Zuid-Afrika wie is er al eens geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Zuid-Afrika wie is er al eens geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 13:36

Ik ga eind september naar Zuid-Afrika. Ik ga voor het eerst zo ver op vakantie en dan ook nog eens voor het eerst alleen :wow: maar het lijkt me super gaaf! Deze reis ga ik maken http://www.discoveryreizen.nl/tour.do?t ... eisdossier . Het is een reisorganisatie die avontuurlijke reizen organiseert in internationaal reisverband.

Het land lijkt me harstikke gaaf. Ik verblijf 2 nachten extra omdat de tour om 18.00 uur begint en de KLM geen nachtvluchten doet naar Z-A (en nee ik wil niet met een andere vliegmaatschappij omdat je dan over moet stappen waar ik niet op zit te wachten in mijn 1tje) Nu wil het dat ik me de eerste dag alleen in Johannesburg moet vermaken. Nu is dat niet zo'n probleem maar ik heb gehoord dat je daar beter niet alleen over straat kan. En om nu een hele dag in mijn hotelkamer door te brengen leek me ook niet zo geslaagd. Na afloop van de tour verblijf ik ook nog een nacht extra omdat ik anders 'savonds mijn vlucht niet meer kan halen. Maar dan moet ik gewoon de volgende ochtend vliegen, dus dan vermaak ik me wel.

Alle tips, ervaringen (misschien wel mensen die ervaring hebben met disovery reizen) zijn welkom!

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:20

Ik ga als het goed is in de zomervakantie 6 weken naar Afrika.
En dan van Kaapstad met de trein naar Pretoria :)

Nikka

Re: Zuid-Afrika wie is er al eens geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:23

Ikzelf geen ervaring maar mensen in mijn directe omgeving wel. Je kan daar absoluut niet alleen over straat, dat kan ik je wel zeggen.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:26

Erg gaaf dat je er heen gaat.
Ook ik heb er geen ervaring. Maar een vriendin van mij komt daar vandaan en haar familie woont er nog alleen zij en haar ouders niet meer. Je kan er inderdaad niet alleen over straat. Bij de tante van die vriendin is laatst thuis zelfs iets vreselijks gebeurd.

Wel gaaf dat je daar naar toe gaat hoor! Lijkt me erg mooi daar :)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:40

Nikka schreef:
Ikzelf geen ervaring maar mensen in mijn directe omgeving wel. Je kan daar absoluut niet alleen over straat, dat kan ik je wel zeggen.

Ik ben er zelf al verschillende keren geweest en ik moet zeggen dat ik het hier niet mee eens ben... Oké in townships, bepaalde wijken in de grootsteden moet je niet alleen gaan rondlopen, een ook na het donker loop je best niet alleen rond maar verder kan je gewoon rustig overal rondwandelen hoor ;) . Ik heb het ganse land gedaan en steeds met n vriendin van me ( we zijn beide jonge blanke meiden van 25) en ik heb me er echt nooit onveilig gevoeld.

Het is er echt prachtig! Zuid afrika is van mijn persoonlijke favorieten :D ..

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:43

Ik ben vorige zomer 3 week naar Zuid-Afrika geweest :j echt de mooist vakantie ever! (en wij zijn best naar veel verre landen geweest)

Toen wij gingen waren er idd veel waarschuwingen van 'niet alleen over straat' en 'let op je spullen' en nog veel meer. Maar wij hebben echt helemaal niks crimineels meegemaakt. De mensen daar zijn allemaal hartstikke aardig. Nou waren wij wel veel het platteland op, en Capetown was best toeristisch. Daar zijn natuurlijk ook wijken waar je liever niet komt, maar als je op de grote wegen blijft en weet waar je bent, kan je niet veel gebeuren.

Maar ik johannesburg zou ik niet zomaar in je eentje ergens heen gaan nee. Wij hebben daar een tour gedaan met een gids. Gewoon in een auto. We hebben in een dag heel johannesburg gezien. En we zijn ook dwars door Soweto gereden. (een van de bekendste/beruchtste townships) Maar die gids wist precies waar hij wezen moest en waar hij wel/niet langs kon rijden. En iedereen kende hem daar. We hebben zelfs in een restaurant midden in soweto gegeten := Nooit en never een bedreigd gevoel gehad :n
Was echt heel interessant, veel over de apartheid geleerd! Zeker aan te raden.

