Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Wat je wel kan doen misschien is vanuit het noorden naar het zuiden gaan, via Milaan, Bologna, Florence en dan uiteindelijk naar Rome. Milaan ben ik nooit geweest, schijnt niet zo super te zijn dus denk dat je dat in 1 dagje wel gezien hebt, Bologna ook 1 dag ofzo en Florence ook 1 dag (niet hele grote steden met compact centrum en geen bezienswaardigheden waar je echt lang mee bezig bent). En tussendoor kun je misschien ook door Umbria gaan, heel mooi. Voor Rome kan je 3 of 4 nachtjes uittrekken. Dan kan je altijd nog verder rijden richting Napoli (niet echt een mooie stad, arm en vies maar toch mooi om een keer gezien te hebben), waar de Vesuvius vlakbij is, Pompei en Capri, mooi eilandje met allemaal grotten. En misschien kan je dan wel in het zuiden (Calabria (punt van de schoen) of Puglia (de hak)) blijven om lekker aan het strand te liggen. Calabria is trouwens wel dé mafia provincie van Italië, maar als je gewoon op en camping bent zal het wel veilig zijn.
Dat vind ik zeker een van de mooiste plekken van Italië, met bounty-stranden en niet teveel toeristen (althans niet toen ik er was). Zeker een aanrader dus!

Rome zijn we het jaar daarvoor al 3 dagen geweest (stedentripje), ook absoluut de moeite waard
Vond Pisa zelf tegenvallen, buiten de toren om is er weinig te beleven. Zijn ook nog een dag met een boot naar Isola di Capraia geweest, was erg leuk en je hebt kans dolfijnen te spotten.
(inclusief dus hele make-up sessies bij ons op de campingtoilletten). En wat écht een enorm minpunt was, en dat bleek eigenlijk op alle campings die bij ons in het rijtje zaten (stuk of 4), is dat er 's avonds knetterharde animatiemuziek gedraaid wordt. Ik heb wel eens bevend van woede en irritatie in m'n tentje gelegen omdat wij de volgende dag om 07.00 eruit wilden voor een dagtrip en om 00.30 wéér de Italiaanse versie van de Plopdans over het terrein schalde 

. Wij gaan het liefst naar een kleine agriturismo ( http://en.agriturismo.com/ ) waar we een appartementje / huisje huren en ontbijt en avondeten boeken bij de agriturismo (heerlijk, plaatselijke gerechten eten met producten van eigen land en het is relatief gezien erg goedkoop
. Voor 20 euro pp kregen we 's avonds een voorgerecht, hoofdgerecht met bijgerechten, brood en salade, nagerecht, karaf water, karaf wijn en vaak ook nog een glaasje vin santo,limoncello of grappa
.) in Toscane. Er zijn diverse agriturismos te vinden die nabij een treinstation, je zou dan met de auto naar het (dichtsbijzijnde grootste) station kunnen gaan en met de trein naar de bestemmingen van jouw keuze. De trein is -zeker in vergelijking met Nederland- behoorlijk goedkoop in Italie en het is een erg makkelijke manier van reizen. Hier onder mijn lijstje favoriete bestemmingen in Italie :
. Cinque Terre ligt in de provincie Ligurie, in het noordwesten van Italie
. Zelf zou ik Venetie het liefst 'bewaren' tot het daar carnaval is. LouB schreef:Ik lees eventjes mee, wij gaan ook in de zomer naar Italië waarschijnlijk.
Als je nog nooit in Italië geweest bent, zou ik ook Toscane aanraden. Super leuke steden en misschien kun je het combineren met de toscaanse kust?
Hebben jullie ervaringen met fly & drive Italië? Wij willen namelijk rond gaan reizen en daar kijken waar we willen overnachten. We zijn alleen wel afhankelijk van het hoogseizoen. Is dat te doen? Of toch maar vantevoren alles boeken?
Oja, is er iemand van jullie al wel een naar Cinque Terre geweest? (die dorpjes op die kliffen)