Lange autoreis met kleine kinderen, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Lange autoreis met kleine kinderen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:59

Wij gaan in april met onze twee kinderen van 2 en 1 op vakantie in Frankrijk. We hebben zelf nooit zo'n stuk gereden en met de kinderen erbij lijkt het ons een aardige onderneming.. Ik kan dus best wat tips gebruiken :D

Ons plan was om 's ochtends weg te rijden, 3 uur te rijden, lang te lunchen, weer 3 uur te rijden en dan in Orleans (650km) te overnachten. De dag erna hebben we dan nog zo'n 3 uur te gaan. Op de terugweg zijn we hopelijk uitgerust :') dus wilden we na het avondeten wegrijden en 's nachts doorrijden om 's ochtends aan te komen.

Is dit te doen met 2 kleintjes? Alle tips zijn welkom :D (en nee, we hebben geen dvd scherm in de auto en die komt er ook niet ;) )

Thats_Me

Re: Lange autoreis met kleine kinderen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:09

Ze zijn nog te jong voor spelletjes onderweg als ik zie ik zie en nummerborden opschrijven en autokleuren tellen. Ze zijn nog wel erg jong dus ze zullen vast ook nog wel een tijd slapen in de auto. Verder zou ik leuke boekjes meenemen waar in gekeken kan worden met veel kleuren etc. Verder leuke kindermuziek afdraaien en eventueel van die voorleesverhalen speciaal voor jonge kinderen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:35

Dank je! Ja, gelukkig slapen ze nog wel wat in de auto en ze hebben ook nog een luier om, dus geen plaspauzes om de 10km :D

Ik dacht ook al aan leuke boekjes, kleine cadeautjes, af en toe een ijsje bij het benzinestation etc..

Is 2x3u rijden ook wel te doen met klein grut, of is het slimmer korter of juist langer te rijden?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:39

Een collega van mij vertrok 's nachts, kindjes sliepen gewoon 6 uur door ofzo (niet wetende dat ze in de auto zaten), dan ben je al een heel stuk verder :D

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:46

's Nachts/heel vroeg rijden lijkt mij ook het beste. Wij vertrokken met mijn kleine broertjes vaak om 5 uur 's morgens. Dan ben je ook al 3 uur verder tegen de tijd dat ze wakker worden. Dan een pauze met ontbijt, uurtje of 2/3 rijden, lange pauze met rennen ed en dan nog een uurtje of 2/3. Dit is een ideale situatie, wij reden vaak nog langer door, zeker op de terugweg..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:51

Wij zorgen dat alle 3 de kids een (of meerdere) cd's hebben met eigen liedjes.
Deze worden dan om de beurt afgespeeld. Tussen de middag nemen we altijd een langere pauze en/of we zorgen dat we op tijd op een camping staan.

Bij ons ook geen dvd/laptop mee.
Onze kinderen weten niet beter; wij rijden in 2 1/2 week 6 a 7000 km.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:56

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:57

Onze kids zijn nu 4 en 6 maar wij gaan al vanaf dat de oudste 8 weken was naar zuid frankrijk 2x per jaar met auto en caravan.

Toen ze zo oud als die van jou waren, sliepen ze veel in de auto en we lieten ze in de auto eten en drinken, waardoor je de stops echt kon benutten voor het strekken van de beentjes.... voor zover ze al lopen dan. Wij gaven ze veel fruit en sap, geen snoepdingen met veel suiker want daar worden ze juist zo hyperdepieper van.

Wij hebben ook een DVD speler in de auto hangen, IDEAAL!!!! Ik ga voor de vakantie naar de bieb en neem dan allerlei dvd's mee, dan hebben ze weer andere films dan thuis. Vorig jaar hadden wij in de mei vakantie niet al te best weer, soms behoorlijke regenbuien, hup filmpje aan in de caravan en de kids vermaakten zich prima.

En inderdaad, vroeg vertrekken, rond een uur of 5 a 6, dan ben je rond een uur of 2/3 wel in Orleans.

