Hallo, Omdat ik volgend jaar februari stage ga lopen in Willemstad zou ik graag meer informatie willen over het leven op Curacao! Ik heb al diverse verhalen gehoord en gelezen, zowel positief als negatief! Zijn er bokkers die hun ervaringen willen delen of eventuele tips hebben? Alvast bedankt!
Ik heb net in een ander topic een aantal hotspots geplaatst, dus als je gaat; moet je die even checken! Verder heeft Curacao een eigen stagebureau, daar zou je ook eens wat informatie kunnen opvragen!
Dit wil ik wel even kwijt: toen ik 16 was, mocht ik van moeders kiezen waar ik heen wilde op vakantie. Mijn keuze was snel gemaakt; Curacao. Moeders vond het een iets minder plan, dus zijn we een weekje Curacao en een weekje Aruba gegaan. Uiteindelijk is Aruba me 10 x beter bevallen en daar ben ik ook naar terug gegaan! In vergelijking is Curacao wat crimineler en ik vond Aruba als eiland op zich mooier! (Wat ik natuurlijk niet wou toegeven; je zal je moeder ook gelijk geven )
Verder op zich niks mis mee hoor!
En zoals verootjoo zegt; het leven gaat 'poco poco' Reisgidsen komen uren te laat, uberhaupt iedereen waar je een afspraak mee maakt. Bussen rijden niet op tijd, het is een hele andere levensstijl! Maar wel vet tof!
Twee klasgenoten (jongens) willen ook stage gaan lopen op Curacao.
Die vertelden idd ook dat alles niet op tijd gaat, dat je maar moet zien wanneer de bussen komen enzo.
Lisan89
Geplaatst: 28-06-10 22:56
OWww die herinner ik me ook nog, amerikanen die op een bord vol (en dan echt een berg !) patatmet een halve fles ketchup leegknijpen om er vervolgens ook nog 3 pizzaslices op te leggen, en het geheel op te eten! unbelievable Maar, dat deden ze op aruba ook
bedouin
Geplaatst: 29-06-10 08:08
Marleen, er zitten een aantal bokkers in Curacao. Die kun je vast wel pb-en via het tijdzone topic [HK] Bokkers in een ander tijdzone... kun je ze direct achterhalen.
Een vriendin van mij loopt stage in Curacao. Als je wil kan je me een pb sturen, dan geef ik de link van haar blog. Dan kan je een beetje lezen hoe het er aan toe gaat
Melia
Geplaatst: 02-07-10 22:47
Ik ken ook mensen die daar stage hebben gelopen, kon er zelf ook heen met m'n opleiding maar dat is absoluut niets voor mij.
Wij kregen vooral verhalen te horen van dat je niet alleen over straat kunt, alle kerels lopen op je af, je moet zelfs in je appartementje alles op slot hebben, er zit geloof ik ook speciaal wat voor de ramen en deuren zodat ze niet naar binnen kunnen. Opletten voor je geld. Ook hebben ze geen warme douches, overal kakkerlakken en andere vieze beesten, ook in je aanrechtkastjes enzo . Maar verder is het er natuurlijk overdag heerlijk warm, ik geloof dat het er om 's avonds 7 uur weer donker is ofzo? Hun moesten dan vooral vroeg eruit en dan tegen 14 uur ofzo waren ze klaar vanwege de hitte en dan nog lekker de middag voor jezelf. Maargoed... dit is wat ik gehoord heb, zijn vooral veel negatieve dingen natuurlijk, die positieve ben ik een beetje kwijt , is al een paar jaar geleden.
Ik ben zelf een paar weken geleden teruggekomen van Curacao. Het is mij niet zo goed bevallen daar als dat ik gedacht had.
Ik voelde me er niet veilig (zie reactie van Henrieke) en de hygiëne is er op veel plaatsen gewoon echt slecht. De mensen doen waar ze zin aan hebben wanneer ze daar zin aan hebben en dat is eigenlijk gewoon een kwestie van wennen
Daarbij moet je er rekening mee houden dat het een eiland is. Ik weet niet hoe lang je stage moet lopen maar na een half jaar heb je het wel echt gezien daar volgens mij.
Willemstad is trouwens niet echt aan de orde: Dat wordt verdeeld in Punda en Otro Banda. De meeste studenten daar wonen geloof ik in Punda en ik zou dus ook als je gaat daar een kamer zoeken Lekker dichtbij alle uitgaansgelegenheden.
Mocht je nog vragen hebben kan je altijd pb'en
Anouk01
Geplaatst: 04-07-10 10:05
Mijn buren zijn naar Curacao geemigreerd. Het is hard werken voor je centen, de lonen zijn heel anders dan hier. Maar ze redden het Samen met hun 3 kinderen. Over de criminaliteit.. Mijn buurvrouw zegt het is ook maar net wat je zelf uitstraalt..Zij vond het in het begin nog wel eens eng om te gaan pinnen als er locals om haar heen stonden, ging ze gerust een automaatje verder. En reed ze savonds alleen met de ramen dicht en deuren op slot in de auto, En vooral ook niet stoppen voor iemand. Want ja hun hun zijn helaas ook overvallen. Maar dat kan je hier ook gebeuren! Ik heb ze nu 2 x opgezocht en ik ben echt verliefd op het eiland. Gaan volgend jaar zeker weer heen en als het aan mij vriend ligt een enkele vlucht
rowo
Geplaatst: 04-07-10 10:07
Vriendlief heeft er in 2005 vijf maand gewoond/stage gelopen en ik ben er ook een maand geweest. In 2007 zijn we een keer terug gegaan en ik vond de criminaliteit echt heel erg gestegen.. Je moest gewoon je autodeuren op slot doen als je reed, want ze konden je bij de stoplichten overvallen Dat vond ik toch wel echt minder. Maar als je gewoon goed oppast is er niets aan de hand.
