In Duitsland wonen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

In Duitsland wonen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:54

Oké, ik ken hem nog maar net (mijn vriendje) maar fantaseren staat vrij, daarbij voelt het zo goed tussen ons dat we zeker weten dat we een toekomst samen hebben :+:

Mijn (Nederlandse) vriend woont in Duitsland, net over de grens bij Zevenaar.

We hebben dit weekend wat mooie tourtochtjes door de omgeving gemaakt en gefantaseerd over ons toekomstige huis, in een heuvelachtige en bosrijke omgeving...

We dromen nu al over een klein keutelboerderijtje bij het bos, met wat geitjes, een stalkat en natuurlijk een paardje en pony voor mij (ja we kijken zelfs naar de ruiterpaden en of er wel een rijhal in de omgeving is :D ).

Heerlijk wegdromen en fantaseren dus, vooral omdat de huizenprijzen er zo laag liggen (hoe verder je DL in gaat hoe goedkoper het wordt).

Wie heeft de stap al gemaakt en wat zijn je ervaringen? En op welke site kan ik a la Funda eens gaan speuren en fantaseren?

secricible

Re: In Duitsland wonen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:56

haha, ik wil er ook zo vaak over fantaseren, echt heerlijk. Vind het alleen niets om zo ver van iedereen die ik ken weg te gaan wonen. De meeste huizen vlak over de grens staan ter hoogte van enschede, en dat vind ik echt te noordelijk.
Ik ken alleen de website www.woneninduitsland.nl daar staan een aantal huizen op. Verder ben ik eigenlijk ook wel benieuwd ;)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:57

Ik woon in Berlijn sinds november. Ik ben bij mijn Duitse vriend ingetrokken, dus heel moeilijk was het allemaal niet. Hij wist alles al :P Mij bevalt het erg goed. Mocht je gerichte vragen hebben kan je altijd even pb'en :j :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:59

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:04

Bedankt voor de link, ik zal hem morgen eens door gaan lezen!

Staan er veel ervaringen en tips in? En ook veel nuttige informatie?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:07

Haha, nou we hebben al aardig wat dingen afgekletst, maar je kuntnatuurlijk ook gewoon vragen... :D daar issie voor ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:10

Zo te horen moet ik ook maar een vriendje in Duitsland aan de haak slaan :D

Een vriendin is bezig met een verhuizing vanaf hier naar Duitsland. Ze gaat net over de grens wonen en dan komen de paarden aan huis te staan :)

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:13

Hoi hoi,

Wij hebben vorige week de sleutel gekregen van ons huis in Millingen... Dat is ong 20 km de grens over bij Zevenaar.. Nu begonnen met slopen.. Is echt een giga klus maar we hebben er onwijs zin in.. Remco mijn paard staat al twee maanden in dld omdat we gedoe hadden met de hypotheek.. met dank aan de failliete DSB!! GGRRRRR.. maar goed nu toch alles geregeld.. Nu nog inschrijven enzo.. moet allemaal deze week nog gebeuren.. We werken beide in nl.. Klein uurtje rijden naar het werk maar dat hebben we er graag voor over. In nl is een vrijstaand huis in de omg van utrecht met veel grond voor ons niet echt weggelegd.. Dus vandaar dld...

Ik heb over de makelaar rainer-elsman hele goede verhalen gehoord... Deze zit in Elten geloof ik...

Succes met je zoektocht!!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:17

Oh, dat lijkt me super! Ik ben jaloers... Geweldig land, lage huizenprijzen, leuke mensen, fijne taal.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:19

Iemand waar ik stage liep is verhuist naar Duitsland, had van alle landen de voordeeltjes!
Hypotheek rente aftrek, geen belasting voor je auto, dat soort dingen!

En een huis voor een prachtige prijs op een prachtige plek!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:27

Ik woon alweer vijf jaar met mijn gezin in Duitsland. Inderdaad, in eerder genoemd topic kun je alles vragen (en over allerlei andere dingen kletsen).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:35

Lage huizenprijzen maar let op met de belastingen.
Regenwater belasting betaal je naar bestraat/dakoppervlakte van je huis.

Gas is bij ons in het gebied erg duur, daarom hebben we olie.
Begin deze maand 2500 liter getankt was iets meer dan 1200 euro.
Voor water betaal je gewoon de literprijs met daarover heen nog een toeslag voor het vuile water. Een kub kost hier ongeveer 7,00.

Rente aftrek geld alleen als je in NL blijft werken.
Voor de auto moeten we gewoon wegenbelasting betalen (wel minder als in NL)

Ik ben blij met ons huis, de paarden staan in de achtertuin en als ik in de kamer ben dan kijk ik uit op de stallen.
Mensen hier zijn vriendelijk en de kinderen doen het goed op school.

Elke kreis heeft waarschijnlijk weer zijn eigen regeltjes en belastingen.

Hier staan nog een paar boederijen te koop dus voor eventuele geintreseerde. Ongeveer 75 min. rijden vanaf Zuid Limburg.

Laat je goed informeren, ook met de kosten die er nog bij komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:37

[LZP] > [BI]

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:17

Bedankt voor de reacties!

Mijn vriend woont in de Kreis Kleve. Dus vlakbij Zevenaar, hij werkt gewoon in NL. Half uurtje met de auto.

Hij heeft een prachtig uitzicht vanaf zijn flat over de regio, en kan met helder weer Kleve zien liggen...Echt super!

Als je de hoofdwegen afgaat en de landweggetjes pakt kom je vervolgens in prachtige gebieden met heuvels en bossen en uitgestrekte akkers...droom droom :D

Als je in NL blijft werken en in DL woont wat voor belastingen en verzekeringen moet je dan gaan betalen en afsluiten?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:33

laetitia schreef:
Bedankt voor de reacties!

