Vliegreis: In je eentje overstappen, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

Vliegreis: In je eentje overstappen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:23

Hoi Bokkers!

Het begint steeds dichterbij te komen: 23 februari vertrek ik voor 8 weken naar Zuid-Afrika!
Via Travel Active heb ik 2 projecten gevonden waar ik ga helpen: eerst vier weken bij het Moholoholo Wildlife Rehab Center, dan nog vier weken bij het Big Five Park (http://www.travelactive.nl/programma-s/ ... kheden/640).

Ik ga in m'n eentje en heb er natuurlijk ontzettend veel zin in, maar er toch iets waar ik een beetje "bang" voor ben en waar ik graag ervaringen over wil horen.
Voor het vliegen zelf ben ik niet bang, dat is geen probleem, ook langer in het vliegtuig zitten zie ik best zitten. Ik moet echter twee keer in m'n eentje overstappen; heb nog maar één keer gevlogen (van Eindhoven naar Rome), dat was toen met de hele klas en leraren, dus niets om bang voor te zijn, gewoon de groep volgen, geen probleem. Verder heb ik nooit eerder gevlogen.

Info over de vliegtijden;
Heenreis:
A'dam - Londen, 16:45 - 16:55
Londen - Johannesburg, 20:05 - 09:00
Johannesburg - Hoedspruit, 10:30 - 11:45
(Totaal 18h00)

Terugreis:
Hoedspruit - Johannesburg, 14:00 - 15:15
Johannesburg - Londen, 20:15 - 06:20
Londen - A'dam, 15:55 - 18:15
(Totaal 28h15)
(Van - naar, vertrektijd - aankomsttijd)

Wie kan mij meer vertellen over het overstappen (inchecken? bagage? het zoeken naar de juiste gates? tijd die ik daarvoor nodig heb? wat moet ik echt bij me hebben, wat moet ik juist in m'n koffer doen)? Ben heel benieuwd naar ervaringen over het (in je eentje) overstappen...
Ik kan voor de meeste informatie waarschijnlijk ook wel gewoon bellen, maar ik hoor toch liever ervaringen en adviezen van jullie, als ik er hier niet mee uitkom kan ik altijd nog bellen. :)

Groetjes,
Chantal

poes

Re: Vliegreis: In je eentje overstappen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:32

Heeeeel belangrijk: zorg dat je bagage afgesloten is (dus inwikkelen!) en dat je handbagage NIKS bevat wat er niet inmag, scheelt je een hoop frustratie en zenuwen!

Voor een verre vlucht kun je best vroeg inchecken.

Het gaat altijd hetzelfde hoor:
Inchecken, plaatsje kiezen, bagage afgeven. Door de paspoortcontrole naar je Gate wandelen, deze staat op je ticket, en het staat altijd goed aangeduid.
Aan de gate wacht je tot je mag boarden, toon nog eens je ticket en huppa.

Bij landen hetzelfde, vliegtuig uit, je hoeft normaal niet opnieuw in te checken, maar dit kun je bij het inchecken van je eerste vlucht vragen, je hoeft ook niet meer door de paspoortcontrole tenzij je uit de taxfree zone gaat. Gewoon naar de juiste gate weer en boarden.

Nie druk in maken, het is mij altijd gelukt en anders helpt iemand je wel!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:33

Oja, op grote vlieghavens kan het tot 45' stappen zijn tot je gate, hou hier rekening mee!

In je handbagage neem je sowieso ondergoed mee, een shirtje, een boek of iets om je bezig te houden en je geld hou je ook op je (liefst verspreid).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:38

In je handbagage stop je zaken waarmee je het een nacht (of eventueel twee) kunt redden als je incheckbagage zoekraakt, bij wijze van spreken. Dus een schoon t-shirt, wat ondergoed, evt. lenzenspullen, deo, tandenborstel (denk bij toiletspullen aan kleine flesjes/potjes van max. 100 ml per stuk i.v.m. richtlijnen handbagage), een boek, je mp3-speler, maar ook waardevolle spullen zoals je fotocamera en je mobiel (en opladers).

Vertrektijden en gates worden altijd getoond op schermen in de centrale hal en op verschillende andere plekken op het vliegveld. Zo te zien heb je ruim voldoende tijd om je aansluitingen te halen (tenzij je veel vertraging oploopt).
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-01-10 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:38

Tip als je vaak moet overstappen.
Neem in je handbagage min 1 setje schone kleding mee.
dus wat ondergoed,schoon shirt ect.
Mocht je bagage kwijt raken, dan heb je iig iets schoons om aan te trekken.
Zorg ook dat er op je bagage duidelijk je adres op staat waar je naar toe gaat, dan kunnen ze het nabrengen.

