vakantie Turkije -> inenting?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

vakantie Turkije -> inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:21

Nu hebben mijn vriend en ik een heerlijke vakantie Turkije geboekt! We vliegen al op 30 mei.
Maar in de mail stond dus dat we vaccinaties moeten halen :(:) (Ik ben hier dus als de dood voor!)
Maar wie kan me hier even wat meer over vertellen? Welke vaccinaties moet ik hebben, hoelang van te voren etc!

* Ik ben voor niks ingeënt! Behalve voor meningokokke (of hoe je dat ook schrijft :+ ) *

Sophie2

Re: vakantie Turkije -> inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:23

DTP en Hepatites A wordt aanbevolen ;)

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:25

DKTP en Hepatitis A worden inderdaad aanbevolen.
Volgens mij ( Dont's shoot me if I'm wrong!) moet je deze een maand van tevoren halen.
Je voelt hier eigenlijk helemaal niks van hoor!
Om alles even zeker te weten zou je het best even naar de HA of naar de GGD kunnen bellen, hun weten het allemaal precies.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:26

Ik heb ze beide gehaald toen ik vlede jaar naar Turkije ging, je bent er zo vanaf hoor ;)... moesten het wel zelf betalen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:27

Is dat zo, wist ik helemaal niet :). Ik ben ook naar Turkije geweest, geen inentingen gehad.. En ken ook meer mensen die ook niet gevaccineerd zijn voor dat ze naar Turkije gingen.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:29

Advies is idd DKTP en hepatitis A (ik ook B?) heb alles al een tijdje gelee laten doen, ik ga over een week weg.

Succes en veel plezier!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:44

Als ik jou was zou ik wel even kijken of de prikken ook vergoed worden. De één ligt - volgens horen zeggen - zo rond de 50 euro en de ander rond de 25. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:45

Volgens mij is mijn dochtertje daar net voor ingeent. DKTP dan, Hepatitis A weet ik niet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:46

Tiffany schreef:
Ik heb ze beide gehaald toen ik vlede jaar naar Turkije ging, je bent er zo vanaf hoor ;)... moesten het wel zelf betalen.

ja, dat zelf betalen hoorde ik idd ook al! Word er niks vergoed? En wat kost dat dan?

@ Ezumii: Ze zeggen dat je sneller ziek kunt worden van hun eten als je je niet laat inenten? (Tenminste, dat heb ik me laten vertellen :+)

Maar DKTP krijg je normaal als baby toch al? Sjonge, waarom heeft mijn moeder mij toen niet gewoon laten inenten! Dan had ik er nu niks meer van geweten/gevoeld :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:48

Nell_ Een prik is maar 10 jaar geldig dacht ik ;) Zo'n prik valt opzich nog wel mee. Heel stug de andere kant op kijken en vooral vriendlief meenemen en daar hele verhalen tegen houden als je de prik krijgt. En als je de kans krijgt om te gaan liggen: Doen! Weet niet of je flauw valt, maar als je gaat dan lig je tenminste al ;)
Wat de kosten betreft even teruglezen naar mijn andere post ;) Via google kun je de goede prijzen wel vinden trouwens :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:52

DKTP daar ben je vanaf als je die als kind gehad hebt volgens mij. Hep is aan te bevelen, maar niet noodzakelijk.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:53

is aanbovolen maar, denk dat 95% het niet doet.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:01

ik heb wel een Hep. B gehad geloof ik toen ik naar turkije ging.
mijn dktp was toen nog net geldig (nu dus al niet meer).
bij mij werd die prik wel vergoed.

Ik vind naalden enz ook enorm akelig, maar die Heb B injectie was echt niets vergeleken met wat ik daarna in turkije kreeg^^.
mn vriendin waar ik mee was was overigens wel ziek geworden, en we hoorden van meerdere mensen dat ze ziek waren geworden (uit het hotel meerdere, maar ook andere mensen uit andere hotels).
ik kreeg helaas op t eind (24 uur voor vertrek:S) een heftige oorontsteking en echt, dan had ik nog liever 20 Hep. B injecties gehad..
halleluja, die mensen daar konden ECHT niet prikken. heel buisje vol antibiotica EN een heel buisje vol pijnstillers/ontstekingsremmers enz. gewoon hoppa naald in mn bil en in een ruk zo;n buisje leeg gestoken, vervolgens TSJAKKA andere naald in mn andere bil en weer rats een buisje leeg. (echt, ik vloog tegen t plafond :S)
de volgende dag weer precies t zelfde en vervolgens kon ik een week moeilijk zitten omdat ik zulke blauwe/pijnlijke plekken had van die ruw gegeven injecties!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:05

