Stockholm!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Stockholm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 16:59

Mijn vriend en ik hebben vandaag een paar dagen (2 nachten) Stockholm geboekt.
We vliegen met Ryanair vanaf Weeze naar Skavska (Skavsta?) vanuit daar moeten we met de bus o.i.d. naar het centrum van Stockholm komen.
Wie heeft tips mbt het vervoer? En ook zeker van Stockholm, wat je gezien moet hebben?
We gaan eind november

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:02

Allereerst: neem warme kleren mee! Stockholm is KOUD in de winter.

Ik raad je aan om een stockholmkaart te kopen. Daarmee kun je gratis met het openbaar vervoer, en gratis heel veel musea in.

Wat je gezien MOET hebben is de Vasa, een groot schip wat op zijn eerste toch ongeveer 1km buiten de haven gezonken is (in 18zoveel). Dit hebben ze weer omhoog gehaald en staat nu tentoon gesteld..

Verder vond ik het openlucht museum Skansen heel erg de moeite waard. De oude stad is ook heel erg leuk om doorheen te wandelen.

Druif_01

Re: Stockholm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:51

Die Stockholmkaart is neem ik aan ook te koop ter plaatse toch? Heb even op internet zitten kijken, maar voor 2 dagen kost dat ding 60 euro pp. Is dat als je het ter plaatse koopt goedkoper?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:58

auk schreef:
Die Stockholmkaart is neem ik aan ook te koop ter plaatse toch? Heb even op internet zitten kijken, maar voor 2 dagen kost dat ding 60 euro pp. Is dat als je het ter plaatse koopt goedkoper?

Nee, dat is niet goedkoper ter plaatse. Maar serieus, hij is het echt waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:25

Ik zou met de trein van Skavsta naar Stockholm gaan.
Ik was er dit voorjaar en zat in een hostel in Nyköping, vlakbij Skavsta.
Met de trein doe je er ongeveer een uurtje over. (maar, de treinen zijn stukken beter dan hier in Nl, stoelen op nummer/naam, ruim, schoon, koffie/thee/lekkers in de coupe's :j )

Heb toen maar 1 dagje Stockholm gedaan, maar het oude centrum is er mooi (wel druk)
Die grote kerk (naam kwijt) nog bezocht, waar de Zweedse prinses dit jaar ook is getrouwd, evenals het koninklijk paleis.
Ach Zweden is sowieso top, schoon, vriendelijke mensen, lekker eten....

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:31

Ik ben er deze zomer geweest. De bus naar het centrum is prima te doen, zo zie je ook nog een beetje van de prachtige natuur. Als je het vliegtuig uitkomt kan je daar gelijk kaartjes voor die bus halen en die gaat geloof ik elk kwartier. Ideaal!

Zelf zou ik vooral in het oude gedeelte (Gamla Stan) rondlopen en indd naar het Vasa-museum gaan.

Metro-kaartje zou ik wel aanschaffen, je kan een weekkaart kopen, weet eigenlijk niet of je ook voor een paar dagen kunt. Een week kost geloof ik rond de 20 euro.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:22

In dit topic over Stockholm heb ik mijn ervaringen al neergezet, dus ik denk dat het het makkelijkst is als ik je daar naartoe verwijs. (hoef ik niet alles opnieuw te typen. :+ )

Ik ben overigens met de bus van het vliegveld naar Stockholm gereisd en dat is echt prima te doen. Bus staat pal voor de uitgang van het vliegveld, dus het kan bijna niet missen.

Veel plezier. Stockholm is echt een hele mooie stad.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:10

Ik ben ook in Stockholm geweest vorige winter...prachtige stad!

Weet niet precies meer hoe OV daar was geregeld. Ik ben vanaf Skavsta met de bus naar Nykoping gegaan...dat ging goed. Maar vriendin van me had toen al kaartje gekocht, die woonde toen tijdelijk in Zweden dus die wist precies hoe dat werkte.

