Vliegen met Ryan Air & handbagage

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

Vliegen met Ryan Air & handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 15:57

Morgen vlieg ik naar london voor 2 daagjes voor een studiereis.

Aangezien we arme studentjes zijn, vliegen wij met Ryan Air :P
Helaas mag je daar maar 10 kilo aan handbagage.. Daar gaat mijn geplande shop dag :')
Voor de 2 dagen zelf heb ik niet veel nodig, maar ik was stiekem van plan flink wat in te slaan bij de primark..

De spiegelreflex gaat ook mee, die weegt al wat, maar mijn vraag is:
Als ik een tas met handbagage meeneem, mag ik dan ook een aparte tas voor de camera?
Normaal gesproken mag dat wel, maar ook met ryan air?

fokfanaat

Re: Vliegen met Ryan Air & handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:58

volgens mij niet, ze zijn erg streng, en dat is wel logisch natuurlijk, kan wel, maar dan moet je bijbetalen.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:08

nee, mag niet.... Je moet hem ook in je handbagagetas stoppen. Ik heb afgelopen week met Ryanair gevlogen en ze zijn echt streng. Op schiphol ging het nog wel, maar op de terugweg moest alles gewogen worden, ook handbagage en je mag geen 2 stuks handbagage hebben.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:13

Klopt wat hier boven staat, slechts een stuk handbagage :)
Of bij lappen? :=

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:16

Plus, als je dan met te grote handbagage bij de gate komt dan mag je flink veel bijbetalen.
Kan me herinneren dat het met Wizzair zo was dat als je ruimbagage had je drie opties had: online boeken van te voren (15 euro), terplekke nog beslissen om het in te checken op het vliegveld (30 euro), of verplicht inchecken bij de gate (60 euro).

Maar als je een kleine trolley/sporttas meeneemt, kun je daar toch best veel in kwijt als je maar twee dagen weggaat? Het enige wat je meeneemt is toiletspullen en een schone onderbroek. De rest heb je al aan ;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:17

mirre schreef:
nee, mag niet.... Je moet hem ook in je handbagagetas stoppen. Ik heb afgelopen week met Ryanair gevlogen en ze zijn echt streng. Op schiphol ging het nog wel, maar op de terugweg moest alles gewogen worden, ook handbagage en je mag geen 2 stuks handbagage hebben.

ehh lijkt me ook wel logisch dat het op schiphol wel ging, ryanair vliegt niet vanaf amsterdam.. Dus heb je met een andere maatschappij gevlogen of het was Eindhoven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:27

Ryanair wordt idd steeds strenger is mijn ervaring. Laatst in Dublin moesten er zelfs mensen bij het boarden nog dingen opnieuw inpakken en anders maar gewoon achterlaten. Ik kon gelukkig wat kwijt in de zakken van mijn jas (alsof dat wat uitmaakt voor het totaalplaatje, maar goed, hun regels).

Ik zou iig het risico niet lopen (wat ik eerder nog wel aandurfde). Een camera moet idd in die ene handbagagetas passen.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:47

ik bedoelde ind. eindhoven, lekker slim!!! haha, wel een fijn vliegveld trouwens. Normaal vliegen we altijd vanaf schiphol, maar ik vond dit wel lekker klein.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:03

Je camera als je die om je nek hangt telt voor extra handbagage erg jammer, had ik ook last van. Gelukkig hoefde ik niet te shoppen :') Laagjes kleren aantrekken? :')

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:27

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:15

Tja, dat werken ze zo idd wel in de hand.

Wat ik al zei: in mijn jaszakken mocht ik mijn 'extra' bagage wel meenemen.

Creatief is het wel. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:19

Wij zijn net terug, idd één stuk handbagage, bij ons is niet gewogen overigens. Let op het formaat, anders kan je een nieuwe tas kopen op de luchthaven zagen we in Londen... Wij hebben gewoon de eerst dag als shopdag geplant en hadden dus ook geen kleren meegenomen. :+

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:19

Een paar weken geleden waren ze echt heel erg streng....zowel in Eindhoven, Brussel (Charleroi) en Porto. Een heel klein handtasje mocht al niet.....dus met 35 graden toch maar een jas aandoen en daar je ondergoed en sokken in doen. :D

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:20

Wegen doen ze btw niet....als hij maar binnen de maximale afmetingen blijft anders moet hij echt achterblijven of ingechecked worden.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:21

Ik vlieg in november ook met Ryanair naar Rome. Het is wel voor 4 dagen maar ik heb wel bagage "bijbesteld" :j
Ik durfde niet anders,stel dat ik niet toekwam met m'n 10 kg!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:22

Op de terugweg vanuit Stockholm werd wél gewogen.

Verder staat er iig op de meeste luchthavens een weegschaal waar je zelf voor de zekerheid nog even kunt wegen.

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:26

Eva___ schreef:
Ik vlieg in november ook met Ryanair naar Rome. Het is wel voor 4 dagen maar ik heb wel bagage "bijbesteld" :j
Ik durfde niet anders,stel dat ik niet toekwam met m'n 10 kg!

