transsiberie/transmongolie expres

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

transsiberie/transmongolie expres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:21

Over een maand is het zo ver, we gaan dan onze ultieme treinreis maken met de transsiberie en transmongolie express. Nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die dit eerder gedaan hebben en nog tips voor ons hebben?

Onze stops zijn de volgende:
- moskou
- irkoetsk en het baikal meer
- ulaan bator (daar gaan we naar de terelj)
- datong
- peking

Natuurlijk hebben we de tickets, visa, inentingen etc al geregeld, maar wat zijn nu de dingen waar je echt rekening mee moet houden, leuke insider tips etc?

Ik ben heel benieuwd :j

Lusitano

Re: transsiberie/transmongolie expres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:23

Te gek!!!!! Die staat ook op mijn bucketlist!!!
Graag een fotoverslag :-)
Tips heb ik niet. Wellicht is het wel mooi om een uitstap in mongolie te maken en daar te paard het landschap te verkennen (met nomaden mee). Dat lijkt me nog wel te gek.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:24

waarschijnlijk heb je aan de lonely planet het meest of niet?

wow wat een reis zeg :oo heeeeeel veel plezier!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:38

@lusitano: gaan we ook doen :j We blijven een paar dagen op een boerderij en gaan te paard daar de boel verkennen :j

@silviabol: ik heb de lonely planet op mijn ereader staan idd, maar ook het transsiberian handbook gekocht. Die leek aardig aan te sluiten op wat we zoeken. Alleen bleken daar de wisselkoersen nog niet in te staan, dus die moeten we nog even opzoeken :)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:31

Wat een gave reis :j . Heb helaas geen info, maar ben zeer benieuwd hoe je het gaat hebben, deze reis staat ook heel hoog op ons lijstje om te doen. :j

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:40

Ik heb ooit van petersburg naar moskou in ´die´ trein gezeten. Werkte als vrijwilliger in Rusland dus ook Russisch sprekende leeftijdgenoten anders zou ik niet weten hoe te regelen.
Ze spreken nergens Engels!!!!! hou daar rekening mee.
Het zijn tevens gewone treinen over een lang traject dus stopt veel en ook snachts. Ik was erg blij dat ons reisgenootje precies wist hoe laat en welk station we eruit moesten anders lag ik vast nog te slapen in die trein.
Je kan helemaal doorlopen je hebt ook wagons waar je op uitklapbedden slaapt, 3 hoog in een driehoek. Echt een soort veetransport, daar hebben we de terugreis geslapen omdat de luxere plekken uitverkocht waren.

Veeeeeeeeeeeeeeeel plezier!
Ik ga de hele reis zeker een keer maken maar dan ga ik wel mijn Russisch opkrikken om er optimaal van te kunnen genieten.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:19

wat gaaf!
Ik ga hem ook zeker doen! Eerst Oost Europa en dan door naar Moskou en op de trein!
Wilde ook graag nog een nationaal park in Siberie aandoen om te kijken of ik een tijger kan spotten maar die kans is praktisch nihil inmiddels....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:54

o ja detail, alles staat ook in het cyrillisch.....haltes e.d. dus het is geen overbodige luxe dat alfabet uit je hoofd te leren

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:54

Wat ontzettend gaaf zeg! <3 Dat staat ook heel hoog op mijn reiswishlist. Tips heb ik dus ook niet, maar ik ben heel benieuwd hoe het je bevalt!

Heel veel plezier gewenst :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:52

We hebben een lijst met de stops gekregen... en natuurlijk sowieso al lang van te voren gereserveerd. Anders is het sowieso niet te doen.
Dat ze nergens Engels spreken had ik al wel verwacht. Printjes en handen en voeten doen in dat soort situaties een hoop, zeker als de mensen welwillend zijn (en dat is in Rusland nog wel eens een probleem lijkt me zo).
Alfabetten uit mijn hoofd leren ga ik niet doen, we gaan immers ook nog naar China. Kan ik zeker ook nog Chinees gaan leren :')
Natuurlijk gaat er wel een taalgidsje mee.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:39

Supergaaf om te doen! Lijkt me een hele mooie belevenis.