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:45

Misschien hier ook Stockholm plannen, maar hoe zit het met het stappen in Stockholm? :D

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:14

ja_nee schreef:
Misschien hier ook Stockholm plannen, maar hoe zit het met het stappen in Stockholm? :D

Je kan er iig niet flink aan de zuip, daarvoor is alcohol wel erggg prijzig! Maar vond het 's avonds nog heel gezellig en er zijn veel kroegjes/barretjes! Ook de Zweden zijn vriendelijk en maken makkelijk een praatje, dus ik vond dat wel leuk!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:21

Die bus vanaf Skavsta naar het centrum is idd heel prima te doen. Rijdt in één ruk door, geen stops onderweg en eindpunt is hartje centrum.

Kijk ook eens hier:

[BEU] Stockholm
[BEU] Zweden, wat is leuk/mooi?
[BEU] Nyköping Zweden, leuk? niet leuk?

Ik was dit jaar half maart in Stockholm, toen lag er nog een dik pak sneeuw en je kon nog dwars over het ijs van het ene 'eiland' naar het andere lopen. Moet zeggen dat ik het met de kou wel vond meevallen, het was windstil en het was niet van die natte kou.

Vervoer binnen de stad deden wij met de metro of lopend. Je kunt meerdaagse kaarten kopen voor de metro.

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:07

Marleen schreef:
ja_nee schreef:

Je kan er iig niet flink aan de zuip, daarvoor is alcohol wel erggg prijzig! Maar vond het 's avonds nog heel gezellig en er zijn veel kroegjes/barretjes! Ook de Zweden zijn vriendelijk en maken makkelijk een praatje, dus ik vond dat wel leuk!

Ik hoef ook niet flink aan de zuip hoor, maar veel kroegjes en barretjes is wel zo gezellig! Leuk!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:15

Ik ben nogal een koukleum, dus warme kleren is zeker een goede tip! Wat is het weer daar zo rond november? Te vergelijken met Nederland? Of toch echt wel een paar graden kouder?
De tips zijn hartstikke fijn! Ook een geruststelling dat het vervoer vanaf Skavska goed te doen is!
Meer tips zijn nog altijd welkom :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:20

Net zoals het in NL in november nog tegen de 15 graden kan zijn of juist rond het vriespunt (of kan sneeuwen, regenen, hagelen), zo is dat in Stockholm ook het geval. Je moet het niet willen vergelijken met het gebied boven de poolcirkel ofzo. :D

Ik zou gewoon het weerbericht in de gaten houden. Wat ik al zei, wij hadden half maart dus nog sneeuw en ijs, maar ik heb er ook wel eens een zomer met temperaturen rond de 30 graden meegemaakt. Het najaar zal daar ook wel vol verrassingen zitten. :D

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:20

Gelukkig zit er op elke straathoek een mega H&M, dus een muts of sjaal is zo gekocht :D

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:52

Kun je die shuttle buskaartjes of treinkaartjes ter plekke kopen of moet je dat via internet van te voren reserveren? Ik kan niet helemaal wijs worden uit de sites...
Ik ga tussen kerst en oud en nieuw naar Stockholm.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:05

Gewoon ter plekke kopen. Voor omgerekend zo'n 15 euro heb je een retour. Wel even de prijs vergelijken, er zitten meerdere kaartverkopers (bij de uitgang van het vliegveld) en de prijs kan iets verschillen. Maar het gaat om hetzelfde busritje. :)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:28

Dank je wel :) En die bus gaat naar het centraal station van Stockholm toch? (want het hotel ligt daar vlak bij :P )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:43

Yup, het centrale busstation dat aan het centraal treinstation vast zit. Dus waar meerdere langeafstandsbussen aankomen en vertrekken. :j

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:02

Ik ben in februari 2009 in stockholm geweest, ook met ryanair. Wij hebben de bus genomen naar het vanuit het vliegveld; het is een rit van 1 uur of 1,5 uur (ik weet het niet meer precies maar redelijk lang). De busreis is wel goed te doen en de kaartjes koop je gewoon op het vliegveld.

