Emigreren, de hoe en de wat...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Emigreren, de hoe en de wat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 18:16

Mijn vriend en ik kwamen op het onderwerp: Emigreren (met dit weer in dit land wordt het erg aantrekkelijk)
Ik roep mijn hele leven al dat ik graag dit landje zou willen verlaten, mijn vriend zag ik meer als echte hollander die hier oud wilde worden tot nu dan.

Voor hem is het redelijk gemakkelijk om in een ander land weer aan het werk te gaan als hoefsmid, ik vind wel iets zolang ik de taal maar beheers, kind zou meegaan indien hij dit wil (word wel lastig met zijn moeder maar zover zijn we gelukkig nog niet).

Nu vroeg ik mij af of er meer bokkers zijn die overwegen om ver weg te gaan of bokkers die dit land al de rug hebben toegekeert en wat hun ervaringen zijn.

Voor ons is het een heel nieuw onderwerp maar we willen wel gaan uitzoeken of er een mogelijkheid is om te vertrekken.

We denken niet binnen Europa maar eerder aan Amerika, Canada, het midden Oosten of Australie/Nieuw- Zeeland.

Willeke_

Re: Emigreren, de hoe en de wat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:20

Over een paar jaar zou ik ook wel heel graag willen emigreren.
Naar welk land weet ik niet, maar ik wil echt naar het buitenland. Niet om het weer hier, maar ik heb het idee dat Nederland over een tijd heel benauwd (qua regeltjes en huizen)gaat worden.

Maaaaar eerst natuurlijk sparen en opleidingen afmaken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:27

Zahlina schreef:
Mijn vriend en ik kwamen op het onderwerp: Emigreren (met dit weer in dit land wordt het erg aantrekkelijk)
Ik roep mijn hele leven al dat ik graag dit landje zou willen verlaten, mijn vriend zag ik meer als echte hollander die hier oud wilde worden tot nu dan.

In elk land laat je wat en vind je wat. Onder de streep is het totaal gelijk. Het verschil is of dat wat je vindt/laat voor joú meerwaarde heeft.

Dat kan je niet vanuit je stoel thuis bepalen. Daar moet je echt voor op reis en dan niet vakantie.

Verder scheelt het enorm als je:
- weet wat je écht belangrijk vindt
- je niet van NL´vlucht´ maar ergens anders graag héén wil

De meeste NLers zitten in NL prima op hun plek. NL heeft érg veel te bieden en ook elders heeft elke medaille twee kanten Pling

Neem het weer; dat is in NL heel best eigenlijk. Nooit zinderend heet, nooit doodvriezend kou. Ja, nat, maar dat is alleen maar onkomfie, van droogte ga je dood. Achterlijke wolkbreuken, modderstromen, tornados, aardbevingen, tsunamis, bosbranden, vulkaanuitbarstingen, niks van dat al.
Gewoon betrouwbaar gematigd met genoeg groeizaam water. Je kan het slechter treffen Knipoog

hc

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:51

ja hc...en heb jij het daar in Andalucia beter getroffen voor jezelf? Of denk je nog weleens met weemoed terug aan de nattigheid....Knipoog

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:56

Ik heb toen ik klein was 6 jaar in Afrika gewoond, voor mijn vaders werk.
Het is heel duur, verhuizen met al je spullen, omdat alles per boot gaat. Daarnaast is dieren vliegen een duur grapje. Wij hadden het voordeel dat mijn vaders baas veel betaalde.
Je spullen gaan in een container op een vrachtschip mee. Naar Afrika duurde dit ongv 2 maanden. Daarnaast zit je ook met een andere cultuur en andere gebruikelijk heden. Wij hebben verplicht een verzekering die in amerika niet verplicht is maar ook heel duur. Het kan wel je leven redden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:04

meart schreef:
ja hc...en heb jij het daar in Andalucia beter getroffen voor jezelf? Of denk je nog weleens met weemoed terug aan de nattigheid....Knipoog

NL is klimatologisch een wéreld beter boeren dan hier.

Het sociale klimaat is een ander verhaal.

Prima voorbeeld van wat vinden en wat laten.

Zoals wij hier leven zou in NL niet meer kunnen en wíj zijn heel gelukkig met die invulling, doch dat gaat niet vanzelf en ik ken niet veel mensen die de keerzijde van de medaille er voor over zouden hebben.

