emigreren naar duitsland waar nu echt op te letten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

emigreren naar duitsland waar nu echt op te letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:58

heb de zoekfunctie al gebruikt maar niet echt iets kunnen vinden wat nu echt mijn vragen beantwoord

goed veel mensen stalken en veel googelen verder krijg ik steeds maar meer en meer vragen en duiken er al redelijk wat doem senario's in me op

hypotheken nl of niet
verzekeringen ik kom er niet meer uit wanneer je nu in nl blijft werken of niet
jacht terrein kan nergens vinden van hoe en wat
gemeentelijke kosten waar vind ik dat afval honden etc etc (online)
belasting ???????
dieren mee nemen
verbouwen en of opknappen zowel huis als land
bomen kappen en of juist niet
welke kosten moet je voor uit kijken
rijbewijzen b achter e mag dat daar of heb je daar nu ook een extra examen voor

maw het begind me te duizelen

makelaars hebben allemaal het zelfde praatje bel me maar even en of wat zoek je
alle sites vind je overeen komsten en tegenstrijdige dingen
nu hebben we een beperkt buget en al een verschrikkelijk leuk huisje gezien maar daar moeten geen rare kosten nog eens een keer extra bij komen anders hebben we een probleem, en het laatste wat we willen is een extra lening er bij afsluiten

met andere woorden ik zoek mensen die pas geleden verhuist zijn naar de regio emsland en waar die voor kwamen te staan
of die tip's ed hebben en ook even de tijd voor me willen nemen om het ook duidelijk te willen uitleggen

wie heeft er geduld :o

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:05

Laatst bijgewerkt door 1234 op 12-04-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Re: emigreren naar duitsland waar nu echt op te letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:07

dat is een huiskamer topic ;)
is voor gezellig kleppen en niet voor gezeur van mij omdat ik niet kan vinden wat ik zoek ;)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:08

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:14

ik ben al aan het pluizen al ben ik nog niet echt concrete antwoorden tegen gekomen in de regio dat ik ze zoek :o
antwoorden van jaa ik wil er ook heen kan ik niet zo veel mee :o

ik zoek meer waar ik wat moet regelen (ik wil voorkomen dat ik "leer geld" betaal dat steek ik dan liever in mijn toekomstige huis)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:22

ook weer iets vriend en ik willen niet trouwen
hoe dan de financiering van huis te regelen ?
moet daar een soort van samenlevings contract opgesteld worden of kun je beter toch trouwen onder het mom van de gewoontes daar

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:25

Hoooooi, Ik heb even je vragen uit elkaar getrokken, maakt het beantwoorden iets makkelijker. En de antwoorden die ik geef zijn zover ik het weet, maar ik ben dus ook niet alleswetend ;)

Citaat:
hypotheken nl of niet

Wij hebben zelf een hypotheek in Dld genomen. Heeft ook als reden dat niet elke bank in NL die wil verstrekken, en zover ik weet willen die ook maar zoveel % van het aankoopbedrag doen. Dus nooit een volle of een 120% financiering. Althans in de tijd dat wij naar Dld zijn verhuisd.

Citaat:
verzekeringen ik kom er niet meer uit wanneer je nu in nl blijft werken of niet

Sorry weet ik helemaal niets meer van. Ik ben tegenwoordig partikulier verzekerd.

Citaat:
jacht terrein kan nergens vinden van hoe en wat

Ga je ook nergens op het net vinden. Is heel erg gebonden aan waar je precies zit. Dat zul je echt ter plekke moeten navragen. Sommige jagers hebben ook hun jachtgebied een stuk van huis af.

Citaat:
gemeentelijke kosten waar vind ik dat afval honden etc etc (online)

Grin niet vergeten dat je naar een land verhuisd die nog een jaartje of wat achter loopt kwa internet ;) En ik denk niet dat je die info online gaat vinden. Gemeentelijke kosten is ook afhankelijk van welke. Wij vallen onder Lathen, en hier betaal je bv voor afval het formaat van je container. Honden belasting hebben wij niet.

Citaat:
belasting ???????

Kan je kiezen of Nederlands belastingplichtig, of buitenlands.

Citaat:
dieren mee nemen

Een aantal van onze dieren zijn meegekomen uit NL. Eigenlijk moet je bij transport naar het buitenland een gezondheidsverklaring hebben voor elk dier. Je DA kan je vast wel vertellen hoe je daar aan komt.

