Lapland 2011!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Lapland 2011!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:58

Wij gaan naar Lapland *\o/*, en ik heb er zo ontzettend veel zin in!

Sneeuwscooters, husky's & rendier sleeën, sneeuw en hopelijk het noorderlicht *-:) ! Oh ja en niet te vergeten... :brr: :')

Wij gaan naar Salla en blijven er een week. We zitten in Sallatunturin Tuvat Bungalows, type 2A ( 2 pers). Reizen via Voight Travel

Nou vroeg ik me af wie is er al eens geweest of gaat er ook dit jaar heen?
Waar zijn jullie geweest en hoe is het bevallen?
En uiteraard, hebben jullie tips :)* qua dingen die je mee moet nemen of gewoon heel handig zijn of waar op te letten :list:?
Zoekfuctie is uiteraard ook al uitgebreid gebruikt en doorgebladerd..

Alvast bedankt wereldreizende bokkers :D!

Storm

Re: Lapland 2011!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:21

Wat leuk zeg!!
Mijn vriend en ik willen ook in de zomer naar oa Lapland.
Wanneer ga jij?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:39

Storm schreef:
Wat leuk zeg!!
Mijn vriend en ik willen ook in de zomer naar oa Lapland.
Wanneer ga jij?

pb :D

Oh tips fototechnisch ivm noorderlicht zijn ook altijd heeel erg welkom :j!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:41

Kwa fototechnisch commentaar voor noorderlicht.
Denk ik dat je beter je sluitertijd lang open moet zetten :)

Husky's <3

Zouden er ook wolven zijn ?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:47

Moet alleen nog ff mijn statief fixen :')

Ja huskysleeën lijk me zo tof !

Uhm wolven en beren zijn volgens mij nog wel in die richtingen als ik het goed heb maar dat weet ik niet 100 % zeker.

Zo heb nog ff gegooled:

Citaat:
Animals: Lapland does not have an ample number of animal species. However, they are all the more impressive. The bear is Finland’s national animal and a portion of the country’s bear population live in the Lapland Province area. In addition, wolverines and wolves can be found in Lapland. Lynx is the only wild cat in Finland and approximately only 5% of Finland’s lynxes live in the reindeer herding area. Elk is Finland’s largest wild animal, which lives in forests and marshes. The protected arctic fox is rare in Lapland. The red fox, rabbits, and other small mammals are more common sights. The lemming, also referred to as the "reindeer mouse", is common in Lapland’s forests. The rough-legged hawk, a relative to the common buzzard, is the most common of Lapland’s birds of prey. Lapland has the largest population of eagles in Finland. The most common small-sized birds among birch trees include the meadow pipit, northern wheatear, and the willow warbler.

Moving about in Lapland’s nature is safe, despite all of the aforementioned animal species. Nearly all of the wild animals try to avoid human contact.

Reindeer: Is a significant part of Lapland’s nature and is one of the signature signs of the North. Reindeer have well adapted to the harsh conditions of Lapland. Lapland has approximately 200,000 reindeer, which is more than the population of people. Reindeer are semi-wild animals, which are herded by man. Every reindeer is owned by someone. Therefore, they do not live wild in the nature, even though they roam about freely. Reindeer have the legal right to freely graze in the reindeer herding area. There are approximately a total of 6,500 reindeer herders, both women and men.

http://www.pll.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=67

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 06:37

GAAF. Ik ben jaloers. :o Ik heb vorig jaar zo genoten in Lapland, Levi (ca. 250 km naar het noordwesten). Zo'n indrukwekkende wintersportvakantie. Ik zou zo weer teruggaan. Prachtige skipistes.

Tips:
- zorg voor voldoende thermo ondergoed. Dat is geen overbodige luxe. Bij ons was het - 37 gr C. :D
- gezichtsbescherming van neopreen (verkopen ze op de diverse skipiste ca. 10 euro).
- goede zonnebril en skibril

En vooral genieten. Het is geweldig om met sneeuwscooters over de bevroren meren te razen of met de husky's.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:21

Sneeuwscooteren klinkt suf, maar ik vond het geweldig! :D Omdat ik vanwege mijn slechte knie niet op de ski's kon heb ik heel veel gewandeld, lekker in mijn eentje. Vergeet ook niet de toeristische winkeltjes te bezoeken waar je plaatselijke prullaria kan kopen. Heerlijk! :)) Husky/rendiersleeën is prijzig, het paste helaas vorig jaar niet in ons budget, maar staat wel nog op ons verlanglijstje. Noorderlicht hebben we niet gezien, maar ook zonder dat is Lapland echt prachtig! Het koudste voor ons was -22 's nachts geloof ik, maar dat voelt als -10 in NL. De lucht voelt heel anders aan.

