Grotduiken in de Jura

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emj_23
Berichten: 1187
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:50

Ik vind het echt zo stoer! Ik kan duiken, maar heb het al jaren niet meer gedaan. (Iets met wrakduiken op 40 meter en te snel door de tank heen gaan. Gelukkig was mijn buddy wat relaxter en konden we rustig op zijn tank samen terug naar boven. Sindsdien ben ik wat huiverig) Als ik ooit weer eens ga duiken blijft het bij een ondiep koraalrif en mooie visjes. Het lijkt mij dat jij toch wat instinctieve angsten hebt moeten overwinnen om onder water door smalle grotten te kruipen/zwemmen?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 18:27

Je moet je gewoon lekker voelen onder water. Daar begint het mee. Dan moet je al echt een ervaren duiker zijn om te beginnen met grotduiken. En ja, je moet het echt willen. Maar eigenlijk iedereen die ik heb meegenomen in een grot vindt het leuk. Vorige week was er ook weer eentje bij die nog nooit in een grot gedoken had en ook die was na wat zenuwachtig voor de duik overtuigd na duik 1. Je begint niet nauw hoor en je gaat ook niet ver een grot in. Als je verder komt in een cursus ga je verder. Wil je niet door echt nauwe gangen, dan hoeft dat ook niet. Het is waar jij je grenzen legt.

Jespri

Berichten: 9640
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:55

Heel gaaf!! Maar kreeg het bij sommige foto's echt even benauwd. O:)

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:09

Tof! Ik heb afgelopen zomer voor het eerst gedoken (moet nog steeds de foto’s even bekijken, haha). Bizar eng vond ik het en mijn oren deden ook nogal moeilijk haha, maar vond het wel heel tof. Ook door een “nauwe” doorgang gegaan voor een leuke foto, is natuurlijk wat anders dan in een grot maar vond het wel heel leuk. En had het idee dat we 10 meter naar beneden waren gegaan en met 2 meter weer boven waren, Maargoed :+ vind het leuk om te lezen!

xRaisin

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:54

Gaaaf! Ik heb afgelopen zomer ook voor het eerst gedoken en ik vond het zo tof! Wel was dat gewoon open water, van die nauw grotten krijg ik ook een beetje de kriebels haha. Maar onwijs stoer dat je dit doet en gave foto's!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:49

Onwijs gave foto's! Ik krijg wel spontaan last van claustrofobie, maar zo te lezen ben ik niet de enige :+
Volg je trouwens ook de zaak rond de vermiste duiker in de VS? Dat loopt al een paar jaar, maar vind ik zo intrigerend! Jouw foto's brachten het weer omhoog.

Anoniem

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:29

Het blijft mooi jou hobby :D , maar idd ik zou niet blij worden van duiken op zulke plekken := . Gok dat ik steeds vast zit

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:01

Wat een gave foto's zeg! *\o/*
Ziet eruit als een super actieve vakantie. Mij niet gezien in zo'n krappe grot, maar ieder zijn ding. ;)

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 15:19

Ik volg dat van een vermiste duiker in de VS niet. Er is nog wel een bekende van mij vermist op Bali. Het is absoluut niet dat duiken gevaarlijk is, integendeel, het is veiliger dan paardrijden. Maar mocht je onder water een hartaanval krijgen, je hebt geen kans. Het aantal doden doorduiken is gelukkig echt heel laag, zelfs bij grotduiken.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:21

Maar, wat ik me dan afvraag als leek zegmaar he. Inprincipe hoor je toch altijd met een buddy te duiken en hoort dit dus niet te kunnen gebeuren? Of is het buddy verhaal meer een ongeschreven regel?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:18

Ontzettend gaaf om te doen lijkt het mij! Sinds ik de film The Descent heb gezien vind ik grotten eng, zo ontzettend nauw die doorgangen.

Je zou dat voetbalteam in Thailand toen ook wel gevolgd hebben die vastzaten in een grot en getraind werden om kleine stukjes te duiken om door doorgangen te komen.

Anoniem

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:42

Ik vind je topics altijd heel interessant om te zien! Ik zou het echt niet durven, haha.

Zit er nou ook nog veel onderwaterleven en vissen in de grotten? :)

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 17:38

In grotten zit weinig, en als er wat zit is het wit, spierwit. In Florida zie je witte kreeften, hier wel wat garnaaltjes. Soms zwemmen vissen de grotten in om bescherming te zoeken in de winter, de grot is warmer dan daarbuiten.

In gewoon buitenwater zie je wel vissen. En ook best veel. Ben vorige week ook nog op 'snoekenjacht' geweest.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:55

Knap dat je dit durft, ik zou er een beetje claustrofobie van krijgen denk ik.
Maar wat ik mij dan af vraag.. waarom vind je dit zo leuk, want er is nou niet echt iets moois te zien toch? En je kan er nou ook niet echt iets doen.. Waarom trekt dit je?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 18:17

Dani199764 schreef:
Knap dat je dit durft, ik zou er een beetje claustrofobie van krijgen denk ik.
Maar wat ik mij dan af vraag.. waarom vind je dit zo leuk, want er is nou niet echt iets moois te zien toch? En je kan er nou ook niet echt iets doen.. Waarom trekt dit je?

