een jaar naar het buitenland!??!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

een jaar uitgezonden worden lijkt mij....

Super! Dat wil ik ook
43 (53%)
Leuk, maar niet echt iets voor mij
13 (16%)
Niks aan, geef mij nederland (of anders) maar
3 (3%)
Heb ik al gedaan
21 (26%)

Totaal aantal stemmen: 80

xxrossiexx

een jaar naar het buitenland!??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:34

Hallo allemaal,

tten eerste hoop dat het hier goed staat[size=7][/size]

Vandaag met mijn moeder uit eten geweest en het gehad over mijn vervolgopleiding aangezien ik volgend jaar examen doe. Ik zit er al een tijdje over te denken om een tussen jaar te nemen, en misschien een jaar naar het buitenland. Mijn moede stelde voor om mee te doen aan de uitzending van de rotary. Dan ga je een (school) jaar naar het buitenland (naar keuze) en dan woon je bij 3 of 4 verschillende gastgezinnen. Daar ga je dan naar school en leer je de taal, cultuur etc.. nou ben ik heel benieuwd wie dit ooit heeft gedaan of wie dit leuk lijkt! En wie heeft er tips of iets dergelijks?

Zou het leuk vinden als je even een berichtje achteraat en voor de bokkers die het gedaan hebben hun belevingen!

Groetjes roos

xxrossiexx

Re: een jaar naar het buitenland!??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 23:31

Niemand iets?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:39

Ik zou het zeker doen als je de kans krijgt!
Natuurlijk om het land, taal en de cultuur te leren kennen, maar ook zeker voor je eigen persoonlijke ontwikkeling!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:43

ik zou het niet doen .
ik zou wel willen maar dat betekent dat ik een geliefde dieren , ( en hoe kinderachtig het ook klinkt) mijn moeder moet missen .
dat zou ik dus echt niet kunnen .

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:50

wopkelover schreef:
ik zou het niet doen .
ik zou wel willen maar dat betekent dat ik een geliefde dieren , ( en hoe kinderachtig het ook klinkt) mijn moeder moet missen .
dat zou ik dus echt niet kunnen .

Nu spreek ik enkel voor mezelf hoor; Ik zit momenteel in Egypte, inmiddels alweer 5 maanden, maar familie en dergelijke kan ik dagelijks via internet spreken. Ik zou mijn leven(sloop) niet af laten hangen van andere mensen, het is jou leven, niet die van hun.... Dieren achterlaten zou misschien nog een klein obstakeltje kunnen zijn, maar als je zeker weet dat je ze in vertrouwde handen achterlaat, valt ook dat weg (ik heb mijn paard 'achtergelaten' )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 01:05

Informeer eens naar de mogelijkheden voor een EVS (european volunteer service), via de website http://www.youthinaction.nl
Er zijn ook diverse andere organisaties die mogelijkheden bieden voor jongeren, wereldwijd. (duur/goedkoop - een paar maanden/een jaar - werk/studie/vrijwilligerswerk - werkvakantie - etc.)
Ga lekker op onderzoek uit, dan kun je nog beslissen om het niet te doen.
Eerst weten wat je mist :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 02:02

Ik wilde dat ik het destijds gedaan had...
Ik was op m'n 17/18e vast van plan om na m'n opleiding een jaar naar 't buitenland te gaan, als au pair ofzo, werken ergens.. maakte niet uit wat maar ik wilde weg, iets van de wereld zien.
Maar in't laatste jaar kreeg ik een vriendje en tegen de tijd dat ik klaar was met m'n opleiding hadden we't al over samenwonen, dus ik ben niet gegaan...
Ik ben nu zo'n 25 jaar verder, dat vriendje werd m'n man, vader van m'n zoon en daarna m'n ex... En ik heb nooit meer de kans gehad om écht iets van de wereld te zien. Verre lange vakanties zaten er nooit meer in.
Dat ik toen niet gegaan ben is iets waar ik nu al jaren vreselijk spijt van heb en van baal. Ik ben gek op reizen, nieuwe landen, mensen, culturen leren kennen, maar ik heb nooit meer de kans gehad om dat te doen. Ik wilde dat ik de kans gegrepen had toen het nog wel kon. Nu moet ik maar zien of en wanneer ik ooit nog aan reizen toe kom...

