensen elkaar kenden.
Ik weet van de komende vakantie naar Spanje dat er iemand uit de groep van 2009 ook deze geboekt heeft (zelfde week).
Ik weet ook van 2 bokkers (dames, weet alleen even niet meer wie precies) dat ze samen met een singlevakantie meegaan.
Die hebben gewoon hetzelfde geboekt denk ik, en geen reisorganisatie die kan controleren of je elkaar kent. ;)

De meeste reisorganisaties hebben een forum waarop je je toekomstige reisgenoten (alleen die zich ook aanmelden) alvast een beetje kunt leren kennen.
Zo zijn het niet helemaal compleet vreemden, en kun je bv afspraken maken wie wat meeneemt (bv spelletjes, zodat je niet 20 boeken kaarten hebt en verder niets), of af kunt spreken om samen in te checken, samen naar het vertrekpunt te reizen, of al een meeting vooraf organiseren (vorig jaar meegemaakt, alleen was ik toen verhinderd).

Urselin, veel organisatie's noemen het ook vakanties voor alleengaanden ipv singles.
Heb het ook wel meegemaakt dat mensen mee gingen omdat de partner geen vrij kon krijgen en ze toch op vakantie wilden.
Of bewust appart van elkaar op vakantie gingen omdat het niet zo lekker liep en ze een soort time-out nodig hadden.
Er zijn genoeg redenen waarom iemand een single's vakantie boekt.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:06

De bokkers die samen hebben geboekt zijn Zonnetje81 en Sazsie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:37

ik zit er ook over te twijfelen om volgend jaar alleen op vakantie te gaan als ik dan nog alleen ben,maar het lijkt me best eng,leuk dus om dit topic te lezen :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:41

Ik ben dit jaar met een busreis mee geweest naar Parijs. Dat is me toen prima bevallen. Binnenkort ga ik met een busreis mee naar Tsjechie. Ik hoop dat het net zo leuk wordt. Het is geen singlereis.
Ik heb gewoon niemand om mee op vakantie te gaan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:21

Dat klinkt echt inderdaad zó anders dan het idee wat ik erbij kreeg. Snap nu ook helemaal de reden wáárom mensen voor zoiets kiezen :j. Thanks voor de uitleg!

Denk wel dat een andere naam, bijvoorbeeld alleengaandenreizen, ipv singlereizen wel meer mensen zou trekken. Weet ook niet zo goed waarom ik het niet zou durven, het is meer een gedachte bij de naam en ik kan me zo voorstellen dat er meer mensen zijn die daardoor wat afhoudend(er) zijn.. Ik ben zowiezo nooit zo van de groepsreizen, omdat ik nogal op mijn vrijheid gesteld ben en zelf wil bepalen hoelang ik ergens verblijf. Huur dus liever in mijn eentje een auto om maar te zien waar ik strand (had bijv. mijn vakantie van 6 weken in jan/feb dit jaar naar Zuid Afrika al helemaal geplanned voor 1 persoon, maar ineens meldde zich toch een vriendin aan om mee te gaan). Maar als je dat niet hebt, is zo'n alleengaandenreis natuurlijk een ideale uitkomst!

Je krijgt dus wel (ruim?) van tevoren te weten uit hoeveel mensen de groep bestaat en wat de leeftijden enzo zijn?

Clau, had dat laten weten ;), Indonesie staat ook nog op mijn verlanglijstje haha!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:37

Daarom (denk ik) noemt een aantal organisaties het ook alleengaanden reizen.
Er zijn toch best wat mensen die er een bepaald hopeloos beeld bij hebben.
Aan de andere kant: singles reizen is een aardig ingeburgerde naam, meer dan bv alleengaanden reizen.
Maar alleengaanden is wel een ruimer begrip.

Ik heb zelf alleen ervaring met Cirkel en Estivant.
Daar kun je ten aller tijden het aantal boekingen tot dan toe opvragen.
Fox heeft ze volgens mij ook op zijn site staan als ik me niet vergis.
Cirkel en Estivant hanteren een minimum van 8 (met minder gaat het feest niet door) en een maximum van 20 (meer boekingen worden dan niet aangenomen), hoe die aantallen bij andere organisaties zijn weet ik niet precies.
Daarnaast is er het forum om elkaar alvast een beetje te leren kennen (als je wilt, niet iedereen meldt zich daar), en ook daarop worden de boekingen wel een beetje bijgehouden (onofficieel).
Bij Cirkel is het zo dat je een paar weken voor vertrek een lijst krijgt met naam, geslacht, en geboortedatum van alle deelnemers (komt met de reispapieren mee), bij Estivant heb ik deze niet gehad volgens mij.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:39

Yv_ schreef:
Clau, had dat laten weten ;), Indonesie staat ook nog op mijn verlanglijstje haha!

