Denemarken 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Denemarken 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:25

Hallo iedereen,

In de zomer van 2011 zou ik graag naar Denemarken gaan samen met mijn vader. Ik ben er nog nooit geweest en hoor graag tips wat ik echt gezien of gedaan moet hebben daar :)

Douce

Re: Denemarken 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:58

Ik ga in 2011 ook naar Denemarken!
Dingen die je moet zien, tja wij hebben er kennissen dus heel de vakantie bestaat vaak uit kennissen bezoeken :+
Verder kan ik legoland wel aanraden als je daar nog nooit geweest bent. Ik vond het erg leuk maar ik was nog wel maar 10 ;)
Verder moet je dikke truien meenemen. Wij hadden alleen vestjes meegenomen en dat is toch niet genoeg voor dat klimaat. De denen zwemmen wel al heel snel, 't hoeft maar 20 graden te zijn voor ze :).

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:56

Een zak met geld ;)
Ik ben vorig jaar een midweek in Kopenhagen geweest met school. Goedkope accomodatie, maar alles is duur. Korte rit met de metro (die trouwens super is) was € 2,50 per rit op een 10-rittenkaart, € 8 voor een biertje, de prijzen van de Lidl daar, zijn vergelijkbaar met de AH bij ons.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:53

Legoland hebben wij toen overgeslagen. Zal vast heel leuk zijn, maar naar een pretpark kun je in Nederland ook gaan.
Kopenhagen hebben wij ook overgeslagen. Volgens de Denen zelf maar een smerige stad, en ik ben zelf ook niet zo van de steden.
Wij zijn vooral naar openluchtmusea geweest. Een vikingfestival bezocht, paar keer aan het strand geweest.
Ik vond het een heel vriendelijk land. Supermarkten ietes duurder als in Nederland. maar ik vond de prijzen juist wel meevallen. Zeker ook de entreeprijzen overal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:43

Haha ik weet dat het daar iets duurder is dan in Nederland, maar wat ik verder lees op het internet valt het nog wel redelijk mee hoor. Ik ben niet van plan me klem te zuipen met sterke drank bijvb en ik rook niet. Dat scheelt al enorm :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:44

Je hebt in ieder geval veel geld nodig! Qua winkels is Denemarken het duurste land waar ik geweest ben. Maar qua cultuur en sfeer vond ik het er heerlijk. Een heel leuk en vriendelijk taaltje. Eerste woordje wat je leert: Tak. Dat betekent dankjewel :+

Kopenhagen moet je zeker zien: haven, tivoli, de oude buurt achter het station, het station zelf, de winkels :j

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:54

Op internet kon ik ook weinig vinden over de prijzen, behalve dat alcohol 'iets' duurder is. Dat 'iets' was dus ruim het dubbele, maar de rest vond ik qua prijs gewoon tegenvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:56

Jup, alcohol is flink wat duurder. Eten vond ik zelf meevallen. In supermarkten gaat de alcoholkast ook op slot na vijf uur :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:57

Sla vooral Kopenhagen niet over, geweldig leuke stad! :)
Wat de prijzen betreft, het is wel wat duurder, maar als je het echt duur wilt hebben moet je in Noorwegen zijn.. vind Denemarken nog prima te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:58

Ik ben wel echt fan van Kopenhagen. Wil er zeker nog eens naar toe, maar dan in een wat luxer hotel. Hotel waar ik nu in zat was erg basic en langs een luidruchtige weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:07

Welk hotel was dat Jans? Dan weet ik dat ik daar in elk geval niet ga slapen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:07

Norlandia Star :)

Bedden lagen overigens prima, ligt pal achter het station, maar ook pal bij de politie en ambulancepost. En bij discotheken en de rosse buurt.. dus dat is niet stil snachts :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:02

Ik vond het ook met die alcohol echt meevallen hoor. In de supermarkt een fles gehaald voor 3 Euro en die was echt prima te drinken :)
Is wel 2 jaar geleden dat ik er was, of zijn de prijzen dan echt zo hard gestegen in de crisistijd?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:20

Scum schreef:
Kopenhagen hebben wij ook overgeslagen. Volgens de Denen zelf maar een smerige stad, en ik ben zelf ook niet zo van de steden.

Ja hoor, en alle Nederlanders vinden dat Rotterdam de nieuwe hoofdstad moet worden.

Denemarken is iets duurder dan Nederland, vooral alcohol en snoep. Kopenhagen is een erg leuke stad, er is veel te zien en te doen in de binnenstad en dan is Tivoli er natuurlijk ook nog :D.

