italië 2010.. tips!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

italië 2010.. tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 13:52

In 2010 wil ik samen met mijn vriend als goed is naar Italië.. Maar nu de vraag, waar???

Ikzelf ben nog nooit in italië geweest. Wil zoveel mogelijk zien, en meemaken!
Wat ik zoek:

- een hotel all-inclusive op een mooie plek (misschien afgelegen?), aan het water, enz.
- Wil plekken zoals Venetië, Rome, Vaticaanstad, enz. heel graag zien (andere plekken waar ik zeker heen moet gaan?)
- Wil veel doen, maar ook soms een dagje lekker aan het water liggen
- 14/15dagen
- met de auto
- ??

Wie o wie heeft tips voor plaatsen waar je heen kan gaan, waar je het beste kan overnachten (hotel of plaats), enz?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:39

Ik kan er weinig over vertellen, vermits ik niet echt heb rondgereisd in Italië (was [***], dus enkel de weekends was wat 'reizen). Maar ik kan wel stellen dat ik Verona véél mooier en gezelliger vond dan Venetië... Ik vond Venetië wat tegenvallen, vooral omwille van de gigantische drukte.

Krips

Re: italië 2010.. tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:06

Ik vond Venetië ook erg tegenvallen. Als ik jou was zou ik me vooral op Toscane focussenen. Florance, Lucca, Sienna. Dat vind ik echt heel erg mooi! Pisa vond ik overigens ook erg tegenvallen. De zee van Italie is niet echt geweldig, maar de meren zijn prachtig! Dus als je wil uitrusten zou ik lekker een mooi meer opzoeken! Ik heb vorig jaar ook een rondreis met mijn vriend gemaakt door Italie, wij hebben steeds een nachtje een camping gepakt. (Ik was daarvoor al wel meerdere keren in Italie geweest)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:41

Venetië zou ik niet heengaan in de zomer, ben sowieso niet helemaal weg van de stad, maar in de zomer is het superdruk en het stinkt verschrikkelijk door de smalle straatjes en de kanaaltjes. Weet niet wanneer je gaat, maar als het zomer is zou ik het overslaan. := Wat je wel kan doen misschien is vanuit het noorden naar het zuiden gaan, via Milaan, Bologna, Florence en dan uiteindelijk naar Rome. Milaan ben ik nooit geweest, schijnt niet zo super te zijn dus denk dat je dat in 1 dagje wel gezien hebt, Bologna ook 1 dag ofzo en Florence ook 1 dag (niet hele grote steden met compact centrum en geen bezienswaardigheden waar je echt lang mee bezig bent). En tussendoor kun je misschien ook door Umbria gaan, heel mooi. Voor Rome kan je 3 of 4 nachtjes uittrekken. Dan kan je altijd nog verder rijden richting Napoli (niet echt een mooie stad, arm en vies maar toch mooi om een keer gezien te hebben), waar de Vesuvius vlakbij is, Pompei en Capri, mooi eilandje met allemaal grotten. En misschien kan je dan wel in het zuiden (Calabria (punt van de schoen) of Puglia (de hak)) blijven om lekker aan het strand te liggen. Calabria is trouwens wel dé mafia provincie van Italië, maar als je gewoon op en camping bent zal het wel veilig zijn. :))

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:06

Als je even kan moet je ook zeker langsgaan op het eiland Elba :)) Dat vind ik zeker een van de mooiste plekken van Italië, met bounty-stranden en niet teveel toeristen (althans niet toen ik er was). Zeker een aanrader dus!
Verder is Toscane gewoon een prachtig gebied, o.a. Florence en Sienna zijn de moeite waard. Pisa vond ik nogal tegen vallen, ongelooflijk toeristisch opgezet... Maar blijft leuk om de toren te zien ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 01:11

Ojaa, Milaan vond ik ook echt onwijjjjss tegenvallen! :(

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 01:16

Ik ging ieder jaar met me ouders mee naar italië, ben ook in venetië geweest en inderdaad wat de meeste zeggen in de zomer kun je dat beter ontwijken. wij stonden altijd op camping Punto Lago in Trento, vond het altijd een super camping, er is niet veel te doen, maar geloof dat ze nu wel allemaal dingen organiseren..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:15

Als je nog nooit in Italie geweest ben is Toscana idd erg mooi. Florence, Pisa, Luca, Sienna, Livorno, zat leuke plekjes om te zien. Als je een fijn strand wil kan je richting San Vincenzo gaan, daar is gewoon zand strand. Milaan vind ik wel leuk, al heb je het met een paar dagen wel gezien. Duomo is erg mooi, je kan er eindeloos winkelen en er zijn natuurlijk een hele hoop dure designerwinkels. Rome is ook absoluut een aanrader, ik ben er vorig jaar twee dagen geweest en wil er zeker nog eens langer naar toe. Zoveel te zien!

