Twijfels vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Twijfels vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:23

Ik ben vast niet de enige die twijfelt over mijn vakantie, daarom open ik dit topic.

Het is natuurlijk algemeen bekend dat de aswolk ontzettend veel problemen oplevert voor het vliegverkeer. Afgelopen weekend werd er bekend gemaakt dat de laatste uitbarsting 2 jaar heeft geduurd, en dat deze uitbarsting ook nog wel eens een aantal maanden of jaren kon duren.
In februari heb ik mijn vakantie naar Griekenland geboekt, de eerste vakantie voor mij en mijn vriend helemaal alleen en samen. Da's natuurlijk best speciaal en hebben we er dus ook vrij veel geld voor aan de kant gelegd. Maar met die aswolk begin ik toch te twijfelen.. Stel dat die aswolk weer deze kant op wordt geblazen de 30ste van juli.. dan zit ik met de gebakken peren. Niemand die mijn geld terug kan geven. Daarnaast ga ik maar 8 dagen.. dus stel dat dat gebeurd, dan kan ik gewoon nietmeer op vakantie. Dat zou me nieteens zo onwijs veel uitmaken, plezier in eigen land kan immers ook. Maar het geld dat ik dan kwijt raak..

Nu ben ik dus aan het denken.. speel ik het op 'safe'.. Dan haal ik mijn aanbetaling terug en boek ik een vakantie in de buurt? Of neem ik het risico om al mijn geld kwijt te raken, maar heb ik misschien een geweldige vakantie met mijn vriend samen?

Lopen jullie ook tegen dit dilemma aan? Hoe hebben jullie de knoop doorgehakt of wat zouden jullie doen?

Kaatje64

Re: Twijfels vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:25

Mijn dochter en zoon zouden 4 weken geleden met het vliegtuig naar Turkije gaan, maar dat ging vanwege de aswolk niet door. Gelukkig hebben ze al het geld terug gekregen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:27

Ben je daadwerkelijk al je geld kwijt als blijkt dat die aswolk er op dat moment is?

Wij hebben er ook zeker over nagedacht (vertrekken 27 juni). Maar wij laten alles gewoon en hopen dat het goed gaat. We zeggen altijd maar: als we er maar komen, dan zijn we al tevreden (duurt het langer voordat we terug kunnen...dat maakt niet uit :P).

Wij gaan overigens naar Canarische eilanden :). Ik zou niet zo snel je vakantie annuleren, er zijn genoeg andere mogelijkheden om evt wel op vakantie te kunnen (omboeken naar ander vliegveld wat wel mag vliegen, bus, trein).

Mijn vakantie is mij heilig en ik ben ook als de dood dat die stomme vulkaan gaat spuwen als wij moeten vliegen. Maar aan de andere kant heb ik met dat soort dingen altijd wel geluk, dus gaat het dit keer ook gewoon goed :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:27

hmmm aswolk + griekenland in economische crisis
ik zou lekker eieren voor mijn geld kiezen :o

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:29

Anne. schreef:
Het is natuurlijk algemeen bekend dat de aswolk ontzettend veel problemen oplevert voor het vliegverkeer. Afgelopen weekend werd er bekend gemaakt dat de laatste uitbarsting 2 jaar heeft geduurd, en dat deze uitbarsting ook nog wel eens een aantal maanden of jaren kon duren.

Die uitbarsting waar men 2 jaar last van heeft gehad werd (als ik het niet verkeerd heb) veroorzaakt door de slapende grote broer van de IJslandse vulkaan die nu uitgebarsten is :)
Maar dat neemt niet weg dat we hier inderdaad nog lang last van hebben...
Laatst bijgewerkt door Szan op 18-05-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:30

ikdoemaarwat schreef:

Ja, precies. Dalijk gaat de luchtverkeersleiding weer staken omdat ze geen 30ste maand krijgen ofzo :')
Ik weet het echt niet hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:32

Indien de aswolk er nog hangt krijg je je kosten gewoon vergoed :)

Ik ga ook naar Griekenland om en rond die periode, wij gaan gewoon, ik kon ondanks de wolk laatst ook op en neer naar kopenhagen vliegen. :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:33

Al dat gezever over die crisis in Griekenland. Als jij lekker op Kos/Kreta/whatever zit dan merk je daar niets van hoor :n. Hoogstens als je in Athene bent.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:35

Manon_ schreef:
Al dat gezever over die crisis in Griekenland. Als jij lekker op Kos/Kreta/whatever zit dan merk je daar niets van hoor :n. Hoogstens als je in Athene bent.