Mocht je nog vragen hebben over het land zelf, pb me maar, heb er 18 maanden gewoond en gewerkt mischien kan ik je helpen.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:12

Dankjullie!

Het is iig duidelijk dat ik dus bij m'n handbagage spullen mee moet nemen om te overnachten als m'n bagage zoekraakt, ik hoop maar heel hard dat dat niet gebeurt. :))
Waardevolle spullen (spiegelreflex) maar bij m'n handbagage houden denk ik, niet in m'n koffer?

@VoulezVouz: Ik heb sowieso nog een 'handleiding' van de organisatie en een Lonely Planet-gids over Zuid-Afrika, maar als ik nog vragen krijg dan weet ik je te vinden! :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:15

Idd zorgen dat je 'overlevingsspullen' in je handbagage hebt _O- Je zal niet de eerste wezen van wie de koffer in het verkeerde vliegtuig zit. :P
Je bagage wordt vanzelf overgeboekt en overgeplaatst naar je volgende vliegtuig.
Zelf hoef je bij het overstappen ook niet meer in te checken, alleen te zorgen dat je op tijd bij de goede gate staat ;) Maar zo te zien heb je tijd zat om de volgende gate te vinden.

Succes! En het voordeel van overstappen is dat je 2/3 keer mag opstijgen :+ Dat is het leukst van vliegen :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:16

Ik kan niet alle vragen beantwoorden maar ik moest afgelopen mei zelf voor het eerst gaan vliegen en jawel overstappen op een mega vliegveld namelijk Philidelphia. Daar aangekomen was het noodweer en waren veel vluchten gecancelled, ik was al in paniek dat ik daar zou moeten blijven dus ik naar zo'n balievrouw toe die zij dat mijn vlucht wel ging. De vlucht ging wel te laat, maar als hij maar gaat. Verder vond ik de weg vinden erg makkelijk stond goed aangegeven om het vliegveld en ik heb veel gepraat met mensen in het vliegtuig zodat ik daar eventueel mee kon lopen met iemand.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:05

Chann schreef:
Waardevolle spullen (spiegelreflex) maar bij m'n handbagage houden denk ik, niet in m'n koffer?

Absoluut! Het kan kapot, het kan zoekraken en het kan zelfs gestolen worden door het bagagepersoneel.

Camera's, laptops, ander waardevol spul - altijd bij je houden in je handbagage.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:14

Al je belangrijke dingen op 1 papier schrijven zodat je niet telkens of een ticket voor een vluchtnummer of een pas oid hoeft te pakken om het te checken. Ook vertrektijden ed. had ik altijd op 1 papier met vliegno.
Ook had ik altijd wat losgeld bij me zodat ik niet mijn hele hebben en houwen hoefde te pakken om een kopje koffie te betalen. En voor de rest staat de benodigde info toch altijd wel heel goed aangegeven. En je kunt werkelijk al het grondpersoneel iets vragen, ze helpen je altijd.....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:17

Citaat:
Heeeeel belangrijk: zorg dat je bagage afgesloten is (dus inwikkelen!) en dat je handbagage NIKS bevat wat er niet inmag, scheelt je een hoop frustratie en zenuwen!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De douane kan je koffers willen doorzoeken en gesealde bagage wordt dan gewoon open gebroken of gesneden. Een goed band om je koffer, zodat hij niet kan open schieten is voldoende. Onze koffers gaan (zeker op reizen naar Amerika) niet op slot, je moet er gewoon geen waardevolle spullen in doen. Alles van waarde (camera, mobiel, medicijnen, laptop) in je handbagage en bij je houden. Ik weet niet of men in Zuid-Afrika ook zo scherp controleert, maar wij sluiten onze koffers dus niet af.

Citaat:
Voor een verre vlucht kun je best vroeg inchecken.

Op veel vluchten kan je thuis online inchecken (vanaf 30 uur van tevoren). Erg handig, want dan kan je ook je plaatsje vastleggen.

Verder over overstappen op Londen Heathrow:

Er zijn vijf terminals in Londen. Je kan op de site van Heathrow je vluchtnummers invullen, zodat je kan zien in welke terminal je aankomt en vanaf welke je weer vertrekt. Ook kan je op de site kijken hoe je van de ene naar de andere terminal kan komen.

