Op reis met 'onbekende' mensen naar het Midden-Oosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Op reis met 'onbekende' mensen naar het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:52

Iemand die ik nog niet zo heel lang ken heeft gevraagd of ik het leuk zou vinden om van de zomer met haar op rondreis te gaan in het Midden-Oosten. Dat is een gebied waar ik graag naar toe wil, maar er is niemand in mijn vriendengroep die dat ook leuk zou vinden. Zodoende heb ik wel interesse in het voorstel. Zo op het eerste gezicht hebben we interesses die overeenkomen en we willen ook allebei zo'n beetje hetzelfde zien, doen, beleven..

Wie heeft dat wel eens gedaan, op reis gaan met iemand die je niet zo goed kent en hoe is dat uitgepakt? Hebben jullie tips, bijvoorbeeld over afspraken die je maakt, dingen waarover je van te voren moet praten.. etc?
Laatst bijgewerkt door Lontje op 18-03-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:06

Ik denk dat het zelfs beter kan gaan dan als je met vrienden op vakantie gaat. Maar je kan ook pech hebben als de persoon uiteindelijk toch onuitstaanbaar is. Heb ik helaas meegemaakt, onze karakters botsten verschrikkelijk :P

Van te voren duidelijk maken waar je heen wilt en wat voor vakantie je wilt.
Waar je geen gezeur over wilt hebben.
Waar je absoluut niet heen wilt. (Zo kwam ik eens onverhoopt in een stadje die verdacht veel leek op Salou/ Lloret de mar.. Was not amused. Was blijkbaar niet duidelijk genoeg in mijn wensen. := )
Hoe lang jullie precies gaan.
Wat jullie doen als het toch misgaat (samen terug, allebei alleen verderreizen o.i.d).
Wat voor vervoer jullie willen. (Bijv: Sommigen gaan liever met bus, niet mijn keuze :D )
Wat jou en haar budget is. (heb wel gemerkt dat het prettiger is als jullie ongeveer evenveel te besteden hebben :P Ook wel handig om te weten. Bijv; je hebt €2000 te besteden en zij €500, dat wordt niet prettig heb ik gemerkt. Je kunt veel activiteiten niet doen of je moet voor diegene betalen/voorschieten. )

Waar gaan jullie precies heen? (Zorg dat je paspoort zeker nog 1 jaar geldig is :P Vergeet de kosten voor visa niet.)

Tip: boek alles wel op tijd. Ik plan eigenlijk niks (ruim) van tevoren maar ik vind wel prettig om hostel/trein/bus o.i.d zeker 2 á 3 dagen van tevoren al hebben geboekt. Zeker in de zomer/hoogseizoen is dit verstandig, dan kom je niet voor een volle hostel/trein o.i.d te staan.

Tip2: bij kleine irritaties, gewoon meteen uitspreken. "Ik vind niet echt prettig als je zo doet, misschien kunnen we tot oplossing komen". Bespaart hoop frustraties. Maar soms kun je het beter laten rusten, het kan ook escaleren.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:21

Bedankt voor je reactie, daar kan ik wel wat mee!

Ik geloof niet dat de persoon in kwestie onuitstaanbaar is, maar je weet het maar nooit :P

We willen in ieder geval naar Syrië, misschien ook Jordanië en Libanon, afhankelijk van de veiligheidssituatie natuurlijk. Wat we doen als het misgaat vind ik wel een belangrijke, ik zou niet graag in mijn eentje in het Midden-Oosten achterblijven heel eerlijk gezegd, we gaan juist met z'n tweeën omdat het alleen ook maar zo alleen is. Vervoer is vrij beperkt: treinen zijn er niet veel en ik heb geen zelfmoordneigingen, dus ik ga ook niet in een auto zitten :+

We zijn allebei studenten, dus budget zal wel beperkt worden :Y) Maar inderdaad niet onbelangrijk. Vooruitboeken, in ieder geval een paar dagen, is wel zo fijn inderdaad, maar geen idee of je dingen als bussen in het Midden-Oosten ook vooruit kunt boeken. Mijn ervaring is dat het toch soms wat anders werkt dan hier :P Ga ik uitzoeken :j

