Identiteitskaart - waar geldig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Identiteitskaart - waar geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:03

Hoi hoi!

Ja, ik weet dat het op de achterkant staat, ik heb er alleen even geen, want de levertijd van zo'n kreng is twee weken en ze doen niet aan spoedgevallen hier bij de gemeente, tenzij je bereid bent 100 euro extra te dokken. 8)7
Opmerkingen hierover kunnen dus worden weggelaten :)

Ik vroeg me dus af, kun je naar Marokko, Algerije of Tunesië met alleen een identiteitskaart? Of moet je dan een paspoort/speciaal visum of iets dergelijks aanvragen? Ik kan op internet geen eenduidig antwoord vinden, verschillende sites melden verschillende dingen, maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht.

Alvast bedankt! :)

Rienn

Re: Identiteitskaart - waar geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:05

Maar een id-kaart aanvragen duurt maar 5 werkdagen en als je hem kwijt bent 10 werkdagen.. of verschilt dat per gemeente.

Ik kan je verder niet helpen, ben de mijne kwijt, en heb ook al 100 euro moeten betalen voor een nieuwe. :P

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:06

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:07

Ik denk dat het verschilt... Hier duurt het vrij lang, zeker omdat dit een drukke tijd was, zei die meneer bij het gemeentehuis :\

Ah, dank je, Meryl! Toch niet goed gezocht dan. Misschien de verkeerde zoekterm gebruikt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:08

Achterop je ID staat toch waar hij geldig is :)
Ik dacht alleen voor landen van EU/Europa.
Visum moet je sowieso hebben in Marokko (eigen ervaring) andere landen weet ik niet.

Landen waarvoor de Nederlandse identiteitskaart geldig is
Andorra,
België,
Bulgarije
Cyprus,
Denemarken,
Duitsland,
Estland,
Finland,
Frankrijk,
Griekenland,
Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden),
Hongarije,
Ierland,
Italië,
Letland,
Liechtenstein,
Litouwen,
Luxemburg,
Malta,
Monaco,
Noorwegen,
Oostenrijk,
Polen,
Portugal (inclusief Madeira en de Azoren),
Roemenië
San Marino,
Slovenië,
Slowakije,
Spanje (inclusief de Canarische eilanden),
Turkije,
Tsjechië,
IJsland,
Zweden,
Zwitserland.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:09

Focussed schreef:
Achterop je ID staat toch waar hij geldig is :)
Ik dacht alleen voor landen van EU/Europa.
Visum moet je sowieso hebben in Marokko (eigen ervaring) andere landen weet ik niet.

Ik heb er geen, hij is in aanvraag :P

Ik zie op de site van Meryl dat je inderdaad een paspoort moet hebben voor de landen die ik in de OP noemde... Dus dan wordt het een andere vakantiebestemming kiezen :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:10

God lezen is ook een vak apart voor mij geloof ik _O-
Heb zeker stront in m'n ogen _O-

Balen dat je een andere bestemming moet kiezen dan.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:11

Turkije moet je ook een visum hebben. Tenminste, paar jaar geleden nog wel toen ik er geweest ben.

Wel apart dat het zo verschilt per gemeente, zal qua prijs dan ook wel een groot verschil zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:12

Rienn schreef:
Turkije moet je ook een visum hebben. Tenminste, paar jaar geleden nog wel toen ik er geweest ben.

Wel apart dat het zo verschilt per gemeente, zal qua prijs dan ook wel een groot verschil zijn.

Klopt, vorig jaar nog geweest. Visum krijg je daar als je het land in wilt (dus als je op het vliegveld door de douane gaat), mag je wel meteen €15,- voor dokken. Dus contant geld moet je dan bij je hebben.

Wij gaan deze zomer naar Vietnam en Hong-Kong en daar moet je van te voren juist weer je visum aanvragen, echt wat een ingewikkelde zooi allemaal _O-

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:13

Focussed schreef:
God lezen is ook een vak apart voor mij geloof ik _O-
Heb zeker stront in m'n ogen _O-

Balen dat je een andere bestemming moet kiezen dan.

Geeft niet hoor :P
Ach, genoeg andere mooie landen toch? :)

Rienn schreef:

Ik weet het niet, mijn ma heeft hem gelukkig betaald, maar die 100 euro extra voor spoed werd haar toch iets te gortig. Snap ik ook wel hoor.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:14

Je zal het maar niet door hebben dat je van te voren een visum moet aanvragen. Sta je daar. :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:14

Rienn schreef:
Je zal het maar niet door hebben dat je van te voren een visum moet aanvragen. Sta je daar. :')

Zou aardig l*llig zijn _O-

De meeste vliegmaatschappijen en reisorganisaties melden het bij het boeken :j

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:15

Hm toen ik naar turkije ging niet, maar misschien ligt het aan je bestemming, of je naar europees turkije of aziatisch turkije gaat?