Tenzij de luchtverkeersleiding staakt. ;)

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:36

Ik zit in precies dezelfde situatie!
Ik ga ook voor het eerst met mn vriend op 26 juli naar Griekenland

Maar ik maak me er niet druk om.. Gaat vast allemaal wel goed en anders hebben we gewoon het recht om het geld terug te vragen :)
We zien het vanzelf wel ;)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:37

Ik vlieg 31 mei naar Griekenland, ik hoop dat ik kan vliegen natuurlijk. Ik ga 11 dagen dus 1 dagje vertraging kan er wel bij..
Nu Griekenland in een grote crisis zit hebben ze de toeristen extra hard nodig! Gewoon gaan zou ik zeggen.. Je krijgt het geld trouwns terug mocht er niet gevlogen kunnen worden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:38

ikdoemaarwat schreef:

Dit zou ik ook doen... mocht je vliegtuig gaan zit je straks in een burgeroorlog achtige situatie... (van wat ik laatsts zo met een oor meekreeg op de tv)
Ik zou iets doen waar je lekker samen met de auto heen kan ;)

Eerste vakantie van vriendlief en mij was 4 dagen zeeland samen met de auto... (waren 4 maand bij elkaar) het was fantastisch! Ik heb in de zomer in 10 dagen tijd 2 grootouders verloren en geen vakantie gehad, daarna volgde de oogst bij vriendlief op de boerderij. Gelukkig was die eind augustus klaar en konden we nog even een weekend weg voordat ik weer aan de studie moest. Het was kort, spontaan, maar het was fantastisch!
Je kan beter op je dooie gemakje ergens lekker samen zitten, al zit je in zeeland of ergens in de buurt. Als je maar met z'n tweeën bent en het gezellig hebt! :D

Snap dat het een teleurstelling is om te annuleren maar denk dat de teleurstelling nog veel groter is als straks je vlucht niet gaat (en je je geld kwijt bent) of dat je vlucht wel gaat maar griekenland door crisis en alles enorm tegenvalt... Dan kan je beter verder sparen voor volgend jaar of dit jaar nog ergens anders heen gaan (bv duitsland of richting frankrijk?).
Aan de moezel in duitsland is het ook heerlijk vertoeven, zwarte woud (zuid duitsland) is ook prachtig (zowel voor actieve als voor rust vakantie).

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:42

Voor Burgeroorlogen ben ik niet bang hoor. Ik ga naar Karpathos, da's zo'n klein eilandje.. Maarja.. staking van de luchtverkeersleiding of die stomme aswolk kunnen het wel vervelend maken.

Iedereen die zegt dat je je geld terugkrijgt.. dat weet ik zo net nog niet. De vliegmaatschappijen hebben dan verliezen, net als de reisbureau's.. voor hen is het ook een geval van overmacht.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:44

Ik hoop vrijdag a.s. naar Amerika te vliegen voor 2 weken,
nu maar hopen dat er gevlogen gaat worden,
maar veiligheid gaat uiteraard boven alles.
Laatst bijgewerkt door LiesM op 18-05-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:44

Als je in een vakantieoord zit en/of op de griekse eilanden valt het allemaal best mee hoor :). En daarbij is het ook daar dat je het met zijn tweeen moet doen ;).

Mijn kan je overal neerzetten, heb al vanalles meegemaakt als het gaat om vakanties en het is altijd lachen/gieren/brullen. Maar inderdaad als je gaat lopen stressen om oorlogtaferelen, aswolken, stakingen...dán wordt je vakantie inderdaad geen vakantie.

Vakantie is genieten en maak er dan ook wat van. Always look on the bright sight of live...tudum tutumtutudemtudem...
Ilsemarie, wat ik hiermee wil zeggen is dat je er heel veel andere aspecten bijtrekt die er niks mee te maken hebben. Fantastisch dat jullie het leuk hebben gehad en dat jullie niet persé ver weg willen.... andere mensen willen dat misschien juist wel :)

Maar ts, volgens mij krijg je dus gewoon je geld terug :j. Lukt het nu allemaal niet op het laatste moment, dan zoek je toch op het laatste moment een andere last-minute die te bereiken is met de trein/boot/bus? Koffers zijn dan al gepakt, geld is weer terug :P.

Tenminste dat is wat ik zou doen denk ik :j.

[edit] ik moet ook altijd lachen om ons Nederlanders die zich nu al druk maken over ruim 2 maanden :P. Waarom zit er geen aan/uit knopje op die vulkaan :Y) .
Kapathos is leeeeeeeuuuuuuuuuuk :D. Vriendin ivan me is er geweest!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:48

zap schreef:
Maar ts, volgens mij krijg je dus gewoon je geld terug :j. Lukt het nu allemaal niet op het laatste moment, dan zoek je toch op het laatste moment een andere last-minute die te bereiken is met de trein/boot/bus? Koffers zijn dan al gepakt, geld is weer terug :P.

[edit] ik moet ook altijd lachen om ons Nederlanders die zich nu al druk maken over ruim 2 maanden :P. Waarom zit er geen aan/uit knopje op die vulkaan :Y) .

