CUBA ervaringen/tips/etc!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

CUBA ervaringen/tips/etc!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:58

:wave:

Juni 2010 ga ik hoogstwaarschijnlijk samen met _Clien_ op bokt voor twee weken naar Cuba.
Omdat we voornamelijk een zon/zee/strand vakantie willen met een paar excursies, hebben we er voor gekozen om twee weken in Varadero te verblijven en van daaruit enkele excursies te doen.
Natuurlijk staat Havana op het lijstje en verder lijkt Trinidad mij ook leuk en dat ene onbewoonde eilandje waar ik de naam even van kwijt ben. :o

Ik ben benieuwd wie van jullie er ook in Cuba zijn geweest en wat jullie echt de moeite waard vinden om daar te bezichtigen / te doen. :)
En natuurlijk alle do's en dont's zijn van harte welkom... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:18

Als je naar Trinidad en Cayo Largo wil kan je het beste meer zuidelijk gaan zitten, zoals in Holguin. Want vanaf Varadero (Noordkant) zijn deze plaatsen erg ver (Cuba is vele malen groter dan Nederland ook al is het een eiland) dus worden het vaak dag- of meerdaagse excursies. Of je dat leuk vind is aan jullie ;) Havana is daarintegen wel goed te bereiken vanaf Varadero. Havana is een erg mooie stad en als je een gids hebt is het helemaal leuk omdat er zoveel te vertellen is over deze stad! Shoppen kan je in heel Cuba eigenlijk niet, het is een land apart en ook niet Westers. Dus een bezoekje aan Havana is vooral heel leerzaam en gaaf om eens gezien te hebben. Alleen moet je wel oogkleppen op doen, er zijn erg veel broodmagere zwerfhonden die onder de schurft zitten ;(

Varadero zelf is ook leuk, erg toeristisch maar de marktjes zijn best leuk. Ook kan je er paardrijden als je dat wil. Je mag niet het strand op maar wel langs de snelweg rijden. Dat is ook een aparte ervaring haha! Er is een paardenhouder naast het Don Xuihote restaurant (herkenbaar aan rond torentje) wiens paarden er goed uit zien vergeleken met andere paarden daar. Maar over het algemeen is het een leuk schiereilandje, veel groen en witte stranden met palmbomen waar je heerlijk hele dagen kan luieren :z Maar persoonlijk vind ik dat zonde om in Cuba te doen, er is zoveel te zien en te leren op dit eiland dat op het strand liggen eigenlijk zonde van je tijd is :o Maargoed, dat is natuurlijk heel persoonlijk ;)

De Cubanen zijn ook echt geweldig, ik heb nog nooit zulke vriendelijke en gastvrije mensen meegemaakt. Let er alleen wel op dat ze heel arm zijn, en heel veel dingen zijn te duur of niet te koop voor ze. Zo zijn ze heel blij met zeep, pennen en speelgoed voor de kinderen. Iets wat wij als normaal beschouwen maar wat zij dus niet tot nauwelijks kunnen kopen... Wij wisten dit van tevoren dus hebben dit uit Nederland meegenomen voor de housekeeping in het hotel, je wil niet weten hoe blij ze hiermee waren :) Dus het is zeker aan te raden om zoiets mee te nemen voor ze. Ook is het handig om van tevoren wat boeken in te slaan, hierin kan je ook al wat leren over het systeem aldaar. In Cuba zelf zullen jullie daar ook al veel over leren, maar het is fijn om van tevoren al een beetje te weten hoe het in elkaar steekt.

Heel veel plezier alvast, weet zeker dat jullie het ook als erg prettig zullen ervaren :D

brudoe

Re: CUBA ervaringen/tips/etc!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:57

Een geweldig land, zeker een aanrader! Wij hebben ook in varadero gezeten en van daaruit dagje naar havana geweest. Verder heerlijk paardgereden en met dolfijnen gezwommen :) Wij gaan zeker weten nog een x terug!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:33

Paardrijden lijkt me ook erg leuk om te doen inderdaad. :j Zeker als je tijdens het paardrijden nog iets kunt bezichtigen.
Dolfijnen zwemmen ligt er aan, ik heb dat al een keer gedaan maar die vriendin met wie ik ga niet.. Dus misschien dat zij wel wil en als het veel goedkoper is dan in Mexico ga ik zelf misschien ook nog wel een keer..

Maar vind 3 excursies wel genoeg op 2 weken. Sowieso Havana en verder nog even kijken dus. Zeker als Trinidad te ver is (heb het meteen opgezocht op de kaart, is idd nogal een endje :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:58

Ntlie_ schreef:
Paardrijden lijkt me ook erg leuk om te doen inderdaad. :j Zeker als je tijdens het paardrijden nog iets kunt bezichtigen.