Citaat:
verbouwen en of opknappen zowel huis als land

Allereerst let op dat de gebouwen die staan op het kavel wat je wilt kopen, ook allemaal zijn ingetekend in het "grundbuch". Mochten er gebouwen niet zijn ingetekend kan dat achteraf betekenen dat je ze af mag gaan breken. Verbouwen heeft niet altijd een aanvraag ed nodig, al wordt er hier in Lathen wel geadviseerd het te doen.
Kwa onheining, zover ik weet zijn bielzen niet meer toegestaan. Een rijbak aanleggen, kan in sommige gemeentes ook lastig zijn. Noem het paddoc en het mag (in het kader van regeltjes omzeilen ;) )

Citaat:
bomen kappen en of juist niet

Bomen kappen is hier wel een stuk makkelijker dan in NL. In het kader van onderhoud mag alles :+

Citaat:
welke kosten moet je voor uit kijken

Als er riolering aanwezig is, een afvoerbelasting. In het geval van een 3 kamer systeem, deze mag niet ouder zijn dan (uit mijn hoofd) 15 jaar.
Gas is hier ook lang niet overal aanwezig, dan krijg je dus te maken met stookolie. Dat is dan bij bestellen een behoorlijke kostenpost. Let ook zeer ernstig op of er in het pand al een DSL aansluiting voorhanden en in gebruik is. Internet is zoals ik al zei een crime hier in Emsland. Er zijn heel erg veel plekken waar snel internet gewoon niet mogelijk is. Een aansluiting in gebruik geeft overigens ook nog geen garantie dat je het zelf later ook krijgt. alles is erg afhankelijk van hoeveel er op de lijn zitten en of er mensen op de wachtlijst staan.

Citaat:
rijbewijzen b achter e mag dat daar of heb je daar nu ook een extra examen voor

Als jij E achter B hebt geen probleem. Heb je die niet, heb je ook hier in Dld pech ;) De rijbewijzen zijn bijna europees gelijk. En ook Duitsland heeft tegenwoordig A,B,C,D en E. En met dezelfde regels als binnen NL. Alleen voor A motor/ Bromfiets zijn er hier nog verschillen met NL.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:31

rommulus schreef:
ook weer iets vriend en ik willen niet trouwen
hoe dan de financiering van huis te regelen ?
moet daar een soort van samenlevings contract opgesteld worden of kun je beter toch trouwen onder het mom van de gewoontes daar

Als je niet wilt trouwen zou ik wel een samenlevingscontract op laten stellen. Is hier zover ik weet ook rechtsgeldig. financiering kan je zo indelen als je wilt. Kan op beider naam maar ook op 1.
Trouwen is hier om die reden geen gewoonte ;)

Waar ik net nog aan zat te denken. Ik weet niet of je gelovig bent, maar dat wordt je wel gevraagt als je je aanmeld bij de gemeente. Ben je niet gelovig geef dat dan ook aan, anders krijg je te maken met afdrachten aan de kerk.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:34

Als meer dan -ik dacht 90%- van je inkomen uit NL komt, en je ervoor kiest om vrijstelling van dubbele belasting voor het duitse deel te doen, word je behandeld als NL-belastingplichtige en kan je zelfs je hypotheekrente aftrekken.

Trouwen wordt wel geadviseerd voor het geval één van beide partners komt te overlijden. Samenlevingscontracten hebben niet dezelfde waarde als in NL, je kan de ander wel als erfgenaam aanwijzen als ik het goed heb, maar die moet dan belasting betalen over de (meerwaarde van de) gekregen helft. Er zijn niet zulke verzekeringen als in NL om dit te dekken.
Althans dit is wat in oeverloze adviseringsgesprekken is voorgerekend.