Tip: blijf op de paadjes als het heeft gesneeuwd. Als je denkt even wat verder het bos in te gaan sta je zo ineens een meter lager met je voeten en dus tot je middel in de sneeuw. :+ En ja, ik spreek uit ervaring. :+ Tip van mijn vriendje: Dat geldt ook voor tijdens een tochtje met de sneeuwscooter. En ook hij spreekt uit ervaring. :+ We zijn gelukkig door iemand anders losgetrokken, maar echt, we stonden helemaal vast. :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:11

Nog een tip: drink niet teveel alcohol als je nog op de sneeuwscooter gaat; er wordt streng gecontroleerd :o

Wij reden om 9.00 u 's morgens op de sneeuwscooter *\o/* midden in het bos in the middle of far away al in een politiefuik. :j wij moesten zo lachen, maar volgens de politie was het echt noodzakelijk.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:14

Oh ja, nog een tip: Ga paardrijden! :D Echt magisch om zo in de diepe sneeuw te rijden.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:07

Wij ( mijn vriend en ik) gaan over 2 weken, 3 dagen naar Rovaniemi.
Zooooo`n zin in !!!
Ik heb het zelf allemaal geregeld, want dat scheelde me bijna de helft, echt waar. En ik heb aller erop en eraan.... Reisorganisaties zijn zo duur. Ik ben er lang mee bezig geweest, vooral met de juiste vluchten zoeken.

We gaan met de husky`s weg en hebben de dag erna ook nog een scootertocht van 6 uur incl. Ijsvissen.
We verblijven is Ouvasnaaran Pirtit. 3 dagen was duur genoeg aangezien we ook die 2 excursies erbij hebben. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan worden, maar ik hoor van velen hoe prachtig en geweldig het daar is.
Ik kreeg al tip om laagjes kleding te dragen, dus laag over laag, dat houdt je het beste warm.
Ik zal zo eens kijken hoe het weer daar nu is. Ik vond van Rovaniemi wel webcams die daar hangen. Ook mooi om te zien. Als je op Google kijk zie je verschillen de pagina`s van sites met webcams in Lapland.

Leuk topic, blijf ik volgen en ik zal natuurlijk mijn ervaringen delen hier als we zijn geweest!!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:44

In de winter van 2008 zijn mijn zus en ik naar Lapland geweest, in de buurt van Ylitornio. Wij verbleven bij Rob & Natascha Rijkens (Nederlanders); http://www.coldspiritridingtours.com/. Wij hebben daar een rendiersafari gedaan; wat superleuk maar ook heel koud was omdat je stil zit. Een husky-toch; je kreeg je eigen slee met 4 husky's ervoor en dan een dagtocht maken, echt heel gaaf!. En natuurlijk ook gesnowscooterd; ik wist echt niet dat die dingen ZOO groot waren! Wel echt lachen, maar zo af en toe had ik moeite met hem onder controle te houden haha. Paardgereden op de ijslanders van Rob & Natascha. Wandeling op snowshoes..en dat was het wel zo'n beetje volgens mij. Een heerlijke actieve week gehad en volop genoten! Ojaah..de fins worstje 'Makkara' waren ook overheerlijk!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:46

Oojaah..wij waren ook nog gaan ijsvissen; haha dat vond ik niet zo'n succes. Eerst een gat in het ijs boren, wat al niet mijn sterkste kant was. En vervolgens met een mini-hengeltje en een touwtje boven dat gat hangen en niets vangen. hihi..ik ben geen visser ;-).

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:33

Aaaarrrgghhhh, ik was net even aan het kijken wat de weatherforecast van Rovaniemi brengt...
Hmm.. misschien moet ik mijn zonnebril en bikini maar meenemen.... *is nu even aan het schelden*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:45

Sando schreef:
Aaaarrrgghhhh, ik was net even aan het kijken wat de weatherforecast van Rovaniemi brengt...
Hmm.. misschien moet ik mijn zonnebril en bikini maar meenemen.... *is nu even aan het schelden*

??????
volgens mij heb je vergeten C (celsius) in te drukken en staat het bij jou nog op F (Fahrenheit).
Want - 15 gr C is niet echt een temperatuur voor een bikini.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:09

Ik ga van de winter ook, met een Fins vriendinnetje die in Helsinki woont :D. Ga zeker meelezen in dit topic :).

