Ervaringen reizen naar Barcelona via Girona.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frances

Ervaringen reizen naar Barcelona via Girona.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:11

Hallo,
Nou de titel zegt het denk ik al... ik ben dus op zoek naar ervaringen van mensen die naar barcelona op vakantie zijn geweest maar gevlogen hebben naar Girona.
Aangezien dit qua vliegen zoveel goedkoper is hebben ik en een vriendin een vliegreis naar Girona geboekt, maar we gaan dus in Barcelona op vakantie. De bedoeling is dan om met de trein naar Barcelona te gaan en van daaruit naar het hotel...
Ben benieuwd of er meer mensen op deze manier hebben gereisd (spel je dat zo :+ ) en hoe dat is gegaan?
Aangezien ik nogal een leek ben op het gebied van reizen :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:17

Ik ben destijds opgehaald met de auto vanaf Girona. Girona Barcelona is nog best een eindje kan ik je vertellen. Volgens mij kan je ook met de trein verder reizen, treinen in Spanje is niet heel erg duur, maar soms moet je eerst met de tai of bus naar het station. Houd dus rekening met extra reiskosten bovenop je 'goedkope' vliegticket.

Voor treinreizen kun je hier kijken: http://www.renfe.es/

Frances

Re: Ervaringen reizen naar Barcelona via Girona.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:27

Ik weet idd dat het een eindje uit elkaar ligt. Maar ikw eet dus idd niet waar het treinstation ligt tenopzichte van de luchthaven... We hebben wel rekening gehouden met extra reiskosten :)

Bedankt voor de link!

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:32

Toen ik zo'n reis een paar jaar geleden maakte reed er een bus vanaf het vliegveld naar het centrum van Barcelona.
Een enkeltje kostte toen geloof ik een euro of 12, dus prima te betalen, en weinig sjouwen met koffers :D

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:50

Ik heb inmiddels na wat zoekwerk begrepen dat er een bus gaat in 70 minuten voor 12 euro of 21 euro voor een retour dus das alvast mooi :D
Begin langsaam te begrijpen dat er geen trein bij de luchthaven zit? Hoorde ik net van kennisen. Zij konden er in ieder geval geen bedenken.. Dus dan wordt het ws de bus :D
Is wel lekker goedkoop en makkelijk vanaf de luchthaven idd.
En daarna heb je van barcelona een metro richting hotel gezocht?
En waar ergens ligt de luchthaven van barcelona eigenlijk :o

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:58

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 00:06

aah super dankjewel!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:10

Let er wel op dat je zeer wss plaatsen moet reserveren voor in de bus. Als ik mij niet vergis moet je ook voordat je instapt bij een loket een kaartje halen. Dat is vaker met langere reizen met het OV daar.
Wanneer vliegen jullie naar Girona? Ik vlieg er nml ook heen in de zomer vakantie ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:12

Vaak rijden er idd speciale bussen van de luchthaven naar de stad, bij Girona is dat ook het geval (toevallig vorige maand nog naar gekeken). Mijn ervaring is dat dit sneller en handiger is dan met de trein - en daarbij heeft idd niet ieder vliegveld een station zoals Schiphol dat bijvoorbeeld heeft.

De luchthaven van Barcelona zelf ligt zo'n 12 km ten zuidwesten van de stad, dat is echt een kippeneindje. Heeft wel een station, maar ook daar geef ik de voorkeur aan de bus (heb ervaring met allebei). Voor 5 euro enkele reis sta je met 20 minuten op Plaça Catalunya (bus stopt vóór de centrale hal van het vliegveld, je stapt dus zo in).

Reserveren voor de bus zou ik niet doen. Als je vlucht vertraging heeft, dan zit je al. Een shuttlebus van het vliegveld naar de stad werkt over het algemeen ook anders dan langeafstandsbussen van plaats naar plaats (die je idd vaak beter wel kunt reserveren).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:19

Die bedoelde ik ook. Zodra je geland bent en dan de lange afstands bus moet hebben. Daar kun je wel het beste voor reserven/van te voren een kaartje kopen. Voorkomt een hele hoop ellende. Ik heb het ook gehad, dat ik niet optijd gereserveerd had. Was alleen van (plaatsnaam kwijt) naar barcelona vliegveld. Kon mooi rennen voor mijn vlucht ;)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:22

Ik ben ook naar Girona gevlogen, verschillende keren. Je kan idd gewoon met de bus. Je hoeft dat niet perse te reserveren hoor. Er zijn daar genoeg loketten om kaartjes te kopen en de bussen rijden af en aan naar Barcelona.. Het is ruim een uur tot anderhalf uur rijden maar ik vond het goed te doen. Het bespaart je veel geld.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:22

Bedoel je met reserveren dan hetzelfde als van tevoren een kaartje kopen? Dat laatste klinkt logisch, zo werkt dat idd. Maar als je bedoelt dat je al eerder moet reserveren (via internet o.i.d.) dan lijkt me dat toch niet zo handig. Als je vlucht vertraging oploopt, dan kun je alsnog een nieuw kaartje kopen.

Op Barcelona Airport (dus het vliegveld bij de stad) koop je je kaartje overigens bij de chauffeur of bij een kaartverkoper die in het wachthok zit. Maar dat kan dus ook per shuttleservice verschillen, soms zijn daar idd balies voor in de hal van het vliegveld.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:32

Ik weet niet meer hoe het precies zat, is ook alweer 5 jaar geleden maar oke. Dacht dat het zo ging. Je moest een kaartje kopen van te voren das logisch ;) Maar bij dat kaartje moest je nog een extra 'zit bewijs' hebben om met die bus op dat tijdstip mee te mogen. Het kan ook zijn dat dat te maken heeft gehad met het feit dat er van dat plaatsje minder bussen na barca gingen ;)

Edit: We gingen van Tarragona naar Vilanova, van Vilanova naar barca. In vilanova moeste we 2 kaartjes hebben.
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 14-01-10 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 00:39

Wow super al die reacties! Heel fijn!

