1 jaar naar Australie, maar wat te doen? Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antistar

1 jaar naar Australie, maar wat te doen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:04

Hey,

Ik ben van plan om in februari voor een jaar naar Australie te vertrekken, werken en rondreizen met travelactive. Ik ben eingelijk op zoek naar ervaringen.

Ook, ben ik benieuwd naar mensen die ook zoiets hebben gedaan, als ze een eigen paard hadden. Wat ze ermee deden? Misschien een vriend/vriendin laten rijden, iemand hem laten leasen, of ... het ergste, verkopen? Ik zat er eerst aan te denken om op een range te gaan werken in Amerika, maar het is veels te duur om mn paard over te laten vliegen.

Ook kwa thuisfront, hoe moeilijk is het om je vrienden achter te moeten laten?

Any information op dat gebied is hier welkom?
Het zou me heel erg helpen.

..

Barramundi

Re: 1 jaar naar Australie, maar wat te doen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:25

Hier een ervaringsdeskundige Haha! Een jaar Australie is echt GEWELDIG!! Kan het iedereen aanraden!!
Ik had me gedurende dat jaar aangemeld bij VisitOz, die bemiddelen voor werk in de agrarische sector. Ik heb via hun 3 maanden op een cattlestation gewerkt (denk: McLeod's Daughters), 6 weken op een renstal en 6 maanden op een polostal. De overige tijd heb ik gebruikt om rond te reizen en het verdiende geld op te maken Bloos

Vwb je vraag over eigen paard: ik heb mijn paardje nu 9 jaar, dus toen had ik hem ook al. Ik heb hem een jaar 'uitbesteed'. Via een vriendin van mij heb ik een lesklant van haar bereid gevonden om een jaar voor hem te zorgen. Zij had de volledige verantwoording, met mijn ouders als 'back-up' (mocht er echt iets gebeuren, ziekte ofzo) en ook alle vrijheid. Hij is wel op zijn oude stal blijven staan en ik heb wel het hele jaar het stalgeld betaald (mede daarom heb ik zoveel gewerkt DownUnder). Dit is mij uitstekend bevallen, zij heeft hem perfect verzorgd en bijgehouden. Toen ik terugkwam was het uiteraard wel weer even aan elkaar wennen, maar dat hoort er mijns inziens gewoon bij.

Achterlaten van thuisfront vond ik niet supermoeilijk. Ok, als je dan op schiphol staat en pa&ma zwaaien je uit is het best even slikken om alleen door die poortjes heen te stappen, maar dat was bij mij snel over. Verder heb ik een weblog bijgehouden (http://anneliekereijm.spaces.live.com mocht je de verhalen/fotos willen zien) waar mensen konden reageren en daar direct een mobiele telefoon gekocht. Mensen kunnen vanuit NL dan voor ongeveer 20 cent p/m naar jou bellen. Dus zo heb ik met iedereen goed contact gehouden!

Mocht je nog meer willen weten, kun je me ook pb-en!! Veel plezier met de voorbereidingen!!

Antistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:30

Dankjewel Haha!! ooooh het lijkt mij ook echt zooo'n mooie ervaring!!

Het is al een pak van mn hart dat het niet nodig is dat mn paardje verkocht moet worden.
Ik zal je weblog even helemaal lezen, en als ik nog weer vragen heb dan PB ik je wel even.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:55

Oh, nog een ervaringsdeskundige hier Haha!

Ben drie keer voor langere periode geweest. Heb er gewerkt, een stage gedaan en uiteraard het hele land van noord naar zuid en oost naar west door gereisd.
Dus brand maar los met je vragen verder Haha! Haha!

Ik had weinig moeite met achterlaten van mensen hier, je gaat tenslotte alleen maar naar de andere kant van de wereld, niet dood Haha!
Er is internet, telefonie, skypen, en de ouderwetse brievenpost, dus contact is er in overvloed (mocht je dat willen uiteraard).

De eerste twee keer dat ik ging verzorgde ik mijn paard alleen nog, de derde keer was hij wel van mij. Ik heb toen iemand gezocht die hem die bepaalde periode volledig verzorgd heeft.
Ik zou iemand voor je paard zoeken die je kent en die hem zolang van je over wil nemen, dat is een fijne oplossing.

