Op wereldreis, wat MOET je zien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suor

Op wereldreis, wat MOET je zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:23

Hoi Bokkers,

Vorige week hebben mijn vriendin en ik eindelijk de knoop doorgehakt en besloten dat we op wereldreis gaan! Ik studeer in oktober/november af en het is de bedoeling dat we in januari 2011 vertrekken. We zijn nu bezig ons te oriënteren op waar we allemaal naar toe willen en wat we willen doen. Eigenlijk is het enige dat al vaststaat dat we de Chinese muur willen zien en dat we willen eindigen in New York.

Duss mijn vraag aan jullie: Als je op wereldreis gaat, wat zijn landen/steden/dingen die je absoluut gezien moet hebben?!

En als jullie nog andere tips hebben mbt het plannen en dingen waar je rekening mee moet houden, zijn die natuurlijk ook van harte welkom :)!

zap

Re: Op wereldreis, wat MOET je zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:30

Wat gaaaaaf! Superstoer!!

Hoe lang willen jullie gaan?

Waar liggen jullie intresses? Natuur/cultuur? Dat kan nogal schelen natuurlijk.

Als ik op wereldreis zou gaan, zou ik zowiezo dit willen zien:
- Australië (grote riffen)
- Nieuw Zeeland
- Alaska
- China (inderdaad Chinese muur)
- Nepal/tibet (mount everest)
- Noord-Amerika (zuid-west kust)
- De grand-canyon
- Himalaya
- echt tropisch regenwoud
- Hawaii :D

En ik zou erg graag een mooie/grote (werkende) vulkaan opzoeken.

Overigens zou ik Europa overslaan, daar kan je altijd nog heen denk ik ik altijd maar.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:32

ik zou geen europa doen inderdaad, dat kan altijd nog met stedentrips.

ik zou naar afrika gaan ( safari) EN AL het bovenstaande.
las vagas, laqguna beach ( amerika)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:34

Oja, vergeet ik Afrika gewoon. Inderdaad Safari en op bezoek naar bij de echte 'stammen' en natuurlijk de Sahara bekijken :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:40

Paaseiland, Galapagos eilanden, Maya en Incatempels door heel Midden- en Zuid-Amerika.
Wat ik je ook aan kan raden, als je helemaal off the beaten track wilt gaan (om maar ff in LP termen te blijven :D ) is Caye Caulker, een klein koraaleiland in de Caraibische zee, helemaal het einde! Eilandje is 2 km lang en 500 m breed, hoort bij Belize, wat tussen Mexico en Guatemala in ligt. Ook de eilanden Utila en Roatan voor de kust van Honduras zijn geweldig. Dolfijnen, manatees en heel veel rif, veel duiken en snorkelen dus!
Verder hoop ik dat je een flink bedrag gespaard hebt, reizen zonder werken is zeer duur... Ik schat dat je voor een vol jaar reizen en echt de wereld rond, dus veel vliegen, aan 20.000 euro moet denken! (Tenzij je in superdeluxe hotels gaat zitten ;) ) Wij overnachtten in Midden-Amerika voor 1 dollar 50, terwijl je ook voor 15 dollar kon overnachten. Bedbugs zijn dan wel een ingecalculeerd risico :+

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:03

Bedankt voor jullie reacties :D!

@ Zap: haha jaaa stoer he 8-) Het is bij mij nog niet helemaal doorgedrongen dat we het ook echt gaan doen, we roepen het al jaaaren maar eigenlijk is er nog nooit een goed moment geweest. En voordat we dalijk allebei echt aan het werk zijn hebben we besloten het nu gewoon echt te gaan doen!

We gaan niet zo heel lang hoor, rond de 3 maanden met eventueel een uitloop naar 4. De Mount Everest is wel een heel goed idee! Evenals de Himalaya en een vulkaan! Haha Hawaii hadden we zelf ook al bedacht, of in ieder geval een tropisch eiland!

@ LiesJ: Europa doen we inderdaad niet hoor! Ik heb zelf ook al aardig wat van Europa gezien dus dat vind ik zonde om ook in die 3 maanden te doen.

Mijn vriendin ziet Afrika niet zo zitten, dus dat slaan we waarschijnlijk over. Ik wil er zelf wel heel graag heen, maar dat komt sowieso nog een keer!

@ Grobegni: Dankjewel voor de tips, daar kunnen we wat mee! Ik begrijp dat jij zelf ook een wereldreis gemaakt hebt? Hoelang ben je weggeweest, echt een vol jaar? Had je een round the world ticket of hoe heb je dat geregeld?

We hebben allebei gelukkig al aardig gespaard en hebben ook nog even om te sparen dus dat is geen probleem! We hadden zelf voor 3 maanden rond de 5000 euro berekend, dus dat zou dan wel kloppen met de 20.000 voor een jaar die jij noemt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:03

Parijs :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:04

Nieuw-Zeeland, Cuba en Costa Rica!!!

