Ik wil een visum aanvragen voor amerika. Ik heb al veel op het internet zitten lezen maar snap er nu echt helemaal niets meer van. Ik kan op een toeristenvisum omdat ik niet langer dan 3 maanden ga. Nu heb je dus zo'n visa waiver programma zodat je zonder visum erheen kan. Maar je kan tog ook gewoon bij de ambassade een visum aanvragen en zoja, wat kost dat?
Wat is verstandiger een visum via de ambassade of dat waiver programma?
Je bedoelt een ESTA formulier? Als je gewoon met vakantie gaat is een ESTA voldoende, je vult hem gratis in op internet, zie het als een soort aanmelding. Het formulier is vervolgens geloof ik 2 jaar geldig. In het vliegtuig krijg je dan ook nog een groen esta kaartje, wat je moet invullen en ter plaatste bij de douane moet inleveren.
Zelf ga ik over 1.5 week richting de states, heb geen visum nodig. Alleen het esta formulier invullen, met daarop 10 vragen. Of je uiteindelijk het land binnenkomt is nog altijd van de douane afhankelijk
Ilco
Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-09 17:10
Inderdaad zo'n ESTA formulier. Ik heb ook ergens gelezen dat het niet zeker is dat je dan word toegelaten ofzo. Als je zo'n formulier heb, hoe weet de douane dan dat je bij de ESTA je aanvraag het ingedient?
Ben net terug uit de VS en had keurig dat ESTA formulier ingevuld maar de douane deed daar dus niets mee en kon ik exact hetzelfde formulier daar nog eens invullen... Exht zo'n hork van een douanier die niet eens de moeite nam om naar mn printje te kijken.... Om te voorkomen dat je nogmaals in de rij moet staan (en die kunnen lang zijn!) zou ik adviseren om in het vliegtuig gewoon weer al die formuliertjes in te vullen naast het internetformulier, bureaucratie ten top daar en discussieren over het wel of niet invullen van formulieren levert niets op, alleen maar nog irritantere doaunier....
Toen ik naar de VS ging moest ik eerst toestemming vragen via ESTA wat twee jaar geldig is. In het vliegtuig moest ik een groene kaart invullen die dan in je paspoort geniet wordt. En ik moest een witte invullen. Hou er wel rekening mee dat de wachttijden lang zijn bij de immigrations en dat ze op de terugweg je groene kaart verwijderen uit je paspoort.
Toekie
Geplaatst: 26-09-09 18:44
Nou, ben net terug uit NY en wij hadden een erg aardige douanier. Is dus maar net welke je treft. Hebben het ook niet over dat online formulier gehad. Ik wist van tevoren al dat het momenteel nog dubbelop gaat, dus zowel online als die groene kaart invullen. Wij hebben in het vliegtuig die groene kaart ingevuld en nog een witte (waarop je aangeeft of je wel/niet iets invoert). We moesten idd even wachten bij de douane omdat het wat tijd in beslag neemt (foto, vragen, vingerafdruken), maar verder niets aan de hand.
Toen ik naar Amerika ging heb ik alleen de green card en de witte ingevuld in het vliegtuig en dat was genoeg.
TeeGee: Ik weet het niet meer precies, maar in ieder geval, waarom ben je hier (werk/vakantie), hoe lang verblijf je hier, waar verblijf je, met wie ben je hier etc.
Dat mannetje by immigrations vroeg mij destijds (ik ging er ook aan t werk met paarden) idd wat ik er ging doen ('visiting friends!') waar ik zou verblijven (en toen vroeg ie ook nog of ik ff kon vertellen waar dat dan precies was). Nou had ik een 6 maanden-toeristenvisum geregeld (just to be sure, had namelijk geen vaste datum voor terugvlucht) en hij vroeg natuurlijk hoe lang ik zou blijven (3 maand) en waarom ik dan zo'n visum had geregeld... vertrouwde hij niet helemaal... "Ehh, well, I flew in as a groom with the horses, which means that for the flight back you'll always be on the standby-list... I don't wanna risk being 1 day late and getting arrested- and well, my dad is a little bit overprotective with those things!" Immigrations-officer in een lachtstuip, en ik mocht doorlopen, haha. Aanvragen van t visum hier in NL was tricky-er! Damn, die lui zijn scherp hoor! Moet je goed voor kunnen liegen als je in Amerika aan t werk wil.
Als je niet langer dan 3 maand wil kun je gewoon op een waiver. Daar moet je geen visum voor aanvragen bij de ambassade, dat is duur, omslachtig, en compleet nutteloos!
Ik heb zo'n visa waiver ding aangevraagt. Ik hoop niet dat ze heel veel gaan vragen want me engels is niet zo goed...en ik word altijd mega zenuwachtig van dat soort vragen. Alleen maar verdacht dus . Ken ik nu dus alvast gaan stressen
Als je vanaf Schiphol vliegt is de kans groot dat je daar al de nodige vragen op je afkrijgt. Gewoon in het Nederlands. Zie het maar als een interview.
