Ryanair; streng met afmetingen handbagage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Ryanair; streng met afmetingen handbagage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 09:52

Overmorgen vlieg ik met Ryanair naar Londen.
We gaan maar een paar dagen en daarom heb ik er ook voor gekozen om geen ruimbabage mee te nemen.
Qua handbagage mag je één stuk meenemen van 55x40x20.
Nu heb ik van een vriendin een trolley geleend die hartstikke handig is.
Alleen, de trolley is 57 cm lang. Tenminste, het stoffen deel is 52, maar de wieltjes, tja. Verder past hij wel prima, hij is 57x33x20.
Zullen ze vallen over die 2 cm?
Ik weet dat er kans is dat hij in zo'n bak moet, maar kan ik ze ompraten over 2 cm?
Het zijn echt die verrotte wieltjes. :))

Liezel1

Re: Ryanair; streng met afmetingen handbagage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:53

Als ze erover twijfelen, moet hij in die bak met afmetingen. Als hij daarin past, mag hij als handbagage mee.... ff doordouwen dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:34

Hmmm, ik denk dat ze hierover niet moeilijk doen hoor. Hij is misschien heel ietsje hoger, maar ook minder breed. Mag vast wel.

Ik heb zelf met Ryanair regelmatig twee stuks handbagage meegenomen zonder dat daar wat over gezegd werd, een rugzak (wel ruim binnen de afmetingen) en een kleine cameratas. Nooit wat over gezegd.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:25

Ach ik probeer het gewoon. Het zijn tenslotte alleen maar de wieltjes, de koffer zelf past prima binnen de afmetingen. :)

En in het ergste geval check ik hem wel in.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:54

Laatst met Ryanair naar Stockholm gevlogen, en ik maakte mij zorgen of m'n tas niet te groot zou zijn (zou misschien 2cm schelen ;) ). Maar als je zag wat voor handbagage andere mensen bij zich hadden, dan hoef jij je ook zeker geen zorgen te maken. Het kan natuurlijk best verschil maken op welk vliegveld / persoon het is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:11

Het ligt aan de persoon, het vliegveld en hoe druk het is. Als het druk is, zijn ze vaak erg streng, maar als het rustig is, valt het vaak reuze mee.. veel plezier!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:48

Ligt inderdaad net aan persoon enzo!
Op de heenweg was m'n koffer geen probleem en terug weg wel, diezelfde koffer.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:16

Joh, die 2cm... jouw koffer voldoet echt prima aan de afmetingen. Zoals je zelf al kunt zien is deze koffer ervoor gemaakt om voor handbagage door te gaan (is groot en past precies binnen de eisen van handbagage). Ik zou je dus echt geen zorgen maken :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:18

Mijn ervaring is dat Ryanair strikter is dan Easyjet (en ik ben grootverbruiker zeg maar :+). Verschilt idd ook per vliegveld en de persoon die je treft.

Maar jeetje, als het om wieltjes gaat... Ik zou gewoon blond doen als ze er lastig over gaan doen, het 'bagagedeel' voldoet toch gewoon aan de regels.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:18

Wij hadden ook zo'n trolley mee en konden direct doorlopen, die koffers hebben vaak gewoon een standaardmaat en ze zien volgens mij gelijk of dat gaat passen als handbagage

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:21

ik werk op eindhoven airport beveiliging. en ryanair is er strenger mee geworden. (of ja moeten wij voor ze doen)
omdat er gewoon misbruik van gemaakt werd. mensen namen 3 4 grote tassen mee.. vanwaar af vlieg je?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:50

Quarterh0rse schreef:
Wij hadden ook zo'n trolley mee en konden direct doorlopen, die koffers hebben vaak gewoon een standaardmaat en ze zien volgens mij gelijk of dat gaat passen als handbagage

Mijn vriend moest hem dus laatst wel inchecken als gewone bagage. Paar cm te groot, en dus extra betalen....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:55

Ja, tegenwoordig laat Ryanair je betalen als je bagage bij je hebt. Soort van variant op de luchthavenbelasting die nu in meegenomen moet worden in de prijs van de advertentie.
Maar zoals ik het begijp ik de koffer van de TS geen "hard top" koffer, die paar cm zit hem in de wieltjes. Dus als je hem in de mal moet doen ter controle, gewoon ff flink douwen aan de bovenkant, die flexibele koffers geven wel mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:20

Het ligt aan de persoon die je incheckt. De ene doet er moeilijker over dan de ander. Maar idd... gewoon ff goed doorduwen in die bak dan moet het wel passen :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:41

Ik heb nou meerdere keren in korte tijd met Ryanair gevlogen, maar ben nooit gecontroleerd. Nou ziet mijn koffertje er ook wel uit alsof hij past :+ maar ik had ook een flinke schoudertas bij me. Niks geen gezeur over gehad.
En inderdaad, als je ziet wat er allemaal mee het vliegtuig in gaat := Zeker vanuit Marakkech was dat erg. En maar piepen dat alles vol zat :roll:

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:24

Berdien schreef:
Ik heb nou meerdere keren in korte tijd met Ryanair gevlogen, maar ben nooit gecontroleerd. Nou ziet mijn koffertje er ook wel uit alsof hij past :+ maar ik had ook een flinke schoudertas bij me. Niks geen gezeur over gehad.
Ik zit daar dus ook mee. Ik ga met Easyjet naar Londen en ik zou het liefst een handbagage koffer meenemen EN een rugtas. Officieel mag dat waarschijnlijk niet (er staat op de website maximaal één stuk handbagage van 55x40x20cm) en ik kan mijn rugtas natuurlijk ook in mijn koffer doen, alleen kan ik dan nog veel minder mee :o
Weet iemand of ik gewoon een handbagage koffer EN een rugtas kan meenemen? :)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 08:20