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:07

janouk schreef:
GAAF. Ik ben jaloers. :o Ik heb vorig jaar zo genoten in Lapland, Levi (ca. 250 km naar het noordwesten). Zo'n indrukwekkende wintersportvakantie. Ik zou zo weer teruggaan. Prachtige skipistes.

Tips:
- zorg voor voldoende thermo ondergoed. Dat is geen overbodige luxe. Bij ons was het - 37 gr C. :D
- gezichtsbescherming van neopreen (verkopen ze op de diverse skipiste ca. 10 euro).
- goede zonnebril en skibril

En vooral genieten. Het is geweldig om met sneeuwscooters over de bevroren meren te razen of met de husky's.

Ja thermo ondergoed in overvloed :').. De thermometers op internet geven nu nog niet van die koude temperaturen aan -O-
De oh zo charmante gezichtsbescherming zit ook in de koffer :Y).. Ik kon alleen niet van neopreen vinden :?

@ Imre: Ik zag het inderdaad in je Lapland topic qua "blijf op de paadjes" _O-

Janouk: *pfieeuw* gelukkig ben ik hier ook altijd de BOB :')..

Imre schreef:
Oh ja, nog een tip: Ga paardrijden! :D Echt magisch om zo in de diepe sneeuw te rijden.

Daar hebben we volgens mij deze keer geen tijd voor, dat is dan wel een idee als Lapland goed bevalt *wenkbrauwwiebel* :))

@ Sando: Wat waren jullie nu ongeveer kwijt dan per persoon of voor 2 personen?

Sando schreef:

Ahh ik zag het ook het is nog niet echtt koud koud daar :P.. Maar bikini weer ook nog niet echt hahah _O-

@ Aster: Waar gaan jullie allemaal heen dan :)?

Zo ik ben bijgelezen :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:41

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 00:37

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:12

Ah leuk om hier eventjes mee te lezen :)
Als ik dit jaar slaag voor mijn Havo examen ga ik samen met mijn vader naar Lapland, echt iets waar ik al jaren naar uit kijk, nu alleen nog slagen :=

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:16

Lapland lijkt me echt fantastisch.. Hopelijk wordt dat ooit nog eens een vakantiebestemming van ons :) .
Laat je wel even weten hoe het was?

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:18

Ik ben vannacht net terug gekomen van fins lapland, ben nu weer aan het werk. Zal vanavond/morgen een fotoverslag maken :) Wanneer ga je?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:19

Lapland is zooo mooi en gaaf! :j
Niet goedkoop, dat dan weer wel, zeker niet omdat we alles wilden doen en zien als we daar toch waren!

Sneeuwscooter toch gemaakt met ander stel en alleen een gids, reteduur maar zoveel gaver, kun je eens goed gas geven tenminste :D :))
Husky tocht was leuk om te doen, niet heel spectaculair want je sleet toch allemaal achter elkaar aan over vaste track.
Temperatuur is wel koud, maar je loopt daar toch vaak met skibroek aan ipv spijkerbroek. Toen we aankwamen was het -20 met een zonnetje en dat voelde toch veel aangenamer dan -13 met bewolking en wind := Snowboarden was vooral door korte afdalingen alleen te doen als je regelmatig even ging op warmen binnen :+

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:09

wendely schreef:
Ik ben vannacht net terug gekomen van fins lapland, ben nu weer aan het werk. Zal vanavond/morgen een fotoverslag maken :) Wanneer ga je?

Oh, ben benieuwd !!

@ Maysie:
Ik had bij Hoorn, Voigt en Buro Scan...huppeldepup...informatie gevraagd.
Die kwamen allemaal uit rond de 1000 p.p.
Was dan weliswaar voor 4 dagen, maar zij hadden echt onmogelijke vliegtijden.
Je bent er in een paar uur, maar zij hadden allemaal een tussenstop en dan was je 3 uur langer onderweg, zowel op de heen als terugreis. Daarmee was je veel tijd kwijt en kwam je bijvoorbeeld op dag 1 pas rond 16.00 uur aan en vertrok je op dag 4 rond 11.00 uur....
Dus ja.. wat heb je daar nou aan?

Nu gaan we dus 3 dagen, maar we landen om 10.00 uur `s ochtends al op Rovaniemi. Dat scheelt dus zowat al een dag. Moeten we gewoon erg vroeg ons bedje in duiken de avond ervoor....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:17

Afbeelding

goed ingepakt is skieën echt geweldig in Lapland

.Afbeelding

En ZOOOOOOOOOOOOOoo mooi

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:13

Doubtless is ook naar Lapland geweest dit jaar, misschien heeft zij nog wel tips voor je. :)