Ik weet niet of ik je een all-inclusive hotel zou aanraden, je kan in italie in elk klein dorpje wel betaalbaar heerlijk eten, en als je een dagtocht maakt naar een stad lijkt het mij wel fijn als je daar gewoon wat kan eten. Verder zou ik aanraden om grote steden als Florence en Rome gewoon met het OV te doen. Gewoon met de auto/taxi naar het dichtsbijzijnde station, OV is goed betaalbaar en zowel in Rome (Termini) als in Florence (Santa Maria Novella) sta je met de trein pal in het centrum.

LouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:57

Ik lees eventjes mee, wij gaan ook in de zomer naar Italië waarschijnlijk.

Als je nog nooit in Italië geweest bent, zou ik ook Toscane aanraden. Super leuke steden en misschien kun je het combineren met de toscaanse kust?

Hebben jullie ervaringen met fly & drive Italië? Wij willen namelijk rond gaan reizen en daar kijken waar we willen overnachten. We zijn alleen wel afhankelijk van het hoogseizoen. Is dat te doen? Of toch maar vantevoren alles boeken?

Oja, is er iemand van jullie al wel een naar Cinque Terre geweest? (die dorpjes op die kliffen)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:03

Ik lees ook even mee, want wij willen ook in de zomer naar Italie toe, alleen dan het liefst op een camping in een huisje of in een appartement... Dus als iemand daar ook ideeen voor heeft....

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:04

Ik lees ook even mee. Ik wil dit jaar ook graag naar Italië. Ik had al rond gekeken bij het Gardameer maar voor een huisje op een camping betaal je echt super veel. Dan kan je beter gewoon camperen denk ik?

Ik ben zelf nog nooit naar Italië geweest, dus ik ga wel even bij Toscane kijken LouB. ;)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:11

Ga hier ook even meelezen want ik ben eigenlijk ook een beetje het padje kwijt door de vele sites die ik al bezocht heb.
Elba had ik trouwens nog niet naar gekeken...heb wel iets anders gevonden maar dat is geen Italië maar Ibiza en wel Cala Llonga Playa...

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:39

Mijn vriend en ik zijn vorig jaar in Italie geweest. We zijn naar Lago di Ledro geweest. Het Ledromeer is een relatief klein meer(zo'n 4 km), maar is wel een van de schoonste meren van Italie.
Het ligt in de bergen, zo'n 15 minuten van het noordelijkste puntje van het gardameer. Wij wouden niet het massale van het Gardameer. We hebben echt een super vakantie gehad. Als je houdt van zwemmen, mooie natuur, lekker eten, cultuur (we zijn een dag naar Verona geweest, echt een aanrader) en niet het massale van het Gardameer, dan is dit echt een aanrader. Wij hadden een appartement op een camping gehuurd. Waren nieuwe appartementen, boven het restaurant en je keek zo over het meer. Echt schitterend!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:43

Als je toch naar Italie gaat is het heel leuk om een dagje mee te gaan zeilen met het onderzoekscentrum naar dolfijnen dat in Viareggio zit. Dat is vlakbij Pisa. Ze garanderen niet dat je dolfijnen ziet, wat natuurlijk ook wel logisch is.
Maar er gaan vaak Italianen mee op die trip, het is een kleine boot, met een hele leuke hartelijke man. Een dagje midden op zee is altijd lekker, en ik heb geweldige gesprekken gehad met de Italianen die mee waren.
Viareggio is ook een heel leuk stadje aan de kust.
Ver kan ik natuurlijk de standaard dingen zeggen, Sienna, Perugia, Orvieto, ga zo maar door, ik vind het allemaal geweldig.
Wij zaten aan het Lago di Bolsena, erg mooi!
Zit ook een leuke manege daar, waar je geweldige buitenritten kunt maken!