Iemand anders nog nuttige ideeën? :o

Christiene

Re: Op reis met 'onbekende' mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:25

van te voren eens elkaar ontmoeten.. samen iets ondernemen..
merk je in elk geval iets meer of het klikt...

vrijheid is misschie n ook bespreekbaar.. als bijvoorbeeld eentje wel graag iets wil doen maar de ander niet.. dat die gene wel kan gaan... en andersom ook.. of je gaat bijvoorbeeld wel mee.. maar dan andersom ook, maar korter of alleen kijken)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:41

We kennen elkaar in real life, maar nog niet zo heel lang (nog geen twee maanden, zeg maar) en omdat we allebei in andere steden studeren hebben we elkaar nu drie keer ontmoet. We gaan in ieder geval op korte termijn idd iets ondernemen om te kijken of we elkaar dan nog steeds leuk vinden :P

Vrijheid vind ik idd wel een goed punt in een gebied als het Midden-Oosten. In Europa is zoiets niet heel problematisch, maar ik geloof dat mijn ouders een hartaanval zouden krijgen van het idee dat ik iets alleen zou doen :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:04

inderdaad.. helemaal als vrouw zijnde.. en dat soort landen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:57

Ik denk dat je, gezien de landen waar je heen wilt gaan, van tevoren alles al moet hebben geregeld qua verblijfplaats i.v.m visum.

Ik heb even een fijne site opgezocht, hier zie je alvast visumeisen voor Syrie: http://visumdienst.com/syrie.html

kijk anders ook even op http://www.minbuza.nl voor actuele reisadvies ;)

Met treinen/bussen e.d vooruitboeken bedoelde ik eigenlijk ook: op tijd reserveren. Dus bijv. bij aankomst in een stadje meteen al een plekje reserveren voor over 2 á 3 dagen. Kan ook vaak in een andere stad waar de maatschappij ook een lijn heeft van de eerstvolgend stad naar de daaropvolgend stad die jullie willen bezoeken. En als de maatschappij dat niet heeft, kunnen ze alsnog vast helpen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:17

Daar zeg je wat, dat zou idd goed kunnen, dat ze willen weten hoe en wat qua hostels. Ga eens spieken voor de visumeisen.

Minbuza staat onder de sneltoetsen hier, ik hoop elke dag dat het reisadvies voor Iran eindelijk eens positief wordt, want daar wil ik ook heel graag naar toe :P

Edit: Visumeisen gaat ook bij de favorieten hier, die kende ik nog niet, maar superhandige site!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:53

Ik hoop voor jou dat Iran gauw positief(ver) reisadvies krijgt!! Lijkt me fantastisch om naar Iran te gaan :j
Tipje: ga zeker ook naar Georgië, Armenië, Azerbeidzjan als het mogelijk is.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:02

Narya schreef:
Minbuza staat onder de sneltoetsen hier, ik hoop elke dag dat het reisadvies voor Iran eindelijk eens positief wordt, want daar wil ik ook heel graag naar toe :P

Als ik hier even op in mag haken, Iran is relatief veilig hoor! Het is een fantastisch land, alleen niet mogelijk om er alleen door te reizen, maar met een reisgezelschap is het goed mogelijk.

Ik zou niet te lang twijfelen, als de kans zich voor doet om daar naar toe te gaan: DOEN :Y)

Je krijgt veel negatieve informatie hier over Iran, maar dat valt in werkelijkheid enorm mee! Iraniërs zijn ontzettend gastvrij en vriendelijk en je merkt van de locale bevolking niets van de haat die het regime heeft tegenover het westen. Integendeel zelfs, als ze mochten zouden ze net zo willen leven als ons.

Echt waar, stel zo'n reis niet te lang uit. Het is meer dan de moeite waard :j Als ik morgen weer kon, dan zou ik weer gaan!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:04

Hoelang is de planning om te gaan?

