Nieuw Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:26

Voor mijn opleiding Agrarische Bedrijfskunde moet ik in Februari 16 weken op stage naar het buitenland. Ik wil graag naar Nieuw Zeeland. Zijn er misschien bokkers die mij meer kunnen vertellen over de in's en out's van Nieuw Zeeland? Wat voor visa ik moet aanvragen bijvoorbeeld? En misschien heeft iemand zelfs contacten in de agribusiness die mij aan een stagebedrijf kunnen helpen? Ik ben nog druk op zoek maar vindt het allemaal wel lastig hoor. Heb al een paar bedrijven gemaild maar ze zijn niet zo happig moet ik zeggen.

Ik ben benieuwd naar verhalen en informatie, misschien heeft iemand een informatieve website of iets?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 22-12-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast.

Esile

Re: Stage Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:33

NEW ZEALAND!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! haha. Ik ben fan. Ontzettend leuk dat je naar Nieuw Zeeland wilt, ik kan je vertellen..het is echt een geweldig land! Ik ben er 9 maanden geweest en ik heb ook op een boerenbedrijf gewerkt. Wat voor soort bedrijf zoek je? Op het Noord-Eiland zul je vooral dairies vinden, melkveebedrijven terwijl op het Zuid-Eiland meer voor de vleesfok gedaan wordt. En is het de bedoeling dat je echt een managersfunctie vindt, of mag het ook een 'hands-on' job zijn? Dat laatste moet niet zo moeilijk te vinden zijn, terwijl het eerste waarschijnlijk wat moeite kost. Dit vooral om Nieuw-Zeelanders je vaak eerst graag willen zien en even kennismaken (ben je er wel echt?) dan heel happig zijn op het gelijk aannemen van iemand. Ik ben destijds op een working holiday visa gekomen, maar er is vast een ander visum wat beter bij jou aansluit. Mail anders gewoon even naar de Immigration. http://www.immigration.govt.nz/ Verder kun je misschien nog even kijken op www.studentdownunder.com (ook stages). Als je in mn profiel kijkt, dan zie je wat van t high country station waar ik heb gewerkt. Oamaru hier op bokt heeft ook in Nieuw Zeeland gezeten bij een boerenfamilie, haar kun je evt ook nog pb-en. Als je nog vragen e.d. hebt, stel ze gerust!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:44

Bedankt voor je post!
Ik had gehoord dat je maar 1 keer in je leven een working holiday visa aan kunt vragen, als ik me niet vergis? Nou kun je geloof ik ook via het bedrijf waar je stage loopt een soort stage visum aanvragen, dus dat zit als het goed is wel snor Lachen Verder is het de bedoeling dat ik gewoon op verschillende afdelingen meeloop. Het mag geen stage zijn op een echt melkveebedrijf, maar ik mag ook wel gewoon werk doen van school.

Wat zijn volgens jou trouwens de grootste cultuurverschillen? Is er iets écht anders, wat kun je écht niet doen in NZ wat je in NL wel kunt, of andersom? Tong uitsteken

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:19

Je kunt idd maar één keer in je leven een WH visum aanvragen. Helaas Huilen

Oké, dus een melkveebedrijf is eigenlijk uitgesloten? Er zijn zat andere opties hoor! Schapen zijn het meest populair in Nieuw Zeeland, ik geloof dat er zo'n 40 miljoen schapen rondlopen op zo'n 4 miljoen mensen Nagelbijten / Gniffelen
Herten, die gefokt worden voor het vlees, zijn ook erg populair. Je zou dus op zoek kunnen gaan naar een bedrijf wat zowel schapen als herten houdt, met eventueel vleeskoeien.
Ik heb sterk het idee dat er een wereld van verschil bestaat tussen het runnen van een boerenbedrijf hier en daar. Ik kan het alleen niet goed vergelijken aangezien ik geen ervaring heb hier in Nederland.
Het is dus wel echt de bedoeling dat je een managersfunctie oppakt?