Ik ging voor 2 maanden naar Portugal, dat redden ik zeker niet met alleen handbagage. Ik had dus twee tassen bijgeboekt. :$

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:29

Haha ik negen keer op tien ook niet hoor, toch niet met alleen 10 kg :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:30

Het is ook niet zo dat je alleen maar met handbagage mag vliegen.

Je betaalt gewoon extra voor incheckbagage. En ik vind dat een heel mooi systeem. Bij andere maatschappijen zit dat standaard bij de ticketprijs in, maar ik vind het wel zo prettig dat ik er niet voor hoef te betalen als ik er geen gebruik van maak. ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:30

Ik heb meerdere keren Ryan Air gevlogen en heb voor korte weekenden altijd een kleine trolleykoffer bij me die precies binnen de afmeting past van hun handbagage eis (gewoon standaard kleine trolley koffer is dat) en daarnaast heb ik ook altijd nog een flinke schoudertas bij me waar vanalles (dus bijv. ook camera) in gaat.
Dat mocht altijd gewoon. Ik vloog wel alle keren vanaf Bremen (alleen vanaf daar kun je naar Malta) en niet in de zomervakantie, misschien dat het daar mee te maken heeft/had.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:32

Francis, mijn ervaring is helaas anders... Bij EasyJet werd het nog wel eens door de vingers gezien, maar vorig jaar ook niet meer. Dit jaar alleen nog met Ryanair en Wizzair gevlogen, maar zeer strenge controles gehad. Eén tas = één tas en anders check je er maar eentje in.

Ik gok het er iig niet meer op. :n

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:37

Paar jaar geleden heb ik dat ook gedaan, maar dat lukt nu echt niet meer. Er is gewoon veel te weinig bergruimte in de vliegtuigen voor de handbagage dus ze moeten zo streng zijn. Met een vol vliegtuig waren er al mensen met kleinere tassen die ze voor hun onder de stoel moesten laten.

@Karin: Ik vind het ook een ideaal systeem..ik moest tijdens mijn veblijf helaas een klein weekje terug naar huis en zo werk Ryan air ideaal. Online inchecken, gelijk de douane door en als je het vliegtuig uit komt gelijk op weg naar de taxi.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:41

Hmm, dan zijn ze idd veul strenger geworden want vorig jaar ging het alle drie de keren dat ik naar Malta ben gevlogen vanaf Bremen zonder problemen. Zowel heen als terug. En ik niet alleen hoor... zowat iedereen in't vliegtuig had naast een handkoffertje wel een handtas of klein rugzakje. Natuurlijk geen mega extra tas maar ik had de eerste keer een soort strandtas als 'schoudertas' en da's toch een redelijke tas. De tweede keer was m'n kind mee en hadden we beiden een trolley koffer en beiden nog een kleine rugzak voor paspoorten, iets te snaaien, camera en een boek e.d. (van die dingen die je in't vliegtuig wilt hebben).
Maar dat zeg ik.. wel vanaf Bremen, niet in Nederland dus.
Koffertje ging in't bagage compartiment boven 't hoofd, tas onder de stoel. Zo mocht dat gewoon, werd door de stewardessen ook zo verteld.

Maar je kunt 't altijd zo on-line boeken en mag het toch niet, dan check je je koffertje toch gewoon alsnog in. Da's bij Ryan Air ook een optie hoor. Je hoeft je spul echt niet achter te laten ofzo. Pas als je ook nog es boven het toegestane gewicht komt (daar zorgde ik dus wel voor onder te blijven), dan ga je ineens veel meer betalen en wordt 't een duur grapje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:49

In Dublin (februari, geen zomervakantie) mocht dat dus echt niet. :n

Hoewel ze bij Wizzair nog strenger schijnen te zijn en daar heb ik vorige week mensen met complete 60-liter-rugzakken als handbagage het vliegtuig in zien gaan. Hoezo willekeur? :?

Van alsnog inchecken ben ik persoonlijk niet zo'n fan. Ik weet dat er achter de schermen niet zachtzinnig met bagage wordt omgegaan en mijn fijnste handbagagetas is daar niet tegen bestand. Maar met een stevige trolley moet dat idd kunnen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:58

Francis schreef:
Maar je kunt 't altijd zo on-line boeken en mag het toch niet, dan check je je koffertje toch gewoon alsnog in. Da's bij Ryan Air ook een optie hoor.

Dat is inderdaad een optie, maar wel een duur grapje ;)

x_spekkie_x schreef:
Plus, als je dan met te grote handbagage bij de gate komt dan mag je flink veel bijbetalen.
Kan me herinneren dat het met Wizzair zo was dat als je ruimbagage had je drie opties had: online boeken van te voren (15 euro), terplekke nog beslissen om het in te checken op het vliegveld (30 euro), of verplicht inchecken bij de gate (60 euro) PER ENKELE REIS!!