Ik zou t niet doen als je naar een badplaats gaat... Gewoon opletten wat je eet (vooral groenten schijnen 'gevaarlijk' te zijn, goed opletten of het er goed uit ziet) en geen water uit de kraan drinken.
In de toeristische plaatsen heb je weinig kans.. Ja kans op diarree maar dat heb je ook als je de entingen wel gehad hebt.
Groenten zijn meestal gewoon goed behalve vaak in goedkoper all in hotels, daar worden de groenten nog wel eens een paar dagen bewaard. Maar goed opletten dat ze goed stevig zijn en goed van kleur... Denk dat er vrij weinig kan gebeuren.
Ik heb nooit een enting gehaald, niet toen ik op vakantie naar Turkije ging en niet toen ik er woonde, nergens last van gehad...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:06

Overigens komt oorontsteking vaak voor door het zwembadwater dus ook daar wordt je niet tegen geënt. Ik vind het vrij onzinnig eigenlijk.
Het is een ander verhaal als je door het land trekt, dus echt in de binnenlanden komt.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:12

ik ben 4 keer naar turkye geweest en nooit ingeent!!(hier ook als de dood voor :+ )
als je gewoon een goed hotel heb dan is er geen last van oorontsteking maar dan wel bij 5 of zowiezo 4 sterren
veel plezier!!!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:14

DTP is vanaf 19 of 20 jaar.
Hepatitis A is ook aan te raden, zeker naar Turkije.
Hepatitis B is voor langer verblijf dan 3 maanden.

Vaak worden ze maar voor een klein deel vergoedt maar het is wel voor je eigen gezondheid.

Groenten zijn overigens "gevaarlijk" omdat ze vaak met kraanwater gewassen worden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:58

kraanwater is inderdaad gevaarlijk.
dus letten op ijsklontjes in je drinken (daar kun je dus ziek van worden), bijv sla die gewassen is met kraanwater enz enz.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:13

Ik ben al 2 keer geweest en heb nooit inentingen gehaald. Ik wist niet eens dat je moest halen. :+ Niemand zei dat tegen me en mijn vriend. Maar ik ben nooit ziek geweest en zat altijd in 3 of 4 sterren hotel.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:17

Als ik jou was zou ik ze wel halen. Het zekere voor het onzekere.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:59

heb ze ook nog nooit gehaalt hoor en mijn ouders ook niet , terwijl die elk jaar naar turkije gaan.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:36

Ik heb ze allebei gedaan en ben voor 25 jaar beschermt :)

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:40

het wordt dus aanbevolen maar het is niet verplicht.
ben 2x naar turkije geweest en heb beide keren geen inentingen gehad.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:46

Als eerste, het zijn gezondheidsadviezen en het opvolgen van een advies is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.

DTP wordt geadviseerd en een herhalingsinjectie geeft een bescherming van 10 jaar. De laatste krijg je als 9 jarig kind dus daarmee kan je doen tot aan je 19.
HEP A wordt geadviseerd (eventueel in combinatie met B als je van plan bent daar sexuele contacten te gaan hebben) dat zijn twee injectie's waarvan de eerste een bescherming van 3 jaar geeft en na de tweede (laten injecteren 6-12 maanden na nummer 1) ben je 25 jaar beschermd.

Reizigersdiarree loop je inderdaad op door slecht drinkwater en verkeerd gewassen groenten, maar hier kun je weinig tegen doen. Het heeft voor een deel te maken met de verandering van voedsel waar je darmen het even moeilijk mee hebben.

Hopelijk maak je de keuze om een goed advies te laten maken, bij veel apotheken kan je hiervoor ook terecht, en dat je goed voorbereid op vakantie gaat

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 00:08

We zitten in een 5 sterren hotel :j

DKTP kreeg je idd als kind, alleen ik heb dat dus niet als kind gehad. Mijn moeder heeft mij nergens voor laten inenten (behalve meningokokke omdat dat verplicht was?)

Ik bel zoiezo even mijn dokter begin volgende week!
Bedankt voor alle tips/adviezen!