Heb je reis even bekeken, lijkt best op die van ons toen :n Veel plaatsten zijn wij ook geweest! Wij vlogen alleen vanaf durban naar Capatown, en dat was echt niet aan te raden :o (binnenlandse vlucht, onbekende vliegmaatschappij. Engste vliegreis van men leven, veel turbulentie, iedereen in paniek, gillen echt doodeng terwijl ik geen vliegangst oid heb/had, nu wel een beetje :o)
Maar dat doen jullie niet! :D

In de meeste hotels/lodges is trouwens erg veel informatie over wat je daar allemaal kan doen. Wij waren maar 1 dag in J'burg, rond 9 uur gingen we eens kijken wat we daar allemaal konden doen en voor we het wisten werd er iemand opgepiept die ons maar even moest rondtouren, en om 10 gingen we weg := Echt zo relaxed allemaal! Aanrader trouwens om veel af te dingen, echt niet normaal hoeveel je ervanaf kan krijgen! Ze verwachten daar ook gewoon van je dat je afdingt. Je hoeft maar bedenkelijk te kijken of er gaat 10/20% af :=
Ohja en overal en altijd fooi geven! Ookal ben je er helemaal niet mee eens wat ze doen, of wilde je dat helemaal niet (ramen wassen bijvoorbeeld) Gewoon doen, anders kom je niet van ze af.. :P Als is het maar een paar cent.

Als je nog wat wilt weten, vraag maar :) iig heel veel plezier daar! :D zal vast wel lukken!

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:44

Welke inentingen heb je voor Afrika nodig? :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:47

Hepetites A of B .. of allebei? Ik heb ze beide gehad, maar weet niet meer welke nou voor ZA was :o
Weten ze iig wel bij je reismaatschappij :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:51

Vuyatela schreef:
Nikka schreef:

Ik ben er zelf al verschillende keren geweest en ik moet zeggen dat ik het hier niet mee eens ben... Oké in townships, bepaalde wijken in de grootsteden moet je niet alleen gaan rondlopen, een ook na het donker loop je best niet alleen rond maar verder kan je gewoon rustig overal rondwandelen hoor ;) . Ik heb het ganse land gedaan en steeds met n vriendin van me ( we zijn beide jonge blanke meiden van 25) en ik heb me er echt nooit onveilig gevoeld.

Het is er echt prachtig! Zuid afrika is van mijn persoonlijke favorieten :D ..

Dan heb je geluk gehad. Mijn man heeft er een bedrijf gehad en mijn buurman werkt daar regelmatig. Ik hoorde regelmatig van die verhalen en ik dacht ook van: het zal wel meevallen.Totdat er een keer iets voorviel. Toen was ik meteen genezen van mijn ideeen.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:53

Ik heb 4 jaar in zuid-afrika gewoont. Ik vond het geweeeeldig daar, en vond het vreselijk om weer naar Nederland te moeten. Nu vind ik het niet erg meer, behalve dat ik echt zat te janken toen ik hoorde dat we terug gingen verhuizen (ik was toen 8, maar toch := ) Nu wil ik zo snel mogelijk (als mijn school klaar is) weer terug! (Of naar een ander warm mooi land)
Wat ik me er vooral van herinner is dat het er echt heel mooi was, prachtige natuur ook!
Wel oppassen dat je niet (zonder begelijding) in het 'verkeerde' deel van zuid-afrika komt, zegmaar in de buitenwijken. EN niet alleen over straat loopt als het begint te schemeren/nacht is!
Maar ik wil weer terug :+:

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:58

Ohja trouwens, laat je goed informeren over Malaria!
Het hangt er wel heel erg vanaf naar welk gebied je gaat en in welke periode en hoelang je ergens blijft of het wordt vergoedt door je ziekteverzekering.
Wij hebben destijds geen malariapillen gehad. Omdat we nergens langer dan 3 dagen bleven (iig niet in een mogelijk malariagebied, het was toen winter). Heel raar iig, maar toen werd het dus niet vergoedt. We hadden het wel willen/kunnen doen natuurlijk, maar iedereen raadde het ons af (reismaatschappij/huisarsten) dus maar niet gedaan.
Misschien beter wel kunnen doen, want in de periode van een maand ofzo nadat we terugkwamen ben ik 2 keer ziek geweest, en toen vertoonde in bijna alle symtonen van Malaria dus paar keer naar het ziekenhuis geweest en allemaal gedoe. Bleek dat ik het niet had, maar als we ingeent waren geweest, wisten we dat meteen al ;)