NLers klagen wel graag maar als ze hun zegeningen gaan tellen hebben ze het vaak erg goed in NL.

hc

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:12

Ik denk ook dat voordat je zo'n stap zet je beide keerzijde van de medaille moet leren zien Lachen .

Vaak genoeg zie ik programma's waarin mensen met veel poeha vertrekken naar 'betere oorden', want hier is het slecht en niet goed leven en veel te duur en daarachter is het zo vrolijk en mooi en fantastisch..(om op vakantie te gaan ja). En dan komen ze daar, en dan beseffen ze pas dat ze even hard of zelfs harder moeten werken dan hier(wat vaak veel minder leuk is in een warm klimaat), de zaak niet zo draait als ze wensten, ze veel minder sociale zekerheid hebben....denk dus niet te rooskleurig over een leven in het buitenland, eigenlijk zijn we hier in de benelux met ons gat in de boter gevallen, ookal denk je soms dat het niet zo is.
Pas als je niet alleen beseft wat voor slechte(en goede!) dingen je achterlaat, maar ook beseft wat voor goede (en slechte!) dingen je in een ander land gaat krijgen, en je weet zeker dat je bereidt bent die minpunten erbij te nemen zoals HC zegt, zou ik pas aan emigreren denken.

Ik zie mezelf trouwens ook wel emigreren later. Ben ook zo iemand die van kleinsafaan droomt van zulke dingen. Maar zoals gezegd, ik zal het pas doen als ik heel zeker ben dat ik niet alleen in mijn mooie dromen, maar ook in mijn echte leven een voor mij beter leven heb in het buitenland.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:44

Ik meld me ook even. Ik vertrek komend voorjaar definitief naar Italie, nadat ik er dit jaar 3 maanden heb gewoond en gewerkt.

Ik emigreer voor het land, om wat nieuws te proberen, werk en bovenal: voor mijn geliefde. Haha!

Maar ook ik kom nu een heleboel zaken tegen. Heb uitgebreid op internet en in boeken bekeken wat er geregeld moet worden, de voors en tegens, het afscheid, "inburgeren" in je nieuwe land, vergunningen, werk, er is meer te doen dan je denkt!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:56

LZP -> BI

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:48

Ik zie mezelf ook nog wel emigreren. Heb in 2006/2007 9 maanden in Nieuw-Zeeland gewoond en gewerkt en ik voelde me zó op m'n plek daar, al heb ik ook zeker wat mindere kanten gezien. Nu ben ik me er wel volledig van bewst wat Nederland te bieden heeft en ik weet niet of ik dat voor áltijd op zou willen en kan geven.
Buitenland en weg uit Nederland kriebelt nog steeds heel erg, al doe ik nu een hele leuke studie. Ben ook van plan om na m'n studie eerst weer te gaan reizen en wel zien waar ik uitkom. En als ik dan besluit terug te komen naar Nederland is dat ook prima. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:10

Esile schreef:
En als ik dan besluit terug te komen naar Nederland is dat ook prima. Lachen

Wanneer je thuis is waar je bent, vind je de plek met de meeste meerwaarde echt wel.

hc

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:48

Heb er toevallig ook vorige week nog een presentatie over gehouden voor mijn klas, zodat ze weten wat ik precies ga doen, en wat blijkt:
Binnen 8 jaar is de helft van de ge-emigreerden weer terug naar hun thuisland.

Dus er zijn veel mensen bij wie het enorm tegenvalt. En mensen die heimwee hebben en daarom terug gaan. Maar als je op het hoogtepunt van je heimwee teruggaat wordt het alleen maar erger. Dit omdat je oude thuisland dan al niet meer hetzelfde is en je het altijd anders herinnert.

Ben wel beniewd of er meer mensen zijn die het ook echt gaan doen, zoals ik? Of alleen mensen die het wel leuk lijkt?

Edit: Huertecilla, hoe was het voor jou? Ooit gedacht om terug te gaan??