Nu is niet iedereen het zelfde en zijn er genoeg mensen die helemaal gelukkig zijn terwijl ze hun hele leven in het zelfde dorp leven. Die krijgen al rode vlekken bij het idee langer dan een week weg te zijn van huis... Als je zo iemand bent, dan moet je 't zeker niet doen omdat anderen zeggen dat je 'een kans moet grijpen'...
Maar... Als je niet zo'n persoon bent, maar juist iemand die wél graag wat van de wereld wil zien, dan zou ik zeggen: GAAN! Without a doubt... gewoon doen, ga wat van de wereld zien nu je nog ongebonden bent, want hoe leuk het ook klinkt dat je dat 'later' ook nog kunt doen... geloof deze 'ouwe' doos nou maar, met een vaste baan, kids, een huis enz. wordt zoiets echt wel een stuk lastiger, zo niet onmogelijk...
Je paard vind een jaar op een wei in Tjechie echt geen straf en voor contact met familie zijn er tegenwoordig zoveel mogelijkheden dat dat ook geen drama hoeft te wezen... Gewoon doen. En krijg je spijt, vreselijke heimwee of gewoon spijt dat je gegaan bent, dan ben je in het meest verre geval met een dag vliegen ook zo weer thuis.
In the end, looking back on your life, you'll only regret the things you didn't do, not the things you did....

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:42

Een jongetje die bij mijn broertje in de klas zit was ook via een organisatie van Italië naar Nederland gegaan voor 1 jaar, kwam bij mijn broertje in de klas, sprak geen woord Nederlands, alleen Italiaans,
Hij kreeg wel wat vrienden, en leerde uiteindelijk best goed Nederlands, maarja... wat heb je eraan _O-
Dan zit je een jaar op school in Nederland en dan ga je weer terug naar Italië ....
Hij had ook echt een vervelend gastgezin waarbij die ouders een beetje ontspoord waren :P

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:45

Ik zou het zeker doen! Als je het nu wilt, maar niet doet, krijg je er later zeker spijt van denk ik.

Na mijn vwo heb ik ook een tussenjaar gehad. Ben een half jaar naar Australië geweest (samen met mijn vriend). Nu ga ik straks een half jaar naar Indonesië, dit keer zonder vriendje. ;) Lijkt me wel lastig, maar het lijkt mij ook een hele ervaring om alleen te gaan!

Over organisaties/gastgezinnen kan ik je niks vertellen, daar heb ik geen ervaring mee.

1234, wat heb je eraan? Een prachtige ervaring, zelf ontwikkeling, grenzen verleggen, nieuwe mensen ontmoeten, cultuur opsnuiven, etc.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:26

Ik zou het zeker doen als ik jou was. Ik heb zelf een half jaar in Nieuw-Zeeland gewoond en dat was echt fantastisch. Van een reis naar het buitenland leer je echt ontzettend veel, niet alleen taal en cultuur, maar ook zelfstandigheid, je aanpassen aan mensen/situaties etc.. Daarnaast staat het ook nog eens erg goed op je CV, dus voor je carriere kan het ook nog positief zijn.

Het is gewoon (meestal) ontzettend leuk en spannend, en in mijn ogen echt een must - als je de kans hebt. Je gaat er geen spijt van krijgen als je het doet, hoogstens als je het niet doet.

(overigens had ik vaak last van heimwee als ik op vaknatie ging, maar toen ik naar NZ ging heb ik daar bijna geen last van gehad. je bent toch de hele dag bezig met nieuwe en leuke dingen, waardoor je thuis (in mijn geval) bijna niet mist hoor. ik mis nz nu soms nog weleens, ook al is dat alweer ruim 2 jaar geleden..)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:07

Ik zou dan ook heel graag naar australië willen, het lijkt me allemaal ook heel spannend en nieuw.
Maar waar ik tegen opzie is het achter laten van nederland, als ik bedenk dat het een jaar is.
In oktober komt er een meisje uit canada naar nederland, met dezelfde organisatie als waar ik mee wil.
Die komt de eerste 3 weken bij mijn moeder wonen, dus zal zeker met haar gaan praten enzo.
Waarschijnlijk gaat zij ook werken op de manege waar ik nu stage loop dus zal daar zeker wel contact mee hebben.