Maar ook bij de bagage-afgifte in Amsterdam zullen ze je dat zeker kunnen vertellen en ook bij aankomst is het vaak gewoon een kwestie van even hulp vragen. Ik vind het zelf altijd prettig dit soort dingen zelf uit te zoeken. Wij vliegen over zes weken via Londen naar Miami en ik weet dat we van terminal 5 naar terminal 3 moeten met het treintje wat elk kwartier rijdt en er drie minuten over doet ;-)

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:30

Oh jaloers, ik heb zelf 6 maanden in ZA gewoond en gewerkt!
Dus als je nog iets wilt weten over ZA: Im here!

Verder genoeg tips over overstappen enzo....Dat is geen probleem, je hebt genoeg tijd, altijd alles is aangegeven en mensen zat om je even te helpen!

Klein tipje over aankomst in J'burg: er vliegen gelijk afrikanen op je af die je koffer en je tas pakken en gaan dragen. Ik had er zelfs een die mijn ticket droeg :+ . Uiteindelijk willen ze geld, dus gewoon duidelijk nee zeggen!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:39

Leuk zeg! Ik heb ook wildlifeprojecten gedaan afgelopen zomer, alleen dan met activity international. Geweldige tijd gehad in ZA!

In tegenstelling tot Gerbenfroh vond ik het juist wel handig dat zo'n mannetje mijn koffer trok, hij wist op dat enorme vliegveld precies bij welke balie ik moest zijn voor mijn binnenlandse vlucht naar Phalaborwa (juist - net zo'n gehucht als het klinkt), terwijl dat me zelf wrs maar met moeite gelukt was, en ik voelde me flink verloren daar zo op een groot vliegveld. Ik had er best 2 euro voor over dat dat mannetje me het vliegveld over loodste en bij de goede balie afleverde. :) Dit is overigens alleen als je een losse vlucht hebt in Afrika, als je een totale vlucht hebt geboekt van NL helemaal naar je eindbestemming wordt je bagage meestal gewoon doorgestuurd en hoef je alleen de bordjes te volgen.

Verder stelt overstappen op Londen niks voor, gewoon bordjes volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:44

MoniqueT schreef:
Citaat:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De douane kan je koffers willen doorzoeken en gesealde bagage wordt dan gewoon open gebroken of gesneden. Een goed band om je koffer, zodat hij niet kan open schieten is voldoende. Onze koffers gaan (zeker op reizen naar Amerika) niet op slot, je moet er gewoon geen waardevolle spullen in doen. Alles van waarde (camera, mobiel, medicijnen, laptop) in je handbagage en bij je houden. Ik weet niet of men in Zuid-Afrika ook zo scherp controleert, maar wij sluiten onze koffers dus niet af.

Oeh, koffer niet op slot zou ik toch heel voorzichtig mee zijn. Je moet hem dan wel constant in de gaten houden (en dat is best lastig in je eentje), straks stopt iemand smokkelwaar in je koffer zonder dat je het doorhebt. Dan kun je wel eens flink in de problemen komen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:51

Je geeft je koffer toch direct af bij het inchecken?

Echt, voor Amerikareizigers geldt echt het advies om geen koffers op slot te doen of deze af te sluiten met speciale slotjes die de douane kan open maken.

Wat ook werkt zijn stevige bagagebanden om harde koffers of tye wraps bij zachte koffers met ritssluitingen. Vergeet dan niet een schaartje in het voorvak te doen om ze los te knippen. Bij ons hebben ze bij de douane onze zwarte type wraps losgeknipt en er keurig nieuwe witte opgezet.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:10

Zeker op slot doen. Er zijn speciale douane slotjes. B.v. het merk TSA.
Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij de ANWB en absoluut niet duur.
Ga je met een rugzak/ backpack of koffer?
Je hebt namenlijk ook flightbags, die je volledig kan afsluiten, zodat niemand je bagage b.v. kan opensnijden. (Of nog wel, maar dat is dan duidelijk te zien ;) )

Verder als je op het vliegveld staat en je snapt er niks meer van. Gewoon iemand vragen.

Voor in je handbagage nog een boek of puzzelboekje oid. En een tandenborstel met tandpasta.
Verder genoeg drinken tijdens de vlucht ivm uitdroging en af en toe bewegen. (Als je genoeg drinkt, moet je toch regelmatig naar de wc.)