Verder oppassen met pensioengerechtigde leeftijd als je gebruik maakt van de NL-hypotheekrenteaftrek.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:40

welke kosten moet je voor uit kijken:

Nou wij kwamen voor een leuke verrassing te staan toen de gemeinde bedacht onze straat te reorganiseren in verband met de sportplatz die er aan ligt, of wij effe 3800 euro wilden betalen |o
Blijkt dus dat het gebruikelijk is in duitsland dat je dus mee betaald aan de straat waaraan je woont per vierkante meter grond die je bezit :?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:46

kijk het hypotheken verhaal heb ik dus ook al verschillende versies van gehoord :+
wat zou je aan raden ?? bij een bank of ???

het jacht gebeuren zou ik dus in omgeving moeten vragen

gemeentelijke kosten ed kan ik daarvoor gewoon een "gemeente huis in wandelen om de informatie op te vragen ?

je hoeft dus geen inport te betalen voor je dieren ??

het huis wat we op oog hebben staat er al vanaf 1910 dus dat zal wel snor zitten maar opknappen ed hoeft geen probleem te zijn

er staat een oud bomen bestand op het terrein maar als er een rotte tussen zit wil ik geen gezeur er over (ook de prachtige rotte coniveren wil ik er uit dan :+ )

er zit een put :+ maar of die is aangesloten ???
zou ik dat ook bij de gemeente kunnen opvragen tevens ook het internet ?? of is dat weer een ander verhaal ?
hoe doen jullie met de telefoon ??
ik bedoel veel naar nl bellen is niet goedkoop

e achter b moet ik dus asap halen :+

het trouwen gebeuren was ik al bang voor :+
de kerk dat is een voor op de lijst :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:57

rina heeft al een hoop beantwoordt en bijna elke gemeente heeft een website daar staan over het algemeen de hondenbelastingen op...

bv stad weener:
http://www.weener.de/index.php?sid=c1ok ... ch_pid=370

en hier bv van Leer:
http://www.leer.de/index.phtml?object=t ... D=1778.4.1

dus het is wel te vinden op websites :)

verder hebben wij een hypotheek in NL afgesloten en die financierden iets minder als 120% ,dus gewoon met bouwdepot...

voor een rijbak aanleggen heb je in 9 van de 10 gevallen een vergunning nodig,noem het een uitloopplaats en je bent vrij om een bak aan te leggen.

verzekeringen voor het huis,paarden en honden zijn hier in dld afgesloten,ziektekosten kan zolang je in nederland blijft werken gewoon een nederlandse verzekering zijn,alleen hier aanmelden bij de krankenkasse en dan krijg je een pasje zodat je ook hier naar de huisarts/tandarts enz kan.

paarden hebben wij laten vervoeren door een vervoersbedrijf dus hebben daar alles voor moeten regelen om het "netjes"te doen,maar we wonen hier in een grens gebied en dagelijks gaan er trailers met paarden over de grens op en neer,dus ja ze zijn het wel gewend,er zijn zat nederduitsers die in nederland wedstrijd rijden,en die laten echt niet elke keer hun paard goedkeuren door een veearts :)

honden hebben we wel goed laten enten kwa hondsdolheid zodat dat geen probleem mocht zijn,maar niemand heeft ooit omgekeken naar de honden...

verder ben je verplicht de straat voor je huis veilig te houden voor fietsers en wandelaars enz.. (dus loopt er een fietspad voor je huis zal je deze in de winter ijs/sneeuwvrij moeten maken) en zal je moeten meebetalen als er inderdaad iets aan de straat gedaan wordt...en dat kan nog best weleens oplopen in de papieren.

enne in ons huiskamertopic melden er jaarlijks mensen met heel veel vragen,dus je mag daar altijd nog meer vragen als je dat wil :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-04-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:01

oww en bellen naar nederland kan voor 4 euro per maand,abbo afsluiten bij de deutsche telekom met flatrate naar buitenland,en voor 4 euro per maand extra mag je verder gratis naar het buitenland bellen :)

en ja hypotheek afsluiten bij een bank,is wel handig :D ,als je in het noorden zoekt weet ik nog wel een super adviseur die alles regelt en verzorgt voor je...

gemeentelijke kosten zijn niet schrikbarend hoog hier,ja tenzij je net als wij 6 honden hebt :+

en je betaald geen geld voor importeren van dieren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:35

het rijbak gebeuren zal dus niet een probleem zijn het word hoofdzakelijk een uitloop :)

verzekeringen kan alles gewoon in nl blijven ???
ook je wa voor het huis ed ?

hmm het fietspad moet dus als eerste aangepakt worden :o

ik had juist dit niet in het hk topic gezet anders hadden jullie de zoveelste miep en word het onoverzichtelijk voor me :o (lekker egoïstisch :D )

we hebben 1 hond en dat worden er waarschijnlijk nog 2
we zullen ook vaak honden op bezoek hebben (vakantie geeft dat problemen ??)

het telefoon gebeuren dat is een vaste lijn of niet ??