En Barcelona natuurlijk... ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:05

Wat ook leuk is: het boekje van Floortje Dessing, de 100 mooiste werelplekken (zo heet het geloof ik).

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:18

Dani62 schreef:
Wat ook leuk is: het boekje van Floortje Dessing, de 100 mooiste werelplekken (zo heet het geloof ik).

Daar ga ik eens even voor kijken!

Parijs en Barcalona zijn we allebei al geweest ;)!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:28

De enige verre reis die ik heb gemaakt is naar Costa Rica, maar ik kan je zeker aanbevelen om daar ook heen te gaan :D
Bijvoorbeeld de Arenal, zeer actieve vulkaan die om de 20 minuten een uitbarsting heeft. Geen lavavulkaan overigens, maar als het helder is zie je de stenen eruit rollen die rood zijn van de hitte :)
Prachtig land :+:

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:30

Suriname! :+:
En Kenia & Tanzania: Kilimanjaro, Mount Kenya, Rift Valley, enz. enz.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:33

Ik zou ook Mexico graag willen zien. Verder de plekken die al genoemd zijn als Australië, Nieuw Zeeland enz.

Costa Rica schijnt super te zijn. Mount Everest lijkt me ook iets wat je gezien moet hebben.

Lastig hoor. Maar iig veel (voor) plezier.

Itsme86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:33

Het spijt me als ik je misschien uit je droom haal, want dat wil ik absoluut niet, maar 5000 euro voor 3 maanden en dan de halve wereld rond, succes!

Ik ben zelf begin 2009 voor 3 maanden via Maleisie naar Nieuw Zeeland gegaan. Daar hebben we goedkoop geleefd (campings, macaroni met tomatensaus en dat soort dingen :) ) en daar waren we ook zeker 5000 euro p.p. kwijt. Dit was incl. vliegtickets, voorbereidende zaken (visa, inentingen, backpack) en de tijd die we daar hebben gehad.

Als ik voor jou tel dat je toch wel naar meerdere plekken wilt gaan (waarvan New York nou niet echt goedkoop is ;) ) en daar 3 maanden lang zoveel mogelijk wil zien/doen, dan moet je misschien nogmaals kritisch naar je budget kijken..

Maar, zoals ik al zei, ik wil je niet tegenhouden: je moet juist gaan! Ik riep het ook al lang, maar het werkelijk doen is zo veel gaver! Je vergeet het nooit meer, een onbeschrijflijke ervaring en het geld echt wel waard (voor mij dan). Ik hoop dat het je lukt en dan zal ik je ook zeker volgen, mocht je ons op de hoogte houden via Bokt :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:41

Ik was al 2000 euro kwijt voor 2 weken Costa Rica :+
Was een rondreis met m'n opleiding, dus verder geen hoge kosten aan reisorganisaties of hotels. Veel gekampeerd of in simpele huisjes/hutjes geslapen.
Was inclusief de kosten voor geschikte kleding, wandelschoenen, backpak, vliegreis, slaapplekken, eetgeld..

Ben wel jaloers op je hoor, wil dit ook zeker gaan doen in de toekomst!!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:47

Wat te denken van Thailand en Maleisië? Voor leuke trips en ideeën kun je goed terecht bij Ernst-Otto van http://www.greenwoodtravel.nl

de brug over de River Kwai/Kanachaburi, een aantal dagen tussen de plaatselijke bevolking van een bergdorpje doorbrengen en in Bangkok mag je absoluut de klong tour niet overslaan.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:07

@Natasja, rondreizen zijn altijd heel duur ;) Voor het bedrag dat jij noemt, heb ik incl tickets 8 weken in Guatemala gezeten en dan nog incl een taalcursus en gastgezin!

Suor schreef:
@ Grobegni: Dankjewel voor de tips, daar kunnen we wat mee! Ik begrijp dat jij zelf ook een wereldreis gemaakt hebt? Hoelang ben je weggeweest, echt een vol jaar? Had je een round the world ticket of hoe heb je dat geregeld?

We hebben allebei gelukkig al aardig gespaard en hebben ook nog even om te sparen dus dat is geen probleem! We hadden zelf voor 3 maanden rond de 5000 euro berekend, dus dat zou dan wel kloppen met de 20.000 voor een jaar die jij noemt.

Ik heb zelf helaas heen wereldreis gemaakt ;) Ik ben zelf 4 maanden in Midden-Amerika geweest, woonde in Antigua Guatemala en vanuit daar veel reisjes gemaakt. Ben dus in Guate, Honduras en Belize geweest! Alle dingen die ik opnoem en niet uit eigen ervaring weet, staan nog op mijn eigen verlanglijstje :D Ik ben zelf helemaal weg van Latijns-Amerika, vandaar.