Vind het een beetje naief om te denken dat je met een idkaart naar marokko denkt te kunnen eigenlijk. Er zijn niet voor niets paspoorten...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:16

Bzoem schreef:
Hm toen ik naar turkije ging niet, maar misschien ligt het aan je bestemming, of je naar europees turkije of aziatisch turkije gaat?

Vind het een beetje naief om te denken dat je met een idkaart naar marokko denkt te kunnen eigenlijk. Er zijn niet voor niets paspoorten...

Het was een vraag, geen gedachte, dus meteen zo'n toon aanslaan hoeft nou ook weer niet.
Naar sommige landen niet te ver buiten de EU kan het wel en het verandert ook nog wel eens, vandaar.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:21

Noorwegen en Zwitserland kom je dus ook gewoon binnen met ID. Maar ik snap je opmerking over 'ver uit EU wel toegankelijk met alleen ID kaart' niet echt want ik zou niet echt weten welke landen dat zijn.

Ik weet niet wat voor vakantie jullie willen, rondreizen, strandhangen, wandelen/fietsen in natuur o.i.d..
Bijv in Slovenie is er enorm veel natuur, prachtig. In Kroatie kun je aan het kust heel fijn aan strand liggen. In Bulgarije aan de kust idem (neem dan niet de toeristische plaatjes zoals Burgas/Nessebar of Varna*dit valt nog wel mee, heeft zelfs een eigen vliegveld*)
In Oost Europa zijn er veel prachtige landen waar ze ook een fijn klimaat hebben. Nadeel dat je voor sommige landen echt een paspoort moet hebben.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 20:45

MoonChloe schreef:
Noorwegen en Zwitserland kom je dus ook gewoon binnen met ID. Maar ik snap je opmerking over 'ver uit EU wel toegankelijk met alleen ID kaart' niet echt want ik zou niet echt weten welke landen dat zijn.

Ik weet niet wat voor vakantie jullie willen, rondreizen, strandhangen, wandelen/fietsen in natuur o.i.d..
Bijv in Slovenie is er enorm veel natuur, prachtig. In Kroatie kun je aan het kust heel fijn aan strand liggen. In Bulgarije aan de kust idem (neem dan niet de toeristische plaatjes zoals Burgas/Nessebar of Varna*dit valt nog wel mee, heeft zelfs een eigen vliegveld*)
In Oost Europa zijn er veel prachtige landen waar ze ook een fijn klimaat hebben. Nadeel dat je voor sommige landen echt een paspoort moet hebben.

Kroatië hoort niet bij de EU geloof ik, staat in elk geval ook niet in de landen waar je met ID binnen komt, helaas :\
Ik zei trouwens "niet te ver buiten de EU", zoals dus Turkije bijvoorbeeld. Verder ben ik in Tsjechië, Slowakije en Bulgarije al geweest, dus ik wilde wel eens wat anders.
Maar de keuze gaat dan waarschijnlijk toch naar Helsinki of Stockholm, want Scandinavië lijkt me ook heel gaaf :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:58

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 22:01

Is het ook, maar ik wil het heel graag een keertje zien, dus ik denk dat ik daar toch heen ga :)

Hm, vreemd dat het volgens die site wel kan. Maar wel fijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:06

Met ID kaart kan je ook naar tunesie mits je in bezit bent van een hotelvoucher en niet enkel een losse vlucht geboekt hebt (voor bijvoorbeeld familiebezoek).

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 22:08

Oké, handig om te weten!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:08

Sorry Melsh, m'n opmerking was niet op 'die toon' bedoeld, maar een beetje verbaasd van mijn kant denk ik.
Die lijst van Focussed staat officieel op internet op de site daarboven. Verder weet ik het ook niet eerlijk gezegd.
Maar succes verder met de zoektocht, Scandinavië lijkt me héél mooi maar idd erg prijzig. Slovenië is trouwens ook een aanrader, prachtige natuur daar en een beetje in het zuiden en je fietst zo naar het (misschien Italiaanse) strand :P

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:58

Hm, dan heb ik hem waarschijnlijk verkeerd opgevat door het woord naïef...
Ligt Slovenië aan de kust dan? :o?
Ik had toch beter op moeten letten bij topografie...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:35

Ja hoor maar wel een heeel klein stukje kust dus zou eerder naar kroatie gaan voor strandvakantie :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:42

Haha, oké :P

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:44

ja kroatie kan!
ben ik vorig jaar ook geweest met alleen mijn ID ;)