In Stockholm zelf vond ik Skansen het leukste om te doen; het is een openluchtmuseum met huisje uit Zweden maar ook dieren uit zweden. Mijn zus en ik hebben er heerlijk gewandeld. Verder mag je Gamla Stan natuurlijk niet overstaan; dit is het gezellige oude stadscentrum van Stockholm. Daarnaast hebben we een boottochtje met gids gedaan wat wel leuk was om wat meer te leren over Stockholm.

Verder zijn wij ook naar het Vasa Museet geweest; ik ben niet zo van de museums al was dit wel aardig om te zien. Het is min of meer toch iets wat je niet gemist mag hebben in Stockholm.

Wij hebben overigens niet zo'n kaart gekocht voor het openbaar vervoer e.d.; als je van wandelen houdt dan is alles goed te doen te voet en dan is zo'n kaart toch al gauw duur voor 2 dagen. Wij zijn zelfs naar de Kaknästornet gelopen (dat was wel een behoorlijke wandeling). Vanuit deze toren heb je uitzicht over Stockholm. Niet heel bijzonder maar wel leuk om eventjes te doen.

Wat het weer betreft; wij hadden in februari sneeuw en dat was vrij uitzonderlijk voor Stockholm. De gids vertelde dat er 'vroeger' elke winter sneeuw lag maar dat dat tegenwoordig behoorlijk tegenvalt. Ik zou dus van tevoren het weerbericht goed in de gaten houden en dan bepalen welke en hoeveel kleding je meeneemt. En anders heeft stockholm genoeg winkels om wat extra kleding te shoppen ;).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:27

Afgelopen winter ook veel sneeuw en ijs hoor, net als in de rest van Europa. :D

Deze foto is gemaakt op 17 maart 2010 (de volgende dag begon het te dooien). Ik sta hier midden op de Djurgårdsbrunnviken, toevallig met de Kaknästornet op de achtergrond. :))

Waar ik sta is normaal gesproken water, nu was het ijs van zeker een meter dik. Half maart dus nog. :P

Afbeelding

Skansen hadden wij ook graag willen zien, maar dat zat dicht vanwege het dikke pak sneeuw.

De busreis duurt trouwens 80 minuten volgens de info (en dat duurde het ook exact). :))

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:59

Ik had hierover ook al een topic geopend, ik ga begin februari een week. Niet echt de beste periode, maar het ging gewoon niet anders want ik heb amper vakantie.

Hier weer heel wat goede tips, ga ze allemaal bijhouden :D Ik heb er ontzettend veel zin in :):)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 17:54

Even een vraagt mbt Ryanair. Mijn vriend en ik hebben dus geboekt, maar hebben opgegeven maar 1 koffer mee te nemen. Aangezien we makkelijk met zijn 2-en onze bagage voor 2 dagen in een koffer kunnen krijgen.
Maar nou begonnen we te twijfelen of dat toegestaan is, of dat je ieder een eigen koffer mee moet nemen? Wie helpt ons even uit de brand?

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:09

Nemen jullie niet alleen handbagage mee? Dan kan je beiden gratis een koffertje meenemen. Ik had er genoeg aan voor een hele week inclusief shopruimte voor de terugweg..

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:29

Ik ben vorig jaar met Ryanair naar Stockholm Skavska gevlogen...samen met 2 vriendinnen en wij hadden ook maar 1 koffer ingecheckt. Volgens mij staat op de site dat het niet is toegestaan, maar wij hebben geen problemen gehad.

Op vliegveld Weeze werd ons kaartjes aangeboden voor de busreis voor maar 5,- retour. Ging allemaal prima!! Wij wilden eerst met de trein gaan, maar de bus was prima te doen en je ziet idd wat meer van de prachtige omgeving.

Alles in het centrum is goed te lopen, maar ik geloof dat de dagkaarten voor openbaar vervoer ook niet zo duur waren en dan kun je overal heen reizen. Skansen vond ik erg leuk, maar daar moet je wel met de bus heen. Verder is Gamla Stan erg leuk, je kunt naar het paleis als je dat leuk vind en ik vond ook de rondleiding in de koninklijke stallen erg leuk. Normaal is Stockholm vanaf het water ook erg mooi, maar ik weet niet of dat in november ook mogelijk is ;)