In 3 maanden de wereld rond, ga je niet redden ben ik bang. Dan krijg je hetzelfde als Amerikanen die in een paar weken Europa doen, veel te kort! Als je maar 3 maanden hebt, zou ik me richten op een werelddeel en daar rond gaan reizen. Onderschat namelijk niet de tijd die je kwijt bent aan het reizen zelf, over land doe je er vaak meerdere dagen over om de grens over te gaan. Als je dan nog kriskras het land door wilt, ben je zo een week kwijt aan reizen, los van de dagen die je op de bestemming door wilt brengen.
Tel daarbij op, dat je van werelddeel naar werelddeel veel last van jetlags hebt en in de armere landen kan je enorm veel last krijgen van een cultuurshock. Dat vergt enorm veel van je lichaam, klinkt misschien gek, maar het duurt soms wel een paar weken voordat je aan een land gewend bent. Helemaal als je op jezelf gaat backpacken, dan heb je geen organisatie oid achter je om op terug te vallen. En dan is reizen in ontwikkelingslanden best zwaar!

Een wereldrond ticket (daar heb ik me ooit in verdiept) geeft je weinig vrijheid. Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Het leuke van reizen/backpacken is juist dat je als het ergens leuk is (of er een leuke local rondloopt ;) ), gewoon nog een week of een maand langer kan blijven.
Hawaii bijvoorbeeld, is heel duur om op te vliegen, het leven op Hawaii is ook heel duur, al staat de dollar laag(een vriendin van mij is daar geweest!)
Denk dat je met 5000 euro voor 3 maanden redelijk zit, mits je het bij een werelddeel houd en veel over de grond kan reizen. Als je bijv Zuid Amerika, Azie en Australie wilt doen, heb je misschien net je tickets betaald... Het is moeilijk om keuzes te maken, maar je kan de rest van je leven ook nog mooie reizen maken hoor!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:13

Ik wil ook nog een wereldreis maken, mijn ouders zijn er alleen niet zo blij mee :')
Sowieso backpacken, tussen de plaatselijke bevolking komen en niet tussen de toeristen.
Op mijn lijstje staan sowieso Peru en Indonesië.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:15

Dan ben ik benieuwd wat nou het dure was van het rondreizen?
Grootste gedeelte ging al naar de vliegreis en heb al zo'n 500 euro vooraf uitgegeven aan allerlei geschikte kleding en materiaal (tent, backpack, wandelschoenen, broek, sandalen, headligt, deet, ga zo maar door). De kosten die we echt in Costa Rica zelf hebben gemaakt waren niet zo hoog hoor!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:20

Het gaat dan vooral om reisleiding, overnachtingen en reizen over land, daar zijn nogal gradaties in. Costa Rica is wel ook het duurste land in de regio ;)
Ik neem aan dat jullie niet in hostels hebben gelogeerd? Groepsreizen en georganiseerde reizen zijn gewoon veel duurder!

anoeska1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:26

Wat mij altijd is bijgebleven is Plitvice. Het ligt wel in Europa (Kroatie), maar ik vond het één van de mooiste natuurgebieden wat ik gezien heb.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:40

Mooiste landen die ik heb gezien zijn Costa Rica (slapen kon vanaf 5 dollar, simpel hotelletje), Sri Lanka en Venezuela. Ohja en Tunesie natuurlijk :+
New York is duuurrr, Zuid en midden Amerika kan je wel weer makkelijk doen, is om daar te reizen niet zo duur.. Willen jullie echt alle continenten af? Dan wordt het natuurlijk wel veel duurder, 3 maanden is niet zo lang op zich, qua tijd wordt het ook te krap denk ik.. Als je enkel Amerika van zuid tot noord zou doen is misschien realistischer, hoewel nog krap.. En hoe verder je moet vliegen steeds hoe duurder het wordt, over land reizen is meestal een stuk goedkoper..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:41

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:41

Aangezien al een aantal mensen enthousiast zijn over Costa Rica gaan we daar ook maar eens naar kijken :D! Suriname en Mexico lijken me ook super!

@ Itsme86: Bedankt voor je reactie, zulke dingen kunnen we juist wat mee! 5000 was bedoeld als eerste (waarschijnlijk iets te grove :+) schatting (exclusief voorbereidingskosten). We zijn absoluut van plan goedkoop te gaan leven en goedkope slaapplaatsen op te zoeken. Onze schatting was voornamelijk gebaseerd op het verblijf van m'n vriendin op Bali, aangezien het waarschijnlijk toch veel Azië/Z. Amerika wordt. Haha dus we vonden dat New York er wel als dure stad bij kon ;) Ik ben er zelf al geweest en vind het zo'n geweldige stad.

@ Grobegni: Wat gaaf zeg!!! Ik heb net even zitten kijken voor zo'n round the world ticket en daar hebben we ons dus al in vergist (die hadden we ook in ons budget meegenomen)! We dachten dat je dan gewoon kon gaan en staan waar je wilde voor een bepaald bedrag, maar je hebt dus inderdaad erg weinig vrijheid.

Hmmm het wordt volgens mij lastiger dan we dachten!