Tsja, cultuurverschillen. Loads. Haha. Het blijft natuurlijk wel gewoon een Westers land, dus wat dat betreft heb je minder een 'cultuurshock' dan als je bv in Azië terecht komt. Ze rijden er links, daar moest ik erg aan wennen in het begin, was meerdere malen bijna plat in de stad Nagelbijten / Gniffelen. Verder is de mentaliteit anders. Dit heeft te maken met het feit dat het land zo groot is en relatief weinig inwoners heeft. Het is niet ongewoon om in het dorp je tas in de auto te laten liggen en de auto niet op slot te doen. Van wat ik heb gezien zijn Kiwi's harde werkers en zijn dan ook erg blij met Nld-ers, die staan er daar om bekend dat ze óók hard werken. Verder is men erg 'relaxed'. De 'no worries' mentaliteit heerst naar mijn idee meer op het Noord-Eiland dan op het Zuid-Eiland. De kiwi's zijn erg vriendelijk en je wordt standaard begroet met een 'hi, how are you'. Vaak is het niet eens de bedoeling dat je daar antwoord op geeft, maar gewoon hetzelfde terugzegt.

Het accent is soms wel lastig, zeker in het begin en met binnensmonds murmelende boeren.
Je moet even deze reclame kijken. *LOL* Speights is hét bier van het Zuid-Eiland. Accent is ook South-Islandish..Click
Schept goed de sfeer, al is het natuurlijk wel weer een beetje overdreven. Écht grote verschillen tussen NZ en Nld kan ik niet zo benoemen, het zijn vaak de kleine dingen waar t m in zit..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 23:12

Oeeeeei, rijden ze er links? Scheve mond Ik heb dan net twee maanden m'n rijbewijs als het goed is Nagelbijten / Gniffelen Cool Moet ik hier maar alvast oefenen Tong uitsteken

Ik ben al wel bezig met een Nederlands bedrijf wat ook een dochter heeft in NZ, en een kennis van mijn oom en tante heeft een bedrijf daar. Dus waarschijnlijk kom ik via hun wel aan een bedrijf.
Ik ga naar het noordereiland, en als het kan misschien nog even naar het zuidereiland, mocht het bedrijf waar ik terecht kom mijn daar ook kunnen gebruiken.

En die reclame... Ik versta nog nieteens de helft, terwijl ik normaal gesproken best goed ben in Engels Nagelbijten / Gniffelen Moet nog maar even wat McLeod's dowloaden zonder subs, kan ik een beetje oefenen Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:59

Hier staat nog meer info over het WHV: http://www.nieuw-zeeland.nl/id/1/161/re ... enten.html

Tot een paar jaar geleden lag de grens op 26 jaar, nu is het 30 jaar. En je mag het idd maar één keer in je leven aanvragen.

Wat je daar moet doen en niet hier? Skydiven oftewel parachutespringen. En dan bij voorkeur bij Lake Taupo. Cool

Het Engels went trouwens wel heel snel, met accent en al. Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:21

Parachutespringen? Nagelbijten / Gniffelen
Kweenie of ik dat wel durf hoor Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:22

Niet? Tong uitsteken

Afbeelding

Afbeelding

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:27

Esile schreef:
De kiwi's zijn erg vriendelijk en je wordt standaard begroet met een 'hi, how are you'. Vaak is het niet eens de bedoeling dat je daar antwoord op geeft, maar gewoon hetzelfde terugzegt.

Haha, deze fout maakte ik eens toen ik achter de kassa zat. Gewoon in NL. Toen kwam er dus een engels iemand zal vast ene kiwi kunnen zijn, die dat tegen me zei. Dus ik heel netjes. Fine, and you? En toen gaf die geen antwoord maar keek me een beetje wazig aan Nagelbijten / Gniffelen .

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:41

Karin schreef:
Niet? Tong uitsteken

Waaaaaaauuuuuuuuuuw dat ziet er echt wel suuuupergaaf uit zeg Bloos! Bloos!
Misschien moet ik me maar over m'n angst heen zetten Nagelbijten / Gniffelen
Wie maakt die foto's trouwens, die mensen van het bedrijf ofzo?

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:51

*LOL* Ik heb ook geskydivet...echt fantastisch!! Bloody scary als je in het vliegtuig zit, maar zoooo ontzettend gaaf! Haha!

Je kunt er bij sommige bedrijven idd voor kiezen dat er iemand meespringt die dan foto's van je maakt. Ik heb zelf alleen foto's vanaf de grond, omdat dat een geld issue was Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:54

Klopt idd, er moet een extra springer mee en daar betaal je voor. Ik heb een videoband en foto's. Het kost een paar centen (zag op de website dat het nu zelfs twee keer zo duur is als toen ik dit in 2001 deed!) maar ik wilde dan ook echt alles vastgelegd hebben.