Ik wil TERUUHUUG!

scotie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:48

Ik ben afgelopen jaar ook naar venentie geweest, eerst heerlijk in en gondel gevaren en daarna van alles bezocht. Als je van kunst houd is venetie een aanrader!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:55

Wij zijn afgelopen zomer in Italië geweest en hoewel het mijn favoriete land absoluut niet is, heeft het een schat aan cultuur en natuur :j

Zelf waren wij erg gecharmeerd van Florence, daar zijn we zelfs nog een tweede dag naar terug gegaan :j Rome zijn we het jaar daarvoor al 3 dagen geweest (stedentripje), ook absoluut de moeite waard :j Vond Pisa zelf tegenvallen, buiten de toren om is er weinig te beleven. Zijn ook nog een dag met een boot naar Isola di Capraia geweest, was erg leuk en je hebt kans dolfijnen te spotten.

Wij zaten op een camping aan zee, vlakbij Viareggio. Ik kan je aanraden om geen all-inclusive hotel te nemen, er zitten in dorpjes genoeg restaurantjes waar je lekker een vrij goedkoop kunt eten, met all-inclusive ben je natuurlijk wel 14 dagen gebonden aan wat het hotel aanbiedt :j

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:58

Op welke camping zaten jullie Mae?

Wij willen deze zomer ook naar Italie, maar zijn nog aan het twijfelen hoe en wat. We willen graag naar de Toscaanse kust in een appartement of stacaravan dichtbij een dorpje en wat leuke winkeltjes en restaurantjes op loopafstand. Liefst ook strand op loopafstand. En dan wat leuke dorpjes/steden in de buurt die we met OV en/of auto kunnen bezoeken. We willen er ook nog een paar dagen Rome aanplakken.

Maar heb tot nu toe nog niet echt leuke parken/campings gezien waar we kunnen verblijven. Tips zijn dus heel erg welkom.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:57

Wij zijn eerst wezen kijken in Viareggio maar dat vonden we vréselijk, langs een enorm drukke weg die tussen het strand en dus de campings gelegen was. Was ook echt massaal: caravan aan caravan een heel veel van die Italiaanse familiecampings (lees: stacaravan + partytent en daaraanvast weer een stacaravan).

Wij zijn toen een 20 min zuidelijker gereden naar Torre del Lago Puccini. Daar had je een stuk ruimere campings, gelegen in een natuurgebied, maar toch ook maar 5 minuten lopen naar het strand. Wij zaten op camping Italia (http://www.campingitalia.net), waar het stacaravangedeelte en tourcaravangedeelte gescheiden was. Op dat tourcaravandeel stonden ook kleine huisjes voor verhuur, en van de camping ging een gratis busje naar het strand. De omgeving was erg mooi, de boulevard bij het strand viel wel wat tegen en bleek vooral in het weekend heel druk bezocht door homo's en travestieten := (inclusief dus hele make-up sessies bij ons op de campingtoilletten). En wat écht een enorm minpunt was, en dat bleek eigenlijk op alle campings die bij ons in het rijtje zaten (stuk of 4), is dat er 's avonds knetterharde animatiemuziek gedraaid wordt. Ik heb wel eens bevend van woede en irritatie in m'n tentje gelegen omdat wij de volgende dag om 07.00 eruit wilden voor een dagtrip en om 00.30 wéér de Italiaanse versie van de Plopdans over het terrein schalde :+

En om die reden vertrokken ook dagelijks héél veel Nederlanders, echt iets om heel sterk rekening mee te houden als je van je rust houdt 's avonds!

Voordeel van het plaatsje waar wij zaten was dat Pisa op een kwartier afstand was, in Viareggio een groot treinstation zat en wij zo dus ook naar Florence zijn geweest. Verder lag Luca op rijafstand, Sienna op 80km geloof ik en Rome iets meer dan 100km. En dat zijn echt plekken die je wel moet zien, vind ik :+:

Overigens zijn wij voor een boottocht toen naar Livorno gereden en in die omgeving is het landschap wat meer typisch Toscaans. Daar hadden we ook graag gezeten, maar vonden we toch echt te ver, voor ons was 1400 km het maximum en daar zaten we al aan toen we in Torre del Lago Puccini zaten, we hadden echt geen zin in nóg 100 km lager, ergens moet je de grens trekken natuurlijk :)

Maar als je dat niks uitmaakt, zou ik daar eens kijken voor campings, dat zag er nl. wel een stuk rustiger en authentieker uit dan waar wij gezeten hebben!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:55

www.rosapinetasud.it

Mijn zus is dit jaar naar bovenstaande camping/bungalow geweest. Ze waren heel erg tevreden. Wij gaan er dit jaar heen eind juli...