Waar ik het meest bang voor ben is dat er wat gebeurt terwijl ik weg ben, niet perse met de mensen, maar vooral de dieren ... weet je voor mensen vlieg je wel terug, maar aan de gedachte dat ik mijn hond een jaar alleen niet laten... begin ik al bijna te janken... ik vind het echt wel iets voor mij om te doen! En het lijkt me inderdaad een ervaring waar je de rest van je leven wat aan hebt. Maar het nieuwe vind ik opzich ook wel een beetje eng....

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:09

Doen!!!

Heb zelf toendertijd ook de kans gehad, heb toch me om laten praten. Ik weet zeker dat het een enorme ervaring is. Als je straks gesetteld bent en een vaste baan, dan gebeurt het niet (zo snel) meer. Ik heb er nog "spijt" van. Mijn man en ik heb beslist om nu alsnog een jaar weg te gaan, maar dat kost een hoop geregel met alle dieren

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:22

Ik weet niet of je volgend jaar 18 bent, maar als dat zo is is het misschien een leuk idee om aupair te worden.
Zelf heb ik het in Rome gedaan (ben morgen precies een jaar terug, raar idee want het lijkt zo kort geleden :P ). Als je aupair bent dan kost je jaar eigenlijk niks, en als je highschool gaat doen ben je wel vrij duur uit omdat je helemaal niet werkt oid. Ik kreeg 300eu per maand, daarvoor haalde ik de kinderen altijd op uit school (3x per week om 13.30 en 2x om 16.20), maakte de kamer van de kinderen netjes en ruimde de ontbijttafel af. Op zaterdag ochtend paste ik trouwens ook op en af en toe 's avonds als de ouders weggingen. Ik heb ook nog een taalcursus gedaan 's ochtends, omdat je zo lang vrij bent kan je dat gewoon doen en ook winkelen, met vriendinnen afspreken etc. Het was ook fijn om met een Italiaans gezin te zijn, die konden alles vertellen enzo en de kinderen spraken alleen maar Italiaans dus daardoor ging het Italiaans leren vrij snel. Heb heel veel andere aupairs ontmoet (had ook 2 aupairvriendinnen op loopafstand wonen) en ook heel veel Italianen.
Dus misschien dat aupair ook wel leuk voor je is? Ik heb er iig geen spijt van en een jaar lijkt lang maar het is zo voorbij. :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:56

Ik zou het zeker doen! Het is een ontzettend leuke ervaring en als je een leuk land uitkiest wat jou trekt kan het alleen maar leuk worden. Ik heb zelf drie maanden in Letland gezeten en ga aankomend jaar hoogstwaarschijnlijk terug voor een jaar.

Ik heb dan stage gelopen en woonde in een hostel, dus niet bij gastgezinnen, maar ik denk dat het bij een gastgezin nog iets makkelijker is omdat je er dan niet gelijk helemaal alleen voor staat. Het achterlaten van mensen/dieren en je eigen land lijkt moeilijk, maar zodra je een weekje in je andere land bent en gesetteld bent heb je daar helemaal geen last van.

Dat er iets gebeurt met mensen of dieren is inderdaad lastig, in mijn periode in Letland is mijn opa overleden, wat ik zo laat hoorde dat ik geen vlucht meer naar Nederland kon boeken. Hierdoor heb ik nooit afscheid kunnen nemen zoals normaal, maar daar vind je wel iets op. Ik heb mijn eigen kleine ceremonie gehouden, veel gepraat met vrienden over hem en een paar bloemetjes in de rivier gegooid om het te herdenken. Natuurlijk kan er iets gebeuren, zeker als je een jaar weg gaat, maar daar moet je je gewoon bij neerleggen. Het is vervelend, maar het weegt echt niet op tegen de ervaring die je krijgt als je in het buitenland bent.