Ik vind grotten gaaf, gewoon omdat die met water gevulde stenen ruimtes gaaf zijn. Het gaat niet om het leven, maar om het gevoel. Waarom begin je met zoiets? In mijn geval was het toeval, de spaarloonregeling kwam vrij en ik besloot behalve mijn wens trimixen (dus echt diepe duiken maken) te gaan leren en van het overige geld ben ik gaan grotduiken. En dat bleek nu echt gewoon zo leuk te zijn dat ik daar mee doorgegaan ben naast het echt diep duiken. :+ Vorige week nam ik ook iemand voor het eerst mee een grot in, die was ook wat huiverig, maar na 1 duik was die ook overtuigd. :D

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:29

Mooie plaatjes zeg, heel bijzonder en ik kan me best voorstellen dat je dit gaaf vind om te doen. Bedankt ook voor de uitleg erbij!

Ik vind het onder water prachtig, maar ik kan niet goed tegen donkerte en slecht zicht. hoe zit dat als je zicht niet goed is, wat leer je om daarmee om te gaan? Zoals bij die ene doorgang... kan me voorstellen dat dat wat training vergt?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 18:50

Ja, je doet in een grotduikopleiding ook geblindeerde oefeningen. Hoe volg je een lijn de grot uit zonder dat je klem komt te zitten of je hoofd stoot? Dat ga je dus echt oefenen. Ook ga je uiteraard zelf lijnen leggen, en krijg je soms nog meer leuke opdrachten.
De eerste duiken zijn vlakbij de ingang van de grot. Je kunt er dan gewoon even uit als je dat wilt. Daarna ga je steeds verder de grot in. Ik heb eigenlijk nog niet meegemaakt dat iemand zei ik stop met de opleiding.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:02

germie schreef:
Dani199764 schreef:
Knap dat je dit durft, ik zou er een beetje claustrofobie van krijgen denk ik.
Maar wat ik mij dan af vraag.. waarom vind je dit zo leuk, want er is nou niet echt iets moois te zien toch? En je kan er nou ook niet echt iets doen.. Waarom trekt dit je?

Ik vind grotten gaaf, gewoon omdat die met water gevulde stenen ruimtes gaaf zijn. Het gaat niet om het leven, maar om het gevoel. Waarom begin je met zoiets? In mijn geval was het toeval, de spaarloonregeling kwam vrij en ik besloot behalve mijn wens trimixen (dus echt diepe duiken maken) te gaan leren en van het overige geld ben ik gaan grotduiken. En dat bleek nu echt gewoon zo leuk te zijn dat ik daar mee doorgegaan ben naast het echt diep duiken. :+ Vorige week nam ik ook iemand voor het eerst mee een grot in, die was ook wat huiverig, maar na 1 duik was die ook overtuigd. :D


Interessant, dank voor je uitleg!

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:05

Oh wauw, dit lijkt me echt super eng := Ik kan namelijk en slecht tegen onder water zijn en slecht tegen donker/geen zicht hebben :')

Hoe lang duurt zo'n duik eigenlijk gemiddeld? En wat is je langste duik ooit geweest?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:41

Tot je lucht op is denk ik. Haha! Toen ik een proefduik maakte kreeg ik als opmerking dat ik voor een “nieuweling” uitzonderlijk zuinig was met de lucht haha

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 20:55

SpeechLess schreef:
Oh wauw, dit lijkt me echt super eng := Ik kan namelijk en slecht tegen onder water zijn en slecht tegen donker/geen zicht hebben :')

Hoe lang duurt zo'n duik eigenlijk gemiddeld? En wat is je langste duik ooit geweest?

Hoe dieper hoe sneller je lucht ( gas) op is.
Aan de oppervlakte heb je 1 bar omgevingsdruk. Op 10 m 2 bar, op 100 m 11 bar. Dus je doet dan 11 keer zo kort met je fles. Dit komt omdat je longen nog steeds bijv 3 liter zijn. Maar je ademt dus 11 keer3 liter per ademteug in.
Op grotere diepte wordt lucht ( de zuurstof) giftig door de zuurstof en narcotisch door de stikstof ( dieptedronkenschap). Daarom vervang je stikstofdoor helium en verlaag je het zuurstofpercentage. Zo duik je dus met bijv 12 procent zuurstof naar 100 m.
Als jediepergaat moet je veel stops maken om weergezond boven te komen. Anders krijg je caissonziekte. Mijn langste duik was bijna 6 uur.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:05

Dat van die stops heb ik eens eerder gehoord, dat was iets met lucht of zuurstof belletjes in je bloedbaan ofzo toch wat je krijgt als je te snel stijgt?