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:59

Ik ben nu 17, maar wil al mn hele leven emigreren en ik zie mezelf eigenlijk ook niet nog steeds in Nederland wonen over 10 jaar (daar heb ik me echt nog nooit een voorstelling van gemaakt, al vaak genoeg over Zweden, Portugal, Canada, Spanje, Italië, Zwitserland etc. Haha! ). Al mijn werkstukken op de basisschool gingen ook altijd over landen waar waar ik wilde wonen (inleiding: Ik doe mijn werkstuk over ..... omdat ik er later wil wonen Clown ). Het liefst wil ik ook mijn vervolgopleiding doen in het buitenland, maar dat is wel weer ingewikkelder met stufi enzo. Maar ik weet echt nog niet wat voor opleiding ik wil gaan doen, dus daarom wil ik eerste een jaartje au-pair doen in het buitenland. Ik weet niet hoe het allemaal loopt, maar kan me echt niet voorstellen dat ik mijn hele leven in Nederland zou blijven.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:02

Huertecilla schreef:
Daar moet je echt voor op reis en dan niet vakantie.

Tja, ik heb mijn emigratie toch tijdens een vakantie besloten.
Kort verteld: Ik ging meteen na mijn opleiding voor 3 maanden op vakantie naar Denemarken. Toen die 3 maanden om waren ben ik gewoon gebleven (natuurlijk wel met verblijfsvergunning enzo). Ik ben toen alleen even een weekendje naar NL geweest om mijn winterkleren op te halen.
Dit is nu 7 jaar geleden.

Ben in mijn leven al in erg veel landen geweest maar, hier heb ik het gevoel dat ik thuis ben. Zonder dat ik naar een "thuis" aan het zoeken was.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:07

Ik zou eerst een meerdere keren een langere tijd in de landen die je noemt doorbrengen, pas dan kan je een beetje proeven van een land en het iets leren kennen. En pas daarop zou je je keuze kunnen baseren.

Besef wel dat hij misschien wel makkelijk aan een baan komt als hoefsmid, maar je zal zelf toch ook iets om handen moeten hebben en niet alle landen laten je zo makkelijk binnen als je niet van toegevoegde waarde bent voor hun.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:51

Ik heb van 2000 tot 2002 in Engeland gewerkt omdat mijn vader de kans kreeg om daar 2 jaar te werken.
En echt zodra ik de kans krijg ga ik weer terug.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:07

Hier nog iemand. Haha!

Ik ben net terug van een jaartje Nieuw Zeeland, heb me al aardig verdiept om daar te gaan wonen. Je komt er niet zomaar in, en als je dat lukt is het geen makkelijk land om in te leven. [Qua financiën] Op deze site staat veel informatie, ze werken via een puntensysteem dus je kan voor jezelf nagaan of je wordt toegelaten of niet. Lachen

http://www.emigrerennaarnieuwzeeland.nl/

Succes. Lachen

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:23

Dapnik schreef:
Ik heb van 2000 tot 2002 in Engeland gewoond omdat mijn vader de kans kreeg om daar 2 jaar te werken.
En echt zodra ik de kans krijg ga ik weer terug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:33

Sociaal gezien pas ik heel goed in NL en vooral in Friesland. Ik kan echter totaal niet tegen de nattigheid en heb daar zowel mentaal als fysiek last van. Ik heb een jaar in Australie gewoond en alhoewel ik het wel naar mijn zin heb gehad kon ik daar niet echt aarden met de mentaliteit daar. Ook is paarden houden nogal onmogenlijk gemaakt in veel gebieden rond steden en is de kwaliteit van rijden bedroevend slecht.
In spanje, Frankrijk etc zou ik ook niet op mijn plek zijn ivm de doorgaans veel grotere sociale controle die ik als beangstigend ervaar en het emotionelere karakter (ben echt een nuchtere baksteen). Ik zit nu in Zwitserland en ben helemaal verlieft. Ik ben al helemaal ingeburgerd, heb al veel vrienden, vind mijn werk erg leuk, beheers de taal al vrij behoorlijk en hou van het klimaat. En dat al na 9 maanden. Wat mij betreft blijf ik hier voor altijd.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 01:01

Mijn vriend wil heel graag emigreren, liefst naar Zuid-Europa of Zuid-Amerika. Ik kan heel slecht tegen warmte dus zie dat niet echt zitten. Is een behoorlijk discussiepunt af en toe.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 04:11

ik meld me ook even. Nadat ik klaar was met middelbare school wilde ik een jaartje in het buitenland werken in Australie en ook een paar maandjes in NZ. Maar na een half jaar kwam ik hier in australie mn liefde tegen, en heb toen besloten om hier de rest van mijn leven te blijven. Van kleins af aan heb ik altijd gezegt dat ik niet in NL wilde blijven, en nu is dat toch eindelijk uitgekomen. Ik beschouw NL nu als vakantie land om mn vrienden en familie op te zoeken Haha!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:39

Hier nog iemand. Ik woon alweer bijna 6 jaar met veel plezier in de VS.

