(Paardrij)safari in Zuid-Afrika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

(Paardrij)safari in Zuid-Afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:14

Inmiddels ben ik alweer een weekje terug van een gewéldige vakantie! Ik had al een tijdje in mijn hoofd zitten dat op safari te paard in Afrika mij helemaal geweldig leek, en toen ik dat tegen vriendlief vertelde, waren de koffers bij wijze van spreken al gepakt :P. Dat ging alleen zomaar niet, want ik had nog wel een eisenlijstje:
- Ik wilde niet rondtrekken, maar één vaste slaapplaats hebben
- Ik wilde niet langer dan een week
- Ik hoefde niet per sé 7 dagen van die week paard te rijden, maar wilde graag ook wat andere dingen doen/zien

Na heel veel zoekwerk op het internet hebben wij uiteindelijk de perfecte vakantie voor ons gevonden, waarvan ik hier graag enkele foto's neerzet :D.

Paardrijden
Via internet kwamen wij terecht bij Carla, een Nederlandse vrouw die sinds drie jaar in Zuid-Afrika woont en werkt. Zij organiseert horse trails en safari's. Haar site: http://www.savannahhorsetrails.co.za/

Tijdens onze vakantie hebben wij 4 paardrijsafari's gemaakt. Het mooie is dat je niet het lawaai van de auto hebt, maar dat je echt door de natuur rijdt alsof je één bent met de natuur. Naast het genieten van de natuur en het wild kan je ook nog eens genieten van het paardrijden! Carla gebruikt voornamelijk 'boerperden', dat is een Afrikaans ras dat een stuk lomper klinkt dan dat het in werkelijkheid is. Het zijn harde en slimme paardjes, die zeker niet lui zijn! Het is mooi om te zien dat de paarden eigenlijk als kudde leven in het gebied. Iedere ochtend worden ze even bij de stal gehaald, en eventueel gepoetst, gecontroleerd en/of bereden. De rest van de dag zwerft de kudde weer door het gebied.

De paarden voor de rit gaan op weg, de rest van de kudde blijft achter (het hek is van een weitje waarin met jonge paarden werd gewerkt)
Afbeelding
Het uitzicht is prachtig
Afbeelding
Rustplaats tijdens de rit
Afbeelding
Stukje door het (andere) water
Afbeelding

Verblijf
Carla heeft ons doorverwezen naar Kololo Game Reserve http://www.kololo.nl/. Kololo is in principe een eigen 'reservaat' met eigen rangers. Op dit gebied staan een aantal lodges met voorzieningen zoals een restaurant. We hebben hier een fantastisch verblijf gehad in een superdeluxe lodge. Het eten maar vooral ook de service was echt geweldig. Game drives (safari's met de auto), wandel- en mountainbike safari's door het gebied van Kololo waren bij de prijs inbegrepen. Tevens was er een zwembad aanwezig. Het is vrij kleinschalig, waardoor je al snel iedereen kent van het personeel en de gasten, en de persoonlijke aandacht was echt top. Omdat in dit gebied zelf geen 'gevaarlijke' dieren zitten, is er veel mogelijk. De impala's en blesbokken konden we vanaf ons eigen terras zien lopen.

Onze lodge
Afbeelding
Restaurant
Afbeelding
Zwembad, met op de achtergrond het aanliggende gebied waar we wel eens olifanten zagen lopen
Afbeelding

Overige activiteiten
Via Kololo konden we verschillende andere activiteiten doen. Alles werd prima voor ons geregeld, dus dat was heerlijk ontspannen! We hebben tweemaal een Big5-game drive gedaan in het gebied naast Kololo, genaamd Welgevonden (http://www.welgevonden.org/). Ook zijn we twee keer op game drive op Kololo zelf geweest, en hebben we daar zelf nog rondgewandeld. Ook heel geweldig was de olifantensafari die we hebben gedaan en het bezoek aan een cheetah-opvang/ranch.