Ik zou het zelf niet doen! Ben zelf dit jaar 6 weken met een vriendin geweest die ik eigenlijk pas 2 jaar ken.Toen we boekten, konden we het supergoed met elkaar vinden. Helaas leerde zij erna haar vriend kennen en is ze erg veranderd. We hadden 10 maanden van tevoren geboekt, dus in die 10 maanden is er een heleboel gebeurd! Gelukkig voor ons is de vakantie positief voor ons geweest, zowel tijdens als erna, maar als ik het nog een keertje over zou doen, zou ik voor een ander persoon kiezen.
Ga liever met mensen die ik door en door ken, waarvan je weet wat je eraan hebt en waarmee ik gewoon meer op 1 lijn lig..

Maargoed, het hoeft natuurlijk niet altijd slecht te gaan, bij ons is het ook positief geeindigd.
Zou wel van tevoren goede afspraken maken over de dingen die jullie beiden willen doen en/of zien, het budget (het zou banketstaaf zijn als persoon 1 bijv. maar 500 euro spaargeld meeneemt en de andere persoon 3000 euro!)

Uhm.. Nu ik het bericht van Mooncloe góéd lees, wil ik eigenlijk precies hetzelfde als haar typen :).

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:12

MoonChloe schreef:
Ik hoop voor jou dat Iran gauw positief(ver) reisadvies krijgt!! Lijkt me fantastisch om naar Iran te gaan :j
Tipje: ga zeker ook naar Georgië, Armenië, Azerbeidzjan als het mogelijk is.

Ben je daar geweest? Ik moet zeggen, dat trekt mij eigenlijk helemaal niet zo, maar ik weet er dan ook bijna niets van :o

LuvdaTossa schreef:
Narya schreef:

Als ik hier even op in mag haken, Iran is relatief veilig hoor! Het is een fantastisch land, alleen niet mogelijk om er alleen door te reizen, maar met een reisgezelschap is het goed mogelijk.

Ik zou niet te lang twijfelen, als de kans zich voor doet om daar naar toe te gaan: DOEN :Y)

Je krijgt veel negatieve informatie hier over Iran, maar dat valt in werkelijkheid enorm mee! Iraniërs zijn ontzettend gastvrij en vriendelijk en je merkt van de locale bevolking niets van de haat die het regime heeft tegenover het westen. Integendeel zelfs, als ze mochten zouden ze net zo willen leven als ons.

Echt waar, stel zo'n reis niet te lang uit. Het is meer dan de moeite waard :j Als ik morgen weer kon, dan zou ik weer gaan!

Haha, ik weet dat jij fan bent van Iran, maar als het ministerie van buitenlandse zaken een negatief advies geeft (momenteel 5 op de schaal van 6, dus niet-essentiele reizen worden afgeraden), wie ben ik dan om te zeggen dat er een stelletje beunhazen werken die absoluut geen verstand hebben van de situatie daar? Ik ga er toch vanuit dat dit advies in overleg met experts is gegeven en dat zij beter kunnen inschatten hoe de situatie is dan ik.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:15

Ik ben ooit op vakantie geweest met een meisje dat ik van een forum al 1,5 'kende'. We hebben de vakantie geboekt voor we elkaar ooit gezien hadden en 1x afgesproken voor de vakantie. Vakantie ging perfect, geen problemen mee gehad.

Vriendinnen zijn is geen garantie, zo is mijn vriendschap op de klippen gelopen omdat ik haar pas op vakantie na jaaaaren echt leerde kennen. Zo'n grote zeur/klagen/over geld zeuren etc... gek werd ik ervan.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:32

Idd, al vrienden zijn is absoluut geen garantie :D Kan goed gaan maar ook helemaal fout.

Ik hoorde net dat het nogal onrustig is in Syrie. Hoop voor je dat het rustiger wordt de komende tijd. Ik zou wel even goed aankijken of het wel verstandig is om dit jaar nog naar Midden-Oosten te gaan aangezien het nogal onrustig is de laatste tijd.