Voor verdere vragen weet je me te vinden Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:08

Mijn neef zit nu een jaar in Australië. Hij is begonnen in Osaka, toen naar Australië, is 2 weken naar Amerika geweest, en ik geloof dat hij binnenkort naar Nieuw-zeeland gaat. Hij heeft het echt súper naar zijn zin. (Mijn moeder is er heilig van overtuigd dat hij niet meer thuis komt Clown )

Zijn website is www.robinaus.waarbenjij.nu

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:50

Hier nog iemand Haha!
Ik ben in september 2007 naar australie vertrokken en zit er nog steeds..... Familie en vrienden gedag zeggen is heel moeilijk in het begin, maar je weet dat je ze over een jaar weer ziet (en geloof dat jaar gaat heel snel!!). Ik had alleen een shetland pony, maar die heb ik aan zn verzorgster gegeven (want van kleind kinds af aan heb ik gezegt dat ik OZ wil wonen, en met dat in mn achterhoofd toen ik werkelijk hierheen ging toch zekerheid wilde waar mn pony zou belanden, en met name goed zou hebben/krijgen). Maar je zou je paard ook kunnen uitleasen oid.
Ik zat in NL al in de rensport en wilde daar graag verder hier in OZ doen. Ik heb eerst 2 weken in sydney gezeten maar vanwege de Equine Influenza lag alles plat, het werk dus ook eigenlijk. Dus toen ben ik naar de andere kant van oz gevlogen, en heb 3,5 maand in bunbury en 3 weken in perth gewerkt (en een leuke man tegen gekomen Bloos ). Toen ben ik naar NZ geweest om rond te reizen, maar ging al na een maand ipv 3 weer terug naar perth en ben verder gaan leven met die leuke man. Samen zijn we naar Melbourne geweest en hebben daar voor een maandje rond gebanjerd en ook nog een weekje aan de kust in sydney (is onwijs relaxed en mooi). Perth, western australia over het algemeen is zeker een plek om naar toe te gaan! Erg relaxed en onwijs mooie natuur (vooramelijk the kimberley in het noorden). Ik ben ook in queensland geweest , ondanks dat iedereen de Whitesundays en fraser island in de hemel prijzen vind ik het zelf wel meevallen. Het is wel mooi maar je betaald er onwijs veel geld voor en zoveel krijg je er uiteindelijk niet voor. Ook als je wilt gaan duiken op het rif kan je dat beter doen in cairns is simpelweg gewoon mooier, beter en dichterbij de kust. Mn ouders zijn door geweest naar noord queensland en NT kakadu en litchfield parks en vertelde me dat dit erg mooi was.

Heb je jezelf al een beetje georienteerd?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:11

Ik lees even mee, wil wrs begin 2010 dit gaan doen Lachen

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:28

ik ken iemand die hele slechte ervaringen heeft met australie om daar te werken, zou voor langere tijd gaan maar was snel al weer terug. Kijk goed uit met waar je boekt enzo!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:35

_Noraly schreef:
ik ken iemand die hele slechte ervaringen heeft met australie om daar te werken, zou voor langere tijd gaan maar was snel al weer terug. Kijk goed uit met waar je boekt enzo!

Weet je misschien ook via welke organisatie / site ze aan dat werk is gekomen? En wat waren precies die ervaringen, slechte organisatie of problemen met de mensen daar?

Ik ben ook wel geïnteresseerd in Australië, maar heb nog geen concrete plannen (zou over ongeveer een jaartje erheen willen).

Voor de ervaringsdeskundigen: hoever van tevoren zijn jullie begonnen met plannen / boeken etc?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:06

Ik ben toen wel tijdig begonnen met het zoeken naar de goedkoopste vluchten, maar plannen zou ik niet al teveel doen. Je moet inspelen op wat daar gebeurt, wat je daar wilt doen en wat je daar voor kansen krijgt. Een strakke planning vergooit heel veel mooie kansen en dingen en dat is zonde.

Antistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:33

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik met travelactive reizen, vind ik wat geruststellender. Ik ben zo bang altijd dat ik dingen verkeerd doe enzo.
Ik denk dat ik in maart vertrek!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:36

Ik wil waarschijnlijk na de zomer voor 2 maanden naar Australie. Ik heb iemand die voor mijn paard wil zorgen, als dat niet het geval was zou ik echt niet gaan. Ik ga mijn paard echt niet verkopen voor zoiets. Daarom ga ik ook niet langer dan 2 maanden.

Ik kan daar op een endurancestal gaan werken. Maar ik moet verder nog heel veel uitzoeken enzo, dus het is nog niet 100% zeker dat ik ga.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:06

_Noraly schreef:

Wat is de reden dat diegene snel terug was?

Ik ben destijds ook via een organisatie naar Australië gegaan (Activity International, verder heb je nog Travel Active en Australian Backpackers). Puur en alleen omdat ik een hoop dingen moest regelen (ticket, visum) en het wel prettig vond om daar gerichte hulp bij te hebben, en ik op die manier ook niet mijn uppie op het vliegtuig hoefde (drie jaar later ging ik naar Nieuw-Zeeland en dat heb ik zelf geregeld, toen wist ik wel hoe het werkte). Ter plekke (in Sydney) werd je nog even geholpen met een bankrekening openen en dat was het, verder moet je echt jezelf redden. Zo'n organisatie gaat echt geen werk voor je zoeken, dat moet je zelf doen. Ze kunnen je hooguit tips geven als 'probeer het in die periode van het jaar eens in dat deel van het land, dan zoeken ze vaak wel fruitplukkers'. Je wordt iig niet aan het handje genomen zoals sommigen denken.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:51

