Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:01

jeetje wij zitten nog niet zo hoog gelukkig mijn husky's liggen er zo bij nu :')

Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 21:03

35 graden ? {:} Wow, dat is wel warm idd

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:18

Hoe doen je honden dat met die warmte?

België ook dor, droog en warm. Op zich kunnen mijn paarden zich wel redden en heb nog 2 stukken weiland die nog ietwat groen zijn, maar als die kort gegeten zijn is het ook uit met de pret.

Het ene jaar maken we een goedkopere reis, het jaar nadien een duurdere. Volgend jaar wordt normaal dus weer een goedkopere (kamperen bij tante heeft zo zijn voordelen. Letterlijk kamperen dus, incl. tentje) en ik heb al aangegeven bij mijn vriend, de volgende dure reis die we maken wordt ofwel weekje winterpret in Lapland ofwel cruise naar Patagonië/Antarctica en de pinguïns...

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:41

gaat nu wel redelijk, we gaan rond 4am voor de lange wandeling nu tis ff bikkelen haha maar ja. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet had verwacht zo'n warme zomer hier :+

Hier ook alles gort droog en de dag dat er regen was heeft het niet opgenomen in de grond. Camperen bij je tante lijkt mij ook gezellig hoor :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:51

Gezellig is het daar zeker, ook middle of nowhere en niets dan heerlijke rust en natuur :D Alleen normaal gezien wat warmer in de zomer dan hier in Belgenland. Op dit jaar na dan :+
Het enige verschil is dat ik best vlot Frans kan praten en begrijpen, wat het toch een stuk makkelijker maakt om daarheen te gaan dan naar Scandinavië.

Moest het er ooit van komen dat we emigreren, dan zou het tussen die 2 nog wel eens heel moeilijk kiezen kunnen worden.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:53

oh dat klinkt heerlijk <3

Haha zweeds leerde ik redelijk snel, alleen met de grammatica kwam ik wat in de knoei das niet te vergelijken met nederlands

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:54

Ik hou van ruig landschap, stilte, natuur en dat soort zaken :D

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:55

haha ik ook heerlijk, maar mijn man wilt niet uit de stad weg :') daar in tegen heb ik wel heerlijke natuur achter mijn huis dus het is te overzien :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:03

Wij wonen nu in een dorpskern en ik voel me soms echt opgesloten tussen al dat beton. Onze leefruimte zit op de 1e verdieping (gelijkvloers is garage, berghok, inkomhal en toilet) en slaapkamers op 2e. Kijk ik uit het woonkamerraam, dan kijk ik recht op de gevel van de overburen. Bij onze slaapkamer zit een klein raam, dat kijkt uit op daken en gevels.
Vanuit de keuken en de kamer daarboven kijk ik uit op de achterkant van huizen, wat dakterrassen (of wat ervoor moet doorgaan) en de parking van het bankkantoor om de hoek. Er is wel wat groen en een giga boom te zien maar toch...

Ik zou ontzettend graag naar het platteland verhuizen. Mijn vriend op zich ook, al heeft hij 1 dik tegenargument: in het dorp is alles op wandelafstand -O- 2 bakkers, kruidvat, slager, kleuter- en lagere school, lokaal bilbiotheekje, station, paar kroegen, frituur en paar bank/verzekeringskantoren allemaal op max. 200m afstand.
"Als je op het platteland woont heb je altijd de auto nodig schat". Ik rij graag met de auto. Hij niet.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:08

Klinkt als de mijne haha wij hebben hier ook alles op loopafstand, plus je bent zo in de ''binnenstad'' hij vind dat gezellig en zo. Ik vind het niet erg om een stukje te rijden :j school ligt hier ook op 1 minuut afstand zelfde voor peuterschool etc

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:04

Dat wordt dan lastig varekaj. Hier heb je idd overal de auto voor nodig. Kan wel op de fiets kleine boodschapjes doen, maar de terugweg is toch wel een pittige klim.

Hier hebben we wel wat buitjes gehad, maar heel lokaal en eigenlijk alleen voor het stof :(
Ik heb nog wel wat gras, maar ik vrees dat we hooi moeten gaan importeren.
Schreeuwend tekort :(
Hoe is dat bij jullie Quir? Net zo erg?