Weetje, als ik het financieel breed had gehad, dan had het me ook allemaal geen flikker uitgemaakt.. maar ik kan het me gewoon niet permitteren om zoveel geld weg te gooien.
Ik ga eens opzoeken hoe dat zit met geld terug krijgen tijdens aswolkaanvallen :P Ik ben er van overtuigd dat ik dan gewoon zonder mijn centjes zit hoor.. :=

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:50

Zap, ben het helemaal met je eens! Er is overal een oplossing voor! Karpathos is inderdaad leuk, ben er geweest. Ik ga naar Chios dit jaar, eerste keer. De Grieken hebben ons hard nodig! De eilandbewoners zijn ook niet gek, veel eilanden zijn afhankelijk van de toeristen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:50

@zap: zeg ik ergens dat we graag dicht bij huis zitten dan? ik wil ook graag nog verweg maar dat ging toen toevallig even niet. Ik wilde haar alleen evne een hart onder de riem steken, sorry hoor ;)

@anne: heb je verblijf + vlucht ine en keer geboekt? weet niet hoe dat in NL heet maar in duitsland noem je dat pauschal reise, dan heb je geloof ik de meeste kans om je geld terug te krijgen!

Ik kan me niet voorstellen dat je dat geld binnen een paar dagen op je rekening hebt staan? :=

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:52

Pakketreis is het dan denk ik :)

Sorry had je dan verkeerd begrepen (overigens vlieg ik in Augustus nog een keer....niet overnadenken :D)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:52

Ja, verblijf en vlucht in een keer, bij Arke.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:55

zap schreef:
Als je in een vakantieoord zit en/of op de griekse eilanden valt het allemaal best mee hoor :). En daarbij is het ook daar dat je het met zijn tweeen moet doen ;).

Mijn kan je overal neerzetten, heb al vanalles meegemaakt als het gaat om vakanties en het is altijd lachen/gieren/brullen. Maar inderdaad als je gaat lopen stressen om oorlogtaferelen, aswolken, stakingen...dán wordt je vakantie inderdaad geen vakantie.

Vakantie is genieten en maak er dan ook wat van. Always look on the bright sight of live...tudum tutumtutudemtudem...
Ilsemarie, wat ik hiermee wil zeggen is dat je er heel veel andere aspecten bijtrekt die er niks mee te maken hebben. Fantastisch dat jullie het leuk hebben gehad en dat jullie niet persé ver weg willen.... andere mensen willen dat misschien juist wel :)

Je haalt me de woorden uit de mond! Als je nu al moet gaan stressen over een aswolk, "burgeroorlog" of stakingen, kun je maar beter thuis blijven. := :o
Positief denken: je gaat van de zomer lekker op vakantie, mochten er stakingen zijn dan zie je dat dan wel weer. Doe eens gek en laat het gewoon op je afkomen. Wedden dat alles gewoon losloopt en je een leuke vakantie hebt? ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:02

Juist, niet druk maken en gewoon op je af laten komen. Geloof mij maar, je komt er echt wel (hetzij op een hele andere manier :P). Zo zijn wij tot 2x toe niet opgehaald door een transfer heel laat in de avond (11 uur s'nachts) en we konden de ranch niet bereiken, gestolen portemonnee + geen ID meer (maar wel moeten vliegen een paar dagen late), belangrijke telefoonnummers vergeten en geen beltegoed hebben om je 'taxi' op te halen', midden in de nacht verdwaald zijn en niet meer weten hoe je thuis moet komen omdat de taxi je niet verstaat (en als hij verstaat, niet weet waar het is...), in het bos de groep kwijtraken en een meer dan een uur lang alleen ronddwalen (we waren met zijn drietjes), urenlang vaststaan op een vliegveld omdat je het vliegtuig niet uitmag (de rest ook niet hoor :P), treinen die niet rijden maar jij wel naar Schiphol moet, 1,5 week lang in de regen in je tent in zuid-frankrijk zitten, paar dagen in de vrieskou kamperen, bijna het loodje leggen tijdens surfen...en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je het zo zou lezen, moet je maar nooit meer op vakantie gaan. Maar omdat we alles op ons af lieten komen en overal om hebben gelachen en vooral 'als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat' is alles goedgekomen :D (al vinden mijn ouders het nog steeds niet altijd even leuk als ik wegga...ze weten wel dat we goed en wel aankomen/thuiskomen, maar meer willen ze ook niet meer weten)

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:08

Ik hoop aanstaande donderdag naar Kreta te vliegen (ook met Arke). Zo ver ik weet krijgen wij gewoon ons geld terug (of een alternatief aangeboden) mochten we donderdag niet kunnen vliegen.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Wie weet is het binnenkort voorbij met die vulkaan :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:10

Ach ik moet 4 tot 6 keer vliegen deze zomer.
Vliegen ze niet wat ik eigenlijk niet verwacht, ga ik gewoon met auto/bus/trein/boot whatever. Ik laat mijn vakantie/vergaderingen niet verpesten door niet vliegende vliegtuigen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:20

LZP --> BI