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:38

Pb hotchocolat eens,die is onlangs gemigreerd naar dl.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:45

rommulus schreef:
het rijbak gebeuren zal dus niet een probleem zijn het word hoofdzakelijk een uitloop :)

verzekeringen kan alles gewoon in nl blijven ???
ook je wa voor het huis ed ?

hmm het fietspad moet dus als eerste aangepakt worden :o

ik had juist dit niet in het hk topic gezet anders hadden jullie de zoveelste miep en word het onoverzichtelijk voor me :o (lekker egoïstisch :D )

we hebben 1 hond en dat worden er waarschijnlijk nog 2
we zullen ook vaak honden op bezoek hebben (vakantie geeft dat problemen ??)

het telefoon gebeuren dat is een vaste lijn of niet ??

wa voor je huis sluit je in dld af..maar dat verschilt niet zoveel met nederland in kosten alleen ziektekosten kan je in nederland houden mits je daar blijft werken..

nee hoor honden op visite geeft geen problemen :)

ja je kan ook mobielnet afsluiten,maar daar zijn de kosten best hoog van in dld,makkelijkste is als je internet wil een vaste verbinding nemen en daarbij dus telefoon plus die flatrate...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:14

ok

uiteindelijk zal ik zzper moeten worden oid
een baan daar zal wel niet makkelijk zijn :D

met de honden zat ik eigenlijk ook wel wat gezien dat als mijn ouders op vakantie gaan ik op hun honden pas, dus heb ik voor 2 a 3 maanden 2 honden extra

ik zat idd ook al te puzelen met het telefoon gebeuren

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:47

@Meaghan nu je het schrijft, idd dat kan gebeuren. Heb daar al vaker van gehoord, gelukkig is het hier nog niet voorgekomen.

@Rommulus Jachtgebeuren moet je idd aan de huizenverkoper vragen. De gemeentelijke kosten kan je denk ik wel bij het gemeetehuis opvragen.
Import betalen?? waarvoor? Duitsland hoort gewoon bij de EU ;)

Citaat:
het huis wat we op oog hebben staat er al vanaf 1910 dus dat zal wel snor zitten

Ja en ga daar nou niet de fout in. Niet alleen het huis moet ingetekend zijn, ook de bijgebouwen (schuren ed) ;) En het gebeurt vaker dan je denkt dat ze er illegaal staan. Bij onze boerderij zitten 3 schuren, en toen wij hier kwamen waren wel alle schuren ingetekend, maar 1 (die dus al stond vanaf 1986) was nooit afgenomen door de gemeente. Dat kwamen ze pas doen toen wij er kwamen wonen. Mooie controle voor hun of er niet illegaal bijgebouwd was ;) En echt alles wat niet op papier staat mag er dan af. En het zou toch l*lig zijn als je de schuur, die je voor paardenstal gedacht had, ineens eraf moet.

Kwa kappen, hier in Emsland doen ze daar echt niet moeilijk over. Hier was ook heel weinig onderhoud gedaan aan de windsingels, wij hebben onze lol gehad. En ik gok dat er zeker 100 bomen gesneuveld zijn de afgelopen jaren. Ook een eik die heel slecht was is toen omgegaan, en vorig jaar is de bomensingel aan de achterkant van ons land compleet omgehaald. De boer die het land erachter had kreeg te weinig licht op zijn akker, en in het kader van onderhoud was het zagen. Maar ik heb ook al begrepen dat je dat niet overal in Duitsland moet proberen, daarom ook ik weet alleen dat het in het Emsland zo gedaan wordt. En het is wel zo dat kappen alleen in de winter gedaan mag worden.

Putten ed zul je moeten vragen aan de verkoper van het huis. Mss dat het ingetekend staat in het "Grundbuch" maar nee dat kan je ook nergens vinden op het net.

Telefoon, vaste lijn, hebben wij van Ewetel. En ik betaal 6,9 ct per minuut naar NL. Mobiel heb ik nog steeds gewoon mijn Nederlandse, maar wij zitten zo dicht aan de grens dat hier het NL netwerk het gewoon nog doet :D

Je paarden en honden zul je hier in Dld apart WA moeten verzekeren! Dat moet in Dld. en ze zitten dus niet automatisch in je eigen WA.