Wij rijden heen meestal 's nachts en terug in 2 of 3 dagen. Na zo'n nachtrit ben ik altijd alweer aan vakantie toe, dan begin ik weer moe aan het werk.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:59

wij vertrokken altijd snachts om 3 uur. dan was je al vroeg een heel eind, lekker doorrijden

op terug weg vertrokken we altijd 8 uur in de ochtend.

verder leuke boekjes, hun knuffel meegeven en wat van hun speeltjes.
niet hele reis kinderliedjes want dan wordt je zelf gek haha..
en om 2 a 3 uur even stoppen om te spelen, frisse neus te halen

veel plezier

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:59

Toen ik klein was reden m'n ouders gewoon 's nachts, als kind sliep iks owieso makkelijk in de auto!
Maar ik denk dat jullie planning een heel goed idee is!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:11

Inderdaad 's nachts gaan rijden!
Alleen moeten ze nu zittend slapen in de gordel, dat was nog niet toen mijn kinderen kleiner waren, die konden gewoon op de achterbank liggen.
Zo'n DVD speler is inderdaad ideaal hoor ik van een collega van mij, die vindt het dé uitvinding!

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:14

toen ik jong was vertrokken we ook altijd vroeg. lekker slapen in de auto en me moeder had dan allemaal kleine cadeautjes a 1 a 2 euro pst. En elk uur kregen we dan een cadeautje. Dat hield ons dan weer een uurtje zoet. en dan kregen we weer ene nieuwe. Puzzelboekjes misscihen voor hun leeftyd dan met stickters ed?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:25

O ja, dat brengt me nog op een idee, van die kleine kadootjes. Zo hebben wij veel duplo gegeven. Ik pakte vooraf de poppetjes en beestjes apart in. Verder hebben wij een klapkrat op de achterbank tussen de kids instaan waar ze hun troep in kunnen stoppen zoals de kadootjes, boekjes etc. Dan rolt het ook niet allemaal weg en kunnen ze er makkelijk bij.

Nu nog gaat er een hele bak duplo mee, daar zijn ze altijd heerlijk zoet mee :j

En een cd met liedjes waar ze hun armen bij kunnen gebruiken zoals "in de maneschijn" of "klap 'ns in je handjes" etc.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:31

Zo'n DVD in de auto is echt een geniale uitvinding hoor. :D Heb zelfs weleens het commentaar gehad dat het jammer was dat we er waren want de film was nog niet afgelopen.... Normaal krijg je na 50 km al de vraag of we er al bijna zijn...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:36

Over in de nacht rijden: mijn zoontje heeft 900 km lang gejankt dat hij niet wilde slapen in de auto als 2 jarige. :=
Ik hou ongeveer 2 uur aan en dat is wel max. Dan neem ik goed de tijd voor een stop. Laat ze even rennen, plassen, verschonen, eten, spelen enz.
Daarna ga ik weer de auto in. Wat ik wel deed was speelgoed met touwtjes aan de stoel vasbinden, dan hing het naar beneden maar hengelden ze zelf wel omhoog na een paar honderd kilometer. :D
Boekjes, frutseldingetjes, en ik gaf ze ook een kadootje af en toe. Iedere stop niet, dat werd teveel.
Maar hou het gezellig, neem de tijd, laat je reisschema los en de reis is ook vakantie ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:37

Toch voor een dvdspeler gaan batje :+ en pas aanzetten nadat de verveling echt begint. Zon magisch tekenbord is trouwens ook een erg fijn tijdverdrijf.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:39

Waarom geen dvd speler? Werkt gewoon het allerbeste.. lekker 2 uur zo'n filmpje kijken, dan kunnen ze weer even een uurtje zelf vermaken of een beetje slapen, dan even buiten rennen en weer door :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:43

Zorg dat wanneer je een pauze neemt ze goed kunnen spelen, rennen,... dat ze er toch wat moe van zijn. Dan slapen ze waarschijnlijk de volgende rit weer een tijdje, of zijn ze on zen mist niet erg actief in de auto.
De rest is zo ongeveer al gezegd :)

Dvd vind ik wel niet zo'n goed idee. Persoonlijke voorkeur denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:44

Ik ben echt een slechte moeder als ik dit zo lees.
Mijn kids vermaken zichzelf (natuurlijk doen wij gezellig mee met liedjes zingen en "ik zie ik zie wat jij niet ziet" ed , nemen de tijd bij pauzes zodat ze lekker hun benen kunnen strekken ). Maar bij ons geen ds, geen dvd. Wel een lees/tekenboekje.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:49

Toen mijn kinderen zo klein waren vond ik het makkelijker dan nu. (nu 7 en 10) Voor vertrek een fles warme pap erin en slapen maar. Nu vragen ze om de 50 km "zijn we er al bijna?"