Op de olifant, je ziet haar kleintje er nog net achterstaan
Afbeelding
Met de 'ambassador' cheetah Zulu, die wordt gebruikt voor de educatie van de Afrikaanse bevolking over wildlife
Afbeelding
Safari in Welgevonden
Afbeelding
We hebben even moeten wachten totdat deze familie de weg voor ons vrijgaf
Afbeelding
Streepjes!
Afbeelding
Geen idee waarom, maar de paarden vinden struisvogels maar enge beesten
Afbeelding
Wildebeest
Afbeelding
Mijn favoriet
Afbeelding

Mochten jullie meer willen weten, vraag gerust!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:16

Waaaauw, wat mooi! Dat zou ik ook graag eens willen doen! :oo
Ik kan me voorstellen dat je deze vakantie nooit meer zal vergeten. :)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:18

Wauwie! Wat mooi zeg! :oo
Dat lijkt me echt heel erg leuk.
Een vakantie om noooit te vergeten. Leuke fotos ook zeg! :j
Lijkt me wel heel grappig om dan te gaan zwemmen terwijl je olifanten in het wild ziet lopen.
Laatst bijgewerkt door Mies op 05-11-09 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:18

Wauw wat gaaf!

Dat wil ik altijd nog eens doen :)

Was het niet eng, zo tussen de dieren?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:19

wauw geweldig! daar kan iedereen jaloers op worden denk ik zo *D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:49

veerle waaauwww wat een geweldige fotos !!!! super
ben echt jaloers op je :D:D:D:D:D ik wil oooookkkkk !!
echt super vet meid, enne die fotos moet je uitvergroten kun je er iedere dag aan terugdenken :D

blacknorton

Re: (Paardrij)safari in Zuid-Afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:32

ziet er helemaal top uit!!!
en klinkt ook nog geweldig!!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:37

Wooww... klinkt super leuk :D
en leukd at het zo top was!!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:41

wauw ziet er zo leuk uit, zou ik graag ook eens doen, :D
kan je dit ook doen als beginner? Ik kan de basis zoals stap, draf en galop maar ik zou het graag eens doen met een vriendin van mij die een stuk jonger is als ik en niet van haar ouders op paardrijles mag dus zij heeft (voor zover ik weet) nog nooit paard gereden. Dit lijkt zo een perfecte vakantie voor ons, we zien elkaar zo weinig ;(

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:59

Het kan wel met beginners, maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je rit moet worden aangepast aan het niveau van degene met de minste ervaring ;). Of het ook kan met iemand die echt nog nooit op een paard heeft gezeten zou ik niet durven zeggen, maar je kan natuurlijk altijd een keer mailen naar Carla.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:01

jee geweldig zeg....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:03

Juangi schreef:
Was het niet eng, zo tussen de dieren?

Nog een niet onbelangrijk detail dat ik niet had vermeld: de gebieden waar de paarden lopen en waar we met de paarden reden, hadden net als Kololo geen 'gevaarlijk' wild. Er kunnen dan wel bijvoorbeeld grote katten zoals een luipaard zitten, maar die vallen geen mensen/paarden aan en de kans dat je die overdag ziet is erg klein. Je ziet er impala's, wildebeesten, zebra's, struisvogels, kudu's, elanden, klipspringers en giraffen, maar je komt geen olifant of neushoorn tegen daar.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:13

zoooo echt geweldig! ben vriendje al aan het lekker maken, die ziet het ook wel zitten :P
super gaaf!

maarre... kost da? :o

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:21

Woow, wat gaaf! 8-) Dit is echt iets wat ik nog wil doen! Een droom is een beetje een groot woord, maar ik zou zo graag nog eens op paardensafari gaan :) Alleen, de prijs houdt me tegen. Daarom ben ik heel erg benieuwd wat jij betaald hebt. In totaal, maar het liefst ook nog uitgesplitst per onderdeel. Mag ook per PB :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:27

haha bij iedere foto zei ik Oh oh oh wauw ooh oh mooi oh, neem aan dat dit genoeg zeg, wat geweldig

Clev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:29

Ik ben jaloers!! Ik wil dit al jaren :D
Er is een kans dat de vakantie dit jaar richting Afrika gaat, dus een paar dagen een safari te paard is dan beter ipv een trektocht die veel langer duurt. Dus ik heb de site van die vrouw meteen even onder mijn favorieten opgeslagen ;)
Erg gaaf!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:31

Kosten hangen er ook een beetje vanaf welke activiteiten je erbij boekt en hoeveel. De olifantensafari is bijvoorbeeld best duur, 1.300 Rand pp. Paardrijden is 400 Rand pp. Big5 game drive is 450 Rand pp. Verblijf in de lodge kost je inclusief alles behalve drinken 1.200 Rand pp per nacht. Alle activeiten op Kololo, zoals game walk obv ranger, gamedrive op kololo, mountainbike, zwembad, is allemaal gratis en kun elke dag hebben als je wilt. De sundowner, of koffie op de gamedrives zijn ook inbegrepen, dus een wijntje of een biertje met de gamedrives op Kololo en in het big five zijn gratis.