Ik ga 24 januari al :=
Het is dus wel echt buiten het seizoen, dus reserveren voor de bus zal dan toch niet nodig zijn?

Ik kan dus het beste vanaf de luchthaven op Girona een kaartje kopen voor de bus.. Deze loopt dan naar het Centrum en vandaar pak ik dan gewoon de metro richting hotel?
Komt het daar vaak voor dat de bus vertraging heeft? Is wel belangrijk om te weten voor de terugweg, aangezien ik mijn vliegtuig niet wil missen haha :D

Ik neem aan dat als ik terug wil naar girona ik op dezelfde plek op moet stappen in het centrum als waar ik ben afgezet? En kan ik vantevoren al ergens zien hoelaat die bussen naar Girona Airport gaan vanaf Barcelona?

Een hoop vragen, maar wil graag goed voorbereid op reis haha. Toch wel spannend voor het eerst vliegen enzo :=

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:48

Reserveren zal dan niet nodig zijn.
'Correct me if i'm wrong'

Op een klein stukje, net zoals hier, kun je bij de buschauffeur een kaartje kopen. Deze gaat zeer wss naar het 'grote' busstation in girona waar je aan een loket een kaartje kan kopen. Daarna ga je met die bus naar Barca.
Volgens mij kan je ook rechtstreeks van girona centrum naar barcalona centrum.
Ik heb het nog niet mee gemaakt dat een bus daar vertraging heeft. Hooguit 2 min, maar das niet 'vliegtuig missende vertraging'

Ik heb de site gevonden waar in noord spanje het busvervoer mee geregeld wordt.

www.alsa.es

Hier kun je je vertrek plaats en je aankomst plaats opgeven. Deze geeft dan aan hoe laat de bus vertrekt. En gewoon vragen aan de chauffeur als je het niet weet. Woorden boekje mee en huppa kee proberen!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 01:03

Ok, maar je kon ook van girona airport naar centrum barcelona met 1 bus toch? En dan moet je daar aan het loket een kaartje kopen? Je kunt dan een retour kopen die 30 dagen geldig is?

Alweer bedankt voor de info :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 01:39

Dat zijn wel heel specifieke vragen... Denk niet dat het mogelijk is om een retour te kopen voor 30 dgn.

Of er een bus rechtstreeks van girona airport naar barca gaat, weet ik niet. is dat niet op die site terug te vinden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 01:44

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 01:53

Ik meende ergens gelezen te hebben dat zo'n retour 30 dagen geldig is..

Oh wat een goede link karin die eerste, heel fijn!
maar zie dat je daar dus wel weer moet reserveren en dat die dan weer wat duurder is.
Ga die link morgen even verder bekijken. Denk dat ik nu amar eens ga slapen :D

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp. Ben er heel blij mee +:)+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 02:00

Reserveren vind ik zó vreemd. En het lijkt me ook geldklopperij. Alsof je precies weet welke bus je kunt nemen aansluitend op je vlucht.

Mis je je gereserveerde bus omdat je vlucht vertraagd is, of omdat je lang op je bagage moet wachten, of omdat het toch verder lopen is naar de bus dan je dacht... (wat IMO allemaal redelijk vaak voorkomt), kun je niet mee, moet je een nieuwe reservering maken én kost het je dubbel geld.

Airport Weeze heeft ook zo'n shuttleservice. Schijn je ook voor te moeten reserveren, maar mijn Zweedse vriendinnetje kon zonder van tevoren gereserveerd te hebben mee naar NS-station Nijmegen. Maar goed ook, want haar vlucht was anderhalf uur vertraagd. Vandaar mijn verwondering. ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:47

Ja ik vind reserveren idd ook wel vreemd.
Ik denk niet dat ik iets ga reserveren.
Ik las dat er steeds een half uur nadat een ryan air vlucht aankomt een bus gaat naar Barcelona Centrum. Waarvoor je kaartjes kan kopen aan het loket daar.
Dus zal daar gewoon een retour moeten kopen denk ik. Dat moet volgens mij wel goed komen.

Iemand toevallig enig idee waar ergens in het centrum die bussen uitkomen :') ? Een straat of een metro station die in de buurt zit?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:00

Maar moet je voor het reserveren dan ook betalen? Dat weet ik nml niet meer zeker ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:03

Voor reserveren betalen zal wel niet, maar als je je bus mist ben je ws het aanbetaalde geld wel kwijt?

Ik heb inmiddels gevonden waar de bus precies stopt in barcelona. En welke metro's ik moet hebben.
Dus volgens mij gaat het helemaal lukken :D
Heb er wel vertrouwen in :j
Begin alleen wel bang te worden voor zakkenrollers waar je veel over leest :=
Maargoed ik heb er zin in :D

Heel erg bedankt iedereen voor de hulp!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:29

Zakkenrollers heb je in elke stad. Stop je portemonnee iig niet in je achterzak en wees alert als mensen je bijvoorbeeld de weg vragen. Net zoals je dat in een stad in NL zou doen. Waakzaamheid kan nooit kwaad. :D

Veel plezier iig! 8-)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:36

Ja je hebt ze idd in elke stad, maar ik las zoveel ervaringen met zakkenrollers in de metro dat je er wle even 2 keer over na gaat denken :Y) maar nu kan ik er wel extra rekening mee houden natuurlijk :)

Dankjewel :D en plezier zal zeker lukken :):)