Dat is nog te betwijfelen :+ In eerste instantie ging de man van die paarden met ons mee. Toen hij zag dat wij ervaren ruiters waren ging hij meteen terug en mochten wij lekker ons gang gaan _O- Voordeel is dat je op Varadero de weg niet kwijt kan raken, maar het paardrijden is echt ontzettend grappig. Vooral de Cubanen vinden het een leuk spektakel, 2 meiden te paard langs hun snelweg (hoort nog de 'Ola Chica's' van alle kanten komen) :')

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:12

Wij hebben in februari een rondreis van weken door Cuba gemaakt met de auto. We hebben het hele eiland gezien, van boven naar beneden van links naar rechts.

Varadero: heel erg toeristisch, je moet daar van houden.
Havana en Trinidad zijn erg leuk.

Miss_Montana schreef:
Als je naar Trinidad en Cayo Largo wil kan je het beste meer zuidelijk gaan zitten, zoals in Holguin. Want vanaf Varadero (Noordkant) zijn deze plaatsen erg ver (Cuba is vele malen groter dan Nederland ook al is het een eiland) dus worden het vaak dag- of meerdaagse excursies. Of je dat leuk vind is aan jullie

Klopt. In Holguin zelf is overigens geen drol te beleven.....

Miss_Montana schreef:
Shoppen kan je in heel Cuba eigenlijk niet, het is een land apart en ook niet Westers. Dus een bezoekje aan Havana is vooral heel leerzaam en gaaf om eens gezien te hebben. Alleen moet je wel oogkleppen op doen, er zijn erg veel broodmagere zwerfhonden die onder de schurft zitten

Klopt ook. Shoppen en lekker eten kun je wel vergeten in Cuba. Verder moet je je ook beseffen dat men daar een hele andere beleving heeft van paardenwelzijn. Als je daar gaat paardrijden zul je paarden en harnachement treffen in een hele andere toestand dan je gewend bent.

Miss_Montana schreef:
De Cubanen zijn ook echt geweldig, ik heb nog nooit zulke vriendelijke en gastvrije mensen meegemaakt. Let er alleen wel op dat ze heel arm zijn, en heel veel dingen zijn te duur of niet te koop voor ze. Zo zijn ze heel blij met zeep, pennen en speelgoed voor de kinderen.

Vooral pennen zijn de kinderen heel erg blij mee. Maar ook; (merk) kleding. Dus neem al je kleding mee die je niet meer draagt en geef het weg, de mensen zijn daar heel erg blij mee. Ga ook overnachten bij de mensen thuis, dan heb je de beste kans dat je nog iets fatsoenlijks te eten krijgt en de mensen zijn gewoon heel gastvrij.

Voor ons waren de hoogtepunten Trinidad en Havanna, en Baracoa was qua natuur het mooist (meer varieteit, en veel groener dan de rest van het eiland)

Verder was onze vakantie in Cuba niet de beste vakantie ooit. Op enkele highligts na vonden wij het landschap veel van hetzelfde, het eten erg slecht (lekker eten is voor ons toch een groot deel van ons vakantieplezier) Als je echt alleen gaat voor het zon, zee en strand in Varadero kun je beter naar Gran Canaria gaan ofzo. Dichterbij en goedkoper en beter eten.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:17

Mijn ouders gaan er dit jaar heen. Ik dacht dat zij ook in Varadero verbleven maar dat weet ik niet zeker.
Het schijnt wel een mooi land te zijn, waar je goed over straat kunt als toerist.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:30

Ik wil ook heel graag in april naar cuba!
Alleen echt even goed zoeken waarheen en wat voor hotel enzo!
Hebben jullie nog tips voor hotels in Varadero?
En misschien sites waarop je kunt boeken?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 22:37

Wij hebben van de week geboekt! 5 juni vertrekken wij voor 16 dagen naar Varadero, hotel Sol Palmeras. :)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 22:37

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:39

In dat hotel hebben wij ook gezeten :)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 22:41

En, is het goed bevallen? Foto's? Goede en minder goede ervaringen?

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:42

Heel fijn hotel! Enige wat tegenviel was het eten, voor de rest super :)
Hebben jullie een hotelkamer of een huisje?

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:02

ziet er wel mooi uit dat hotel!
volgens mij kan je een vakantie naar cuba niet echt onder de 1000 vinden he?

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:53

CUBA IS FANTASTISCH!

Ik ben er 3 weken geweest en heb er een fantastische reis gehad. Varadero gezien, Havana, Trinidad, de bergen in geweest: ge-wel-dig. Ik vind Trinidad echt zo'n gave stad!!! Daar móet je echt heen, en dan 's avonds naar het pleintje voor de kerk gaan!!! :D
Varadero is een en al toerist wat de klok slaat, vreselijk! Wij waren gelukkig wel in november daar, dus het was echt niet druk. Vele leuke mensen leren kennen, dat wel.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:11

heeft er ook iemand ervaring met een rondreis door cuba? hebben jullie die zelf georganiseerd of zo geboekt?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:26

Ik ben op mijn 20e in Cuba geweest (6,5 jaar geleden dus :D ). Echt een top vakantie gehad! Wij zijn eerst een week in Varadero geweest, vervolgens vier dagen in Havanna en daarna met een binnenlandse vlucht richting Holguin waar we in Guadalavaca van de stranden hebben genoten! Echt een prachtige reis (al raad ik de vlucht niet aan: omgebouwd russich vrachtvliegtuig zonder airco maar wél inclusief flinke turbulentie).