Dat vliegtochtje vond ik idd ook niets, ik heb niet eens uit het raam willen kijken. Het springen zelf was even eng maar daarna gewoon echt heel gaaf.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:18

Ik heb er net 12 maanden gezeten, kan je zó onwijs veel vertellen! Dus als je specifieke vragen hebt hoor ik ze graag. Haha!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:21

imd schreef:
Wat zijn volgens jou trouwens de grootste cultuurverschillen? Is er iets écht anders, wat kun je écht niet doen in NZ wat je in NL wel kunt, of andersom? Tong uitsteken

Altijd please en thank you zeggen. Ook bij de meest onbenullige dingen. Altijd doen! En als je de telefoon opneemt of je komt iemand tegen altijd '' how are you '' en standaard krijg je '' Not to bad '' te horen maar het hoort eenmaal zo. Haha!

Oh en als je een feestje oid hebt vragen ze vaak '' Bring a plate '' Dan bedoelen ze een bord mét wat erop. Dus je eigen gemaakte salade oid. Vriendin uit Finland had dat een keer, en die nam een leeg bord mee. Dat kreeg ze nog lang te horen. Huilen van het lachen

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:11

Ja BYO - Bring your Own. Op alles toepasbaar Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:18

BYO idd, in Australië werkt dat net zo. Ja

Zie je trouwens ook vaak staan bij restaurants, je kunt dan je eigen wijn meenemen. Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:07

Hahha, dat zijn inderdaad wel goede tips om euuh.. vrij genante momenten te voorkomen Huilen van het lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:48

Ik wil nu even bellen naar Nieuw-Zeeland voor een adresje. Nu heb ik deze gegevens:
Free Phone 0800 4 324 7969
Phone 07 858 3750

Hoe maak ik hier een nummer van wat vanuit Nederland te bellen is? Huilen van het lachen

Ik had er dit van gemaakt: 0064 4 324 7969
Maar dat klopt niet echt.. Iemand die mij kan helpen?

Edit: En ik heb net ook al gebeld naar iemand, en die zei dus how are you. Toen heb ik toch maar geantwoord fine, wist niet wat ik anders moest zeggen Huilen van het lachen Bloos

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 00:07

En heb nog wel een paar die ik wil bellen, dus ik zou graag weten hoe dit in z'n algemeen werkt, en niet alleen bovenstaand nummer hebben.

*gaat weer verder met vanalles proberen* Haha!

Melding bij 0064 800 4 324 7969:
Sorry, you have dialed a local number. Please hang up and dial again without using a std code. Ofzo Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:42

Volgens mij kun je vanuit het buitenland geen 0800-nummers in een ander land bellen. Net zoals je vanuit (noem maar wat) Duitsland geen 0800-nummers in Nederland kunt bellen, is mij altijd verteld. Maar ik kan het mis hebben, misschien is het inmiddels veranderd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:46

Je kunt via de betaalde optie van Skype wel gratis nummers bellen. Ideaal, stop 5 euro in je account en je kunt in het buitenland alle gratis nummers gratis bellen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 12:05

En dat tweede nummer dan? Phone 07 858 3750 Die zou ik toch wel moeten kunnen bellen? Skype ga ik ook eens proberen dan.. Heb d'r wel van gehoord maar moet even zien heo 't precies werkt Tong uitsteken

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:52

Lijkt mij dat het tweede nummer als volgt werkt: +64 7 858 3750. Ik kan het fout hebben hoor, dus pin me er niet op vast. Als je belt, zou ik wel rekening houden met een tijdsverschil. Lijkt me niet echt een goede eerste indruk als je ze midden in de nacht wakker belt Clown

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 00:01

Weet ik Haha! Daarom bel ik altijd na 9 uur 's avonds Vork

Edit: nederlandse tijd dus hè Clown

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:55

Ik belde trouwens áltijd met Skype. Heel af en toe wat storing, maar verder deed ie het perfect. Lachen Heb trouwens heel veel foto's op mn Hyves van het Zuidereiland - als je nieuwschierig bent stuur maar even een pb. Lachen