Ik ben helaas niet in Azerbeidzjan en Armenie geweest maar wel in Georgie en het was fantastisch. Ik vermoed dat het wel heel anders is dan Midden-Oosten, maar het is daar echt prachtig!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:14

Syrië ook al onrustig? Ik had juist begrepen dat het daar tot nu toe vrij rustig was, maar idd, MO is flink in beweging op het moment.

Wat vond jij zo geweldig aan Georgie? Dat is toch niet het meest voor de hand liggende land voor een vakantie, dus wat heb je allemaal gedaan enzo?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:22

Ik heb een lang week soort van vrijwilligerswerk/projectje gedaan in Georgie. Land is prachtig, kerken, cultuur, eten.. Heb zo veel niet gedaan, wil graag terug voor een paar dagen kust, stalin museum in Gori, bergwandelen, nog meer kerken bezoeken :D

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:53

Narya schreef:
Haha, ik weet dat jij fan bent van Iran, maar als het ministerie van buitenlandse zaken een negatief advies geeft (momenteel 5 op de schaal van 6, dus niet-essentiele reizen worden afgeraden), wie ben ik dan om te zeggen dat er een stelletje beunhazen werken die absoluut geen verstand hebben van de situatie daar? Ik ga er toch vanuit dat dit advies in overleg met experts is gegeven en dat zij beter kunnen inschatten hoe de situatie is dan ik.

Vanuit Nederland, Duitsland, Griekenland en Engeland gaan er maandelijks reizen naar toe. Als je geregistreerd bent en als toerist binnen bent dan is er geen enkel probleem. Het staat nu op 5, maar dat is met name ook vanwege de problemen van de afgelopen tijd, waar je als toerist geen last van hebt. Als je wil wachten tot een lager niveau, dan kan dat nog een hele tijd duren :+

Ik denk dat het in alle landen in het Midden Oosten een mate van onrust hebben op dit moment. Er kan overal wat gebeuren. OK je moet het niet opzoeken, maar zolang de reisorganisaties vol zitten, zou ik de gok zeker wel wagen.

Zelf ga ik kijken om na de zomer Armenie, Georgie en noordwest Iran voor elkaar te krijgen. Alleen waarschijnlijk schuif ik het door naar een volgend voorjaar. Ben in de winter in Iran geweest en ben benieuwd naar alle tuinen (met name rozen) in het voorjaar! :) Zelf zou ik eerder in m'n eentje gaan en misschien door contacten bij hostels een tijdje met iemand anders mee gaan. In je eentje heb je veel vrijheid en kan je zelf alles bepalen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:08

LuvdaTossa schreef:
Vanuit Nederland, Duitsland, Griekenland en Engeland gaan er maandelijks reizen naar toe. Als je geregistreerd bent en als toerist binnen bent dan is er geen enkel probleem. Het staat nu op 5, maar dat is met name ook vanwege de problemen van de afgelopen tijd, waar je als toerist geen last van hebt. Als je wil wachten tot een lager niveau, dan kan dat nog een hele tijd duren :+

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben :')
Met een reisorganisatie zou ik het risico best durven nemen, maaaaaar ik ben ook maar een student en dan is mijn hele budget er meteen doorheen gejaagd. Ik geloof dat het begon vanaf 2000 euro voor twee weken ofzo, terwijl ik daar op eigen gelegenheid misschien wel twee of drie keer zolang mee kan doen :o

Alleen reizen in het Midden-Oosten zie ik niet zitten though. Mijn ervaring is niet dat je in hostels zoveel contacten maakt. Ik ben alleen in Schotland geweest en daar heb ik wel af en toe een aantal aardige mensen ontmoet, maar afgezien van één keer heb ik niemand ontmoet met wie ik ook meer dan beleefdheden kon uitwisselen. In Spanje afgelopen winter heb ik zelfs niemand gevonden met wie dat kon. Ligt voor een deel wel aan mijzelf denk ik, ik ben niet zo goed met mensen die ik niet ken, daarom vind ik het ook wel zo fijn om met iemand te gaan die daar wel goed in is :P