Waar in Denemarken wil je naartoe? Ga je met de auto? Oversteken naar Sjælland waar Kopenhagen ligt is namelijk redelijk duur. Zo'n 20 euro one way (tolbrug) en dan moet je helemaal door Jylland en Fyn. Als je vanuit Duitsland met de boot naar Lolland oversteekt is het nog duurder. Jylland en Fyn zijn dus het goedkoopst en ik kan zeker Århus aanraden! Na Kopenhagen is Århus de grootste stad van DK, heel erg gezellig (ze noemen het niet voor niets 'Smilets by' - De stad van de glimlach). De omgeving daar is ook erg mooi :) Verder is er natuurlijk Legoland, de stranden aan de westkust, de limfjorden (meren) en Aalborg in het Noorden (als je wilt stappen, dan zeker naar Aalborg gaan). Genoeg te doen dus :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 13:43

O dat was ik vergeten, we gaan met het vliegtuig of per boot :)
Leuke tips, ik ga ze zeker onthouden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:27

Het is ook goed te doen met de auto hoor. Met een uurtje of 6 zaten wij in Denemarken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 23:05

Scum schreef:
Het is ook goed te doen met de auto hoor. Met een uurtje of 6 zaten wij in Denemarken.

Dat geloof ik wel, maar ik ben niet zo'n held met autorijden op plekken die ik niet ken. Zonder Tomtom verdwaal ik constant :+

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:39

Wat je in Denemarken echt gezien MOET hebben is Mons Klint. Prachtige kustlijn met krijtrotsen en een HELE hoge trap (met ongeveer 1400 treden := ). Vooral bij zonsondergang <3 .
Afbeelding

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:16

Oh ja, Møns Klint! Hoe kan ik dat vergeten, woon er vlakbij en zit op dit moment een project te schrijven over het GeoCenter en Møns klint 8)7 http://www.moensklint.dk

Ik zie dat je niet met de auto gaat, jammer. Die vrijheid is juist zo lekker. Het openbaar vervoer is goed voor elkaar in Denemarken maar wel erg duur! Als je alleen in KBH blijft is het niet hebben van een auto juist een voordeel. In KBH is de S-tog (metro achtig) een aanrader. Voor het openbaar vervoer zie : http://www.dsb.dk voor de treinen of http://www.rejseplanen.dk (onderin kan je op 'engels' klikken').

Helsingør is ook leuk om te bezoeken, dat ligt iets ten noorden van KBH, daar staat ook Kronborg slot (een kasteel) en kan je naar Zweden zwaaien :D Het water is daar zo smal, dat je vanuit Denemarken naar Zweden kan kijken. Uiteraard kan je ook Malmö (zweden) bezoeken, dat ligt tenslotte naast de deur.

Och, en Christiania is ook een aanrader (een stadsdeel van KBH). Heeeeeel apart wereldje daar, ze noemen het een 'vrijstad'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijstad_Christiania

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:31

De zwerfkei in Hesselager, Legoland, Kopenhagen, Roskilde, Stevns Klint met het kerkje op de "afgrond" en Ribe. ^^

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:16

Oei, wat ouder topic maar ik schop hem toch even omhoog aangezien het nog over 2011 gaat (nieuw topic maken is overbodig lijkt me..)

Wij gaan in augustes met 4 personen naar Denemarken. We rijden zelf met de auto, gaan eerst 4 dagen in Varde overnachten (bij familie), willen van daaruit ook legoland bezoeken en dan verder.
We hebben dan nog een week, waarin we zelf rond willen trekken en dingen gaan doen / bekijken.

Nu ben ik door dit topic al meerdere leuke dingen tegen gekomen, maar is het mogelijk om bijv. die klif, het hoogste punt van denemarken en een nationaal park te bekijken? Of is onze tijd daarvoor te kort?

Welk nationaal park zouden jullie aanraden, en zijn er nog meer (actieve) dingen te doen? Musea is geloof ik niet echt geschikt voor ons... ( mijn vriend, schoonbroer, een vriend en ik) Is het bijvoorbeeld iets om daar te vissen, op een meer of zee? Of is dit echt niet mogelijk?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:05

Welk hoogste punt bedoel je? Himmelbjerget? Wat bekend staat als hoogste punt maar dit eigenlijk niet is? Of het echte hoogste punt Møllehøj? of bedoel je Storebæltsbroen (die giga brug), wat ook vaak het hoogste punt van Denemarken genoemd word :') ?

Zelf vind ik nationaal park Mols Bjerge in Djursland heel mooi. ken verder niet echt nationaal parken... maar die zijn er vast :P

Denemarken is maar klein, je rijdt in een dag van Aalborg (noord op het 'vaste land') naar Møns Klint (Zuid oost DK).

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:04

Uuhm ik ben ff de naam vergeten, maar het punt waar de 2 zeeen samen komen (zo stond het op internet te lezen iig..) Enig idee wat ik bedoel haha?

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:43

NoaSky schreef:
Uuhm ik ben ff de naam vergeten, maar het punt waar de 2 zeeen samen komen (zo stond het op internet te lezen iig..) Enig idee wat ik bedoel haha?

Jij bedoelt vast Skagen!
Is echt heel speciaal om te zien, ik was daar toen ik vrij jong was, een jaar of 10, maar weet dat echt nog precies. Is ook een erg leuk stadje :j

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:06

Wij gaan morgen voor een week naar Denemarken :D