ID-kaart Kroatië voldoende?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

ID-kaart Kroatië voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:44

Zoals de titel al vermeldt... Voor 2 jaar terug weet ik dat een id-kaart voldoende was om in Kroatië te komen.. Weten jullie of dit nog steeds zo is? :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:45

edit... zo gevonden op
http://www.paspoortinformatie.nl/nederl ... teitskaart

Landen waarvoor de Nederlandse identiteitskaart geldig is
Andorra,
België,
Bulgarije
Cyprus,
Denemarken,
Duitsland,
Estland,
Finland,
Frankrijk,
Griekenland,
Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden),
Hongarije,
Ierland,
Italië,
Letland,
Liechtenstein,
Litouwen,
Luxemburg,
Malta,
Monaco,
Noorwegen,
Oostenrijk,
Polen,
Portugal (inclusief Madeira en de Azoren),
Roemenië
San Marino,
Slovenië,
Slowakije,
Spanje (inclusief de Canarische eilanden),
Turkije,
Tsjechië,
IJsland,
Zweden,
Zwitserland.

edit weer. en op min. van bui. za. http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_D ... ternelink2

In welke landen heb ik genoeg aan een identiteitskaart?
Met een Nederlandse identiteitskaart kunt u naar de volgende landen reizen:

Andora

België

Bulgarije

Cyprus

Denemarken

Duitsland

Estland

Finland

Frankrijk

Griekenland

Groot-Brittannië en Noord Ierland

Hongarije

Ierland

IJsland

Italië

Letland

Liechtenstein

Litouwen

Luxemburg

Malta

Monaco

Noorwegen

Oostenrijk

Polen

Portugal (inclusief Madeira en de Azoren)

Roemenië

San Marino

Slovenië

Slowakije

Spanje (inclusief de Canarische Eilanden)

Tsjechië

Turkije

Zweden en

Zwitserland

Naar boven
In welke landen heb ik een paspoort nodig?
Voor het reizen naar andere landen dan hierboven vermeld heeft u een paspoort nodig. Meer informatie vindt u op paspoortinformatie.com , een website van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 12-07-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:48

Hier staat dat het wel mag.. :j Maar kan geen officiele/betere site vinden..
http://www.kroatie.org/kroatie.php?h=al ... 20paspoort

Ik ben alleen benieuwd naar ervaringen, aangezien dat naar mijn inziens ook redelijk betrouwbaar is.. Zo'n site kan van alles zeggen, hoewel ANWB ik nog niet geprobeerd heb..

Edit, die lijst ken ik, en daar staat 'ie dus niet in :) Maar omdat het 2 jaar geleden nog wel gedoogd werd, vroeg ik mij dit af :)

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:49

Mijn ouders zijn dit jaar ook naar Kroatië gegaan, en mijn broertje heeft geen paspoort. En is dus gewoon met een ID-kaart het land binnen gekomen:)

Benodigdheden visum aanvraag Paspoort of identiteitskaart, geldig tot na verblijf -< zie http://www.visumdienst.com
Laatst bijgewerkt door Jackyy op 12-07-10 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:50

google is your best friend ;)

Paspoort is zeker, ID kaart lukt vrijwel altijd, maar is niet offiicieel. Het wordt gedoogd (maar er moet maar net iets gebeuren waarbij het niet wordt gedoogd of je treft een verkeerde).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:50

Ben paar jaar geleden geweest, en toen kon de PL bus bijna terug omdat 1 of andere gek, met id mee was...
Maar weet niet meer of dat de grens was met kroatie.. of 1 van de andere voormalige joego's

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:51

Zap, via google kwam ik e.e.a. wel tegen, als gezegd.. Maar niet echt iets waar ik goed vanuit kan gaan (vind ik). Maar ervaringen spreken mij meer aan.., liefst zo recent mogelijk dus.. ;)

Thanks voor de reacties, ben benieuwd naar meer en van evt dit jaar al.. :)

zap

Re: ID-kaart Kroatië voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:54

Google is hierin heel duidelijk. Een paspoort is zeker te weten goed een ID officieel niet. Het wordt gedoogd, that's it! Wil je het daarop gokken dan gok je het daarop. Zeker ben je nooit met je ID, met je paspoort wel :)

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:54

Karin_88 schreef:
Zap, via google kwam ik e.e.a. wel tegen, als gezegd.. Maar niet echt iets waar ik goed vanuit kan gaan (vind ik). Maar ervaringen spreken mij meer aan.., liefst zo recent mogelijk dus.. ;)

Thanks voor de reacties, ben benieuwd naar meer en van evt dit jaar al.. :)

Mijn ouders zitten er nu een week, en mijn broertje is dus afgelopen maandag gewoon de grens overgekomen met ID-kaart.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:57

Dan is het in het geval van jouw broertje dus blijkbaar gedoogd, Jackyy.

Had deze beambte het niet gedoogd, dan was jouw broertje het land niet in gekomen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:58

Gokken wil ik zeker liever niet, maar ik vind het echt zonde van mijn 50 euro.. Zo rijk ben ik niet dat dat me niks uitmaakt.. En vandaar dat ik in dubio zit en een beetje wil kijken hoeveel mensen er wel binnenkomen.. Morgen bel ik de reisorganisatie ook nog even op..
Maar ik zal het zuur vinden terwijl ik ook ID heb, als de rest van de bus er wel mee doorkomt en ik daar 50,- voor neergeteld heb :) Dus vandaar dat ik een beetje rondvraag/rondkijk.. Niks mis mee toch? :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:00

Het erop gokken en per ongeluk tóch het land niet binnenkomen lijkt mij persoonlijk vervelender dan voor de zekerheid 50 euro uitgeven. Maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:01

Karin schreef:
Dan is het in het geval van jouw broertje dus blijkbaar gedoogd, Jackyy.