T is iig een prachtig eiland, waar op zich genoeg te doen is en uiteraard altijd mooi weer!
Ik woon er nu twee jaar en heb van al het bovenstaande negatieve nog nooit last gehad!
Als je niet uren wilt staan wachten bij de bushalte kun je het beste een auto huren of even kopen, dan ben je dáár in ieder geval niet van afhankelijk.
Verder valt het allemaal reuze mee als je je maar opstelt als gast, niet te popie jopie gaat doen want daar houden ze niet zo van. ( helaas is het omgekeerd is NL de andere kant) Je hoeft niet meteen bang te zijn dat ze je wat aan doen, tuurlijk roepen ze weleens naar je, maar dan is het maar net hoe je reageert daarop. Als jij chagrijnig doet tegen ze, gaan ze gewoon door en als je normaal terugpraat is er echt niets aan de hand hoor.
Vind het zel wel heel jammer dat er zoveel negativiteit over het eiland wordt verteld, het is een super eiland met (net als overal) plekken waar je in het donker niet als meisje alleen over straat kunt.
Joyce_
Geplaatst: 20-08-10 22:33
Leuk dat ik dit topic zie.
Ik ben me heel serieus aan het oriënteren op een stage in het buitenland. Vóór oktober zal ik de keuze moeten maken of ik naar het buitenland wil voor 5 maanden, lastige is alleen dat het pas Januari/februari 2012 zal zijn, eer ik daar heen kan voor school.
Door de verhalen over de criminaliteit ben ik toch wat terughoudend geworden (en neig ik naar Aruba), maar als ik dan lees dat Replay daar woont en zegt dat het wel meevalt.. Hmm, lastig, ik ga me goed inlezen. Het trekt me heel erg, maar weet ook dat ik me mijn afgelopen vakantie in Ghana (ook bevolkt met mensen die de tijd hebben ) erg heb geërgerd aan het "Ja, ik kom om 2 uur. Kan ook 5 uur zijn. Of misschien zie je me na 8en. En anders kom ik morgen wel!". Daar zal ik me echt op moeten instellen..
Verder lijkt het me een droom om 5 maanden iets te doen wat je de rest van je leven niet meer zal doen. Een andere cultuur, prachtige natuur, een instelling helpen beter te worden dankzij westerse kennis en daar de inwoners weer mee helpen.. Prachtig, lijkt me het. Maar, ik twijfel dus nog tussen Curacao en Aruba. Kan iemand nog meer vergelijkingen geven?
Mijn broer is op beide geweest, heeft op Curacao gewoond (leger) maar hij vind Aruba leuker. Mooier eiland en hij vond de mensen prettiger. Wij gingen naar Aruba op vakantie (Geweldig!) en hadden tussen stop gemaakt op Curacao. Serieus... Ben alleen op het vliegveld geweest van Curacao maar ik vond de mensen daar veel botter en minder vriendelijk.
Ik ben nog nooit op Aruba geweest en heb er ook niet veel over gehoord, maar ik denk dat Aruba een betere keuze zal zijn. Het meisje dat ik ken die op stage naar Curacao ging, had het eiland na een paar weken al wel gezien. Ik heb het idee dat er op Aruba dan meer te beleven en te zien is
Saar4
Geplaatst: 22-08-10 16:39
Ik kom elk jaar wel op Curaçao voor familiebezoek. Ik herken de verhalen over criminaliteit helemaal niet. Ik vind het niet erger dan in Nederland. Hangt er ook maar vanaf wat je gewend bent. Als je bent opgegroeid in Lutjebroek en in Punda gaat wonen kan ik me voorstellen dat je je onveilig voelt. Maar als je buiten de stad woont of zelf uit een wat grotere stad komt, denk ik niet dat je veel verschil zal merken.
Leer Papiamento als je er langere tijd gaat blijven, daar reageren mensen heel erg positief op. En denk niet dat je Nederland in de caribbean gaat vinden omdat ze toevallig Nederlands spreken. Het is een compleet andere cultuur waar je aan zult moeten wennen. Ik kan Curaçao alleen maar aanraden. Er is genoeg te zien en te doen en het is een prachtig eiland.
Roane
Geplaatst: 23-08-10 19:46
Ik lees even mee, ik heb mogelijk ook kans op een stage op Curacao
Hier nog iemand die al 20 jaar regelmatig op curaçao komt en die de criminaliteit mee vindt vallen. Vroeger ( en dan spreek ik over 10 jaar terug) was het inderdaad een stuk crimineler. Maar de laatste jaren heb ik nooit iets meegemaakt waardoor ik angstig werd en het wordt alleen maar beter.
Sommige buurten kun je 's avond als vrouw zijnde toch beter ontwijken, maar dat geldt ook hier in Rotterdam. Daar wil ik sommige wijken toch ook echt niet over straat.. Sterker nog. Ik voel me op Curaçao veiliger dan in Rotterdam.
_Vanes_
Geplaatst: 27-08-10 16:48
Ik woon er nu ook zo'n 8 maanden op Curacao. met de juiste instelling en aanpassingen aan het wonen heb ik nog geen vervelende dingen meegemaakt wbt criminaliteit en ik hoop dat zo te houden. Ik had niet verwacht dat ik gewoon zou kunnen gaan wandelen (na een autorit) met de hond, maar dat kan dus gelukkig wel. Ik beweeg me dus vrijer rond, dan dat ik verwacht had. Er zijn plekjes en hoekjes waar je gewoon niet alleen en/of in het donker moet komen,net als in NL!.....Helaas horen de stagaires wel meer tot de doelgroep voor diefstal/overval, dus wel blijven opletten! (hebben altijd een camera en laptop)