Ik heb een kat van 18 jaar waar ik altijd ontzettend bezorgd om ben, toen ik weg ging was ik als de dood dat het verkeerd zou gaan, maar toen ik twee weken in Letland zat dacht ik er niet eens meer over na. Je begint een heel ander leven naast je Nederlandse leven.

Het nieuwe is waarschijnlijk ontzettend eng van te voren. Toen ik weg ging heb ik twee dagen alleen maar gehuild, het was zo erg dat mijn moeder me thuis wilde houden :Y) maar ik ben toch gegaan. Ik was gewoon bang voor het onbekende, maar zodra je wat contacten op doet, je wat meer settelt en mensen leert kennen en al die geweldige ervaringen krijgt, heb je nergens meer last van.

Ik heb nu ik terug ben ik Nederland zelfs meer last van heimwee naar Letland dan ik had in Letland naar Nederland.

Kort samengevat _O- DOEN!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:31

(eerste tip; even je poll aanpassen, nu lijkt het net alsof je bij het leger wil ;) )

Ik doe de opleiding Hotelmanagement en ben daarvoor in 2009 bijna drie maanden naar Oostenrijk gegaan, voor een stage in een hotel, en op dit moment zit ik voor zes maanden in Duitsland, voor een stage op een vakantiepark. Volgende stap; als ik eind dit jaar mijn diploma heb gehaald wil ik weer naar Oostenrijk, maar dan voor een jaar als au pair. Ik heb zware momenten gehad, mooie momenten gehad, hele leuke momenten gehad, en hoe erg de eerste paar weken bij mijn stage in Oostenrijk ook waren, ik zou graag weer een keer daar naar terug gaan. Het is een geweldige ervaring, je leert er ontzettend veel van (ik heb meer geleerd van mijn leven daar, dan van het werken zelf) en het is een kans die je niet moet laten schieten als het iets is wat je graag wilt doen. Zoals Francis al zegt; niet denken dat je het later ook nog kunt doen, dan is je leven compleet anders waarschijnlijk.

Contact met mensen kun je houden, internet is je uitkomst (en dat hebben ze tegenwoordig toch wel bijna overal). Dieren achterlaten is niet leuk, maar als je weet dat er goed voor ze gezorgd wordt, kun je met een gerust hart vertrekken. En natuurlijk, er kunnen altijd onverwachts dingen gebeuren. Het leven zit vol risico's, maar daarom gaan we ze toch nog niet uit de weg? En inderdaad; mocht het echt niet lukken of fout gaan, dan kun je altijd nog terug. Maar dan kun je achteraf in ieder geval zeggen dat je het hebt geprobeerd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:36

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 23:01

Nou nu word het nog moeilijker,
Heb vanmiddag mijn vriendinnen vertelt over mijn plannen,
En een goed idee vonden ze het niet echt....
Dus nu weet ik het niet echt meer, had gehoopt op leuke reacties, maar het was vooral van: dan ben je nog wel heel jong, dan ga je jr ontzettend eenzaam voelen, voor dat geld kun je ook je eigen paard kopen... enzo...
Ik heb nu echt het idee van ik ga het gewoon doen! (kijk er stiekem.al naar uit)
Maar aan de andere kant hebben ze daar wel gelijk in en weet ik niet of ik daarvoor wel sterk genoeg in mijn schoenen sta...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:07

Ik schreef al... niet doen wat anderen zeggen dat je moet doen... doen wat JIJ wilt. Luister naar je eigen gevoel en bedenk wat JIJ diep van binnen wilt... Dat is het enige wat belangrijk is.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 23:11

Francis schreef:
Ik schreef al... niet doen wat anderen zeggen dat je moet doen... doen wat JIJ wilt. Luister naar je eigen gevoel en bedenk wat JIJ diep van binnen wilt... Dat is het enige wat belangrijk is.