6 uur, jeetje dat is lang! Hoeveel lucht heb je dan wel niet bij je? Wat voor duik was dat?

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:36

Wauw heel gaaf om je foto's te zien!! En leuk dat je er ook over verteld en uitleg geeft. Ik heb in NL in maart mn open water gehaald en dat vond ik al koud. Is het in een grot niet nog veel kouder? Heerlijk om warm en droog jouw mooie foto's en reisverhalen te bekijken :+ Wanneer je zou kiezen tussen gecontroleerd avonturier of praktiserend techneut, waar schaar je jezelf dan onder? (het valt me op dat veel duikers echte beta mensen zijn)

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 05:00

Ricie schreef:
Dat van die stops heb ik eens eerder gehoord, dat was iets met lucht of zuurstof belletjes in je bloedbaan ofzo toch wat je krijgt als je te snel stijgt?

6 uur, jeetje dat is lang! Hoeveel lucht heb je dan wel niet bij je? Wat voor duik was dat?

Stikstofbelletjes, omdat je ademgas uit 21% zuurstof en 79% stikstof bestaat en je lichaam niks met stikstof kan. Je maakt dan veiligheidsstops om er voor te zorgen dat je lichaam en die belletjes "samen blijven werken".

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 06:17

Lucht bestaat idd uit 79 procent stikstof. En die inerte gassen zijn het probleem. Bij hele diepe duiken ook de helium.
Je lichaam is hier aan de oppervlakte in evenwicht qua stikstofopname. Ga je duiken dan neemt de omgevingsdruk toe. Je lichaam gaat de gassen meer opnemen om zo tot een nieuw evenwicht te komen. Hoe dieper hoe meer je lichaam opneemt. Wil je terug naar boven dan moet dit te veel opgenomen stikstof weer afgegeven worden. En dat kost tijd. Hoe dieper je geweest bent hoe meer tijd. Rond de 40-45 m kun je globaal zeggen bodemtijd - decotijd is 1:1. Dus 20 minuten op het wrak is 20 minuten deco. Op 60 m is dit ong 1:3. 20 minuten op het wrak is een terugweg van 40 minuten. 15 minuten op 100 m is een 90 minuten terugweg. Het berekenen van je duik komt steeds precieser, op 120m diepte is een vertraging van 1 minuut een 20 minuten langere weg naar boven. En je gas gaat op 120m diepte 13 keer zo snel leeg.

Daarom stappen veel duikers over op een rebreather, je uitgeademde lucht gaat door een filter om de co2 kwijt te raken en de verbruikte zuurstof wordt aangevuld. Nu kun je opeens met 2 keer een 2-3 liter flesje duiken, het zuurstofverbruik is onafhankelijk van diepte geworden zeg maar. MAAR als zon apparaat stukgaat zit je nog met flessen. Alleen dan kun je per team flessen meenemen.

Bij die 6 uursduik hadden we eerst flessen weggelegd in de grot. Daarna kwam de echte duik en vervolgens nog een duik om de gelukkig ongebruikte flessen op te halen.
Soms gebruiken duikers een onderwaterscooter om sneller te gaan. Hier hang je dan achter. Die heb ik nog niet en moet ik dan lenen. Ik doe dit dan ook maar af en toe.

De temperatuur in grotten wisselt. In de Lot en Dordogne en Ardeche is het 13 gradrn jaarrond. In de jura 8-11 afhankelijk van welke grot.
Font estramar is het hele jaar 18 graden. En in Mexico zijn ze 24 graden. Florida 18-20. In Rusland, Orda, 4 graden. De opaalmijn in Slowakije 3. Het is dus echt niet altijd koud.

Tegenwoordig kun je alles met computerprogrammas berekenen. Ook heb je duikcomputers. Dus een wiskundeknobbel is niet nodig. Ik kan het ook nog uit het hoofd uitrekenen. De mensen die dit soort duiken maken zijn heel divers hoor. Mbo-ers, super intelligente mensen en soms zelfs ongeschoolde zzp-ers.
Ik heb mij verder verdiept dan nodig in decompressietheorie. Maar ik vind ook dat een instructeur zelf veel kennis moet hebben. Helaas zijn er ook instructeurs die zeggen volg je computer maar. En die kan veel, maar niet berekenen of jij aan 3 flessen genoeg hebt.
Maar je hoeft geen wiskundewonder te zijn, ben ik ook niet echt hoor. Als je het leuk vindt dan is het te leren. Als je begint met duiken ga je eerst tot 18-20 m. Dat is een grens waarbij je echt nog niet hoeft te rekenen. Alleen denken om een veiligheidsstop. Daarna komt de 30-40 m grens en ook daar maakje eerst alleen duiken waarbij je direct naar boven kunt. Het wordt dus opgebouwd.