Auschwitz

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusjepluus

Berichten: 789
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:12

Vorig jaar zijn wij in Auschwitz geweest. Mijn man wilde er graag naar toe en ik was in Krakau voor mijn werk. Wij zijn met huurauto geweest en de rit er naartoe vond ik veel mooier dan ik had verwacht (veel groen, kleine dorpjes, nationale parken etc). Het kamp zelf vond ik wel heftig. Ik had me voor zover als kon 'voorbereid' op heftig, maar mede door de erg goede gids kwam het allemaal enorm binnen bij mij. Sommige plaatjes herkende ik wel uit geschiedenisboeken zoals de vitrines met haar. Maar plekken zoals de cellen, marteltoestanden en de gaskamer vond ik wel moeilijk om te zien. Met dezelfde gids zijn we als groep met de bus naar Birkenau geweest. Het verhaal ging hier verder en vooral de massaliteit vond ik moeilijk. Zoveel groter, zoveel 'economischer' en massaler en dodelijker dan ik me voor kon stellen. Als hooggevoelig persoon had ik het hier wel moeilijk, met alle indrukken en voorstellingen van hoe het geweest moest zijn. Het voelde anders, moeilijk te omschrijven.
Mijn man was veel minder onder de indruk. Hij is heel geïnteresseerd in alles wat met de tweede wereldoorlog te maken heeft en wist eigenlijk alle informatie vooraf al. Wel vond hij het een belangrijke plek om geweest te zijn. Het is toch een stuk geschiedenis, gewaarwording van hoe snel en massaal een idee werkelijkheid kan worden.
De twee stalletjes met eten en drinken vond ik niet zo storend. Wel waren sommige toeristen overal selfies aan het maken en waren er kleine kinderen mee die wilden spelen en rennen en dreinen. Dat vond in wel echt storend. Zo vroeg er iemand mij op de treinrails een foto te maken van hem. Ik had al ja gezegd voor ik het besefte en toen hij lachend met zn duimen omhoog poseerde was ik best boos op hem geworden. Vond dat echt niet kunnen en achteraf spijt van.
Al met al had ik het niet gemist willen hebben. Maar vond ik het wel heel fijn om het samen met mijn man gezien te hebben en er samen over te kunnen praten. Ik heb er toch best een paar nachten slecht van geslapen.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:23

Breemdonk in België is ook een aanrader, lang geleden toen ik er was werden de rondleidingen gegeven door de mensen die er hadden gezeten.
De marteltuigen en de verhalen deden me rillen, maar herinner het me nog.

Verder zou ik nooit boos worden op lachende mensen, iedereen gaat er anders mee om en word er anders door geraakt.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:33

Suusjepluus schreef:
Vorig jaar zijn wij in Auschwitz geweest. Mijn man wilde er graag naar toe en ik was in Krakau voor mijn werk. Wij zijn met huurauto geweest en de rit er naartoe vond ik veel mooier dan ik had verwacht (veel groen, kleine dorpjes, nationale parken etc). Het kamp zelf vond ik wel heftig. Ik had me voor zover als kon 'voorbereid' op heftig, maar mede door de erg goede gids kwam het allemaal enorm binnen bij mij. Sommige plaatjes herkende ik wel uit geschiedenisboeken zoals de vitrines met haar. Maar plekken zoals de cellen, marteltoestanden en de gaskamer vond ik wel moeilijk om te zien. Met dezelfde gids zijn we als groep met de bus naar Birkenau geweest. Het verhaal ging hier verder en vooral de massaliteit vond ik moeilijk. Zoveel groter, zoveel 'economischer' en massaler en dodelijker dan ik me voor kon stellen. Als hooggevoelig persoon had ik het hier wel moeilijk, met alle indrukken en voorstellingen van hoe het geweest moest zijn. Het voelde anders, moeilijk te omschrijven.
Mijn man was veel minder onder de indruk. Hij is heel geïnteresseerd in alles wat met de tweede wereldoorlog te maken heeft en wist eigenlijk alle informatie vooraf al. Wel vond hij het een belangrijke plek om geweest te zijn. Het is toch een stuk geschiedenis, gewaarwording van hoe snel en massaal een idee werkelijkheid kan worden.
De twee stalletjes met eten en drinken vond ik niet zo storend. Wel waren sommige toeristen overal selfies aan het maken en waren er kleine kinderen mee die wilden spelen en rennen en dreinen. Dat vond in wel echt storend. Zo vroeg er iemand mij op de treinrails een foto te maken van hem. Ik had al ja gezegd voor ik het besefte en toen hij lachend met zn duimen omhoog poseerde was ik best boos op hem geworden. Vond dat echt niet kunnen en achteraf spijt van.
Al met al had ik het niet gemist willen hebben. Maar vond ik het wel heel fijn om het samen met mijn man gezien te hebben en er samen over te kunnen praten. Ik heb er toch best een paar nachten slecht van geslapen.