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:13

Oh, bij mij wisten ze van niets, ze gingen mij volgen naar waar ik heen wilde, renden een beetje achter me aan! Dan is het inderdaad wel handig als ze dat voor je weten haha.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:29

MoniqueT schreef:

Echt, voor Amerikareizigers geldt echt het advies om geen koffers op slot te doen of deze af te sluiten met speciale slotjes die de douane kan open maken.

Wat ook werkt zijn stevige bagagebanden om harde koffers of tye wraps bij zachte koffers met ritssluitingen. Vergeet dan niet een schaartje in het voorvak te doen om ze los te knippen. Bij ons hebben ze bij de douane onze zwarte type wraps losgeknipt en er keurig nieuwe witte opgezet.

Vergeet niet dat er genoeg mensen bij de bagagebanden werken die niet altijd te vertrouwen zijn, dus dan voor de speciale sloten gaan! Maar absoluut wel een slot erop doen.

Oh en stop de vloeibare stoffen (toilettas) die in je gewone bagage gaan (dus niet handbagage) in een afgesloten plastic tas. Bijvoorbeeld shampoo of gezichtsreiniger willen nog wel eens lekken en dat is zonde van je kleding en overige spullen in je koffer.

Verder kies ik zelf altijd voor een harde koffer, men springt niet bepaald zachtzinnig om met de koffers.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:55

Wij reizen bewust met zachte koffers omdat we altijd met een camper touren. Dan zijn die makkelijker onderin te stoppen. We hebben nu na zes reizen 1 kapotte koffer, valt best mee ;-)

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:20

Ik zie dat je een loney planet gids hebt, maar ga daar alsjeblieft niet blindelings vanuit! Ooit was dat een geweldige gids, maar nu best verouderd.. Erg jammer is dat..

Je kunt je bagage laten sealen op Schiphol, kost geloof ik iets van 7 euro.

En verder gewoon goed op de borden letten, goed op je bagage letten, maar ga niet lopen stressen hoor. Mocht je te laat zijn ;) Dan wordt er vanzelf geroepen: Last call voor miss ...

Oh, wat ik een prettig idee vond, is een moneybelt. Dat is een dun tasje, wat je als riem omklikt, en onder je kleren op je buik draagt. Daarin had ik m'n paspoort, wat geld, telefoonnummers, visa, etc.
Maak altijd een kopie van je paspoort e.d., zorg dat je daarvan zeker eentje bij je hebt, in je tas bijv. En mail 'm ook naar jezelf. Net als alle noodnummers, nummer van de Nederlandse ambassade in ZA, nummer van je bank, van reisverzekering etc.
En stop, zoals eerder ook gezegd hierboven, niet al je geld op één plek.

Veel plezier!

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:23

MoniqueT schreef:

Nog even een toevoeging, onze tassen waren ook opengemaakt idd. Eén keer van NL naar Amerika, en één keer van NL naar Turkije. Je weet het nooit, het schijnt te mogen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:51

Ja, de douane mag je tassen open maken. De keren dat dat bij ons is gebeurd, zat er keurig een briefje bij onze spullen dat de koffers doorzocht waren.

Een keer moesten we onze koffers zelf nog een keer door de scan laten gaan en erbij blijven staan toen ze werden open gemaakt. De boosdoener was een zak witte bolletjes :-) Wilhelminapepermunt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:47

Of je nou sealt, slotjes zet, of wraps eromheen doet: doe in elk geval wat. Ik had ooit een valies met allemaal slotjes, en net dat ene stomme zijzakje had ik geen slotje meer voor. Gevolg: alles weg. Zaten voornamelijk prulletjes in: scheermesjes en zo, maar in de haast ook nog die ene armband met behoorlijk wat emotionele waarde erin geduwd denkende dat ik nog een slotje had.

Erg dom van mij maar ook wel sneu dat het gestolen werd!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:53

Eh... Op slot doen mag niet eens. Dat is ons al iédere keer gezegd toen we naar Amerika vlogen en terug. Douane moet in staat kunnen zijn je koffers te openen moest er wat verdachts zijn.

Ik zou wel even op voorhand vragen of je bij je tussenstops weer moet inchecken. Dat verschilt per vlucht.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:59

Citaat:
Eh... Op slot doen mag niet eens. Dat is ons al iédere keer gezegd toen we naar Amerika vlogen en terug. Douane moet in staat kunnen zijn je koffers te openen moest er wat verdachts zijn.

Zou dat alleen voor Amerika gelden? Ik ben het met je eens, maar in dit topic wordt duidelijk anders gereageerd.