Roadtrip zit er dit jaar niet in, over een week ga ons pupje halen en onze ene hond is ca 2 weken geleden aan z'n kruisband geopereerd.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:38

Bij tante is dat ook hoor, zonder auto kom je er niet. Stadje is 8km verderop en dat is het dichtste bij. Er naartoe is 8km afdaling. Naar huis is 8km omhoog :))

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:34

Ik heb zelf gelukkig genoeg hooi van het land kunnen krijgen! Maar al zo'n 600ton hooi uit Nederland naar Zweden.

Gras wat op het land staat waar de paarden lopen is gewoon al hooi... Maar zit niets meer in, dus ze krijgen gewoon al hooi bijgevoerd nu...

Het (van de lente) nieuw ingezaaide stuk land, groeit helemaal niets. Behalve wat onkruid...

Voor vandaag voorspellen ze 30 graden en morgen 32. Meestal moet je hier zo'n 5 graden er bij de voorspelling bij tellen. :=

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 10:18

Volgens mij is er in Nederland ook niet mega veel hooi. Ja eerste snede, maar sindsdien is er amper gras meer gegroeid ook.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:06

Ik heb in ieder geval nog zeer weinig moeite om goed hooi in NL te vinden. :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 11:45

Quir schreef:
Ik heb in ieder geval nog zeer weinig moeite om goed hooi in NL te vinden. :D


Fijn !

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:53

Ik heb gelukkig nog wel genoeg gras voor ze zodat ik niet hoef bij te voeren, maar dat geregel om hooi uit NL of DL te halen is ff een dingetje.

Hier ook de hele week temperaturen tegen de 30 graden. En volgende week..... geen tot weinig kans op regen.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:32

Wat een ellende met dit weer voor sommige.
Bij mijn vriend in Zweden is het ook al een hele poos 28+. Daar beginnen ze ook bij elkaar hooi te stelen.
Hier in Nederland hebben wij van eigen land de afgelopen jaren gelukkig genoeg eraf gehaald om de winter door te komen. Hebben nog wel wat gras zitten maar erg eiwit rijk.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:32

Rond 12 uur en in de schaduw al 35 graden.
Afbeelding

Het is zo bizar heet, pff.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:57

Sill_Monster schreef:
[ [url=m/dq16gm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze route door Noorwegen ook beetje uitgepuzzeld. Gaat een beetje zoals hierboven worden. Beginnen rechts onderin bij de B en gaan dan een rondje. Kan iets afwijken en hoeland we erover gaan doen zien we wel.

Kijk er nu al naar uit :D


Ik sluit even aan in dit topic. Wij gaan volgende week op vakantie naar Noorwegen. Wij gaan een rondje zuid Noorwegen. Van bovenstaande rondje gaan wij een beetje het zelfde stukje bovenlangs doen. Hopelijk blijft het nog even een beetje mooi. Hoewel ik het zo lees een beetje regen kan voor jullie geen kwaad.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 14:22

floorsil schreef:
Ik sluit even aan in dit topic. Wij gaan volgende week op vakantie naar Noorwegen. Wij gaan een rondje zuid Noorwegen. Van bovenstaande rondje gaan wij een beetje het zelfde stukje bovenlangs doen. Hopelijk blijft het nog even een beetje mooi. Hoewel ik het zo lees een beetje regen kan voor jullie geen kwaad.


Leuk, welkom hier ! Foto's en reisverslagen zijn altijd zeer welkom !!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:36

Nog anderhalve week en dan zitten mijn vriendin en ik ook in Stockholm! Vanaf daar 12 dagen toeren, heel benieuwd!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 14:45

Jaan81 schreef:
Nog anderhalve week en dan zitten mijn vriendin en ik ook in Stockholm! Vanaf daar 12 dagen toeren, heel benieuwd!


Ook van jou willen we natuurlijk graag foto's en reisverslag zien !

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:54

Ik ben ook aan het aftellen, de 27ste stappen wij in.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 15:01

Wha, jullie maken me allemaal super jaloers ! Maar het is jullie gegund hoor.