Wij hebben idd met de verhuizing niet onze paarden allemaal laten checken ed. En ik ga nu nog steeds naar wedstrijden in NL en ook daar laat ik ook geen gezondheidsverklaring voor maken. Dat zou veel te veel in de papieren lopen, omdat een gezondheidsverklaring maar 10 dagen geldig is. Maar als er weer eens wat uitgebroken is, ben ik er ook wel zoeen die zegt "ik ga nergens met mijn paarden heen".

Oja :)* bedenk me nog wat. Alle dieren (paarden/kippen/geiten/schapen ed) moeten tegenwoordig aangemeld zijn bij de "Tierseuchenkasse".

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:36

waarin emsland zit je rina ??

kappen hoop ik de eerste jaren niet te hoeven doen ..
maar geld het alleen voor bomen van een bepaalde grootte of bepaalde soorten

hmm dat ik mijn honden apart moest verzekeren wist ik niet paarden wel maar honden niet
geld dit ook voor honden die geregistreerd staan als erf hond ?

hmm alles moet geregistreerd worden dus staat hier ook een leeftijd voor ???

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:56

Wij zitten net over de grens bij Sellingen.

Hoe bedoel je maar geld het alleen maar voor bomen van een bepaalde soort of bepaalde soorten?? Een boom is een boom, en kappen mag hier alles in de winter. Of het nu een eik of een spar is.

Alle honden moeten apart WA verzekerd worden. Stel nou dat jou erfhond van het erf afkomt, voor een auto langsschiet waarop die tegen een boom rijdt. Simpel rekensommetje toch dat ze bij jou komen omdat jou hond de schade veroorzaakt heeft. In dat geval niet verzekerd, is niet blij worden. Mijn beide honden zijn erfhonden, lees die komen nooit van het erf af en zitten snachts in een kennel. Toch en zeker zijn die verzekerd. Dat risico neem ik zeker niet.

Huisdieren, kat/hond hoeven dus niet geregistreerd worden in de Tierseuchenkasse. Maar paarden ed allemaal wel. Geen leeftijd, heeft te maken met een evt vergoeding mocht er ooit geruimt moeten worden. Plus ze willen natuurlijk weten waar welke dieren staan. Toen we een paar jaar geleden de vogelgriep hadden, mochten de kippen pas weer naar buiten als ze geregistreerd waren, niet registreren kippen er niet uit, en als ze je pakken met ongeregistreerde was je ze kwijt en werden ze geruimt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:02

dat is vlak bij :+

nou in nl hebben ze boven de .....5 meter geloof ik
en er zijn verschillen in loof bomen en dennen bv (ik bedenk ook maar wat :+ )

duidelijk ik snap de clou

nou bepaalde leeftijd bedoel ik mee bv kuikens ... pas met 3 weken ofzo (dan is de overlevings kans groter) op die manier ...
dus je moet ze gelijk registreren op de dag, of begrijp ik dat verkeerd ...

opzich allemaal zeer logisch

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:04

zowiezo is het handig je vee aan te geven bij de tierzeugenkasse,als je een dood paard hebt komen ze hem ophalen en dan vragen ze of het dier wel aangemeldt staat bij de tierzeugenkasse,het ophalen kost dan echt maar heel weinig

plus dat wij 10 euro per jaar betalen aan de tierzeugenkasse voor 7 paarden 2 ponnies en 2 varkentjes,dus dat moet het probleem niet zijn.

als je je hond niet verzekerd is ie niet WA verzekerd,en als je hond hoe dan ook schade maakt aan derden dan moet je zelf de schade kosten betalen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:09

zo iets zouden ze in ln ook moeten hebben, ik vind het een snugger systeem !!

het honden gebeuren valt in nl onder je eigen wa dus inprencipe is dat daar niet anders afgezien dat ze niet onder jou eigen wa vallen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:10

ja een hond is in nederland vanzelf meeverzekerd met je eigen WA..

hier in dld moet je ze appart verzekeren,ze vallen dus niet onder de gewone WA.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:12

hmmmm voor zover ik het nu allemaal kan opsommen valt het redelijk mee :D