Qua tickets is het even goed zoeken, wij vlogen met Iberia, dat betekende een tussenstop op Madrid, maar we waren wel minder dan 500 euro pp kwijt. Voor 180 euro hebben wij overigens de hele week een prima auto gehuurd.

Ik weet de koers van de Rand nu niet precies, maar het is ongeveer delen door 10. Alles bij elkaar moet je rekenen op ruim 1.500 euro pp dus.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:33

Wow, wat lekker haalbaar die prijs! 8-)

Heb zelf gekeken naar paardensafari's (trektocht) en dan was je al 4000 dollar voor een week kwijt exclusief vlucht. Maar dit komt wel meer in de buurt van betaalbaar!

Bedankt voor je verslag en foto's! Ook bij mij gaan deze links in de favorieten ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:36

Mega Jaloers :o
Echt prachtig mooi dit is iets wat ook nog op mijn lijstje staat

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:38

Dit lijkt me onvergetelijk. Schitterend gebied en een geweldige tocht zo te zien. Hoe was de tempreatuur? Hoeveel km reden jullie ongeveer per dag? Nam je ook eten en drinken voor jezelf mee voor onderweg, of waren er pleisterplaatsen? Veel vragen :D

Edit. De prijs valt me echt alles mee.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:39

Wauw!!! Dit is GAAF! Hahah, wil zelf ook dolgraag eens naar Zuid Afrika, maar dit is wel dé ideale combinatie!! :D :D

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:42

Wauw wat super gaaf!
Dat zou ik zo graag een keer willen doen!
Pfoe, ik heb genoten van je foto's :o

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:45

Dat ziet er echt heel gaaf uit. Zo te zien heb je een super tijd gehad.
Mooie herinneringen :-)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:49

Only_Hellen schreef:
Dit lijkt me onvergetelijk. Schitterend gebied en een geweldige tocht zo te zien. Hoe was de tempreatuur? Hoeveel km reden jullie ongeveer per dag? Nam je ook eten en drinken voor jezelf mee voor onderweg, of waren er pleisterplaatsen? Veel vragen :D

Edit. De prijs valt me echt alles mee.

Het is daar nu lente, dus heerlijk groen allemaal, maar wel redelijk warm. Overdag is het zo'n 30graden. 's Nachts koelt het af naar 10-13 graden, dus dat is dan weer best koud. Rond 5 uur 's ochtends begint het licht te worden, en om half 7/7 uur wordt het donker (heul donker). De zon staat heel hoog en is heel sterk. Op het heetst van de dag gebeurt er dan ook niks. Wij hebben geen één ochtend uit kunnen slapen (door het licht en de geluiden zou dat toch al best lastig zijn). Het paardrijden begon om 8 uur, wat voor ons kwart over 7 vertrekken betekende (we moesten nog 10km met de auto, over een zandpaadje). De big5 game drives in de ochtend beginnen om 6 uur, en de olifantensafari ook. De middagsafari's zijn dan weer om 3 of 4 uur. Tussen 11 en 3 is het dus echt siesta/boeklezen/zwembad tijd.

Je rijdt dus ook alleen de ochtend paard, Carla is wel van plan om langere trektochten met overnachting te gaan doen, maar dat hebben wij niet gedaan. Hoeveel km, eerlijk gezegd geen idee dus. Onderweg stop je, even afstappen en appel eten, en je hebt water bij aan je zadel voor onderweg.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:42

Echt heel erg mooi! De prijs is ook haalbaar! Wow, wat zou ik dit graag gaan doen.
Jullie hebben wel veel zelf geregeld, dat vind ik knap. Voor zo'n verre reis in een vreemd land zou ik het fijn vinden om de zekerheid van een organisatie te hebben.