Ierland tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Ierland tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 15:05

Ik wil met mijn vriend deze zomer met de auto door ierland gaan reizen. We willen ongeveer twee weken gegaan. Nou heb ik een vraag:
- Onder welke voorwaarden mag je een auto huren in Ierland? Wij zijn 22 en 25 en ik heb bijna 3 jaar mn rijbewijs en hij dan 2 jaar. Is dat een probleem?

Verder ben ik erg benieuwd naar ervaringen met Ierland en ontvang ik graag tips over leuke plekjes, overnachtingen etc!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:13

Hoe het zit met auto's huren weet ik niet. Wel heb ik er laatst een maand gewoond omdat ik tijdens eerdere vakanties echt verliefd ben geworden op Ierland.
Wat ik zelf erg mooi vind is het schiereiland Dingle, in het zuidwesten. Het plaatsje Dingle is ook superleuk. Daarnaast is Galway echt de moeite waard als stad. En de omgeving daarvan is betoverend. Ga naar Connemara! Richting de plaatsjes rond het Loch Corrib en Lock Mask. En naar het zuiden van Connemara, bij Carraroe is de buurt. Heel leuk is een tripje daar vandaan (Rosseveal) naar de Aran Islands.
Ook mooi zijn de Burren, ten zuiden van Galway.Je kunt daar de Cliffs of Moher bezoeken (aanrader) en de plaatsjes als Lisdoonvarna, Kinvara en Doolin zijn ook heel leuk.
Vanaf 13 juli is er in Galway twee weken lang het Galway Arts Festival, met overal kunst, bands, muziek, theater en heeeeeel veel straatartiesten.

Overnachten kan overal. Er zijn overal B&B's en hostels, zelfs op de meest afgelegen plekken. En bijna elk B&B is echt lieflijk en huiselijk.

Praat met mensen! Ga kroegjes in! Overal is altijd veel leven. En neem je regenjas mee. Ierland is echt zo de moeite waard!

detour

Re: Ierland tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:20

Hoi,

da's geen punt, jullie kunnen een auto huren, kost niet gek veel, bezine is niet duur. Wij vertrekken over 5 minuten die kant op, ik heb er gewoond. Als ik terug ben geef ik nog wel tips mbt mooie plekjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:24

Ik heb 't ook een paar keer gedaan, met huurauto door Ierland crossen. Tis wel even wennen hoor, als je daar ergens 100 mag rijden dan bedoelen ze eigenlijk "het is niet aan te raden harder dan 80 te rijden, maar vooruit, als je dan echt harder wil, ga je gang" :+
Wegen zijn buiten de grote wegen vaak erg smal. Maar goed, dat went wel...

Auto huren is in ieder geval geen punt. Kan wel zijn dat je wat duurder uit bent als "beginnend" bestuurder tegenover mensen die al jaren hun rijbewijs hebben. Je moet meestal wel bijbetalen voor een tweede bestuurder, geloof ik.

Ik vind zelf overnachten in B&B's echt ontzettend leuk. Kom je echt bij mensen thuis en ik heb niet één B&B meegemaakt waar de mensen niet ontzettend vriendelijk waren. Ik kan wel even op zoek gaan naar wat leuke adressen als je wil. Wordt wel even speurwerk, want ik zou niet weten waar ik die adressen gelaten heb :D

Verder vind ik zelf (met name) de zuid- en westkust erg de moeite waard. Mooier dan het oosten en het binnenland. Binnenland heb je nog wel een keer gezien.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:04

Nou, er worden al goeie tips gegeven hierboven. Het is inderdaad goed te doen overnachten in B&B's. Dat heb ik jaren terug ook gedaan met vriendinnen. Je slaapt soms op hele varrassende plekken.
Galways is heel leuk. Ook mooi om te doen is de Ring of Kerry. Ik heb toen overnacht in Killarney. Ook een leuk plaatsje.

De kust in Noord-Ierland is ook prachtig. Kijk je toevallig naar Wie is de mol? Dat is in Noord Ierland opgenomen. Is ook een aanrader, maar ik weet of dat kan met een huurauto uit (zuid) Ierland.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 01:12

dank jullie wel voor de tips! Is het trouwens slim om de B&B vooraf te boeken?
@Nouks: Ik zou graag die adressen van je ontvangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:16

Ok, ik zal morgen eens voor je op zoek gaan :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:18

Ik wil aankomende zomer ook met mijn vriend naar Ierland gaan en dan onze hond meenemen.
Zou ik ook de adressen van je kunnen krijgen Nouks?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:36

HedwigO schreef:
dank jullie wel voor de tips! Is het trouwens slim om de B&B vooraf te boeken?
@Nouks: Ik zou graag die adressen van je ontvangen

Geen ervaring mee. Wij gingen elke keer gewoon ergens naar toe wat ons ter plekke leuk leek. Dan gingen we naar touristinformation die voor ons een B&B boekte. Dat is steeds heel goed gegaan. Alleen in Dublin is het misschien handiger om vooraf te boeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:18

Hier nog iemand die graag naar Ierland wilt :) Al heb ik wel eht probleem dat ik dan max 5 maanden een rijbewijs heb, en met iemand ga die nog helemaal geen rijbewijs heeft. Ofwel, we zijn dan afhankelijk van lopen of openbaar vervoer/liften etc. Iemand hier ervaringen mee?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:56

Ik heb toendertijd een rondreis gemaakt met nog 2 vriendinnen met openbaar vervoer. Was goed te doen. En we hebben een paar keer een bustour genomen die je langs de toeristische plekjes leidde.
Persoonlijk vond ik het erg leuk en goed te doen. Met de aiuto ben je natuurlijk flexibeler, maar ik ben inderdaad bang dat je tekort je rijbewijs hebt. Maar dat kan je natuurlijk navragen.