Nou, wij zijn makkelijk het vliegtuig ingekomen met te grote en te zware handbagage. Zeker op de terugweg zaten de koffer stampvol.
Vriendin had zowel op heenweg als terugweg nog een aparte rugzak, mocht gewoon mee.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:47

x_spekkie_x schreef:
Weet iemand of ik gewoon een handbagage koffer EN een rugtas kan meenemen? :)

Het is maar net of je een controleur treft die vindt dat men zich streng aan de regels moet houden. Dus dat kan verschillen per luchthaven, per vliegmaatschappij én per persoon die je voor je hebt. Ik probeer altijd wel binnen de grenzen te blijven (die regels zijn er niet voor niets) maar miepen over een paar cm, daar word ik een beetje pissig van. Maar goed, die mensen proberen ook hun werk zo goed mogelijk te doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:51

Hou ook rekening met het gewicht van zo'n ding. Ik zou ook zo een meenemen, maar kwam erachter dat die van mij al 2,5 kilo woog, zonder ook maar iets erin. Tja, dan gaat het gewicht van je handbagage best wel hard. Dus weeg hem wel even voor je weggaat, want als hij én ietsje te groot is, en ver over het maximum gewicht heen gaat denk ik niet dat ze nog schappelijk willen doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:58

Ik heb nu ook een paar keer met Ryanair gevlogen, vanaf Bremen, en daar ook niks geen problemen. Eerste keer alles braaf in m'n trolleykoffertje gepropt, ook m'n 'handtas'... Totdat ik daar op het vliegveld dus iedereen met én een koffertje én een handtas, schoudertas of rugzak zag lopen... Terug dus ook gewoon m'n 'schoudertas' met boek, papieren, camera en nog meer van die spullen die je direct bij de hand wilt hebben, uit de koffer gehouden en latere keren dus steeds zo gedaan. Nooit wat van gezegd.
Ook heb ik geen een keer m'n koffer in die bak hoeven doen en heb het ook niet gezien dan anderen dat moesten. Volgens mij zijn ze niet zo streng... Maar goed, moet het een keer wél, dan is het natuurlijk wél je eigen risico, want ze geven het wel duidelijk aan. Gewoon gokken zou ik zeggen, kan het niet dan jammer, betaal je iets extra en gaat'ie in het ruim. Juist daarom zou ik zeker je papieren en spullen die je in't vliegtuig wilt hebben in een aparte tas doen (niet gelijk zo'n trekkersrugzak maar gewoon een kleintje, of een strandtas ofzo) zodat je die in ieder geval bij je in't vliegtuig hebt als je koffertje er perongeluk toch een keer niet door komt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:06

Ik ga a.s. zaterdag met Ryanair naar Rome... Ben benieuwd, tot nu toe altijd KLM of Transavia gevlogen.

Liezel1 schreef:
Ja, tegenwoordig laat Ryanair je betalen als je bagage bij je hebt

Hoe bedoel je dit Liezel1?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:14

Ik zag op de website van easyjet het volgende:

Maximaal in te checken bagage Toegestaan voor elke passagier

[*] een stuk handbagage met maximale afmetingen van 55x40x20 cm. en
[*] Tot 8 in te checken bagage-items tot in totaal ten hoogste 20 kg. Per kilo overgewicht wordt op het vliegveld voor het vertrek kosten in rekening gebracht.

Kortom, er zit dus geen maximum gewicht aan de handbagage.
Ik probeer dus gewoon met een koffer EN rugzak te reizen, en kan deze misschien altijd nog in mijn trolley proppen of bagage inchecken als het nodig is :) (Alleen bagagae inchecken kost bij easyjet 11 euro per enkele reis... daarom wil ik dus alleen handbagage, plus dat je zo het vlieveld uitrolt en niet op je koffers hoeft te wachten.)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:25

Focussed schreef:
Ik ga a.s. zaterdag met Ryanair naar Rome... Ben benieuwd, tot nu toe altijd KLM of Transavia gevlogen.

Liezel1 schreef:
Ja, tegenwoordig laat Ryanair je betalen als je bagage bij je hebt

Hoe bedoel je dit Liezel1?

Dat moet je anders zien:

Je betaalt niet voor bagage die je toch niet meeneemt. Dat is een van de redenen dat de ticketprijs zo laag is. Je betaalt alleen voor de zaken waar je daadwerkelijk gebruik van maakt. Vlieg je alleen met handbagage? Dan betaal je niets bij. Vlieg je met incheckbagage? Dan betaal je daar een x-bedrag voor. Wil je onderweg wat eten? Dan betaal je daar onderweg voor.

Ik vind het wel prettig werken. Op weekendjes weg zorg ik wel dat al mijn spullen in mijn handbagage passen en ga ik een week of langer weg, dan neem ik incheckbagage mee en dan betaal ik daar gewoon voor (7.50 ofzo op een enkele reis).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:49

Karin: Dit betekent dus dat ik een x-bedrag nog moet betalen voor mijn koffer aangezien ik die echt wil inchecken? En hoe gebeurt dit? Cash? (Heb geen ervaring met dit soort regels namelijk :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:54

x_spekkie_x schreef:
Kortom, er zit dus geen maximum gewicht aan de handbagage.

Bij Easyjet misschien. Wil niet zeggen dat dat bij Ryanair ook zo is.
Ik meen me te herinneren dat ze bij Ryanair 20 kilo inchecken plus max 10 kilo handbagage is.