Oh echt? Hadden we samen kunnen gaan!
Staat Costa Rica toevallig ook op je lijstje? :))

Bij Fox kun je zien hoeveel mensen de reis geboekt hebben en in welke leeftijdscategorie ze zitten.
Helaas heb ik bij mijn reisbescheiden geen informatie over de groep gekregen behalve de namen.
Maar ik heb wel al contact gehad met de groepsgenoten die zich op het forum van Fox gemeld hebben :j
Het is inderdaad een beetje een misleidende naam voor het soort reis, want er zijn zoveel redenen dat mensen een singlesreis boeken.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:51

Hier nog iemand die een singlereis geboekt heeft.
Ja ik ben single en nee ga niet op vakantie met allemaal singles/alleengaande reizigers om mn ideale partner te ontmoeten :+
Ben al 5 jaar niet op vakantie geweest en dit jaar was ik het zat.
Geen vrienden om mee op vakantie te gaan, dus dan maar alleen.
En voor mij is het ook wel een uitdaging, alleen op reis met allemaal mensen die ik niet ken, naar het buitenland zonder mn ouders etc.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:56

Ben al meerdere keren met single reizen mee geweest.
Met shoestring naar Costa Rica.
Met Fox naar Indonesië (Java-Bali) en afgelopen jaar naar Thailand.

Ik kijk wel goed naar de groeps samenstelling van te voren.
Alle reizen zijn super goed bevallen qua groep, ouderen zijn ook gezellig.

Een vriend van me is afgelopen april naar Indonesie geweest met de groepsreis van Fox.
Dat is hem wel beetje tegen gevallen. Qua groepjes vorming ect...
Daarom kies ik juist voor een single reis.

Dit jaar helaas geen vakantie (huis gekocht) maar als ik het geld er weer voor heb, ga ik weer! :-)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:11

mariekie schreef:
Dit jaar helaas geen vakantie (huis gekocht) maar als ik het geld er weer voor heb, ga ik weer! :-)

Helaas geen vakantie... maar wel 'n eigen huis! *\o/* Gefeliciteerd!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:01

Ik houd dit topic even in de gaten hoor.

Ik vind zo'n singlereis helemaal niet triest klinken eerder hip en zelfstandig!

Ik zag het dit jaar al helemaal gebeuren dat ik niet op vakantie zou gaan (vriendinnen zonder geld of met vriendjes, vliegangst, onbetrouwbaar kortom gezeur dus). En ik had het zo nodig. Dus ik wilde eigenlijk gewoon alleen in mijn autootje naar Rome rijden. In de auto zodat ik bezig ben en me niet alleen voel of triest op het vliegveld sta. En in Rome valt er toch een hoop te zien. Als ik geen zin meer zou hebben kan ik zo de auto naar huis pakken.

Nou dat vind ik eigenlijk wel triester idee dan een groepsreis!

Gelukkig is het niet nodig geweest, want ik ga lekker met mijn zus naar Portugal en daarna nog met paps en mams naar Italie.

Maar voor volgend jaar houd ik het zeker in gedachte! Thailand lijkt me echt te gek!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:09

BailyKarlos: Portugal? Welke regio ga je heen? Veel LOL!

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:44

Ik ben vandaag terug van de singlerondreis door Java en Bali van FOX. Echt super gehad, zou het zo weer boeken! Je voelt je echt geen moment alleen. Echt, je bent blij als je even een momentje voor jezelf hebt.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 01:00

Jordy, waar ga je heen, en met welke organisatie?

Volgens mij gaan er echt veel mensen met Fox mee.
Is ook wel 1 van de bekendste, en ze hebben echt mooie reizen.
Alleen helaas een beetje boven mijn budget.
Ik ga niet op reis, ik ga op vakantie. :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:46

Nou BaileyKarlos, een oude stalgenoot is in haar eentje naar New York gegaan en dat had echt enorm veel voordelen tov een groep(je). Ze werd echt als local gezien, dus alle bezienswaardigheden kon ze zien met fikse kortingen, of zelfs gratis..