En je moet het ook maar willen / durven. Ik deed het niet hoor in het begin. Pas dat ik veel ervaring had, ben ik in Ierland gaan autorijden. Het is toch best vreemd aan de andere kant.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:02

Als het een beetje meezit gaan wij volgend jaar naar Ierland. Dus we hebben nog een jaar de tijd om een route te gaan uitzoeken, dingen te bepalen die we gezien moeten hebben etc :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:52

mbkaatje schreef:
Ik heb toendertijd een rondreis gemaakt met nog 2 vriendinnen met openbaar vervoer. Was goed te doen. En we hebben een paar keer een bustour genomen die je langs de toeristische plekjes leidde.
Persoonlijk vond ik het erg leuk en goed te doen. Met de aiuto ben je natuurlijk flexibeler, maar ik ben inderdaad bang dat je tekort je rijbewijs hebt. Maar dat kan je natuurlijk navragen.

En je moet het ook maar willen / durven. Ik deed het niet hoor in het begin. Pas dat ik veel ervaring had, ben ik in Ierland gaan autorijden. Het is toch best vreemd aan de andere kant.

Durven waarschijnlijk niet, dat wordt het niet.
wat voor soort bustour bedoel je? Toeristische ter plekke geregeld? Of heb je tips waar je dat kan boeken?

Wat zijn eigenlijk de echte must-sees? :P

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:12

Dat kan je via de plaatselijke VVV (tourist information) boeken. Wij hebben zo de Ring of Kerry gdaan en naar de Cliffs of Moher geweest. Erg mooi hoor.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:49

Tancreda, openbaar vervoer is redelijk. En de dagtours zijn ook wel lachen. Die kun je overal wel boeken, maar zeker in de wat grotere plaatsen. Wees wel voorbereid op een maffe chaufeur.
Lopen is niet aan te raden, net als fietsen. De wegen zijn smal en er zijn geen bermen, maar begroeide muurtjes. En daarlangs lopen is vaak te gevaarlijk, want Ieren rijden als gekken! Echt waar. En vaak ook met drank op, achter het stuur.
Liften daarentegen is erg goed te doen. En redelijk veilig. (wel even inschatten of iemand gedronken heeft) De Ieren zijn vriendelijk en niet zo gehaast en egoistisch als de mensen hier. Dus bussen en liften is de beste optie. Als je met een lijndienst meerijd, kun je ook aangeven waar je eruit wilt, ook als dat niet bij een halte is. Als je in een plaatsje zit en je wilt verder, praat gewoon met mensen in de pub. Vertel waar je heen wilt. Vaak hebben zij erg goede tips en vrienden die je wel mee willen nemen. Ze zijn erg behulpzaam.
Wat ook leuk is, is met een huifkar. Even googlen op horse drawn caravan Ireland.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:51

Hoi, ik heb in Ierland gewoond en ken vrijwel het hele land al aardig uit mijn hoofd, ken de cultuur,de gewoontes, etc. Wil je iets specifieks weten: PB gerust. ;)

Eén tip: ga NIET met sneeuw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(
Wij zijn vanochtend van een bloody nigthmare thuis gekomen. men weet zich geen ráád met de sneeuw. We konder er amper komen- en al helemaal niet thuiskomen! :+
Sterkte, het zijn verder echte schatten! :(:)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:11

Wat is nou de beste periode om naar Ierland te gaan (qua weer?)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:13

Mei tot en met augustus, en zuidwesten is erg mooi, maar meer regen. Wel ietsje warmer dan bv de oostkust.
Maar wees blij als het een paar dagen boven de 20 graden is en droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:18

Die twee keer dat ik in Ierland ben geweest had ik beide keren meer dan een week prachtweer, de eerste keer 20 tot 27 graden en volop zon, de tweede keer de hele vakantie meer dan 25 graden. Beide keren was begin mei... Het kan raar lopen :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:20

Da's niet raar, da's mazzel!
het is met drie dagen boven de 20 graden al een hittegolf daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:37

Haha, mazzel was het absoluut! Foto's in m'n profiel zeggen ook genoeg denk ik... Ondanks zonnebrandcrème kon ik echt niet voorkomen dat ik steeds weer verbrandde. En dan ga je naar Ierland :+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:03

Eén ding wat wel belangrijk is: het is in Ierland voor zover ik weet onmogelijk om een auto te huren als je geen creditcard hebt op je eigen naam. Mij lukte het afgelopen keer in elk geval niet, en ik heb het op een paar plekken nagevraagd en ze zeiden allemaal dat ze ook geen enkele andere verhuurder wisten die het wel deed.

Wat ik heel leuk vond, is Killarney National Park. Je kunt daar in het stadje een mountainbike huren en dan de Gap of Dunloe fietsen: heen met een bootje vanaf Ross Castle, dan aan de overkant van het meer op de fiets en door de Gap terug fietsen. Als er geen bootjes gaan, kun je ook helemaal rondom fietsen, dat is een kleine 50 km en goed te doen op een dag.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:30

Dat is inderdaad waar over de creditcard. Dat was ik helemaal vergeten.

Aan Killarney zelf heb ik ook wel goeie herinneringen. Leuk plaatsje. Zo'n tour maken klinkt ook goed.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:33

Ik heb daar gewerkt, met een karretje, de zgn jauntingcar, nam er touristen mee door The National Park. Gap of Dunloe is geweldig!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:54

Lijkt me leuk om te doen. In het National Park ben ik nog niet echt geweest. Komt nog. Mijn vriend en ik zijn van plan om dit jaar met de auto naar Ierland te gaan. Misschien dat we er dan ook nog wel komen.