Dat wat je had met kinderen die overal aanzitten had ik in westerbork al. Een heel ander kamp natuurlijk, maar ook daar zaten kinderen op de wagons, waar dat niet de bedoeling was en ouders er ook niks van zeiden. Liep iedereen over stukken gras die daar niet voor bedoeld waren etc. Ik kan me daar ook vreselijk aan storen. En ik snap dat iedereen het anders beleefd, maar in mijn ogen is dat niet bepaald respectvol.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:47

Normandie is ook een aanrader, ook daar is het heel erg indrukwekkend. Ik ben er zelf een aantal jaar geleden geweest en ook daar hangt een bepaalde sfeer, ook al zoek je het niet op, het is er nou eenmaal. De begraafplaatsen zijn ook erg indrukwekkend, zeker als je bijv. op een dag de Duitse doet en de Amerikaanse. De tegenstellingen zijn bizar.

Wel moet ik zeggen, dat ik aan het einde van de vakantie alleen nog maar droomde over gegijzelde basisscholen en de oorlog, dat we toch even iets anders zijn gaan doen.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:00

Klein schopje. Over een week tijd gaan wij naar Auschwitz. Zijn er nog tips qua kleding/schoenen?

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:05

Wij gaan volgend jaar mei, Auschwitz en Krakau.
Nu hoorde ik van poolse vrienden dat je een half jaar van te voren kaartjes moest reserveren.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:07

Staat ook zeker op m'n lijstje. Ben zelf in Vught geweest en Amersfoort wil ik ook nog eens heen.
Ben ook in Sachsenhausen geweest. Ook een groot kamp

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:13

Birdie60 schreef:
Wij gaan volgend jaar mei, Auschwitz en Krakau.
Nu hoorde ik van poolse vrienden dat je een half jaar van te voren kaartjes moest reserveren.


Half jaar is wel overdreven denk ik. Kan volgens mij niet eens zo lang van te voren. Wij hadden pas in augustus besloten om in september te gaan en toen konden we gewoon nog kaartjes reserveren!

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:19

Volgens mij kan het via de officiële site 3 maanden van tevoren. Wij hebben een tour geboekt via een andere organisatie (via Tripadvisor naar een goed beoordeelde tour gezocht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:50

Wij hadden zelf 3 dagen van te voren geboekt via een organisatie. Een chauffeur kwam ons ophalen in een privé auto, bracht ons naar Auschwitz (1,5 rijden), daar een tour, hij reed ons naar het volgende deel van de tour en weer terug naar onze airbnb. Goedkoop was het niet :')

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 11:57

Is inderdaad wel handig om te reserveren, maar zo ver van te voren hoeft nu ook weer niet :)

Zijn op eigen vervoer vanuit Krakau (1 uurtje) gereden en was prima te doen.

Qua kleding; heel erg afhankelijk van de dag. Bij warmte is een petje ofzo denk ik wel handig bij Birkenau (vrijwel geen schaduw). Tas mag echt niet groter zijn dan een a4, dus let daarop.

Toen we daar waren vorige week besloot het weer ineens om te slaan naar een stortbui en toen waren we toch wel blij met zo'n goedkope poncho!

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:05

Ik ben daar met vrienden een aantal jaar geleden geweest, ook in eerste instantie gewoon in Krakau verbleven, maar toch een kijkje gaan nemen bij Auschwitz. Erg onder de indruk, vooral Birkenau is me erg bijgebleven.

Qua kleding ga ik mee met Dide, het kan er super warm zijn in de zomer en birkenau heeft eigenlijk geen schaduw. De huisjes in Auschwitz zelf zijn ook erg warm door de drukte, maar bieden natuurlijk wel wat meer schaduw. Een zonnebril is erg aan te raden iig! Ik geloof dat ik voor het net wel een shirt met mouwtjes aan had (net als je bij de kathedraal of kerk zou doen, zeg maar), maar wel shorts of een rokje.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:38

Benthhh schreef:
Tallie1979 schreef:
Ik wil hier ook nog eens heen. Mijn vader is er 2x geweest en vind het zeer indrukwekkend.

Ik ben zelf in Bretagne geweest 2 jaar terug. O.a. Omaha beach bezocht. Daar werd ik ook erg stil van!


Dat is Normandië!
Maar al die stranden zijn inderdaad ook erg indrukwekkend, net zoals de begraafplaatsen ;(


Oeps, je hebt gelijk! :') Was inderdaad Normandië!

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:42

Ik heb het boek "Ik ontsnapte uit Auschwitz" gekocht als een soort "voorbereiding" op de tour. Wij hebben ook een tour met vervoer geboekt, meer uit gemak. Schijnbaar wordt er ook een documentaire vertoont tijdens de rit.