Ik ben destijds in zee gegaan met VisitOz (een Australische organisatie); via hun heb ik eerst een soort trainings/orientatie week op een farm in QLD gedaan. Daar hebben we basis dingen voor farm-work Koe geleerd en een paar keer paardgereden. Je begeleider van die week schrijft dan wat dingen over je naar de organisatie (kan wel/niet paardrijden, wel/niet motorrijden, rijbewijs of niet en wat je verder aan 'skills' hebt), die jouw gegevens in een database zetten. Werkgevers zoeken naar werkers in die database en je kunt ook de organisatie bellen, zij weten vaak ook wel wie waar mensen nodig heeft. Ik heb gedurende het jaar nooit zonder werk gezeten, tenzij ik echt zelf even vakantie wilde vieren Haha! Ik moet er wel bij zeggen dat zij alleen gericht zijn op de agrarische sector, maar dat was voor mij precies wat ik wilde.

Voor tips over visa, tickets, verzekeringen hoef je niet perse met een organisatie te gaan. Je kunt ook bij bijvoorbeeld JoHo Company terecht voor deze info. Dan regel je het meeste zelf, maar zij weten wel heel goed waar je op moet letten enzo. Tickets kun je ook zelf naar zoeken via cheaptickets.nl ofzo. Kijk ook eens voor de prijzen als je vertrekt uit Duitsland, Frankrijk of Engeland (beetje afhankelijk waar je woont). Wij zijn vorig jaar vertrokken uit Dusseldorf ipv Amsterdam, dat scheelde 250 euro per ticket!! Geld, geld!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:23

Wie kan mij een paar goed(koop)e vliegmaatschappijen aanraden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:26

Ik heb gevlogen met diverse oosterse maatschappijen,ik herinner me nu zo snel alleen Sri Lankan airlines (Air Lanka), en die waren allen goed te betalen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:43

Cathay Pacific, Korean Air en Japan Airlines schieten me zo te binnen.

Met CP ben ik naar Australië gevlogen, met KA naar Nieuw-Zeeland en JA was mijn alternatief voor Nieuw-Zeeland.

Aziatische maatschappijen hebben over het algemeen een zeer prettige service en zijn ook wat voordeliger dan de meeste Europese.

Handige website (database): www.momondo.com

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:49

Precies ja, die bedoelde ik inderdaad onder andere Knipoog

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:28

Ik en bokker Esss hebben plannen om oktober 2009 naar Australie te gaan Haha! Ik voor 3 maanden, zij voor 6 waarschijnlijk. We zijn in de zomer naar een info bijeenkomst van Australian Backpackers geweest. Was best handig maar omdat het voor ons nog zo lang duurde hebben we alleen wat algemene vragen gesteld, hebben nu nog geen concrete plannen dus konden daar ook niks over vragen. We willen in januari/februari denk ik gaan boeken en daarvoor bepalen wat globaal onze plannen zijn. Voor mij duurt het dus allemaal nog heel lang, maar als ik er aan denk kan ik bijna niet wachten om te gaan Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:02

Karin, wat vond je van Korean Air?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:03

Zie mijn reactie in jouw topic. Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:06

Oh, haha, dankjewel Huilen van het lachen

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:19

Ik ben van plan na mijn aankomende studie (duurt dus nog 3jaar) ook een jaar naar Australie te gaan.
Vind het dus heel interest (en leuk) om de ervaringen van jullie in Australië te horen. Familie van degene waar het paard van is wat ik rij, hebben een range in Australie. Voornamelijk gericht op het trainen van paarden (western). Ik hoop dat ik bij hun terecht kan in de periode dat ik naar Australie wil en tevens bij hun kan werken. Maar natuurlijk is het ook de bedoeling om wat rond te reizen, dus ben benieuwd naar nog meer ervaringen.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 03:09

Ik zit nu in Nieuw Zeeland en ga over een paar maanden naar Australie.
Als je nog twijfelt, gewoon gaan!

Ik heb mijn paard nog gewoon thuis staan, mijn ouders zorgen ervoor en mijn vriendin rijdt erop.
En ik weet gewoon dat mijn paard bij hun in goede handen is.

Werk vinden is niet zo heel moeilijk. Ik heb mij ingeschreven als helper op www.helpx.net en had binnen 24 uur al 2 reacties.

Om iedereen in NL achter te laten vond ik niet zo heel moeilijk, maar goed ik ben nog niet zo lang weg.
Maar de tijd ga echt heel snel, voor je het weet ben je weer terug.
Qua bellen heb je hier b.v. ook telefoonkaarten waarmee je voor nog geen 3 cent per minuut naar NL kan bellen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:17

ik ben toen trouwens met Activity International gegaan, en dat was allemaal erg goed geregeld Lachen