Veel plezier en geniet ervan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 16:23

Genieten gaat wel goed komen denk ik :j

Wel jammer dat er hier verder geen mensen zijn die het eerder gedaan hebben!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:32

Da's wel jammer voor jou natuurlijk :D , maar het is geen "standaard" reis, dus zullen er niet heel veel mensen zijn die zo'n reis gemaakt hebben ;) ( wij zijn naar Antarctica geweest vorig jaar nov/dec., geloof niet dat heel veel mensen van hier daar naar toe zijn geweest :+, is namelijk ook niet zo'n voor de hand liggende reis ;) ).

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:38

GAAAAAAFFFFFFFFFFFFF!!!!!

Helaas geen tips! Ik ga dit jaar ook die kant op! Wel een iets andere reis. Ik vlieg eerst naar Beijing om de stad te verkennen. Dan wordt er doorgevlogen naar Ulaan Bataar. Dan volgt een 17-daagse trektocht door Mongolië (jaha ook met paarden). De terugweg Ulaan Bataar - Beijing gaat met de trein (de transmongolië express). De nadruk van mijn reis ligt niet echt op de treinreis maar echt op Mongolië. Echt één van mijn droomreizen. Ben zo blij dat ik hem kan gaan maken!!

Ik wens je heel veel plezier en een fantastich mooie reis toe!! Geniet ervan!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:12

Toevallig is deze reis geweest bij RTL travel tips! stond in de top 10. ik geloof 2e plek :) moet je maar kijken bij uitzending gemist.. ik geloof dinsdag?!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:17

Tips heb ik niet maar ik wil je wel ontzettend veel plezier wensen. Mijn zus heeft deze reis 3 jaar geleden met 2 vriendinnen gemaakt en was echt laaiend enthousiast. Een van die meiden spreekt Russisch dus dat was wel erg handig.

Ze hebben met zn 3-en in 5 weken tijd ruim 4000 foto's gemaakt. Het bewijs dat er genoeg te zien is.

Hoe lang ga je? En begrijp ik nou goed dat je alle overnachtingen al gepland hebt?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:13

Toch even reageren, waarschijnlijk ben je nu al weg.

Ik ben wat aan het rondkijken wat ik wil gaan doen na de zomer (een reis, dat staat vast).

Maar ik wil graag alleen reizen, maar ik weet dus niet of dit wel een geschikt idee is om te gaan doen met de express. Dus ik wil graag jullie ervaringen weten :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:14

Er is een bar bij die express! :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:26

We vertrekken in de nacht van donderdag op vrijdag :)
We hebben er ontzettend veel zin in :j

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:27

Ik kan niet wachten op de fotos! O:)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:28

Wendy schreef:
We vertrekken in de nacht van donderdag op vrijdag :)
We hebben er ontzettend veel zin in :j

Dat kan ik mij voorstellen. Hoe heb je je reis precies geplant en hoe zit het met in stadjes blijven? Heb je echt de express of ga je met de treinen die ook gebruik maken van dat traject?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 08:59

Meestal plan ik mijn reizen zelf, maar dit keer heb ik het laten doen. Ook omdat het voor ons de eerste keer in Azie is en we niet goed wisten waar we op moesten letten. Al denk ik nu, na het een en ander gelezen te hebben, dat het ook prima zelf te regelen zou moeten zijn.

We vliegen met Aeroflot vanaf Dusseldorf.
We beginnen (uiteraard) in Moskou waar we een paar dagen blijven, dan gaan we in een keer door (met de meest bekende trein op dat trajectnaar Irkutsk. Daar blijven we een paar dagen (o.a. bezoek aan het baikal meer). Vervolgens reizen we door, met een andere trein, naar Mongolie. We stappen uit in Ulaan Baator (hoofdstad). Daar reizen we door naar een natuurgebied (Terelj) waar we een paar dagen blijven. Daar overnachten we in een Ger (nomadentent) en gaan we (nou ja, waarschijnlijk alleen ik) paardrijden. Dan terug naar Ulaan Baator, waar we nog 1 nacht blijven. Dan gaan we met de trein naar China, naar een stad, Datong. Ook daar blijven we een paar dagen om vervolgens door te reizen naar de eindbestemming, Bejing.
In totaal zijn we 24 dagen weg.