Laat je dus iig goed informeren, maar doe gewoon wat je zelf wilt :)

@ nikka: Overal kan iets 'voorvallen' ;) Misschien wat jij bedoelt niet zo snel in Nederland, maar toch.
Ik ben ook in Mexico geweest, daar hoorde je toen ook wel verhalen, veel minder als over ZA, maar daar hebben we ons best een paar keer ongemakkelijk/bedreigt gevoeld. (corrupte politieagenten, malistammen met touwtjes over de weg enz.)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:59

Ben er 3,5 weken geweest. Kaapstad kun je prima te voet verkennen. Jo'burg wordt zeer sterk afgeraden.
Ik zou voor die dag dat je daar alleen bent kijken voor een tour met gids (via een reisbureau). Ben je wel de deur uit maar op een meer verantwoorde manier.
Vrienden van ons hebben een jaar daar in de buurt gewoond en die beamen dat je niet op goed geluk door joburg moet gaan wandelen.

Verder heb ik me daar nergens echt onveilig gevoelt.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:28

Tja er zijn ook plaatsen in BE/NL waar ik me minder veilig voel... ik vind het gewoon soms een beetje overroepen.
Oké Jo'burg zou ik nu zelf ook niet alleen te voet ingaan, maar kaapstad dan bijvoorbeeld dan weer wel...dat bedoelde ik met , je moet gewoon weten waar het kan en waar niet en dat voel je ginder ook zelf heel snel aan vind ik.
Wij zijn bv in Kaapstad olv een plaatselijke gids de townships daar gaan bezoeken. Was heel fijn om te doen, en vond ik niet onveilig, maar geen denken aan om dat alleen te doen,...

Malariapillen heb ik elke keer genomen. Ik raad wel Malarone aan. Ze zijn iets duurder, maar hebben ook de minste bijwerkingen. Neem ook een goede muggencreme mee ( hoge DEET waarde) en 's avonds iets met lange mouwen ( katoen) aan en broek met lange pijpen. en jezelf dus goed insmeren met die creme.

Ik heb mezelf voor Hepatitis A en B laten inspuiten toen ik naar ZA ging.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:29

voulevouz woont er werk er nu

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:31

ik ga 5 juni naar zuid afrika dit is dan meteen ook onze

huwelijksreis ben heel benieuwt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:56

Vorig jaar ben ik een maand in ZA geweest en ongeveer dezelfde reis gedaan wat jij gaat doen en 2 weken bij mijn vriendin geweest.. Het is er echt prachtig! Over veiligheid: ik heb me daar ook nooit bedreigdt/onveilig gevoeld maar de reisleiding waarschuwde iedere dag dat we niet alleen op pad moesten gaan. Degene die alleen waren adviseerde hij dat we geen balkondeuren en ramen open moesten laten staan als we niet op onze kamers waren (er was de week ervoor in het hotel waar we een nachtje sliepen een meisje verkracht en die daders waren via het balkon naar binnen gekomen). Kaapstad vond ik ook erg toeristisch en Johannesburg wat minder en daar zou ik als ik jou was dan ook via een reisbureau een citytour maken . Dan weet je dat het goed zit.
Op het vliegveld van Johannesburg doen ze wel echt moeilijk over het gewicht van je bagage als dat iets te veel is. (daar ook weer een grote mond opzetten en je betaald ineens een heel stuk minder of niets voor de extra kilo's) Kaapstad is daar iets makkelijker in. Verder lopen er steeds mensen om je heen die je de weg willen wijzen op het vliegveld, je bagage willen dragen enz. dat vond ik heel vervelend en die willen er aan het eind ook steeds geld voor hebben.
Wij hebben ook malarone tabletten geslikt en ik kreeg ze niet vergoed door de verz. maar mijn vriend kreeg de helft terug. Wij hebben ook inentingen gehaald via de reisdokter (is een organisatie die bekijkt wat je nodig hebt en die zitten door heel nederland vaak gewoon bij een huisartsenpraktijk in).
Het Krugerpark vond ik ook heel mooi en daar zijn we ook een nachtje blijven slapen op een kamp. Met een beetje geluk zie je de Big five!
Tegen de muggen een middel met een hoge deet waarde nemen(er zijn tegenwoordig ook huismerken waar deet inzit maar dat percentage is te laag).
Oudshoorn vond ik ook leuk al kwamen wij wel bij een struisvogelboerderij die naar mijn idee opgezet was voor de toeristen.
Geniet alvast van de voorbereidingen op de reis en alvast heel veel plezier gewenst!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:26