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:37

Bedankt Mae en Tamadine. Ik ga er vanavond eens voor zitten. Hier heb ik zeker wat aan. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:26

Ik lees ook mee, vriendlief wil met de auto en eventueel naar Italie. Ik heb geen inspiratie door dat er zoveel is.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:18

Oke... all inclusive hotels kan ik je niet aanraden, maar ik kan je wel vertellen hoe, wat, waar wij graag doen in Italie :) . Wij gaan het liefst naar een kleine agriturismo ( http://en.agriturismo.com/ ) waar we een appartementje / huisje huren en ontbijt en avondeten boeken bij de agriturismo (heerlijk, plaatselijke gerechten eten met producten van eigen land en het is relatief gezien erg goedkoop :j . Voor 20 euro pp kregen we 's avonds een voorgerecht, hoofdgerecht met bijgerechten, brood en salade, nagerecht, karaf water, karaf wijn en vaak ook nog een glaasje vin santo,limoncello of grappa :9.) in Toscane. Er zijn diverse agriturismos te vinden die nabij een treinstation, je zou dan met de auto naar het (dichtsbijzijnde grootste) station kunnen gaan en met de trein naar de bestemmingen van jouw keuze. De trein is -zeker in vergelijking met Nederland- behoorlijk goedkoop in Italie en het is een erg makkelijke manier van reizen. Hier onder mijn lijstje favoriete bestemmingen in Italie :

*Mijn favoriete stad is zonder enige twijfel Florence
*Als je van wandelen in een erg mooie omgeving houdt, dan is Cinque Terre imo een absolute must. Wij zijn daar dan ook op huwelijksreis geweest afgelopen oktober :D . Cinque Terre ligt in de provincie Ligurie, in het noordwesten van Italie
*Mijn favoriete deel van Italie is dus Toscane, interessante plekken om te bezoeken in Toscane zijn oa Lucca, Siena, Volterra enSan Gimignano.
*Venetie vond ik leuk voor een dagje, maar voldeed eigenlijk niet aan mijn (misschien te hooggespannen?) verwachtingen. Volgens de Italiaanse ex baas (en nu goede bekende) van mijn man is Venetie echter de leukste stad in Italie, dus misschien moeten we nog een keer met hem gaan :D . Zelf zou ik Venetie het liefst 'bewaren' tot het daar carnaval is.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:25

De Garfagnana (omgeving Lucca) is zeker leuk. Niet zo toeristisch (al hoewel dat wel begint te komen) en een hoop te doen. Natuurlijk kan je ook tochtje met de paarden maken, haha :)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:31

http://www.toscaansehuizen.nl
-> overzicht -> Casale Capita.

Hier hebben wij de zomer doorgebracht.
Het ligt tussen Florence en Siena.
Deze steden kan je bezoeken, Pisa is ook te doen.
(Rome is wel erg ver..)
Het is ongeveer 1400 km vanaf Assen.
Wij zijn bij Como gestopt onderweg, toen hebben we daar in de buurt een camping gezocht, hebben we een nachtje geslapen en toen doorgereden (tentjes mee).

Casale Capita is echt leuk! Het is een heel groot huis met een binnenplaats. Het is niet all inclusive... het is een appartement, je moet zelf je boodschappen doen. Het is er erg lekker weer, een aardige gastvrouw, en een lekker zwembad!

[edit] Zoals je bij Vikki hierboven kan lezen, je kan naar al die steden.
Wij zijn naar Volterra, Siena, Florence geweest.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:45

LouB schreef:
Ik lees eventjes mee, wij gaan ook in de zomer naar Italië waarschijnlijk.

Als je nog nooit in Italië geweest bent, zou ik ook Toscane aanraden. Super leuke steden en misschien kun je het combineren met de toscaanse kust?

Hebben jullie ervaringen met fly & drive Italië? Wij willen namelijk rond gaan reizen en daar kijken waar we willen overnachten. We zijn alleen wel afhankelijk van het hoogseizoen. Is dat te doen? Of toch maar vantevoren alles boeken?

Oja, is er iemand van jullie al wel een naar Cinque Terre geweest? (die dorpjes op die kliffen)

Als je heel zekr wil zijn moet je boeken.
Maar het is ook leuk als je niet boekt dan zie je vanzelf waar je terecht komt.
Dat hadden wij dus, wij kwamen op een soort volks amsterdam camping :+