Ja dat is ook zeker zo en als ze me het verbieden enzo, ga ik als nog maar
Het heeft me wel aan het denken gezet van, ja misschien ben ik er gewoon niet sterk genoeg voor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:25

Het ligt er maar net aan wat je zoekt. Zo'n ervaring kan je ook sterker maken. Als je thuis blijft weet je zeker dat je geen heimwee krijgt :+ , maar wat ga je dan wél missen?
Twijfel is soms een goede raadgever, maar soms ook iets wat je weerhoudt van een verandering.
Je kunt het ook nog een (paar) jaar uitstellen.
Goed dat je over je plannen praat met meerdere mensen.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:10

Als je er nog niet sterk genoeg voor bent, dan wordt je dat vanzelf :) En wat ik al zei; als het echt niet lukt, kun je altijd weer terug, maar heb je het wel geprobeerd. Ik heb het idee dat je dit wel graag wilt en zou zeggen; ga ervoor! En wat je vrienden zeggen; eenzaam? Je leert veel nieuwe mensen kennen, als je je daarvoor openstelt, en dan komt dat helemaal goed. En je hebt altijd nog internet voor je contacten hier in Nederland. En ik denk dat de kosten het ook wel waard zijn. Desnoods kun je misschien wel iets van een bijbaantje vinden, waardoor je ook nog wat bij kunt verdienen tijdens je verblijf daar? (moet je wel eerst even informeren of dat mag natuurlijk)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 00:00

Ik ga het doen! Ik heb me al aangemeld, en begin september móet ik naar een voorlichtingsdag!
Hoop echt dat alles goed komt en dat Ik mee mag, heb mijn vader de papieren door laten lezen, en.mijn.moeder doet alvast .een goed woordje op de club dus... hopelijk gaat alles naar wens en slaag ik volgend jaar gewoon voor mijn eindexamen! En dan houdt niemand of niets me nog tegen!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:49

Ik ben een jaartje als au pair naar Amerika geweest. Was een super leuke ervaring.....ik had dan ook echt hele lieve kindjes....via Facebook weer in contact gekomen....
DUS DOEN!!!! Als je ouder bent, krijg je die kans niet zo snel meer....dan heb je je werk en evt vriend/ man en kinderen. Wat is nu een jaar op een mensenleven....je diertjes en ouders zijn er na een jaar ook nog....je kunt bellen, skypen....evt. vlieg je een keer naar huis als je heimwee te erg wordt of je kiest er dan voor om naar huis te gaan. DOEN DOEN DOEN

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 07:34

ik weet het een beetje laat voor dit topic maar toch wilde ik graag ook een comment plaatsen.

ik ben voor 8 maanden naar Australie geweest als uitwisselings student, dit was echt mijn droom al sinds de 2e klas en toen ik dus meteen na mijn havo vertrok kon ik mijn geluk niet op.

helaas werd ik in een verkeerd gezin geplaatst. hier hebben ze bijvoorbeeld geld uit mn portomonee gestolen en hadden die kinderen altijd alleen maar ruzie. ook kreeg ik regelmatig een snauw over me heen als ik een gramatica of spreek fout maakte...

toen werd ik in een ander gezin geplaatst wat uiteindelijk alleen maar nog slechter was.. met kerst moest ik maar ergens anders heen want dat was iets voor familie (wat ik volgens hen dus niet was) en na een bezoek aan mijn (echte) familie in Sydney kreeg ik te horen dat ik niet meer welkom was. om het allemaal nog een stapje erger te maken heeft mijn organisatie HELEMAAL NIETS gedaan om mij ook maar een beetje te helpen of wat dan ook. het enige wat ik kreeg was een mailtje wat zei dat ik maar een gesprek moest aangaan met mijn coordinator en dat het verstandig zou zijn dat met respect te regelen (dit gesprek was allang geweest en natuurlijk praat je met respect als je net je huis uitgeschopt bent zonder enige aanleiding)

natuurlijk gaat het ook heel vaak goed, maar keep in mind dat het ook altijd anders kan uitpakken.

mijn advies is om het niet via een organisatie te doen.. heb je verre familie in een gaaf land wonen? neem contact met hen op. zei kunnen vaak een boel voor je regelen en zijn vaak blij om familie te ontmoeten.

nogsteeds zou ik zeggen: zeker doen! nu kan het allemaal.
ook voor mij was het een super ervaring en al met al heb ik heel erg veel geleerd toen ik daar was.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:38

Leuk dat je het gaat doen TS. Al een idee waar en wat?