Mijn vriend woont in de Kreis Kleve. Dus vlakbij Zevenaar, hij werkt gewoon in NL. Half uurtje met de auto.
Hij heeft een prachtig uitzicht vanaf zijn flat over de regio, en kan met helder weer Kleve zien liggen...Echt super!
Als je in NL blijft werken en in DL woont wat voor belastingen en verzekeringen moet je dan gaan betalen en afsluiten?

Ik woon dit jaar al 3 jaar in een dorp bij Kleve , zonder paard aan huis want die zou
dan op het balkon moeten staan :=
Mijn paardje staat bij een bevriende bokker die hier 4 km verderop woont en wel de paarden
aan huis heeft .
Ik werk in Nederland , net bij Emmerich over de grens .
Als je in Duitsland woont en Nederland werkt betaal je inkomsten belasting in Nederland .
Verder heb je een w.a., inboedel verzekering, rechtsbijstand [handig] etc nodig net als in Nederland ook .
Handige site is ook www.verhuis.de

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:41

Je verzekeringen heb je in Duitsland.
Wat er hier extra bijkomt is een aparte WA voor je paarden.
Als je hooi/ stro in je schuur hebt liggen (schuren grensend aan huis) laat je daar ook goed over informeren.
We hebben nu ook een aparte verzekering voor als er onderweg iets gebeurt en daaruit ontstaat een langdurige ziekte of eventuele handicap.

Wat ze hier zeggen is dat je het eerste jaar leergeld betaalt. Het jaar daarna weet je al wat meer de weg.

Onze autoverzekering hebben we nu voor de helft goedkoper.
Mijn hooi en stro koop ik het aankomende jaar ook niet meer bij mijn vorige leverancier.

Ik woon niet in Kreis Kleve hoe verder daar kan ik je geen info over geven.

De huizenprijzen daar zijn wel goedkoper als bij ons in de regio.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:39

Hoe zijn jullie aan jullie huis gekomen en hoe hebben jullie gezocht?

Ik heb net op www.immobilienscout24.de gekeken en er staat niet veel te koop in de regio...

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:45

in de omgeving waarin jullie zoeken is het erg moeilijk een huis te vinden met voldoende grond. Zeker huren is moeilijk. Wij zijn voor 1,5 jaar naar dl verhuist kreis wesel achter kreis kleve.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:55

Ik heb net even op Funda gekeken wat de huizenprijzen in mijn regio doen, als je landelijk wilt wonen.

In mijn regio krijg je voor dat geld (rond 189.000 euro) dus een recreatiebungalow op een recreatiepark...Wil je een vrijstaand huis (je) dan begin je rond de 450.000 Euro.

Wát een verschil! Al vind ik de huizen in DL wel een stuk lelijker qua uiterlijk en binnenkant dan in NL.

Is Kreis Wesel goedkoper dan Kleve? En zit je dan vlakbij de snelweg richting Arnhem of Nijmegen?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:57

goedkoper wellicht iets denk niet dat het veel scheeld snelweg loopt hier door de kreis dus goede aansluiting. Willen jullie kopen of huren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:16

Kopen, ik ben in het bezit van een appartement. 2 jaar geleden getaxeerd op 170.000 Euro. Erg geliefde locatie.

Vooral de omgeving tussen Xanten en Uedem vonden we erg mooi!

Ik las al in het andere topic dat er zeker ook nadelen zijn aan het wonen in Duitsland, zoals de lange afstanden (zeker als je later kids hebt die naar school gaan of bij hun vrienden willen spelen) en het feit dat als je wat verder DL in gaat dat je dan echt zult gaan integreren. Dus kinderen op Duitse school, duitse vriendenkring opbouwen, lid worden van duitse verenigingen.

Dat lijkt mij toch een behoorlijke stap? Het is geen kwestie van "ik woon in DL maar verder ben ik hardstikke hollands" (zoals sommige Nederlanders dat wel hebben en in enclaves wonen).

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:44

xanten is erg mooi daar wonen wij in de buurt, je zult idd moeten intergreren en zoals gezegt huizen met genoeg grond voor paarden is moeilijk. Wellicht dat je je paarden toch in pension kan zetten? In de omgeving waarin je nu kijkt ken ik me wel uit. Wij wonen aan de andere kant zoals gezegt (zn 5km van xanten)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:57

Als ik hier een rondje met mijn paard loopt dan heb ik altijd wel een reactie.
Men weet ook precies wie we zijn en waar we wonen.

Twee weken geleden hadden we een etentje met paardeneigenaren uit de omgeving.
Mijn oudste zoon heeft in december meegedaan met het zingen van liederen voor de oudere uit het dorp. Nu zijn ze al weer aan het voorbereiden voor carnaval.

Mijn paard gaat van de zomer voor het eerst voor de kar, de buurman vind dit geweldig.
Als je hier maar goed voor je beesten zorgt, je land onderhoud en af en toe een praatje maakt is het goed.

Ik ben niet het type die elke dag bij een ander op de koffie gaat.

Boodschappen halen we ook veel in NL.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 14:33

Hoe kan het dat de rijtjeshuizen soms zelfs duurder zijn dan de vrijstaande huizen?

Is dat omdat in Duitsland de steden en grotere kernen toch meer in trek zijn dan het platteland?

Kennen jullie ook de omgeving van Naturpark Hoge Mark?

En hoe zit het met de heimwee naar Nederland? En het contact met de familie en vrienden uit NL?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:41

Met alle respect, maar de mate van integratie kan toch niet afhankelijk zijn van de locatie in een land? Ik woon 12 km van de grens maar ben vol geintegreerd :j