Nadir
Geplaatst: 02-10-09 08:11
Ilco, maak je maar niet druk. Er zijn wel meer mensen die de taal niet vloeiend spreken. En er zijn ook meer mensen die het een beetje spannend vinden. Het is zo voorbij, en dan kun je lekker gaan genieten in het land!
Als je vanaf Schiphol vliegt is de kans groot dat je daar al de nodige vragen op je afkrijgt. Gewoon in het Nederlands. Zie het maar als een interview.
Bij mij waren het op Schiphol meer de vragen als, wie heeft je koffer ingepakt, heb je nog cadeautjes meegekregen, zit er eten in je koffer enz. En in Amerika echt de vragen over je verblijf daar.
Toekie
Geplaatst: 02-10-09 14:52
Visiting friends hoef je echt niet te zeggen (behalve als het echt zo is dan ). Wat als ze daarover doorvragen, waar wonen die vrienden dan? Gewoon vakantie/rondreizen. Als je bijv. twee-drie maanden op een ranch gaat werken dan kun je idd beter zoiets zeggen, maar niet als het gewoon een vakantie is.
Ik vlieg vanaf schiphol. Maar gaan ze dan niet nakijken bij wie je verblijft en wat je er werkelijk gaat doen? Het is goed dat ik dit weet maar vind het nu nog veel spanneder . Ben al zo'n mega schijtbroek . Vind het al mega dapper dat ik er in me 1tje heen durf
Toekie
Geplaatst: 02-10-09 15:15
Maak je niet te druk joh. Ik ben vorig jaar ook alleen naar Amerika gevolgen (LA). Was ook meteen eerste keer USA. Vond het hartstikke spannend maar op een gegeven moment laat je het gewoon gebeuren, komt goed. Zeker als je gewoon puur voor vakantie gaat, een heen- én vaste terugvlucht hebt + een adres (hotel/vrienden). Netjes antwoorden op de vragen van de douanier, niet moeilijk doen en vooral niet te moeilijk denken. Dan is er niets aan het handje.
Gelukkig dat stelt me weer gerust. Heb een adres waar ik heen ga. Heb een vaste heen een terug vlucht. Ik ga daar op een ranche kijken. Maak er meteen een vakantie voor mezelf van. Soort van 'ik ben geslaagt voor school' kado . 3 maanden even niets
Aah, holiday en visiting friends dus. Zorg dat je het adres bij de hand hebt, dat moet je invullen op de groene kaart. Maar vooral: HAVE FUN!!
zap
Geplaatst: 02-10-09 15:57
Ochjoh, you will survive!!
Ik ging naar Canada en ook daar stellen ze je vragen. Ze kunnen heel moeilijk doen, maar dan meer omdat ze gewoon echt alles willen weten soms. Ik ging mijn zusje opzoeken die daar aan het studeren was en toen ik 'visiting my sister' 'she's here for her internship' mocht ik al doorlopen. Echter iemand anders die haar ging opzoeken werd echt ondervraagd over het werk wat hij hier deed en of hij die kleren nu ook had enz.
Maar echt, het valt reuze mee hoor! Ik had zelfs het formulier in het vliegtuig verkeerd ingevuld (handig als zelfs de stewardessen niet weten wat je waar in moet vullen ) en hij keek er amper naar. Het belangrijkste is dat je en een heen en terugvlucht geboekt hebt, want ze zijn als de dood dat je daar blijft hangen.
Het wachten in de rij is vele male vervelender dan de vragen
Don't worry! Enjoy your holiday!
Overigens vroegen ze op schiphol niks hoor (ze vroegen alleen waar ik heen ging en keken toen of ik wel echt op het paspoort stond )
Ilco
Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-09 16:01
Bedankt voor de tip. Zal een adres meenemen. Heb er mega veel zin in. Zal vast wel goedkomen dus .
Ben van de zomer in Londen geweest en toen wilde ze ook weten waar ik naar toe ging. Ze vroegen het wel aan mij maar niet aan me moeder. Vond ik best wel banketstaaf
Toekie
Geplaatst: 02-10-09 16:04
Londen vind ik dus pas streng. Daar had ik vorig jaar een tussenstop (Brussel - Londen - LA). Maar ook dat gewoon overleefd.
Als je vanaf Schiphol naar Amerika reist, zijn die vragen volgens mij standaard. Je wordt - vlak voordat je het vliegtuig in gaat - meegenomen naar een soort van speech-tafeltje en dan krijg je een paar standaard vragen. Maar dit ging (bij ons iig) echt op zo'n ''lopende band'' manier. Daarna bagagecontrole (röntgen) en zelf door detectiepoort. Dit gebeurt op Schiphol dus allemaal op het laatste moment, vlak voor het boarden. 'Strenge' boel daarzo, in Amerika zijn ze relaxter.
Maar nogmaals: dit is allemaal standaard en geldt voor iedereen. Laat het rustig op je afkomen en dan gaat het allemaal vanzelf. Echt, believe us.