Met een 2 jarige kun je al kleine spelletjes doen zoals, ik zie ik zie wat jij niet ziet.

En een knuffeltje of dekentje uit bed mee, wil ook wel eens helpen om de slaap te stimuleren. En zorg dat de auto en de stoeltjes warm zijn voor je ze erin zet. (zijn ze ook niet gelijk klaar wakker).

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:51

Brainless schreef:
Ik ben echt een slechte moeder als ik dit zo lees.
Mijn kids vermaken zichzelf (natuurlijk doen wij gezellig mee met liedjes zingen en "ik zie ik zie wat jij niet ziet" ed , nemen de tijd bij pauzes zodat ze lekker hun benen kunnen strekken ). Maar bij ons geen ds, geen dvd. Wel een lees/tekenboekje.

Doe ik ook niet hoor, als je veel reist ben je op een gegeven moment door je ideen heen. Toen ze wat ouder werden gingen we hijskranen en tractoren tellen.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:00

Vanaf dat ik 3 ben rijden we al naar Kroatie toe. Mijn vader komt hier vandaan en we gaan dus ook altijd naar familie.
Omdat we met zijn 7en zijn hebben we een grote auto en een grote caravan erachter:D De auto was ideaal toen we kleiner waren konden de stoelen gewoon plat en konden we lekker heel de reis slapen. Mijn moeder maakte altijd een koelbox met allemaal lekkere dingetjes zoals fruit en boterhammen. Tussendoor stopte we even om een ijsje te eten of te voetballen. Vaak rusten we dan een half uurtje en gingen daarna weer de auto in om verder te slapen of een boekje te lezen.

Toen wij kleiner waren had mijn moeder voor ons zon magisch tekenbord, vermaakte we ons heel de weg mee. En verder vooral de spelletjes ik zie ik zie wat jij niet ziet.

Toen we wat ouder werden hebben we van mijn ouders een dvd-speler voor in de auto gekregen. Gewoon zon portable dvdspeler. 1 iemand kan dus film kijken en de rest bemoeide zich er niet mee. Als de film afgelopen was mocht de ander.

Ik heb het nooit vervelend gevonden om zo lang in de auto ze zitten omdat ik makkelijk slaap. Als we de straat uitreden sliep ik al :Y)

Wij reden ook altijd 's nachts omdat mijn vader dit fijner vond en wij zo rond 3 a 4 uur 's middags op de eerste overnachtsingscamping aankwamen en rond 4 uur 's nachts naar de volgende camping door te rijden of direct naar plaats van bestemming. Ligt eraan hoe druk het is in slovenie.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:01

Mijn kinderen werden hondsziek van een dvd :) en zonder vermaken ze zich ook. :j
Ik ben alleen en rijd met 3 kinderen, dan moeten jullie het zeker kunnen :D

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:08

Tip van mijn kant, Zet de motor niet uit tijdens het tanken ed. (uiteraard bij stops als je de auto uitgaat wel!)

Ik sliep toen ik zo klein was prima in de auto, maar zodra mijn vader de motor afzette werd ik wakker en duurde het zeker weer een uur voordat ik sliep. Dus mn moeder bleef in de auto als mn vader tankte, en de motor bleef draaien. ook is snachts rijden een optie, gewoon savonds op bed leggen, zelf de laatste dingetjes inpakken enzo, en dan auto warm laten draaien en als t warm is kindjes in de auto en vertrekken maar!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:09

Pauline schreef:
Mijn kinderen werden hondsziek van een dvd :) en zonder vermaken ze zich ook. :j
Ik ben alleen en rijd met 3 kinderen, dan moeten jullie het zeker kunnen :D

Idd. en zorg dat je ontspannen vertrekt, dan zijn je kinderen dat (meestal) ook. Zorg dat alles optijd is ingepakt en geen "last-minute stress" want dit slaat direct over op kinderen.