Had deze beambte het niet gedoogd, dan was jouw broertje het land niet in gekomen.

Oke, wel vaag eigenlijk. Aangezien mijn ouders al voor de 7e jaar naar Kroatië gaan, en wij (ik & mijn broertje) altijd een ID-kaart hadden, en toch gewoon toegelaten zijn.

TS. ik zou morgen dan inderdaad de reisorganisatie bellen, dan weet je het in iedegeval zeker.
Laatst bijgewerkt door Jackyy op 12-07-10 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Ik weet niet of je ID snel afloopt, dan heb ik je iig al 1 reden om een paspoort aan te schaffen. Daarnaast zul je vast nog wel een keer in je leven naar een ander "ver" land gaan waar je wel een paspoort voor nodig hebt, dus ooit zul je er wss toch een moeten gaan aanschaffen. Ik zou het nu doen, liever €50,- betalen en 100% zekerheid dat je er in komt, dan niet betalen en straks je vakantie (die vast meer kost dan die €50,- ;) ) kunnen weggooien omdat je er niet in komt.

zap

Ik vind dat een paspoort nooit weggegooid geld is :). Maargoed, dat ben ik en ik heb dan ook beide.

Gokken doe je zowiezo met een ID. Dat hier 20 mensen zijn die met een ID binnenkomen en dat er nooit zoveel problemen zijn wil niks zeggen over die ambtenaar (of weet ik veel wie in welke situatie (politie bv of andere hulpdiensten)) die jij tegenkomt. Bedenk dat wel :)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:39

Mijn ID loopt pas in 2012 af geloof ik..
Als ik echt onwetend en dom wilde zijn, was ik niet om me heen gaan vragen en was ik gewoon met verstand op nul weggegaan met ID..

Verder zal ik voorlopig geen verre reizen maken..., ik had deze vakantie voor mijn verhuizing geboekt en als ik daarna had kunnen kiezen, ging ik niet mee.. Hoewel ik er nu erg veel zin in heb ;)
Grappige wel is, is dat ik me nu bedenk dat ik Engeland ook ingekomen ben met ID, met controle ook :j Is dat hetzelfde principe?
Afijn, ik bel ze zo eens op wat voor ervaringen zij daarmee hebben.. Als zij het ook echt afraden wordt het toch 50,- inleveren vrees ik.. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:42

Groot-Brittannië (ik neem aan dat je dat land bedoelt met Engeland) staat in het rijtje dat Sjolvir hierboven al opsomde, van landen waar je genoeg hebt aan een ID-kaart. Kroatië staat daar niet bij.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:42

Oh goeiemorgen, nog niet gelezen..
Ik ben nu aan het bellen, even wachten tot ik iemand aan de lijn krijg :7

Edit, in eerste instantie zeiden ze prima.., maar ligt blijkbaar ook aan de leeftijd van je ID-kaart.. Daar staan overigens ook landen achterop en zij adviseerden dus ook een paspoort..
Ervaringen konden ze niet geven, maar dan gok ik het er maar niet op..

Als ze echt hadden gezegd dat het kon, ervaringen prima waren was het een ander verhaal geweest.. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:49

Afgelopen jaar zijn wij naar Kroatië geweest.

Vriendlief heeft een paspoort en ik een ID kaart.

Geen enkel probleem. Bij alle controles zijn we beide gelijk door gelaten.
Ook identificeren op bv campings was geen probleem met een ID kaart.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:28

Ik ben 4 jaar geleden naar Kroatie geweest en heb toen speciaal een paspoort aangevraagd.
Hoe het nu zit, dat weet ik niet. Op internet staan inderdaad tegenstrijdige berichten..
Anders even met de ambassade bellen?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:46

Even een leuke aanvulling.. Vandaag bij het gemeentehuis:

Ik uitleggen dat ik naar Kroatië wil en een paspoort wil.. Krijg ik van mevrouw daar aan de balie te horen dat ik in Kroatië binnen kan komen met ID..

Ik heb mijn paspoort gewoon aangevraagd, maar vond het zeer opmerkelijk dat een beambte dit aan mij vertelde, terwijl het dus officieel enzo niet mag.., maar wel wordt gedoogd..

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:57

Goed dat je toch een paspoort aangevraagd heb.
Op de achterkant van je ID staat ook wat officieel toegestaan is he :j Volgens mijn ID mag het dus nog niet (nog geen lid van de EU, en niet apart vermeld)

Ach, ik heb altijd al een paspoort gehad, en heb vanaf mijn 14e er een ID-kaart bij :)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:59

Jep, maar vind het érg raar dat de gemeente aangeeft dat het wel kan.. Vind het eigenlijk niet kunnen, die moeten het juist officieel aangeven vind ik!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:05

Ik ben ook met mijn ID kaart op vakantie geweest naar Tunesie. Staat ook niet in de lijst maar bij het reisbureau zeiden ze dat dat gewoon kon. En dan is Tunesie ook nog eens afrika dus denk dat Kroatie dan ook wel kan. Geloof niet dat al die bussen van Gogo beachmasters enz vol zitten met jeugd die allemaal een paspoort hebben.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:06

Ik ben vorig jaar naar Kroatie geweest. Ik had een paspoort aangevraagd voor de zekerheid. Mn ID liep ook bijna af. De halve bus had echter alleen een ID en was geen probleem. GoGo zei zelf dat het ook geen probleem was.