Omdat dit onze huwelijksreis is, hebben we gekozen voor 2-persoons coupes voor het traject tussen Moskou en Irkutsk. Dat is natuurlijk wel wat duurder dan een aantal andere opties, maar we hebben in het verleden vaker met slaaptreinen gereist en het leek ons toch wel zo prettig.

Foto's zal ik zeker plaatsen :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:20

WIj hebben het ongeveer 15 jaar geleden gedaan, dus er zal veel veranderd zijn. De trajecten dat je wel met 4 personen in de coupe zit zul je merken dat je zo juist heel veel contact opdoet met mensen. In 2-persoons mis je dat een beetje.

Wat toen fijn was om bij ons te hebben:
- kom en mokken. Kun je warm water halen uit de samovar om je te wassen
- instantmie. Warm water haal je wel uit de samovar, dus met mie heb je altijd iets te eten.
- Nescafe. Met oploskoffie maak je vrienden!
- Pen en papier. Met kladblokje en tekeningetjes kun je leuk uitleggen hoeveel paarden er in Nld wonen in vergelijk met Mongolie
- pennen om uit te delen aan kinderen

- eventueel omo waspoeder: daar deden ze indertijd alles mee in Mongolie

Daarnaast: op alle stationnetjes zijn er locale mensen die sinaasappels/brood/vis etc.etc. verkopen. Gewoon het restaurant een beetje los laten en lekker op het station kopen wat het aanbod is (en als je per abuis een grote vis weet te scoren dan willen ze in het restaurant dat wel voor je klaarmaken).

Verder: wij hadden allemaal boeken bij ons. Uiteindelijk maar 1 boek gelezen. Er gebeurd zo veel op zo'n trein, het is echt een wereld op zich. Vooral het eerste stuk moskou-irkutsk heel veel contact gehad met anderen. Deelden de coupe met een doofstomme mongool, dus die was gewend te communiceren met tekeningetjes enzo, dus daar hele gesprekken mee gevoerd :))

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:44

Hoi,

Wij hebben ongeveer twee jaar geleden dezelfde reis gemaakt.
Toevallig met Tiara Tours?

Wij zijn ook begonnen in Moskou waar we enkele dagen de stad verkend hebben. Daarna de trein op, vier dagen en vier nachten tot in Irkutsk.
Die trein hé, iedereen verklaarde ons voor zot: wat ga je daar vier dagen op vier vierkante meter doen, met Hollanders nog wel :-) (wij zijn een Belgisch koppel en zaten met een vader en zoon uit Nederland in de coupé). Nou, we hebben echt zo veel ervaringen opgedaan. En inderdaad, als je in een twee persoonscoupé gaat, dan mis je die contacten wel denk ik. En inderdaad wat souveniertjes van thuis meebrengen, ze zijn er verzot op!

In Irkutsk zijn we ook een paar dagen naar het Baikalmeer geweest. Die plaats, Listvianka, is echt fantastisch hoor. het is een toeristisch plekje, maar dan niet zoals wij dat kennen. En zo ongerept...zucht, daar wil ik meteen terug naartoe.

Daarna met de trein naar Mongolië, waar we in gertenten verbleven. We maakten er ook enkele excursies, waaronder ook een paardrijtocht (je zou eens moeten zoeken in ITP paardrijden in mongolië, daar staan wat foto's). dat moet je zeker doen, Mongolië is het gewoon paarden (of beter pony)land.

En dan naar China, wat weerom helemaal anders was.

Echt, ik zou meteen terug vertrekken, hoewel China, Mongolië en Rusland mij eerst totaal niet aanspraken. maar tis echt een reis om nooit te vergeten.

Veel plezier en zeker foto's posten hé.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:58

Ik denk dat jullie over die contacten helemaal gelijk hebben hoor :j We hebben deze keuze wel bewust gemaakt, maar ook goed om te realiseren dat dit dan wel het nadeel is.

Toch weer wat dingetjes voor mijn lijstje dus:
- pennen (we hebben er thuis nog genoeg liggen)
- souvenirs (had ik al wel over gelezen, maar toch maar even halen dan)
- nescafe....

@fleur: nee, niet met Tiara :n Met een kleine organisatie bij ons in de buurt, Mevo. Wat leuk om te horen over Listvianka :j Ik vind het heel moeilijk om me iets voor te stellen bij een toeristische plaats in Siberie :D