Als je gaat emigreren moet je eigenlijk eerst ergens op een paar keer op (werk) vakantie gaan zodat je weet waar je terecht komt ... als toerist is niet hetzelfde. Sommige dingen van Nederland mis ik wel (bijv. familie), maar daar staan zoveel leuke dingen tegenover dat ik nooit meer terug wil.

Lijkt me in jullie geval toch erg moeilijk vanwege de kleine ... hij zou zijn moeder dan bijna niet meer zien. Misschien is het een mogelijkheid om te wachten totdat hij iets ouder is? Als je echt ver weg wilt wonen dan reis je niet zo makkelijk heen en weer.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 02:03

Mijn vriend en ik hebben het hier ook af en toe over. iIk was voor mezelf erg nieuwsgierig naar andere ervaringen vandaar dat ik dit topic weer een schop geef.
Ik wil voor mijzelf liever niet buiten europa omdat ik dan mijn familie en vrienden te veel moet missen. De keerzijde begrijp ik goed, maar hoe hebben jullie het op ander gebied aangepakt?
Hebben jullie je paard mee geemigreerd en hoe reageerde het paard hierop?
Hoe zijn jullie aan woning en werk gekomen?
Zijn jullie eerst een bepaalde periode naar het land toe gegaan?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 02:47

Goed, even in het kort (het is al laat) antwoord op je vragen.
Toen ik hier heen ging had ik geen eigen paard dus die kon ik ook niet meenemen. Ik ken wel mensen die vanuit nederland paarden hebben meegenomen en dat gaat altijd zonder problemen. Regelmatig even stoppen om te controleren en verder niet stressen.

Tja, hoe heb ik hier werk gevonden? Dat was via via. Mijn vader komt regelmatig bij een chiropractor die hier geboren is. Toen hij vertelde dat ik interesse had om in Denemarken te gaan kijken heeft zij meteen haar zus (die dus hier woont) gebeld met de vraag of zij en haar man (boeren) een werknemer zochten. Dit was niet het geval maar, een week later belde ze terug dat hun buren, een nederlandse boer, wel iemand konden gebruiken voor een paar maanden. Ik heb toen contact opgenomen met die mensen en ben meteen aangenomen. Ik kon bij hun in huis intrekken. Ik kreeg de hele bovenverdieping, 3 kamers en een wc, douche was beneden en kon ook bij hun aan tafel meeeten. Ze hadden werk voor ongeveer 3 maanden en dat vond ik best. Ik was toen nog niet van plan om hier te blijven.
Na die 3 maanden had ik echter niet het gevoel dat ik hier uitgekeken was en heb toen via een deense website nieuw werk gezocht. Toen kwam ik bij een boer terecht met een (gehuurde)werknemers woning. Een aantal jaar terug besloot hij dat hij wilde stoppen met melken en dat hij daardoor ook geen werknemer meer nodig had. Ik heb toen het huur contract over genomen en woon nu dus nog steeds in hetzelfde huis.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 03:02

hier meld zich nog iemand!
mn ouders kregen een aantal jaren geleden al in de kop dat ze naar Noorwegen wouden, we zijn toen paar keer op vakantie geweest en uiteindelijk vond mn vader daar werk. Daar heeft hij een half jaar gewerkt en toen zijn wij ( moeder, zusje en ik ) ook die kant opgegaan. Toen we daar eenmaal waren kreeg mn vader het nieuws dat het bedrijf waar hij werkte zo goed als falliet was dus stonden we voor een keuze 1. of we blijven en we hebben helemaal niks of 2. we gaan terug naar Nederland en hebben we onderdak enz.
Dan is de keuze al snel gemaakt en hebben we onze spulletjes gepakt en zijn we weer richting Nederland gegaan ( zonder huis, auto enz. ) Daar hebben we 3 maand bij mn opa en oma ingewoond en toen kregen we eindelijk weer een huisje. Nu 1 jaar verder zijn mn ouders alweer bezig om die kant op te gaan, Bloos en ik ben zo eigenwijs om te zeggen dat ik niet mee ga hoe dan ook.
Het is allemaal ff afwachten want vorige week vertelde mn zusje me dat de hele emigratie niet door zou gaan ivm met MIJ omdat ik niet wil.