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:41

Op eigen gelegenheid naar Iran is bijna niet te doen. Dan zou je even moeten wachten op een leuke baan :D

Ik heb ook op eigen gelegenheid onderzocht, maar het nadeel is dat je in elk gedeelte moet identificeren en toestemming moet vragen. Daar kan soms wel een dag tijd inzitten en dan heb je maar een paar meter gehad. Daarnaast is het ook nog wel eens zo dat iemand die op eigen gelegenheid reist daar opgepakt kan worden voor spionage. Met name in gebieden met nucleaire centrales is het oppassen geblazen en heb je echt een gids nodig. De regering wil elke dag precies weten waar je zit en daar gaat veel tijd en frustratie inzitten. In Isfahan kwam ik twee schotse jongens tegen en die hadden een gids mee gekregen voor de reis, ze mochten niet op eigen houtje dus dat liep toch nog weer flink in de :$

Het zou ongetwijfeld kunnen, maar ik zou het niet aanraden :) Oja en Iran in de zomer is ook echt af te raden, dan is het op sommige plaatsen echt te warm. Zit je ook nog met je hoofddoek en rok over broek heen, want stel je voor dat ze vrouwelijke vormen zien :')

Ach en als je het niet met iemand ziet zitten kun je halverwege proberen te switchen van reispartner ;) Mocht het echt allemaal niet lukken dan zit je ook zo wel weer in Nederland.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:26

Ik bedoel niet op eigen gelegenheid in Iran reizen, ik bedoel meer het Midden-Oosten in het algemeen. Syrië, Jordanië: dat moet op eigen gelegenheid goed te doen zijn, naar wat ik heb begrepen. Ik was niet van plan om op eigen gelegenheid door Iran te gaan hoor, don't worry :D Hoeveel was jij toen kwijt, toen jij naar Iran ging? Mag ook per PB.

Zit helaas wel vast aan de zomer. Heb volgende week een week min of meer vrij, maar dat is wel uitzonderlijk. Normaal gesproken heb ik alleen in de zomer een aantal weken de tijd om op reis te gaan.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:31

Ik kan je zeker aanraden om naar Jordanië te gaan! Het is een erg mooi land, veel afwisseling in natuur en ook in cultuur en de mensen zijn er ook echt heel gastvrij en gezellig! Ik heb er echt hele mooie herinneringen aan. Ik ben eind februari geweest, maar ik heb niks gemerkt van een onrust. Ik denk dat het misschien nog wel veiliger is dan Nederland.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 00:16

Veiliger dan in NL? :P
Waar ben jij allemaal zoal geweest?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:48

Oja ik was even vergeten om erbij te zeggen dat ik nogal ehhh een 'Oostblok-freak' ben :D (Niet dat ik alles erover weet maar vind het elke keer weer fantastisch om naar Oostblok te gaan :D En Georgie kun je wel beetje oostbloks noemen, is wel heel anders dan echte oostblok maar toch... )

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:52

Ramona en ik zijn samen op vakantie gegaan terwijl we elkaar nog nooit in het echt hadden gezien. Zij vroeg ooit eens in een topic "Wie wilt er mee op vakantie" waarop ik heel stug reageerde: "Jahoor :+ "

Een uit de hand gelopen grapje, maar enorm toffe vakantie <3 Spreek haar nu regelmatig & is een goede vriendin geworden.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:58

Bij mij was het een regelrechte ramp met 8 mensen een villa gehuurd in Lloret de Mar. Op het vliegveld de eerste ruzie al. Dag 2 is de eerste persoon na huis gestuurd dag 5 vertrokken er 2 naar Salou en dag 7 ging ik en nog twee andere ook maar na Salou om even aan de ellende te ontsnappen.

Ik ga de komende jaren niet meer langer op vakantie als een lang weekend met mensen die ik al heel lang ken en mijn beste maatjes zijn.