In Varadero hebben wij nog niet zo heel veel ondernomen (dat kwam pas later, eerste week was de relax week :z ). Een absolute aanrader is wel een snorkeltocht. Als het kan zowel in de zee als in een grot, al heb ik geen idee meer hoe die grot ook alweer heette...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:54

Wij hebben onze rondreis kant en klaar geboekt deniejs omdat je toch tegen veel regeltjes aanloopt als toerist die we niet zo gewend zijn hier.

Varadero is best lekker maar er is niet heel veel te doen. Jeep safari is wel een leuke tocht, zwemmen met dolfijnen is erg leuk en het snorkelen in de grot waar ik ook de naam van kwijt ben is prachtig.
Zelf zou ik in Havana een overnachting doen, het is zo'n prachtige stad dat het zonde is om dat in een dag te doen. Tussen Havana en Varadero heb je een enorme brug waar je overheen gaat en daar is een klein restaurantje, hier kun je echt de lekkerste Pina Colada krijgen die er bestaat.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:04

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:09

ik denk dat ik iets teveel eisen had voor onder de 1000 pp... :)

er wordt in mei een nieuw riu hotel geopend.. lijkt me ook wel leuk in varadero!

http://www.arke.nl/24-uur-ultra-all-inc ... adero.aspx

En ik had al gelezen dat je vanuit varadero naar havanna kan met een bus voor ongeveer 10 dollar..
Morgen even naar aantal reisbureau´s om te kijken voor een eventuele rondreis...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:14

Die Riu hotels zijn echt prachtig en supergoed, maar dat ging ons een beetje boven het budget. :o

Wij hebben heel wat hotels bekeken in Varadero en het viel ons op dat vaak het eten wat minder is. Hotel dat we nu hadden kwam het beste uit de bus van de hotels die wij overwogen hebben. Lag wel iets boven ons budget maarja.. :)

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:39

Ja het is idd ook iet boven mijn budget, maar ik ga denk ik toch voor de riu! Het wordt ook pas in mei geopend, dus alles nog lekker nieuw!! We gaan waarschijnlijk ook in mei!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:18

Nou ik ga morgen of maandag boeken!! En het wordt een rondreis door cuba (discover cuba van neckermann) met een weekje strandverlenging op iberostar varadero!!!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:43

Cuba is geweldig ! :D
We zijn er 2jaar geleden voor 2 weken geweest! Echt super! Weetje al in welk
hotel je gaat? Wij zaten in Palma Real, mooi hotel en zeer lief personeel! :lovers:

Hebben zelf een auto+chauffeur gehuurd voor havanna, de cubaan wist alle intresanten plekken te vinden! Was super! :D
Hebben ook nog met dolfijnen gezwommen in het dolfinarium! Verder nog een 2daagse excursie gedaan, je gaat dan naar santaclara, trinidad en je gaat
ook nog zwemmen bij een waterval echt supermooi! Echt een aanradar! hele lieve en vriendelijke gids die perfect nederlands spreekte!

En ook nog een excursie gedaan naar een oude stoom trein iets, je gaat met die trein door de suiker riet velden, en in de trein krijg
je allemaal heerlijk vers fruit ! :) Daarna ga je naar een indianen dorpje toe wat ook echt super leuk is om gezien te hebben! :) :) en nog naar een soort
''dierentuin''! Je kon daar ook een baby krokodil vast houden enz! :) Echt top vakantie gehad daar ! :) :)

Die zee ! oeeii prachtig ! :D

Oja luchtbedden zijn de mensen ook blij mee! We gaven er na de vakantie 2, dit vond ze superleuk voor dr zoon! :)
Die dingen zijn in cuba niet te koop.. en hier heb je ze voor een €1,- vrouw begon te huilen zo blij dat ze was ! :(:)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:26

Ik ben vorig jaar geweest lastminute voor 599 :D

Cuba is niet helemaal mijn ding. zoveel armoe ik voelde me best ellendig daar en dan ben ik toch op heel wat plaatsen geweest (venuzuela(3x) brazillie dom.rep. )waar het ook niet echt rijk is.

vervelende vond ik dat we buiten het resort niet konden gaan en staan waar we wilden.Alleen de vaste excusies waren toegestaan vanuit de staat terwijl ik er graag op eigen houtje op uit was getrokken.
zon zee strand was heerlijk hoor maar ik had graag net even wat meer willen zien.