Wat een leuke reacties. Er zitten goede tips bij. Ik had er zelf nooit bij stil gestaan dat je via het reisbureau ook nog een city tour zou kunnen regelen. Dat ga ik eens uitzoeken.
Voor de inentingen rade het reisbureau me aan om met de reisgids onder de arm naar de ggd te gaan. Die kunnen met dan a.d.v de plaats en het aantal dagen precies vertellen welke entingen ik moet halen.
Kennisen van mij zijn ook helemaal gek op ZA. Die hebben we inderdaad ook al geadviseerd om goede anti-muggen spul mee te nemen met een hoge DEET factor. Verder moet ik nog op zoek naar een goede Back-Pack, zo'n rugtas waar zo'n beetje je halve huis in kan. En ik moet nog goede wandelschoenen aanschaffen. Dan kan ik ze nu al een beetje inlopen.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:09

Hier nog een SA ganger, alleen vertrek ik zondag voor 8 maanden die kant op! Ik ga stage lopen in Kaapstad.

Qua inentingen heb ik een DTP prik gehad, en een inenting tegen hepatitis a en b. Ook moet je even langs de tbc dienst en daar mag je zelf weten of je die inenting wilt ( heb ik persoonlijk niet gedaan )

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:25

Vergeet ook geen stekker : een wereldstekker past ginder niet, ze hebben daar heel speciale stopcontacten. een beetje te vergelijken met Engeland. Je kan ze ginder ook voor n appel en een ei op de luchthaven bij aankomst kopen.
;)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:27

Kijk dat zijn nog eens goede tips, sta je daar met je oplader van je foto camera, past de stekker niet }:0 zou mij zo kunnen overkomen :D

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:38

Ik ben bijna 3 jaar geleden op huwelijksreis geweest in ZuidAfrika, we hebben met een huurauto van Johannesburg naar Kaapstad gereden. Geweldig mooi land, heel divers! We hebben een hepatitis A em DTP injectie gehad meen ik en preventief Malarone geslikt. (moet als je bijv naar Krugerpark of binnenland wilt) Wij hebben ons nergens onveilig gevoeld en zijn op sommige plaatsen ook wel s'avonds de straat op geweest, maar ja, ik was met mijn vent. Ik zou als ik jou was toch niet alleen de straat over, je weet immers niet goed waar je bent!
Heel veel plezier, maar dat gaat zeker lukken!!

ps. Nog een tip naast die van de stekker, neem zo'n tasje mee wat je onder je kleding kunt dragen, zo kun je je paspoort, geld en tickets veilig op je lichaam dragen!

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:53

Ik zit er momenteel!

Asl je me wat meer gegevens hebt over waar je precies zit in joburg, dan kan ik je mogelijk wel wat info geven.
Ik woon en werk hier momenteel al meer als een jaar.
Dus mocht ik zelf je vragen niet kunnen beantwoorden kan ik altijd dingen voor je uit zoeken.

Add
Waar ik woon ga ik s avond ook overstraat.
Weliswaar met vriend met hond, om lekker op zn nederlands de hond uit te laten. :D
Maar nee onveilig heb ik me niet echt gevoeld. Hoogstens wat verhoogde alertheid, dat kan ook komen omdat ik zowiezo een schijterd in eht donker ben ;)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:27

Hee een zuid-afrika ganger :D je hebt een pb.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:13

Weet iemand of je in Pretoria ( of daar in de buurt) ook met dolfijnen kunt zwemmen? :) Mag best een stuk reizen zijn.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:21

Ik vertrek begin juni naar J'burg/Pretoria om daar stage te gaan lopen! Voor 6 maanden! :):) :#